Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 603
  • 1 707

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Jos edellisestä työhaastattelusta on pitkä aika, kannattaa hakea useampia paikkoja, myös sellaisia jotka eivät juurikaan kiinnosta, mutta haastatteluun pääsy on melko varmaa. Saa hyvää harjoitusta sitä main eventtiä varten.
Joo, tota olen koittanut "harrastaa", silloin kun työpaikkahaastatteluissa tuli käytyä. Toinen juttu mikä tuli tehtyä, jos kyse oli paikanpäällä tapahtuvasta haastattelusta, niin jonain edellisenä päivänä kävin tarkastamassa osoitteen. Sitten haastattelupäivänä ei tullut paniikkia jos osoitetta ei löydäkään, toki GPS:t sun muut ovat helpottaneet tilannetta.

JOL
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tärkeintä mielestäni on hyvä valmistutuminen työhaastatteluun. Eli pohtia valmiiksi vastauksia kysymyksiin miksi haluat tulla meille, missä asioissa olet hyvä (tietenkin tulevaan työtehtävään liittyen), miten saat nollattua ajatukset että työasiat eivät tule mukaasi kotiin. Mitä odotat työltä jne.
Eli kun valmistaudut ennakkoon työhaastatteluun, eli pistät asioita paperille, niin ettei sitten haastattelussa tarvitsen ruveta miettimään vastuksia ja mahdollisesti jäätymään, niin mahdollisuudet saada paikka moninkertaistuvat verrattuna siihen, että menet haastatteluun ns. kylmiltään.

Olin juuri vajaa kuukausi sitten työhaastattelussa ja ennen haastattelua jouduin tekemään ns. palikkatestin.
No aikahan siinä palikkatestissä loppui tyystin. En ehtinyt tehdä kuin noin puolet tehtävistä siinä puolessa tunnissa mitä aikaa oli.
Sitten kun työhaastattelun lopussa käytiin niitä testituloksia läpi sain kuulla, että testi on sellainen, että aina kun vastaat oikein, tulee taas vaikeampi ja vaikeampi tehtävä eteen.
Sitten jos vastaat väärin tulee taas helpompi. Eli ilmeisesti ns. normaali ihmisen ei ole tarkoituskaan saada vastattua kaikkiin tehtäviin oikein, jos edes ehtii tekemään kaikkia tehtäviä.
Testituloksien perusteella sain yli keskiarvon tuosta testistä, vaikka ehdin tehdä vain puolet.
10 min haastattelun loppumisen jälkeen tuleva esimieheni soitti ja kertoi että paikka on minun, joten tässä työhaastattelussa oli kannaltani onnellinen loppu.

Itse olen yrittänyt pitää haastattelut sellaisina, että mahdollisimman vähän tulisi esitettyä näitä peruskysymyksiä. Enemmänkin niin, että siinä vähän tutustutaan puolin ja toisin ja sitten ehkä jotain substanssiin tai toimintatyyliin liittyviä juttuja ja tehtäviäkin. Kuitenkin aina jonkun verran tulee tätä perusjargonia ja se ihmetyttää kerta toisensa jälkeen, että eivätkö ihmiset todella mieti etukäteen vastauksia näihin ilmeisimpiin ja yleisimpiin kysymyksiin?

Ja joo, ei ole tosiaan tarkoituskaan noissa testeissä päästä loppuun. Kai joku joskus voi periaatteessa päästäkin, mutta kyllä sinne ihan ylimpiin desiileihin yltää, vaikka koko patteristoa ehtisi ratkoakaan. Siinähän myös se kasetin kestävyys punnitaan, kun kello käy ja urakka tuntuu toivottomalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ollut ja myös rekrytoivana osapuolena ollut lukemassa noita testituloksia. Yleensä noissa tehtävissä asetelma on sellainen, että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole, jolloin paino on varsinaisen ratkaisun sijaan enemmän perusteluissa ja kyvyssä huomioida asioiden monet puolet mahdollisimman laajasti. Jonkunlaista boxin ulkopuolelta ajattelua noissa myös usein arvostetaan. Sitten on aina vähän tasapainoilua sen suhteen, että kuinka jämptisti ja suoraviivaisesti asian ratkaisee ja kuinka paljon harrastaa sellaista toisaalta ja toisaalta -tyyppistä pohdintaa. Tärkeintä valmistautumista minusta on nukkua hyvin ja hoitaa muut asiat sille tolalle, että keskittyminen ja läsnäolo on häiriötöntä.
Kiitti tästä. Hyvin meni.

Homma on nykyisen työnantajan ja kävi erikoisesti, että hakuprosessin aikana nykyinen tehtäväni siirtyi organisaatiomuutoksen myötä hakemani tehtävän esihenkilön alaisuuteen. Eli siirryn nyt kyseisen henkilön alaisuuteen joko esimiehenä tai asiantuntijana. Erikoinen setti.

Joka tapauksessa hakemalla sai tuotua omaa osaamista esiin, joten tämähän on ihan win-win saan paikan tai en. Asiantuntijuuteni on tiedossa. Kyse on enää siitä sovinko persoonana esihenkilöksi ja toki millaisia kilpahakijat ovat…

Eka työhaku 10 vuoteen. Olin unohtanutkin kuinka työlästä tämä on. Huh.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Olipa taas tärkeä videohaastattelukierros, joka meni itseltäni todella hyvin...

Haastattelu sisälsi neljä kysymystä. Ensiksi pyydettiin kertomaan itsestään ja omasta tilanteestaan. CV:stä löytyy ja hakemuksessa olen kertonut itsestäni, ja töitä varmaan haen. Toisena kysyttiin, että miksi haen ja mikä minua motivoi. Työhakemuksessa suoraan tähänkin vastattu. Kolmanneksi pyydettiin kertomaan työtehtävän kannalta relevantista koulutustaustasta ja työkokemuksesta. No vittu löytyy CV:stä ja verkossa täytetystä hakulomakkeesta sekä työhakemuksessakin asiaa on sivuttu. Neljäntenä kysyttiin, minkälainen työntekijä olen ja mitä vahvuuksia ja kehityskohteita minulla on tämän tehtävän osalta. Ainoa kysymys, jossa oli jotain järkeäkin, vaikka toki vahvuuksiani olin toki jo esitellyt hakemuksessa.

Aloitin kysymyksiin vastaamisen ja ensimmäisen 30 minuutin jälkeen en ollut saanut vielä yhtään vastausta kasaan, koska vastauksia kuvatessa joko sekoilin sanoissani, kadotin ajatukseni tai sanoin jotain tyhmää, joten aloitin uudestaan vaan. Turhauduin ja vaihdoin kysymystä ja sama juttu. Kun sain viimeinkin yhteen kysymykseen hyvän vastauksen, niin videon thumbnailissä minulla oli toinen silmä kiinni ja näytin niin typerältä, että poistin senkin.

Pari tuntia siinä meni ja lukuisia yrityksiä sekä vittu -sanan hokemista, kun sain kaikkiin neljään kysymykseen jokseenkin tyydyttävät vastaukset. Päätin ennen vastausten lähetystä kuunnella, että kuulostavathan ne nyt hyvältä. Laitoin ensimmäisen videon pyörimään ja mitään ei kuulunut, vaikka laitoin ääntä kovemmalle. Suu kävi, mutta ääntä ei kuulunut. Olin sitten unohtanut erikseen painaa mikin päälle näppäimistöstäni. Ääntä ei kuulunut yhdestäkään videosta. Nyrkkiä kirjaimellisesti pöytään ja pakko aloittaa uudestaan, vaikka jo väsytti ja totta kai vitutti. Onneksi ei mennyt paria tuntia, kun oli niitä vastauksia jo sen verta harjoitellut. Äänet toimivat ja lähetin vastaukset.

Vihaan tämmöisten videovastausten tekemistä yli kaiken ja tuntuu, että liian usein rekryprosessi pysähtyy osaltani niihin. Tiedän, että noiden ideana on saada vastausten lisäksi kuva hakijasta ja hänen persoonastaan. Se vasta onkin huono juttu, koska en ole mitenkään luonnollinen noissa ja varmasti esimerkiksi tässä mainitsemassani haastattelussa vaikutin varmaan todella kyrpiintyneeltä. Mietin tämän haastattelun kohdalla, kun siinä oli mahdollisuus jättää vielä joku oma viesti, että sanoisin, että en oikein osaa olla itseni näissä, mutta olisikohan sekään ollut hyvä idea.

Harmittaa kyllä, jos homma kaatuu tähän videohaastatteluun taas. Ei ole mitään syytä, miksi en tuossa tehtävässä voisi pärjätä, joten vituttaa, jos prosessi katkeaa taas siihen, että en osaa esiintyä kameralle.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmittaa kyllä, jos homma kaatuu tähän videohaastatteluun taas. Ei ole mitään syytä, miksi en tuossa tehtävässä voisi pärjätä, joten vituttaa, jos prosessi katkeaa taas siihen, että en osaa esiintyä kameralle.

Itse olen ollut melko paljonkin videohaastattelujen kanssa tekemisissä sekä työn hakijana että rekrytoijana. Minä en ole rekrytoidessani laittanut kovinkaan paljon painoa sille, miten hakijan esiintyminen sujuu, vaan enemmän minä tuossa haen sellaisesta ajattelun selkeyttä ja asiassa pysymistä. Lisäksi aika iso miinus tulee siitä, jos hakija ei tunne kelloa ja vastaukset venyvät reilusti yli annetun ajan. Noissa sinulle tulleissa kysymyksissä tietysti on lähtökohtaisesti ongelma, jos kaikki kysymykset ovat asiaa, joka on jo hakemuksessa avattu. Toisaalta onhan suullinen ilmaisu monessa työssä ihan keskeinen taito ja se, että olet osannut kirjoittaa asiat kertaalleen, ei vielä anna välttämättä riittävää kuvaa sinusta. SItten on myös niin, että ihmiset usein aliarvioivat oman esiintymisensä. Homma voi tuntua vittumaiselta ja epäluontevalta, mutta lopputulos on sitten sinua tuntemattoman ihmisen mielestä ihan ok. Toivotaan parasta ja tsemppiä seuraaviin vaihteisiin ja tuleviin koitoksiin!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No niin, tyytyväinen täytyy olla, soveltuvuustestistä 4/5 ja maininta hakijan soveltuvuus XXX tehtävään on hyvä. Suosittelemme valinnas

On tämä nykyajan työnhaku vaikeaa, ennen käytiin toimarin puheilla ja joko käteltiin tai ei. Valitsin työttömyyden heinäkuussa ja nyt yrittänyt tutustua työmarkkinoihin. Hain erästä paikkaa ja nyt siihen ollut jo kolme haastattelua ja soveltuvuustesti. Jos jatkoon mennään niin seuraavaksi toimarin kanssa tapaaminen. Kaikki oli helpompaa ennen...
Nyt vastaan itselle, kuten kerroin haastelutusta, mut palkattiin ja oon tykännyt. Joskus niitä valintakokeita vaan pitää suorittaa vaikka se vituttaa.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Itse olen ollut melko paljonkin videohaastattelujen kanssa tekemisissä sekä työn hakijana että rekrytoijana. Minä en ole rekrytoidessani laittanut kovinkaan paljon painoa sille, miten hakijan esiintyminen sujuu, vaan enemmän minä tuossa haen sellaisesta ajattelun selkeyttä ja asiassa pysymistä. Lisäksi aika iso miinus tulee siitä, jos hakija ei tunne kelloa ja vastaukset venyvät reilusti yli annetun ajan. Noissa sinulle tulleissa kysymyksissä tietysti on lähtökohtaisesti ongelma, jos kaikki kysymykset ovat asiaa, joka on jo hakemuksessa avattu. Toisaalta onhan suullinen ilmaisu monessa työssä ihan keskeinen taito ja se, että olet osannut kirjoittaa asiat kertaalleen, ei vielä anna välttämättä riittävää kuvaa sinusta. SItten on myös niin, että ihmiset usein aliarvioivat oman esiintymisensä. Homma voi tuntua vittumaiselta ja epäluontevalta, mutta lopputulos on sitten sinua tuntemattoman ihmisen mielestä ihan ok. Toivotaan parasta ja tsemppiä seuraaviin vaihteisiin ja tuleviin koitoksiin!

Kiitos näkemyksestäsi ja tsempeistäsi. Toivottavasti menisin nyt eteenpäin tässä prosessissa (tai missä vaan missä olen nyt mukana). Sen verta otettu taas turpaan kevään ajan työnhaussa, että ei enää jaksaisi.
 

hege

Jäsen
Alkuviikosta headhuntteri soitteli tai oli jo edellisellä viikollakin soitellut mutta ei oikein ollut itsellä aikaa keskustella kuin pintapuolisesti. No maanantaina sitten vähän pidempi jaarittelu ja kaveri kysyi palkkapyyntöä ja vastasin summan joka on nykyinen +15% kun jostain eduista olisi pitänyt luopua. Huntteri oli sitten perjantaina yhteydessä ja kävi ilmi että heillä ei olisi ollut oikeasti rahaa edes nykyiseen palkkaan ja oikeastaan olisi pitänyt ensin näyttää osaamista.

Ihme hommaa, kun kuvittelisin että headhuntterin idea olisi löytää sopiva kaveri suoraan ja sellainen joka ei välttämättä ole ns. aktiivinen hakija.

Tällä tavalla tehtynä, tuo vähän ajanhukkaa kaikille osapuolille ja itselle jäi heti vähän nihkeä kuva firmasta vaikka sinänsä tekeminen olisi ollut ihan mielenkiintoista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Alkuviikosta headhuntteri soitteli tai oli jo edellisellä viikollakin soitellut mutta ei oikein ollut itsellä aikaa keskustella kuin pintapuolisesti. No maanantaina sitten vähän pidempi jaarittelu ja kaveri kysyi palkkapyyntöä ja vastasin summan joka on nykyinen +15% kun jostain eduista olisi pitänyt luopua. Huntteri oli sitten perjantaina yhteydessä ja kävi ilmi että heillä ei olisi ollut oikeasti rahaa edes nykyiseen palkkaan ja oikeastaan olisi pitänyt ensin näyttää osaamista.

Ihme hommaa, kun kuvittelisin että headhuntterin idea olisi löytää sopiva kaveri suoraan ja sellainen joka ei välttämättä ole ns. aktiivinen hakija.

Tällä tavalla tehtynä, tuo vähän ajanhukkaa kaikille osapuolille ja itselle jäi heti vähän nihkeä kuva firmasta vaikka sinänsä tekeminen olisi ollut ihan mielenkiintoista.
Tämä tuntuu usein menevän juuri näin. Itselle jossain välissä enemmän nuo soittelivat, oli muutama oikeasti mielenkiintoinen ja yleensä heti alussa kysyn aina palkasta, ettei myöhemmin tule pettymyksiä. Ja kun palkkatoive sanotaan, niin yleensä seuraava kysymys tuntuu olevan että onko tinkivaraa kuinka paljon. Jos sanoo että ei se nyt satkusta tai kahdesta jää kiinni, niin usein päästään eteenpäin. Mutta sitten pahimmassa tapauksessa käy ne haastattelut läpi, mahdollinen kolmannen osapuolen arviointi ja sitten uudestaan haastattelut, sitten itse sopimusneuvottelu ja pahimmassa tapauksessa lopullinen tarjous oli 25% pienempi kuin mistä hunterin kanssa oli puhuttu ja minkä olin laittanut palkkatoiveeksi. Kyseinen tehtävä olisi ollut huomattavasti isommalla vastuulla kuin nykyinen työ, ylitöitä 20h/kk sisältyy palkkaan ja kovin argumentti heiltä oli että oikeasti palkkani nousee enemmän, kun heillä on työviikko 37.5h (ilman pekkasia) ja nykyisessä on 40h (pekkasilla). Arvioinnista tuli muuten se paras mahdollinen, toki muutama heikkous siellä aina on ja työkokemukseni oli käytännössä yksi yhteen heidän vaatimustensa kanssa. Sanotaan että jollain 3-5v työkokemuksella ja palkkatasolla tuo olisi ollut mielenkiintoinen tarjous, toki tehtävään ei noin lyhyellä työkokemuksella ole kauheasti rahkeita, ellei ole todellinen supertekijä.

Toisessa paikassa tokassa haastattelussa (eli arvioinnin jälkeen) toimari (ei ollut ekassa haastattelussa paikalla) kyseli ahkerasti että miksi minä haluan heille töihin ja miksi heidän pitäisi valita minut, totesin siihen että teidän toimeksiannosta minuun on otettu teiltä yhteyttä ja rehellisesti olen tyytyväinen nykyisessä työssä, mutta toki kuuntelen aina tarjouksia. Ei meinannut millään tyydyttää tuo vastaus ja toimari totesi ettei heille palkata ketään joka ei oikeasti halua heille töihin (myöhemmin tuli palkkatarjous, joka kyllä paljasti että todella sinne täytyy haluta töihin jos tuon palkan hyväksyy). Kun ei tietysti rahasta päästy yhteisymmärrykseen, niin totesi minulle poistuessani ettei tarvitse kuulemma koskaan enää hakea heille töihin. Vähän jäin ihmettelemään kun vieläkään en ole kertaakaan heille hakenut töihin.

Mutta sitten taas, kyllähän noita ammattitaitoisesti järjestettyjä kuvioita löytyy, tiedetään ns. oikea palkkahaitari ja ollaan valmiita maksamaan se. Sekä oikeat asiat tuodaan ilmi aikaisessa vaiheessa. Jos heittäisi, omaan kokemukseen pohjautuen, niin 4/5 on tuota että koitetaan saada kokenut ammattilainen, sellaisella entry-level palkalla. Tai siis 15-25% markkinahintaa halvemmalla
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jännä juttu, kun itsellenikin kävi niin, että työpaikka jäi rahasta kiinni. Olisivat halunneet palkata, mutta 150€ / kk jäi kynnyskysymykseksi. Pari kuukautta sitten oli ensimmäinen julkinen työnhakuilmoitus tuohon hommaan. Meidän neuvottelujen jälkeen tuli sama paikka rekryfirman kautta hakuun.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jännä juttu, kun itsellenikin kävi niin, että työpaikka jäi rahasta kiinni. Olisivat halunneet palkata, mutta 150€ / kk jäi kynnyskysymykseksi. Pari kuukautta sitten oli ensimmäinen julkinen työnhakuilmoitus tuohon hommaan. Meidän neuvottelujen jälkeen tuli sama paikka rekryfirman kautta hakuun.
Paras tarjous josta olen kuullut, on ollut 20€/kk lisää kun palkasta ei ole päästy sopuun. Olisiko summat olleet 3980€/kk vs 4500€/kk. Oli työnantajan edustaja ehdottanut että jos pyöristetään tuohon 4000€/kk, niin laitetaanko nimi paperiin. Tietääkseni sama firma valittelee vieläkin työvoimapulasta (paikallisesti, ei valtakunnan medioissa) ja 2-3v työkokemusta kun kertyy tuolla, niin tekijät vaihtavat firmaa. Rekryävät käsittääkseni pääosin koulun penkiltä nykyisin. Ja lähes jokaisessa tehtävässä palkkataso on markkinoita alempi. Edut ovat ilmeisesti myös aika surkeat, en tarkemmin kaverilta noista kysellyt, mutta sanoi että poikkeaa eduissa merkittävästi muista firmoista, huonoon suuntaan
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Paras tarjous josta olen kuullut, on ollut 20€/kk lisää kun palkasta ei ole päästy sopuun. Olisiko summat olleet 3980€/kk vs 4500€/kk. Oli työnantajan edustaja ehdottanut että jos pyöristetään tuohon 4000€/kk, niin laitetaanko nimi paperiin. Tietääkseni sama firma valittelee vieläkin työvoimapulasta (paikallisesti, ei valtakunnan medioissa) ja 2-3v työkokemusta kun kertyy tuolla, niin tekijät vaihtavat firmaa. Rekryävät käsittääkseni pääosin koulun penkiltä nykyisin. Ja lähes jokaisessa tehtävässä palkkataso on markkinoita alempi. Edut ovat ilmeisesti myös aika surkeat, en tarkemmin kaverilta noista kysellyt, mutta sanoi että poikkeaa eduissa merkittävästi muista firmoista, huonoon suuntaan
Kylläpä alkoi naurattamaan tuollainen tarjous. Vaikka olisi tuohon suostunutkin, niin tuskin olisi kovin pitkä työsuhde ollut. Paljonhan tuota työvoimapulaa harmitellaan, mutta harva viitsii miettiä mistä se oikeasti johtuu?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kylläpä alkoi naurattamaan tuollainen tarjous. Vaikka olisi tuohon suostunutkin, niin tuskin olisi kovin pitkä työsuhde ollut. Paljonhan tuota työvoimapulaa harmitellaan, mutta harva viitsii miettiä mistä se oikeasti johtuu?
Voi kuvitella 1-2v jälkeen uudet palkkaneuvottelut, ”no jos laitetaan sulle 30€/kk lisää”.

Itse joskus hylkäsin yhden työpaikan 100€/kk takia, toki kyseessä oli siis pidemmät neuvottelut ja oltiin kaikki sovittu valmiiksi, niin työsopparissa olikin 100€/kk pienempi palkka. Ja sitten alettiin tuosta vääntämään, meni siinä kohtaa maku koko firmaan ja päätin etten sinne halua töihin. Enkä tarkoita tällä että työntekijän kaikkiin pyyntöihin pitää suostua, mutta aika usein työntekijöille on kuitenkin joku haisu yleisestä palkkatasosta ja selvästi sen alittavat tarjoukset ovat kyllä hyvin epäilyttäviä, sitten noita vedätysyrityksiä päälle. Tuntuu että nämä lisääntyvät jatkuvasti, se klassinen +10v työkokemus vaatimuksena ja maksetaan 2-3v työkokemuksen omaavien palkkaa. Monella asiantuntija-alalla kuitenkin se perustyön nopeus saattaa olla noissa työkokemuksissa suurinpiirtein sama, mutta heti kun tulee monimutkaisempia juttuja, niin alkaa se kokemus näkyä. Sekä monessa muussakin asiassa se näkyy. Puhumattakaan kun kokemusta on +25v tietyltä alalta, niin se tietovarasto rupeaa olemaan aika järkyttävän suuri.
 

JKyykka

Jäsen
On tulossa työhaastattelu asiantuntijan tehtävään, jossa yksi osa-alue on opintokokonaisuuden suunnittelu seudun yrittäjille. Alan asiantuntija tosiaan olen, mutta minkäänlaisesta opintokokonaisuuden suunnittelusta ei kyllä ole mitään kokemusta. Mitenköhän tuon nyt sitten perustelisi, että kyllä sen handlaisin vaikka ihan untuvikko asiassa olenkin?
 

Jeffrey

Jäsen
On tulossa työhaastattelu asiantuntijan tehtävään, jossa yksi osa-alue on opintokokonaisuuden suunnittelu seudun yrittäjille. Alan asiantuntija tosiaan olen, mutta minkäänlaisesta opintokokonaisuuden suunnittelusta ei kyllä ole mitään kokemusta. Mitenköhän tuon nyt sitten perustelisi, että kyllä sen handlaisin vaikka ihan untuvikko asiassa olenkin?

Enpä ole minäkään opintokokonaisuutta koskaan suunnitellut, mutta perehdytysprosesseja olen. Oletko sattunut aikaisemmin kehittämään prosesseja tai olemaan mukana perehdyttämisessä tai jopa perehdytysprosessin kehityksessä mukana? Lopulta kai kyse on kuitenkin aika vastaavasta asiasta joskin tietysti se linkitettävä strategia vaihtuu.

Aina lienee myös ok sanoa, että tässä asiassa toivoisi oman esimiehen tukea, mutta varmasti kykenee asian hoitamaan koska...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tulossa työhaastattelu asiantuntijan tehtävään, jossa yksi osa-alue on opintokokonaisuuden suunnittelu seudun yrittäjille. Alan asiantuntija tosiaan olen, mutta minkäänlaisesta opintokokonaisuuden suunnittelusta ei kyllä ole mitään kokemusta. Mitenköhän tuon nyt sitten perustelisi, että kyllä sen handlaisin vaikka ihan untuvikko asiassa olenkin?

Yksi lähestymistapa voisi olla suunnitella alkuun joku kartoitus, jolla selvitellään kohderyhmän osaamistarpeita ja vähän toiveitakin. Lisäksi haistelisin vähän sellaisia lainsäädännössä tai muissa reunaehdoissa tapahtuneita muutoksia, joihin voisi olla hyvä koulutuksella saada vähän lisäselkoa ja osaamista. Ja sitten jotain ajan hengessä olevaa yleissivistävää mukaan, kuten vaikka joku tekoälyluento tai mikä nyt siihen kokonaisuuteen yhtään natsaa. Siinä minun kolme vinkkiäni.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Mitenköhän tuon nyt sitten perustelisi, että kyllä sen handlaisin vaikka ihan untuvikko asiassa olenkin?
Kerrot pääpiirteittäin, mitä sisältäisit ko. opintokokonaisuuteen, sekä ihan rehellisesti, ettet ole niitä aiemmin suunnitellut. Jos haastattelijat pitävät suunnitelmaasi uskottavana ja sinua muuten(kin) kartalla olevana, sinulla voi olla mahdollisuudet paikkaan, vaikka aiempaa kokemusta tuosta ei olekaan. Harvoin rekryissä työnantajana saa ihan kaikkea, mitä on halunnut.
 

444

Jäsen
Huomenna olisi työhaastattelua luvassa. Ensimmäinen haastattelu, videon välityksellä, englanniksi. Aikalailla samaa asiantuntijaduunia, jota viimeiset viisi vuotta ehdin tehdä, mutta tällä kertaa kansainvälisen (pienen) tiimin esimiehen rooliin. En hakenut paikkaa, minuun oltiin LinkedInin kautta yhteydessä. Tämä aika pian sen jälkeen, kun olin vihdoin jaksanut laittaa profiilin jälleen kuntoon, viiden vuoden tauon jälkeen. Jos tämä menee maaliin, niin seuraava kierros onkin Brittien suunnassa majailevan isomman kihon kanssa. Luonnollisesti en ole ehtinyt valmistautua tähän yhtään mitenkään, joten aika luomuna pitää vissiin mennä. Raha toki kelpaisi, kun liksaakin tulisi 25% enemmän kuin aiemmassa hommassa, mutta sitä lienee turha juhlistaa vielä etukäteen, etenkin tilanteen huomioiden.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Maanantaina pääsin kokemaan vasta elämäni toisen (tai kolmannen, en ole ihan varma siitä) työhaastattelun, joka suoritettiin näin nykyaikaan sopivalla tavalla Teamsissa. Hitusen minua jännitti, koska olin lukenut vuosikausien ajan niistä lukuisista kauhutarinoista, mitä tuollaiseen haastatteluun kuuluu: mitä ei saa sanoa, mitä pitää sanoa ja niin eespäin.

Ilmoitin nuo kaksi asiaa heti haastattelun alussa haastattelijalle, joka oli varsin ymmärtäväinen ja asiallinen tilanteestani johtuen. Koska en ollut hakenut mihinkään haastavaan hommaan, muodostui haastattelu hyvinkin nopeasti jo rekrytointitilaisuudeksi, koska sanoin olevani valmis tekemään sen, mitä minulta vaaditaan ja suhtautuvani nöyrästi siihen, mitä tuleman piti. Ilmeisesti se, että sanoin oikeat sanat, halukkuuteni tehdä myös sunnuntaisin töitä sekä hyvinkin läheinen asuinpaikkani työpaikkaan nähden saivat aikaan toivotun lopputuloksen.

Jatkossa arvelen kohtaavani hitusen haastavampia työhaastatteluita, koska olen hakenut vähän haastavampia töitä, mutta omasta mielestäni suoriuduin varsin hyvin tästä ensimmäisestä haastattelusta. Teknisiä ongelmia muuten ilmeni tuon runsaan puolen tunnin aikana yllättävän paljon: nettiyhteys katkesi minulta kahdesti (perhanan mokkula) ja haastattelijalta kaatui kone suunnilleen kymmenen minuuttia ennen loppua. Nuo eivät kuitenkaan muodostuneet pahoiksi ongelmiksi, vaan saimme hoidettua haastattelun loppuun, hitusen myöhässä tosin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minä sain työhaastattelukutsun Mikkelin kansalliskirjastoon määräaikaiseksi digitoijaksi. Työhaastattelu on 14.11.

Edit. Työhaastattelu onkin 14.11.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Huomenna olisi työhaastattelua luvassa. Ensimmäinen haastattelu, videon välityksellä, englanniksi. Aikalailla samaa asiantuntijaduunia, jota viimeiset viisi vuotta ehdin tehdä, mutta tällä kertaa kansainvälisen (pienen) tiimin esimiehen rooliin. En hakenut paikkaa, minuun oltiin LinkedInin kautta yhteydessä. Tämä aika pian sen jälkeen, kun olin vihdoin jaksanut laittaa profiilin jälleen kuntoon, viiden vuoden tauon jälkeen. Jos tämä menee maaliin, niin seuraava kierros onkin Brittien suunnassa majailevan isomman kihon kanssa. Luonnollisesti en ole ehtinyt valmistautua tähän yhtään mitenkään, joten aika luomuna pitää vissiin mennä. Raha toki kelpaisi, kun liksaakin tulisi 25% enemmän kuin aiemmassa hommassa, mutta sitä lienee turha juhlistaa vielä etukäteen, etenkin tilanteen huomioiden.
No sehän meni sitten just niinkuin odottaa saattoi. Testasin taas kaiken etukäteen: kamera toimii, nettiyhteys toimii, osaan puhua englantia… Todellisuudessa: facetime toimii, mutta Teamsissa kamera ei sitten toiminutkaan; nettiyhteys pätki ja jossain vaiheessa jouduin liittymään johonkin varaliittymän varaliittymään; ja luonnollisesti koko sanavarasto katosi kuin pieru Saharaan, kun piti yrittää puhua jotain. Että tota joo. Mutta keskiviikkona sitten viimeistään tulee tietoa, että miten mennään tästä eteenpäin vai mennäänkö ollenkaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
No sehän meni sitten just niinkuin odottaa saattoi. Testasin taas kaiken etukäteen: kamera toimii, nettiyhteys toimii, osaan puhua englantia… Todellisuudessa: facetime toimii, mutta Teamsissa kamera ei sitten toiminutkaan; nettiyhteys pätki ja jossain vaiheessa jouduin liittymään johonkin varaliittymän varaliittymään; ja luonnollisesti koko sanavarasto katosi kuin pieru Saharaan, kun piti yrittää puhua jotain. Että tota joo. Mutta keskiviikkona sitten viimeistään tulee tietoa, että miten mennään tästä eteenpäin vai mennäänkö ollenkaan.
Nää tekniset ongelmat on kyllä perseestä näissä videon välityksellä tapahtuvissa työhaastatteluissa. Viime vuonna mullakin oli tällaisessa työhaastattelussa läppärini kameran kanssa ongelmia, ettei kuvaani näkynyt. Kyllähän tuo tietynlaista stressiä aiheuttaa sitten itse työhaastatteluun.
 

444

Jäsen
Nää tekniset ongelmat on kyllä perseestä näissä videon välityksellä tapahtuvissa työhaastatteluissa. Viime vuonna mullakin oli tällaisessa työhaastattelussa läppärini kameran kanssa ongelmia, ettei kuvaani näkynyt. Kyllähän tuo tietynlaista stressiä aiheuttaa sitten itse työhaastatteluun.
Sanoisin, että nuo alun sekoilut vapauttivat tunnelmaa ainakin täällä päässä. Turha jännitys katosi viimeistään siihen, kun jonkun sanasekoilun jälkeen repesin nauramaan ja totesin, että täähän menee ihan päin helvettiä. Sen jälkeen alettiinkin olla siinä vaatimuksissa listatun ”sujuvan englannin kielen” tasolla.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olisi edessä työhaastattelu vieraan vallan suurlähetystöön Helsingissä. Löytyykö täältä omakohtaista kokemusta, miten noissa lähetystöissä pätee Suomen työlait? Kysymällähän tuo toki selviää sitten aikanaan, mutta kiinnostaisi ennalta jo hieman varautua. Työpaikkailmoituksen mukaan ainakaan lomakertymä ei vastaa ihan suomalaista tapaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös