Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 354
  • 1 707

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No pari vuoteen ok, joustetaan sen verran.
Mä olen liian vanha ymmärtääkseni tätä nykypäivän intoa ottaa kuvia itsestään kaupan liukuportaista vessan pöntölle ja kaikki tuosta välistä. Nämä otokset on tietysti julkaistava vähintään kymmenessä eri somekanavassa, ettei nyt keltään jää väliin et mitä on puuhattu.
Enpä kovin montaa tiedä, jotka tuollaista tekevät. Siis pönttöselfieitä kymmenittäin joka päivä laittaisivat someen. Itse asiassa omassa kaveripiirissäni ei ole yhtään sellaista, joka olisi yhtään pönttöselfietä laittanut ainakaan minun nähtävilleni, joten suosittelen kaveripiirin tarkistamista.

Yksin reissatessa selfie on välillä otettava, ellei halua pelkkiä maisemia kuvailla. Aina kun sitä avuliasta kanssamatkaajaa ei siihen hollille satu. Tai perheen kanssa yhtälailla, jos koko porukan haluaa silloin tällöin samaan kuvaan mahduttaa. Ja otanpa niitä kuvia vielä useamman kerrallaan, siten kun varmistaa sen, että yksi kymmenestä saattaa olla ihan ok.

No mutta, tämä taitaa työnhausta mennä ohitse. Samaa mieltä siitä, että hauskoja ne ohi kameran katsotut selfiet ovat. Varsinkin kun monessa kolmannes omasta päästä on saatu rajattua pois ja suurimman huomion saa se luonnottoman laaja otsa sekä kaiken ohittava katse. Ihan sama siinä tilanteessa, mikä colosseumi tai eiffeli siellä taustalla on.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Tämäkin vähän off topic mutta sen verran läheltä että kirjoitan kuitenkin.

Miksi ihmeessä pitää soittaa avoimentyöpaikan perään firmaan jos ei oikeasti ole mitään kysyttävää? Miksi ei soiteta toivottuun aikaan.. ilmoituksessa sanotaan mihin spostiin hakemukset laitetaan niin ei kun laittavat toiseen osoitteeseen. Pitäis varmaan jättää palkkaamatta kaikki sen takia että eivät toimi kuten ilmoituksessa pyydetään. Firman rekry spostiin ei yhtään hakemusta mun postiini monta kymmentä. Siis yllättävän monta hakijaa
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tämäkin vähän off topic mutta sen verran läheltä että kirjoitan kuitenkin.

Miksi ihmeessä pitää soittaa avoimentyöpaikan perään firmaan jos ei oikeasti ole mitään kysyttävää? Miksi ei soiteta toivottuun aikaan.. ilmoituksessa sanotaan mihin spostiin hakemukset laitetaan niin ei kun laittavat toiseen osoitteeseen. Pitäis varmaan jättää palkkaamatta kaikki sen takia että eivät toimi kuten ilmoituksessa pyydetään. Firman rekry spostiin ei yhtään hakemusta mun postiini monta kymmentä. Siis yllättävän monta hakijaa

Tämä. Rekrytoin itse tässä kuun alussa ja ihan vastaava. Yksi laittoi sähköpostia, jossa kysyi kysymyksiä ja lupaa sille, että saako soittaa johonkin toiseen aikaan kun soittoajat ei käyneet hälle. Vastasin niihin kysymyksiin hyvää hyvyyttäni ja laitoin, että saa soittaa tiistaina aamupäivällä ja vastaan jos ehdin. Soitti keskiviikkoiltapäivänä vailla mitään uutta kysyttävää. Useampi soittaja vailla asiaa tai kysymys, että tuliko hakemus perille. Kolme soitti hakuajan päätyttyä ensimmäisenä kahtena päivänä kysyäkseen, milloin teemme päätöksiä. Kyllä noilla vaikutuksen tekee, negatiivisen nimittäin.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Tämä. Rekrytoin itse tässä kuun alussa ja ihan vastaava. Yksi laittoi sähköpostia, jossa kysyi kysymyksiä ja lupaa sille, että saako soittaa johonkin toiseen aikaan kun soittoajat ei käyneet hälle. Vastasin niihin kysymyksiin hyvää hyvyyttäni ja laitoin, että saa soittaa tiistaina aamupäivällä ja vastaan jos ehdin. Soitti keskiviikkoiltapäivänä vailla mitään uutta kysyttävää. Useampi soittaja vailla asiaa tai kysymys, että tuliko hakemus perille. Kolme soitti hakuajan päätyttyä ensimmäisenä kahtena päivänä kysyäkseen, milloin teemme päätöksiä. Kyllä noilla vaikutuksen tekee, negatiivisen nimittäin.
Juurikin näin. Ihan vaan vinkiksi kaikille työnhakijoille. Ei kannata munata itseään turhalla puhelulla rekrykaverille. Laita kirjallinen hakemus jos pyydetään. Soita vain jos oikeasti jotain asiaa.
Ja palkkatoive ei juma aikuiset ihmiset niin 99% ei osaa sanoa juuta eikä jaata palkkatoiveeksi.
Kyllä nyt pitää sen verran vaivautua että tietää ko tehtävän palkan noin suurinpiirtein tai osaa hinnoittaa itsensä.

Ei siis onhan ollut ihan hyviäkin keskusteluita puhelimitse. Yhdenkin kohdalla harmitti kun tosi asialtainen kaveri mutta ei litään kokemusta alasta. Nyt vaan tilanne että tarvitaan edes auttava kokemus ko työstä.

Onneksi muutama lupaava ollut haastateluissa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo palkkatoive on siinä mielessä hankala, että jos pistää liian vähän joutuu luultavasti vuosikaudet kärsimään huonosta palkasta. Jos liikaa niin voi joutua sivuun ihan vaan sen takia vaikka olisi valmis tinkimään siitä. Mieluummin niin, että palkasta neuvotellaan sitten naamakkain kun ollaan niin pitkällä kuin että se on valmiina hakemuksessa. Se kun tuntuu olevan sitten kiveen hakattu kun se kerran on paperille asti päässyt.
 

Tuamas

Jäsen
Omalla työnantajallani oli minun sinne hakiessani (2009) suoraan ilmoitettu trainee ajan palkka (muistaakseni 2100e/kk). Sen jälkeen ollut itse mukana noissa haastiksissa ja jossain vaiheessa muutettu tuo ilmoitus toiveeksi niin sieltä tullut parhaimmillaan 4500e/kk toiveita. No eipä ole noista kunnon pyynnön pistäneistä kukaan ollut yhtään pätevä haettuun työhön niin jäänyt nuo pahimmat palkkapyynnöt käsittelemättä.

Nämä ovat ihan hauskoja, muistan yhden haun jossa haettiin KTM- tai tradenomi-tutkinnon edellyttävään entry-level paikkaan tekijää, realistinen liksa oli siinä 2500€ tienoilla. No hakemuksia tuli sitten vähän toistakymmentä ja niistä jäi parhaiten mieleen merkonomi, jolla ei ollut päivääkään kokemusta alalta ja palkkapyyntö oli 5500€/kk.

Sinänsä tässäkin saisi yleistyä anglomalli, jossa palkkataso/-haitari kerrotaan rehdisti suoraan ilmoituksessa.

Itse kun tuossa joitain vuosia sitten hain puolitosissani useampaa asiantuntijapuolen paikkaa, niin työnkuva ja tarjottu palkkataso poikkesi useasti melko rajusti siitä mitä ilmoituksessa oli maalailtu ja tämä turha piirileikki olisi vältetty heti ilmoittamalla ilmoituksessa joko tehtävän taso tai ajateltu palkkataso.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Erikoista menoa on nykyään työmarkkinoilla. Tarjolla työpaikka, jossa varataan aikoja B2B-myyntitapaamisiin ja tuote on markkinajohtaja. Liksa 3000€ + bonarit/kk koeajan jälkeen(2500€ koeajalla) ja tähän paikkaan 4 hakemusta. Ymmärrän toki sen, että luurihommat ei kiinnosta, mutta onhan tuo liksa ihan ok helposta duunista. jossa on vielä hyvät työsuhde-edutkin. Jossain S-marketissa saa olla aika korkealla hierarkiassa, että saa saman liksan ja hommia saa painaa viikonloppuna jne.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Tuo palkkatoive on siinä mielessä hankala, että jos pistää liian vähän joutuu luultavasti vuosikaudet kärsimään huonosta palkasta. Jos liikaa niin voi joutua sivuun ihan vaan sen takia vaikka olisi valmis tinkimään siitä. Mieluummin niin, että palkasta neuvotellaan sitten naamakkain kun ollaan niin pitkällä kuin että se on valmiina hakemuksessa. Se kun tuntuu olevan sitten kiveen hakattu kun se kerran on paperille asti päässyt.
Sorry tarkennan että haastattelussa eivät osaa kertoa palkkatoivetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erikoista menoa on nykyään työmarkkinoilla. Tarjolla työpaikka, jossa varataan aikoja B2B-myyntitapaamisiin ja tuote on markkinajohtaja. Liksa 3000€ + bonarit/kk koeajan jälkeen(2500€ koeajalla) ja tähän paikkaan 4 hakemusta. Ymmärrän toki sen, että luurihommat ei kiinnosta, mutta onhan tuo liksa ihan ok helposta duunista. jossa on vielä hyvät työsuhde-edutkin. Jossain S-marketissa saa olla aika korkealla hierarkiassa, että saa saman liksan ja hommia saa painaa viikonloppuna jne.
Ihan vaan omaa mutuilua, mutta hyvistä myyjistä joutuu varmaan kilpailemaan. Harva sieltä S-marketista pystyy ponnistamaan positioon, jossa oikeasti pitää myydä. Se on aika haastavaa hommaa kuitenkin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ihan vaan omaa mutuilua, mutta hyvistä myyjistä joutuu varmaan kilpailemaan. Harva sieltä S-marketista pystyy ponnistamaan positioon, jossa oikeasti pitää myydä. Se on aika haastavaa hommaa kuitenkin.
Tässä ei tarvinnut olla edes kokemusta, vaan asenne oli tärkein asia. Olen nähnyt miten trukkikuskista tai lentokonemekaanikosta tulee huippuosaaja luurihommissa. Jengillä lienee huono mielikuva puhelinmyynnistä. Huijarifirmoja ja maksamattomia palkkoja. Tässä hommassa ei tarvitse myydä kuin idea. Myyjä hoitaa sitten tapaamisessa itse myynnin. Liksakaan ei ole hassumpi, kun yleensä mennään kaupan alan tessillä tai jopa pelkällä provikalla, jolla itse tein hommia ulkomailta käsin ulkoistetussa myynnissä.

No loppu hyvin, kaikki hyvin. Sopiva ukko löytyi edellisen haun perusteella, jossa itse sain paikan kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Erikoista menoa on nykyään työmarkkinoilla. Tarjolla työpaikka, jossa varataan aikoja B2B-myyntitapaamisiin ja tuote on markkinajohtaja. Liksa 3000€ + bonarit/kk koeajan jälkeen(2500€ koeajalla) ja tähän paikkaan 4 hakemusta. Ymmärrän toki sen, että luurihommat ei kiinnosta, mutta onhan tuo liksa ihan ok helposta duunista. jossa on vielä hyvät työsuhde-edutkin. Jossain S-marketissa saa olla aika korkealla hierarkiassa, että saa saman liksan ja hommia saa painaa viikonloppuna jne.

Tuossa hiljattain lyttäsin itse yhden vastaavan vaihtoehdon. Muuten kaikki hyvin, mutta olisi pitänyt ajaa omalla autolla 30 000 km vuodessa pelkällä kilometrikorvauksella. Bensat kai kattaa se korvaus. No, mulla on oma auto yksityisleasingilla 25 000 km vuodessa. Se nyt oli ainakin hyvä tekosyy, ettei tarvinnut rumemmin sanoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa hiljattain lyttäsin itse yhden vastaavan vaihtoehdon. Muuten kaikki hyvin, mutta olisi pitänyt ajaa omalla autolla 30 000 km vuodessa pelkällä kilometrikorvauksella. Bensat kai kattaa se korvaus. No, mulla on oma auto yksityisleasingilla 25 000 km vuodessa. Se nyt oli ainakin hyvä tekosyy, ettei tarvinnut rumemmin sanoa.
12 900 euroa siitä olisi kilometrikorvauksina saanut verottomasti. Ehkä siitä olisi bensojen jälkeen jotain jäänyt käteenkin. Toki omaa leasing-sopimusta olisi pitänyt muokata uuteen uskoon.
 
Tuossa hiljattain lyttäsin itse yhden vastaavan vaihtoehdon. Muuten kaikki hyvin, mutta olisi pitänyt ajaa omalla autolla 30 000 km vuodessa pelkällä kilometrikorvauksella. Bensat kai kattaa se korvaus. No, mulla on oma auto yksityisleasingilla 25 000 km vuodessa. Se nyt oli ainakin hyvä tekosyy, ettei tarvinnut rumemmin sanoa.
Olen taas itse käsittänyt, että lähes kaikki ottaisivat mielummin kilometrikorvauksen kuin esim työsuhdeauton mutta harva firma haluaa noita korvauksia maksaa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jäähän siitä käteen, mutta itse arvostan vaivattomuutta, kun ei tarvitse miettiä liikaa käyttöarvojen alenemista, huoltoja, vikoja jne.

Eri asia tietysti, jos firman tarjoama auto on jokin mopoautoluokan väline.

Yksityisleasing-sopimuksen muuttaminen onnistuu rahalla, mutta kustannukset ovat vähän epäselvät.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaan olihan tuo ärsyttävä startti haastattelulle ja saattoi ajatusta sekoittaa sen verran, että parin kysymyksen kohdalla meinasi kyllä lyödä vähän tyhjääkin. Mutta eipä tuosta nyt vielä mitään konkreettista selvinnyt, lupasivat joskus ensi kuun puolella ilmoitella ollaanko vielä ehdokkaiden joukossa. En tiedä voiko mitään päätellä noista kysymyksistä, mutta kyselivät olenko miettinyt mahdollisia asumijärjestelyjä jos työpaikan saisin ja pitkäkö on nykyisestä työstäni irtisanoutumisaika. Eli voiko noista sitten päätellä olevansa vahvoilla... vaan eipä auta kuin jäädä odottelemaan.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Nyt kysyivät, suostunko osallistumaan toimintatapa-analyysin tekoon. Ilmeisesti noin 150 monivalintakysymyksen patteri luvassa. Mikäpäs siinä, vastaillaan pois. Onpahan ilmeisesti edes hieman rekryprosessissa edetty,

*****

Hyvän käsityksen saa, kun katsoo suurinta osaa ihmisten ottamista selfieistä, jotka ovat vitun tyhmän näköisiä, kun ei katsota kameraan.
Olipas hetken pohdinnan jälkeen osuva vertaus, vaikka siinä mielessä ontuu, että still kuva ja videokuva eivät ole käytännössä ihan sama asia. Mutta juu, ei se järkevältä näytä jos jatkuvasti katselee johonkin aivan muualle.

Tuo palkkatoive on siinä mielessä hankala, että jos pistää liian vähän joutuu luultavasti vuosikaudet kärsimään huonosta palkasta. Jos liikaa niin voi joutua sivuun ihan vaan sen takia vaikka olisi valmis tinkimään siitä. Mieluummin niin, että palkasta neuvotellaan sitten naamakkain kun ollaan niin pitkällä kuin että se on valmiina hakemuksessa. Se kun tuntuu olevan sitten kiveen hakattu kun se kerran on paperille asti päässyt.
Nämä oli viime viikolla omatkin ajatukseni kun tuota toivetta asettelin paikoilleen. Olisihan tuon tosiaan voinut miettiä jo haastatteluun valmiiksi, mutta muistaapa ainakin seuraavan kerran, jos/kun työhaastattelusta itsensä löytää. Olen kyllä @Tuamas kanssa samaa mieltä, että se palkkataso / -haitari voitaisiin kertoa siinä ilmoituksessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En ole muuten kovinkaan monessa tapauksessa kuullut, että olisi tarkkaan katsottu tutkintopapereita tai muuta koulutusmateriaalia työhaastatteluissa. Joissain ei ollenkaan. Eli pointti vaan se, että ei nyt kannata kovin masentunut olla, jos esimerkiksi vaikka kauppa- tai ammattikorkean numerot eivät pilviä hivo. Voi hyvinkin olla, että et edes tarvitse niitä mihinkään. Pääasia että tutkinto (tai mikä nyt vaatimus siinä mahdollisesti on) löytyy ja sen voi tarvittaessa näyttää, ja muut asiat ratkaisevat yhtä paljon ellei enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tässä ei tarvinnut olla edes kokemusta, vaan asenne oli tärkein asia. Olen nähnyt miten trukkikuskista tai lentokonemekaanikosta tulee huippuosaaja luurihommissa. Jengillä lienee huono mielikuva puhelinmyynnistä. Huijarifirmoja ja maksamattomia palkkoja. Tässä hommassa ei tarvitse myydä kuin idea. Myyjä hoitaa sitten tapaamisessa itse myynnin. Liksakaan ei ole hassumpi, kun yleensä mennään kaupan alan tessillä tai jopa pelkällä provikalla, jolla itse tein hommia ulkomailta käsin ulkoistetussa myynnissä.

No loppu hyvin, kaikki hyvin. Sopiva ukko löytyi edellisen haun perusteella, jossa itse sain paikan kesällä.

Justjust, oisin kyllä hakenut, jos jostain olisin tuollaisen paikan bongannut.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Justjust, oisin kyllä hakenut, jos jostain olisin tuollaisen paikan bongannut.
No tää on just se ongelma. Firma maksoi maltaita siitä että varmasti haku tavoittaa kaikki halukkaat, mutta ei näköjään sitten.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No tää on just se ongelma. Firma maksoi maltaita siitä että varmasti haku tavoittaa kaikki halukkaat, mutta ei näköjään sitten.

Oon kiikaroinut mol, oikotie, monster, duunitori ja linkedin epätoivon vimmalla. Ehkä ammattiala vaan ei oo natsannut? No vittu ja kyrpä kuitenkin!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oon kiikaroinut mol, oikotie, monster, duunitori ja linkedin epätoivon vimmalla. Ehkä ammattiala vaan ei oo natsannut? No vittu ja kyrpä kuitenkin!
No duunitorissa oli. Teknistä asiakaspalvelua olisi vielä tarjolla luurissa. Enkkua pakko osata.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erikoista menoa on nykyään työmarkkinoilla. Tarjolla työpaikka, jossa varataan aikoja B2B-myyntitapaamisiin ja tuote on markkinajohtaja. Liksa 3000€ + bonarit/kk koeajan jälkeen(2500€ koeajalla) ja tähän paikkaan 4 hakemusta. Ymmärrän toki sen, että luurihommat ei kiinnosta, mutta onhan tuo liksa ihan ok helposta duunista. jossa on vielä hyvät työsuhde-edutkin. Jossain S-marketissa saa olla aika korkealla hierarkiassa, että saa saman liksan ja hommia saa painaa viikonloppuna jne.

Myyntihommissa parhaat vetää yli kansanedustajaliksoja alalla kuin alalla, yhdistettynä siihen että puhelimen välityksellä tehtävä myynti karsii entisestään porukkaa on varmaan aika iso syy, miksi hakemuksia tuli noinkin vähän. Hyviä myyjiä ei tuolla liksalla saa nostamaan persettä, ja heikompia ei kiinnosta kylmäbookkaus luurin välityksellä. Tällöin parhaaksi vaihtoehdoksi jää juuri joku myyntialalla kokematon kaveri, josta voi kehkeytyä huippu ja varmasti tuollainen liksa kiinnostaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Enkku on sujuvaa, mutta tässä hommassa varmaan pienempi palkka kuin tuossa bookkarin hommassa?
Ei tietoa mitä tuosta maksetaan, mutta luultavasti tästäkin ihan ok liksa. Ota yhteyttä yv:llä
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Myyntihommissa parhaat vetää yli kansanedustajaliksoja alalla kuin alalla, yhdistettynä siihen että puhelimen välityksellä tehtävä myynti karsii entisestään porukkaa on varmaan aika iso syy, miksi hakemuksia tuli noinkin vähän. Hyviä myyjiä ei tuolla liksalla saa nostamaan persettä, ja heikompia ei kiinnosta kylmäbookkaus luurin välityksellä. Tällöin parhaaksi vaihtoehdoksi jää juuri joku myyntialalla kokematon kaveri, josta voi kehkeytyä huippu ja varmasti tuollainen liksa kiinnostaa.

Mutta älytön palkka kun homma ei periaatteessa eroa yhtään lehtitilausten myynnistä ja homma on paljon kiitollisempaa kuin lehtien kauppaaminen. Tuossa työssä ei tarvitse tuotteesta tietää ihan perusasioita enempää eikä varsinaisesti tarvitse edes myydä mitään kun mitään kauppaa ei tehdä puhelimessa ja halutaan ainoastaan tunti vastaajan aikaa oikean myyjän tapaamiseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myyntihommissa parhaat vetää yli kansanedustajaliksoja alalla kuin alalla, yhdistettynä siihen että puhelimen välityksellä tehtävä myynti karsii entisestään porukkaa on varmaan aika iso syy, miksi hakemuksia tuli noinkin vähän. Hyviä myyjiä ei tuolla liksalla saa nostamaan persettä, ja heikompia ei kiinnosta kylmäbookkaus luurin välityksellä. Tällöin parhaaksi vaihtoehdoksi jää juuri joku myyntialalla kokematon kaveri, josta voi kehkeytyä huippu ja varmasti tuollainen liksa kiinnostaa.

Lisäisin vielä sen, että jos haluaa myynnin parissa uraa rakentaa, niin joku tapaamisten bookkaus ei kuulosta sellaiselta, joka kehittää ja veisi uralla eteenpäin. Toki jos työnantaja pystyy maalaamaan kuvaa mahdollisesta urakehityksestä, niin silloin toki eri tilanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös