Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 934
  • 1 707

Jyskälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun tässä nyt kukin vuorollaan on lähtenyt pohtimaan syvällisiä niin..

Työnkuvan hieman muuttuessa työnantaja olisi pudottamassa palkkaani melko reilusti. Pääasiassa tekisin samoja töitä kuin ennenkin, mutta jotkut aiemmin minulle kuuluneet työtehtävät jäävät pois ja korvaavia ei ole ainakaa tällä hetkellä tiedossa.

Vaihtoehtoina on hyväksyä palkanalennus ja kituutella eteenpäin tai sanoa kiitos, ei kiitos ja muutaman kuukauden päästä hypätä irtisanottuna kohti epävarmaan tulevaisuutta.

Toki koko ajan uuden pestin katselu on meneillään, mutta toistaiseksi markkinat tuntuvat olevan kovin kuivat mistään vähänkään mielenkiintoisesta uudesta työpaikasta.

Päätöksiä, päätöksiä...

muoks. vähän ehkä dramaattisesti sanottu tuo hyppääminen epävarmaan tulevaisuuteen. Näen siis mahdollisen työsuhteen loppumisen mahdollisuutena uudistaa itseäni esimerkiksi opiskelemalla tai jopa kouluttautumalla uuteen ammattiin. Epävarmuus tulee lähinnä taloudellisesta näkökulmasta ja siitä miltä mahdollinen työttömyysjakso voisi näyttää CV:ssä tai vaikuttaa työhaastatteluissa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Noihin bonusasioihin sen verran, että kyllähän se tavallaan sapettaa, kun olet koko edellisen vuoden ollut tärkeässä roolissa firman kannalta kriittisessä tehtävässä, hoitanut sen helvetin hyvin, kuten kaikki käyrät näyttää ennätyslukemia, jonka johdosta myös ennätysbonukset on tulossa, MUTTA ehtoina firmassa on kaksi kohtaa, jotka pitää täyttää.

A) työsopimus voimassa koko edellisen vuoden
B) työsopimus voimassa bonusten maksamisen päivänä, joka on tässä huhti-toukokuussa

Itselläni loppui siis edellisessä työpaikassa sopimus tämän vuoden ensimmäisellä viikolla. Ei tullut bonuksia, kuten ei artikloiden mukaan pitänytkään, mutta ärsyttää se silti.
Tottakai ymmärrän sen, että halutaan sitouttaa porukkaa, mutta puhutaan silti vuoden 2021 tuloksesta, jota olen koko vuoden ollut toteuttamassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun tässä nyt kukin vuorollaan on lähtenyt pohtimaan syvällisiä niin..

Työnkuvan hieman muuttuessa työnantaja olisi pudottamassa palkkaani melko reilusti. Pääasiassa tekisin samoja töitä kuin ennenkin, mutta jotkut aiemmin minulle kuuluneet työtehtävät jäävät pois ja korvaavia ei ole ainakaa tällä hetkellä tiedossa.

Vaihtoehtoina on hyväksyä palkanalennus ja kituutella eteenpäin tai sanoa kiitos, ei kiitos ja muutaman kuukauden päästä hypätä irtisanottuna kohti epävarmaan tulevaisuutta.

Toki koko ajan uuden pestin katselu on meneillään, mutta toistaiseksi markkinat tuntuvat olevan kovin kuivat mistään vähänkään mielenkiintoisesta uudesta työpaikasta.

Päätöksiä, päätöksiä...

muoks. vähän ehkä dramaattisesti sanottu tuo hyppääminen epävarmaan tulevaisuuteen. Näen siis mahdollisen työsuhteen loppumisen mahdollisuutena uudistaa itseäni esimerkiksi opiskelemalla tai jopa kouluttautumalla uuteen ammattiin. Epävarmuus tulee lähinnä taloudellisesta näkökulmasta ja siitä miltä mahdollinen työttömyysjakso voisi näyttää CV:ssä tai vaikuttaa työhaastatteluissa jne.

Mikäköhän tuossa mahtaisi olla irtisanomisperuste?

Myös palkan muuttaminen alaspäin yksipuolisesti vaatii, että irtisanomisperusteet täyttyvät.
 

Jyskälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäköhän tuossa mahtaisi olla irtisanomisperuste?

Myös palkan muuttaminen alaspäin yksipuolisesti vaatii, että irtisanomisperusteet täyttyvät.

Menemättä liikaa yksityiskohtiin, niin terveydellisistä syistä johtuen en enää osaa minulle kuuluneista tehtävistä voi suorittaa. Ehdotetut alennukset olisivat suurimmalta osalta palkanlisää, joille ei näin ollen enää olisi maksuperusteita.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menemättä liikaa yksityiskohtiin, niin terveydellisistä syistä johtuen en enää osaa minulle kuuluneista tehtävistä voi suorittaa. Ehdotetut alennukset olisivat suurimmalta osalta palkanlisää, joille ei näin ollen enää olisi maksuperusteita.

No tämä tietysti muuttaa asiaa. Ikävä tilanne kaikkinensa. Tsemppiä, mitä sitten päädytkään tekemään.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pitääkö työhaastattelussa mainita rikostuomiot vai selvittävätkö firmat nuo asiat itse?

Kiitos etukäteen.

P.S. Kokeilin hakua myös Googlessa, jossa sain kolmenlaisia vastauksia. Kyllä, ei ja ehkä.
 

444

Jäsen
Pitääkö työhaastattelussa mainita rikostuomiot vai selvittävätkö firmat nuo asiat itse?

Kiitos etukäteen.

P.S. Kokeilin hakua myös Googlessa, jossa sain kolmenlaisia vastauksia. Kyllä, ei ja ehkä.
Yrityksellä pitää olla vahva peruste turvallisuusselvityksen, edes suppean sellaisen - tekemiseen. Riippuu siis vähän tehtävästä / toimesta, että täyttyvätkö perusteet. Yrityksessä ei välttämättä olla tämän kanssa aivan perillä, joten saattavat ilmoittaa tekevänsä sen joka tapauksessa.
Hyvähän noista on rehellinen olla, mutta melkein jättäisin itse kertomatta, mikäli kyse ei ole jostain oikeasti merkittävästä rikoksesta. Mikäli se tulee myöhemmin ilmi (miksi tulisi, jos turvallisuusselvitystä ei tehdä?), niin sitten käytte asian keskustellen läpi. Mikään irtisanomisperuste se ei ole myöhemmässä vaiheessa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Pitääkö työhaastattelussa mainita rikostuomiot vai selvittävätkö firmat nuo asiat itse?

Kiitos etukäteen.

P.S. Kokeilin hakua myös Googlessa, jossa sain kolmenlaisia vastauksia. Kyllä, ei ja ehk
Eivät varmaan aina, mutta onhan niitä tehtäviä joissa tehdään viranomaisen laatima turvallisuusselvitys, joko laaja tai suppea, siinähän ne ainakin tulee ilmi jos sellaisia on. Minä menin kerran yhteen hommaan jossa se tehtiin, ja työsopimuksessa luki erikseen että jos jotain ilmenee, niin sopimus purkautuu välittömästi. Pääsin siis aloittamaan ennen kun se oli valmis, sitä ei saa ihan yhdessä yössä.

Joskus ne voi olla aika tiukkojakin, tiedä onko väritetty juttu , mutta kuulin kerran henkilöstä joka ei päässyt Helsinki-Vantaan lentokentälle hommiin koska oli ollut kihloissa jonkun kovemman luokan roiston kanssa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö työhaastattelussa mainita rikostuomiot vai selvittävätkö firmat nuo asiat itse?

Kiitos etukäteen.

P.S. Kokeilin hakua myös Googlessa, jossa sain kolmenlaisia vastauksia. Kyllä, ei ja ehkä.

Yllä tulikin jo vastauksia liittyen näihin turvallisuusselvityksiin. Sitten on aloja, lähinnä kai sellaiset joissa työskennellään lasten kanssa, joissa pitää esittää rikosrekisteriote. Jos tehtävä on sellainen, että otetta ei tarvitse esittää, eikä myöskään mitään turvallisuusselvityksiä tehdä, en näe mitään syytä, miksi vanhoista rikkeistä pitäisi ehdoin tahdoin mainita.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Pitääkö työhaastattelussa mainita rikostuomiot vai selvittävätkö firmat nuo asiat itse?

Kiitos etukäteen.

P.S. Kokeilin hakua myös Googlessa, jossa sain kolmenlaisia vastauksia. Kyllä, ei ja ehkä.
Itse joskus 99 sanoin, että teininä eli 10v aikaisemmin tuli pari kioskimurtoa tjsp tyhmää niin ei vaikuttanut, menin kylläkin Grilliin töihin.

Nyt oli helppo haastattelu, soitin pomolle, että onko tilaa kun tiesin, että olen taas oikeutettu palkkatukeen niin pomo sanoi, emmä sua edes ota haastatteluun, hoidetaan virastoasiat ja tule sit tänne 02.05.
Turun kaupungin työkeskus (hienosti sanottuna Turun kaupungin konsernihallinto :P )
Eri homma kuin viimeksi, nyt ei pääse remppahommiin vaan ulkoryhmään keräämään roskia, mutta kaikki kelpaa niin loppuu tämä tissuttelu ja tylsyys istua kotona paskalla selällä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kun lähdin nykyiseen duuniini, yksi silloinen työkaveri sanoi, että oli varmaan viimeinen työpaikka, johon joudut itse hakemaan. No, nyt vaihdoin firmaa, kun suoraan kysyttiin muualle johtoryhmään. Muita ei ollut mukana koko prosessissa ja työ"haastattelu"kin oli lounas toimarin kanssa.

Voin suositella muillekin tällaista prosessia!
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tässä ketjussa voisi jakaa paskimman työhaastattelukokemuksen, mitä eteen on sattunut,
Siitä on muutama vuosi aikaa, mutta sen muistaa kyllä hyvin.

Hain erästä esimiestehtävää eräässä Vuosaaren satamassa toimivassa isossa kuljetusfirmassa.
Ensimmäinen kierros oli rekryfirmassa, josta sitten suositeltiin minua, ja tämän talon HR-päällikkö
näytti vihreää valoa seuraavalle kierrokselle heidän luonaan.

Menen paikalle, ja ilmoittaudun asiakaspalvelijoille , ja siinä odottaessani toinen tytöistä
huikkaa kollegalleen vielä " hei jos sä soitat sille niin kysy niistä maksamattomista ylityökorvauksista",
sehän särähti jo heti työnhakijan korvaan että tuollaisia ongelmia ilmenee.

HR-päällikkö ei sitten tulekaan pitämään haastattelua, vaan respaan ilmestyy stressaantuneen ja kiukkuisen oloinen kaveri joka sitten olisi se mahdollinen esimies, , haastettelu alkaa kysymyksellä, " niin mikä sun nimi nyt olikaan ? Huoneeseen ilmestyy myös isompi pomo joka ei oikeastaan edes ehdi osallistua koko haastatteluun, hänen puhelin soi ja hän katoaa paikalta tulematta enää takaisin.

Mutta sittenhän tuleekin ilmi että kaveri ei edes ole lukenut CV :täni etukäteen, ja alkaa sitten tiuskimaan
" eihän sulla ole sopivaa kokemusta tähän hommaan", vaikka onhan minut jo kutsuttu paikan päälle

Ja alkuperäisen työpaikkailmoituksen mukaan kokemus alastakin on sopiva pohja, sitäkin on yli 10 vuoden edestä.

Mainitsen siitä, ja hän ärähtää " No en mä kato tiiä mitä siinä ilmoituksessa luki". Eli kaveri ei edes tiedä millaisilla spekseillä hänelle ollaan rekrytoimassa alaista, hoh hoijaa.

En selvästikään ole kaverin mieleen, heti sen jälkeen tulee kiukkuinen " Onks sul jotain kysyttävää tiuskiminen, en ole hänen mieleensä , ja tunne on siinä vaiheessa täysin molemminpuolinen.

Keksin jotain ympäripyöreää kysyttävää, ja kun sama Onks sul jotain kysyttävää- tiuskiminen toistuu, niin totean vaan että ei tässä taida olla , meinasin marssia vaan suoraan ulos, mutta kätellään muodollisesti vaikka tiedetään molemmat että ei tavata toista kertaa, ja joku siitä rekryfirmasta kai sitten kuulemma ilmoittaa.

Niin tapahtuukin, koko tehtävään ei palkata ketään, ja minä tiedän minne en hae toiste töihin.
Kuulin myös että tuossa talossa on melkoisen kova vaihtuvuus henkilöstössä, eikä todellakaan ole
ihme. Ja millainenkohan esimies tuollainen tyyppi joka ei edes osaa hoitaa rekrytointia olisi ?
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maaliskuulta lähtien ollut prosessi käynnissä, puhuttu puhelimessa lukuisia kertoja, käyty haastatteluissa ja pällitestissä. Tänään tuli puhelu että haastattelut menneet onnistuneesti läpi ja elokuussa alkaisi uudet hommat. Palkka nousee alkuun 10% nykyisestä ja koeajan jälkeen vielä 5% lisää. Luulin jo failanneeni pällitestin kun raportissa oli kovin paljon punaista. Tänään alkoi myös kesäloma ja loman jälkeen irttauspaperit pomon kouraan. Työkavereita tulee ikävä, isoa pomoa ei.
 

JKyykka

Jäsen
Kiinnostaisi tietää, että mikä on jatkiksen rekryammattilaisten näkemys, että kuinka lähellä työpaikan saaminen on siinä kohtaa, kun saa kutsun tulla tutustumaan tulevaan mahdolliseen tiimiin?

Rekry on siis edennyt näin:
1. Yhteydenotto LinkedInissä
2. Tunnin puhelinkeskustelu
3. Ensimmäinen varsinainen haastattelu
4. Toinen haastattelu + saadun tehtävän esittely
(5. Viimeinen vaihe eli tiimiin tutustuminen)

Minulla ei ole aiempaa kokemusta näin monivaiheisesta rekryprosessista, vaikka varmasti ihan normaalia onkin. Kovana jännittäjänä ei ole ollut ihan helppo prosessi ja nyt mietin, että joko sitä uskaltaa hengittää rauhassa, vai vieläkö pitää elää jännityksessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keväällä ja alkukesästä oli muutama haastis, joista yksi katkesi toiselle ja kaksi ekalle kierrokselle. En varsinaisesti yllättynyt, koska jotenkin loppui puhti kaiken kiireen keskellä, enkä hirveästi ehtinyt valmistautua tapaamisiin. Kun itseäni kuuntelin vastaamassa kovaa ammattitaitoa mittaaviin kyssäreihin, tiesin samalla, että eipä tässä tartte jatkosoittoa odotella. No, yhdestä tosiaan tuli, mistä hiukan yllätyin. Ilmeisesti muutoin ominaisuudet natsasivat ja halusivat katsoa kortin loppuun. Ja kun kaikissa hauissa pääsin ekalle rundille ja yksi erityisesti kehui CV:ni nousseen esiin muiden joukosta, ei minussa varsinaista vikaa voi olla. Nykyinen duunikin sen osoittaa - hommat toimii ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Olen joitain ammattilaisten vinkkejä lueskeltuani ja omia ajatuksiani jalostettuani päätynyt siihen, että haen vain 100% kiinnostaviin tehtäviin ja pyrin kirkastamaan itselleni sen, mikä minun osaamisessani on ytimessä ko. tehtävään. Kevään pienen paniikkihakujen opettamana on turha hakea osittain kiinnostavia juttuja ja varsinkaan, jos ei kykene sanoittamaan kompetenssiaan niihin selkeästi. Firmat valitettavasti eivät hae nopeita oppijoita vaan valmiita osaajia, mikä osin on resurssien hukkaamista, mutta ymmärrettävää.

Ehkä tässä ei myöskään sellaista kiirettä ole kuin keväällä oli. Tuntui, että on päästävä pois heti. Sitten talossa tapahtui pari radikaalia muutosta ja meininki rentoutui, eikä tällä hetkellä ole oikeastaan mitään paniikkia pois, koska kuten edellä kirjoitin, olen omassa tehtävässäni hyvä ja osaamiseni tunnustetaan. Päätin lomalla muutenkin sen, että annan luvan itselleni ottaa duunit rennosti. Tätä alleviivasi lähipiirissäni tapahtunut kuolemantapaus - lopulta nämä bisnesmaailman suuret jutut ovat ihan helvetin pieniä elämän perusasioiden rinnalla. Tämä
prosessin keskellä tuntuu jotenkin siltä, että ehkä suorittamisen rooli omassa työnteossani vihdoinkin loksahtaa oikeille jengoille. Ja ehkä rentoudesta käsin on helpompi hakea myös muutosta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Parhaillaan teen työhakemukseeni esittelyvideota ja editoin sitä windows movie makerilla. Itse kuvasin esittelyvideon siten, että tein kotonani olevista kirjoista pöydälle tuen puhelimelleni. Muutama pieleen menneen otoksen jälkeen tein 2 ainakin omasta mielestäni onnistunutta videota. Näistä yhden nyt valtisin tuohon editointi-projektiksi. Tuon jälkeen pitää kirjoittaa lyhyesti siitä, mitä osaamista minulla on, odotuksistani tulevaa työtehtävää kohtaan ja miksi olisin hyvä kyseiseen tehtävään.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei aivan työhaastatteluun liity, mutta lähelle niin kysytään täältä.

Eli jos vaihtaa työpaikkaa ja irtisanomisajalle osuu loma, niin sen tietty saa pitää, mutta voiko loman aikana jo tehdä töitä uudessa työpaikassa? Eli jos vaikka maanantaina irtisanoutuisi, irtisanomisaika 4vk ja sattuu olemaan lomaa viimeiset 2vk tuosta ajasta. Voiko irtisanoutumisilmoituksesta kahden viikon päästä aloittaa jo työskentelyn uudella työnantajalla vaikka on vielä lomalla vanhalla työnantajalla?

Tässä tapauksessa työnantajat eivät ole kilpailijoita, työsopimuksessa ei ole kilpailukieltoa tai muutakaan erillistä estettä. Alatkin liittyvät vain etäisesti toisiinsa.

Iloinen olisin jos joku ihan tietäisi asiasta arvailujen sijaan. Maalaisjärki sanoo et tuo on ok, mutta onko?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei aivan työhaastatteluun liity, mutta lähelle niin kysytään täältä.

Eli jos vaihtaa työpaikkaa ja irtisanomisajalle osuu loma, niin sen tietty saa pitää, mutta voiko loman aikana jo tehdä töitä uudessa työpaikassa? Eli jos vaikka maanantaina irtisanoutuisi, irtisanomisaika 4vk ja sattuu olemaan lomaa viimeiset 2vk tuosta ajasta. Voiko irtisanoutumisilmoituksesta kahden viikon päästä aloittaa jo työskentelyn uudella työnantajalla vaikka on vielä lomalla vanhalla työnantajalla?

Tässä tapauksessa työnantajat eivät ole kilpailijoita, työsopimuksessa ei ole kilpailukieltoa tai muutakaan erillistä estettä. Alatkin liittyvät vain etäisesti toisiinsa.

Iloinen olisin jos joku ihan tietäisi asiasta arvailujen sijaan. Maalaisjärki sanoo et tuo on ok, mutta onko?

Työsopimuslaissa on kilpailevan toiminnan kielto, mutta mikäli se ei tule sovellettavaksi, mitään sataprosenttista estettä ei ole.

Kannattaa tosin muistaa, että työnantajalla on oikeus kutsua lomaltakin esimerkiksi hätätyöhön, jolloin voi tulla uuden työnantajan kanssa ongelmia. Lähtökohtaisesti tuolloinkaan sivutoimikieltoa ei ole, jos kyse on työsuhteisesta työstä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa
Ei aivan työhaastatteluun liity, mutta lähelle niin kysytään täältä.

Eli jos vaihtaa työpaikkaa ja irtisanomisajalle osuu loma, niin sen tietty saa pitää, mutta voiko loman aikana jo tehdä töitä uudessa työpaikassa? Eli jos vaikka maanantaina irtisanoutuisi, irtisanomisaika 4vk ja sattuu olemaan lomaa viimeiset 2vk tuosta ajasta. Voiko irtisanoutumisilmoituksesta kahden viikon päästä aloittaa jo työskentelyn uudella työnantajalla vaikka on vielä lomalla vanhalla työnantajalla?

Tässä tapauksessa työnantajat eivät ole kilpailijoita, työsopimuksessa ei ole kilpailukieltoa tai muutakaan erillistä estettä. Alatkin liittyvät vain etäisesti toisiinsa.

Iloinen olisin jos joku ihan tietäisi asiasta arvailujen sijaan. Maalaisjärki sanoo et tuo on ok, mutta onko?
Insinööri-lehden oikeutta-osiossa vastattiin näin:
Jos on sopinut kirjallisesti työnantajan kanssa irtisanomisajan loppuosan olevan työvelvoitteeton tai vuosiloman tai muun vapaan sijoittamisesta sen ajalle, voi mennä uuteen työhön jo työnteon päättymisestä lukien, edellyttäen, ettei uuteen työhön meneminen ole nykyisen työnantajan kanssa kilpailevaa toimintaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli jos vaihtaa työpaikkaa ja irtisanomisajalle osuu loma, niin sen tietty saa pitää, mutta voiko loman aikana jo tehdä töitä uudessa työpaikassa? Eli jos vaikka maanantaina irtisanoutuisi, irtisanomisaika 4vk ja sattuu olemaan lomaa viimeiset 2vk tuosta ajasta. Voiko irtisanoutumisilmoituksesta kahden viikon päästä aloittaa jo työskentelyn uudella työnantajalla vaikka on vielä lomalla vanhalla työnantajalla?
Ihan uteliaisuudesta, saitko sovittua lomien pitämisen irtisanomisajalle? Itse kun aikoinaan vaihdoin työpaikkaa niin ei ollut puhettakaan, että tämmöinen onnistuisi ja mieluummin maksoivat pitämättömät lomat rahana.
Edit. Lomia siis oli koko edellisen vuoden lomat, joita en ollut pitänyt ollenkaan + mitä nyt elokuuhun mennessä oli kertynyt uusia lomia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitos vastauksista. Tuota voinee siis ainakin yrittää. Jos joutuu takaisin lomalta vanhaan niin sit hieman voivoi.

Ihan uteliaisuudesta, saitko sovittua lomien pitämisen irtisanomisajalle? Itse kun aikoinaan vaihdoin työpaikkaa niin ei ollut puhettakaan, että tämmöinen onnistuisi ja mieluummin maksoivat pitämättömät lomat rahana.
Edit. Lomia siis oli koko edellisen vuoden lomat, joita en ollut pitänyt ollenkaan + mitä nyt elokuuhun mennessä oli kertynyt uusia lomia.

Ei ole minun tilanteesta kyse vaan vaimon. Lomat oli tuohon määritelty sattumalta jo alkukesästä ja ei varmaan neuvottelemalla irtisanoutumistilanteessa onnistuisi tässä tapauksessa. Itse asiassa taitaa olla yksi syistä vaihdolle, että työnantaja päätti sijoitella 2/5 lomaviikoista joko niin syksylle tai keväälle kuin pystyi (ilman mitään syytä).
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole minun tilanteesta kyse vaan vaimon. Lomat oli tuohon määritelty sattumalta jo alkukesästä ja ei varmaan neuvottelemalla irtisanoutumistilanteessa onnistuisi tässä tapauksessa. Itse asiassa taitaa olla yksi syistä vaihdolle, että työnantaja päätti sijoitella 2/5 lomaviikoista joko niin syksylle tai keväälle kuin pystyi (ilman mitään syytä).
Tuo on sitä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, näin sen kuuluukin mennä. Jos on tarpeeksi vittumainen työnantaja niin varmaan se vielä nuo loput lomat peruu varmuuden vuoksi irtisanoutumisen yhteydessä. Toivottavasti ei.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

444

Jäsen
Tuo on sitä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, näin sen kuuluukin mennä. Jos on tarpeeksi vittumainen työnantaja niin varmaan se vielä nuo loput lomat peruu varmuuden vuoksi irtisanoutumisen yhteydessä. Toivottavasti ei.
Vuosilomalaki tosin tulee vastaan siinä, miten mielivaltaisesti työnantaja voi sovittuja lomia omin päin siirrellä.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuosilomalaki tosin tulee vastaan siinä, miten mielivaltaisesti työnantaja voi sovittuja lomia omin päin siirrellä.
Ainakin joillain aloilla taitaa löytyä keinot sen kiertämiseen, vaikkei loman perumisen pitäisi olla mahdollista. On kaikenlaista pakottavaa tarvetta ja hätää mitä saattaa ilmaantua. Eikö esim hoitoalalle vasta lisätty koronan takia työnantajan pompotteluoikeuksia? En kyllä muista koskiko se myös lomien perumista tai lisäsikö se joustavuutta niiden sijoitteluun.
Varmaan aika usein tuo lomien peruminen on lain näkökulmasta yhdessä sovittu juttu. Käytännössä työnantaja ilmoittaa ettei loman pitäminen onnistukaan ja painostaa työntekijän luopumaan oikeuksistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös