Olipa taas tärkeä videohaastattelukierros, joka meni itseltäni todella hyvin...
Haastattelu sisälsi neljä kysymystä. Ensiksi pyydettiin kertomaan itsestään ja omasta tilanteestaan. CV:stä löytyy ja hakemuksessa olen kertonut itsestäni, ja töitä varmaan haen. Toisena kysyttiin, että miksi haen ja mikä minua motivoi. Työhakemuksessa suoraan tähänkin vastattu. Kolmanneksi pyydettiin kertomaan työtehtävän kannalta relevantista koulutustaustasta ja työkokemuksesta. No vittu löytyy CV:stä ja verkossa täytetystä hakulomakkeesta sekä työhakemuksessakin asiaa on sivuttu. Neljäntenä kysyttiin, minkälainen työntekijä olen ja mitä vahvuuksia ja kehityskohteita minulla on tämän tehtävän osalta. Ainoa kysymys, jossa oli jotain järkeäkin, vaikka toki vahvuuksiani olin toki jo esitellyt hakemuksessa.
Aloitin kysymyksiin vastaamisen ja ensimmäisen 30 minuutin jälkeen en ollut saanut vielä yhtään vastausta kasaan, koska vastauksia kuvatessa joko sekoilin sanoissani, kadotin ajatukseni tai sanoin jotain tyhmää, joten aloitin uudestaan vaan. Turhauduin ja vaihdoin kysymystä ja sama juttu. Kun sain viimeinkin yhteen kysymykseen hyvän vastauksen, niin videon thumbnailissä minulla oli toinen silmä kiinni ja näytin niin typerältä, että poistin senkin.
Pari tuntia siinä meni ja lukuisia yrityksiä sekä vittu -sanan hokemista, kun sain kaikkiin neljään kysymykseen jokseenkin tyydyttävät vastaukset. Päätin ennen vastausten lähetystä kuunnella, että kuulostavathan ne nyt hyvältä. Laitoin ensimmäisen videon pyörimään ja mitään ei kuulunut, vaikka laitoin ääntä kovemmalle. Suu kävi, mutta ääntä ei kuulunut. Olin sitten unohtanut erikseen painaa mikin päälle näppäimistöstäni. Ääntä ei kuulunut yhdestäkään videosta. Nyrkkiä kirjaimellisesti pöytään ja pakko aloittaa uudestaan, vaikka jo väsytti ja totta kai vitutti. Onneksi ei mennyt paria tuntia, kun oli niitä vastauksia jo sen verta harjoitellut. Äänet toimivat ja lähetin vastaukset.
Vihaan tämmöisten videovastausten tekemistä yli kaiken ja tuntuu, että liian usein rekryprosessi pysähtyy osaltani niihin. Tiedän, että noiden ideana on saada vastausten lisäksi kuva hakijasta ja hänen persoonastaan. Se vasta onkin huono juttu, koska en ole mitenkään luonnollinen noissa ja varmasti esimerkiksi tässä mainitsemassani haastattelussa vaikutin varmaan todella kyrpiintyneeltä. Mietin tämän haastattelun kohdalla, kun siinä oli mahdollisuus jättää vielä joku oma viesti, että sanoisin, että en oikein osaa olla itseni näissä, mutta olisikohan sekään ollut hyvä idea.
Harmittaa kyllä, jos homma kaatuu tähän videohaastatteluun taas. Ei ole mitään syytä, miksi en tuossa tehtävässä voisi pärjätä, joten vituttaa, jos prosessi katkeaa taas siihen, että en osaa esiintyä kameralle.