Itsellä on positiivisessa mielessä tällä hetkellä kiperä tilanne päällä ja vaikka ei ihan täysin otsikkoon sovi, niin kysellään porukan mielipiteitä täältä. Oma tilanne on tällä hetkellä se, että nykyisen työnantajan kanssa alkaa auttamatta olla yhteinen polku tiensä päässä. Töitä kyllä riittäisi eikä mikään omaa työpaikkaa uhmaa, mutta itsellä on tullut mitta täyteen erinäisistä syistä, joita en nyt lähde sen syvemmin tässä perkaamaan. Olen siinä mielessä hyvin onnekkaassa asemassa, että tiedän olevani tällä hetkellä markkinoilla haluttua tavaraa ja työpaikkoja on tarjolla useampia. Tästä päästäänkin tämänhetkiseen ongelmaani:
Lähestyin reilu vuosi sitten erästä yritystä, jolla ei tuolloin ollut suoralta kädeltä tarjota paikkaa, mutta ovat olleet sen jälkeen muutamaankin kertaan yhteydessä ja kyselleet alustavasti tilanteeni perään. Noin kuukausi sitten bongasin puolestaan muutamat sopivat avoimet työpaikat ja lähetin kolme hakemusta sisään. Lopputuloksena ensimmäisestä oltiin heti seuraavana päivänä yhteydessä ja totesivat minun olevan hyvin potentiaalinen kandidaatti, mutta heidän rekrynsä oli vielä niin alkutekijöissä, että lupasivat olla myöhemmin yhteydessä. Toisesta firmasta kuului niin ikään hyvin pian perästä ja erinäisten puhelinhaastattelujen ja soveltuvuustestien jälkeen pääsin haastatteluun toissa viikolla. Hommat meni kaikin puolin mallikkaasti ja allekirjoitin toissa viikolla myös työsopimuksen ko. firmaan. Irtisanouduin nykyisestä paikasta ja vaihdan kohtapuoliin uusiin hommiin.
Ongelma tulee siinä, että myös kolmas firma on ollut minuun yhteydessä ja kävin myös tuolla haastattelussa jokunen aika takaperin. Haastattelun päätteeksi minulle jäi hyvin vahva tunne paikasta ja olen todella yllättynyt, mikäli eivät tuota jopia tule minulle tarjoamaan. Ongelma on siinä, että tämä paikka kiinnostaa minua erinäisistä syistä johtuen paljon enemmän, kuin tämä, jonka olen jo vastaanottanut, enkä tule saamaan siitä päätöstä vielä todennäköisesti useaan viikkoon kesälomien takia. Toisin sanoen, ehdin aloittaa uudessa paikassa ennen päätöstä, jonka uskon olevan myönteinen. Olen oikeastaan jo päättänyt ottaa tuon toisen paikan vastaan, mikäli siis nalli kohdalle napsahtaa, mutta mitä mieltä porukka yleisesti on, kuinka paskamainen temppu tuo on vaihtaa paikkaa heti ensimmäisen kuukauden aikana koeajalla? Tai onko jollakulla omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Tässä on kaiken lisäksi tullut viimepäivien aikana yhteydenottoja tuosta ensimmäisenä vastanneesta yrityksestä, mutta siellä tuntuu koko rekryprosessi olevan niin heikosti hoidettu, että se heijastaa mielestäni jo yleisesti yrityksen mentaliteettia ja tapaa hoitaa asioita, joten skippasin sen suosiolla. Samaten myös tuolla ihan ensimmäisessä yrityksessä olisi nyt ollut paikka vapaana, mutta se paikka ei kiinnosta minua niin paljoa, että lähtisin tuosta tulevasta paikasta sen takia pois. Tyytyväinen tässä täytyy kyllä olla alavalintaan nykyisessä tilanteessa, joka tosin ei kyllä tule ikuisesti kestämään.
Edit:
Taidot, koulutus ja muut sellaiset tulevat kyllä selvitetyksi, mutta miten saan selville sen, että tyyppi on juuri se oikea siihen virkaan mikä meillä on avoinna? Lähinnä siis, että sopeutuuko helposti hommaan ja taloon, ja että ei ole vaan tulossa siihen asti, kunnes löytää paremman duunin jne. Miten tällaisia juttuja saa esille työhaastattelun aikana? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?.
Allekirjoittanut on kerran vetänyt yhden suht pienen ja vähäpätöisen rekryn, joten ei nyt varsinaisesti mikään asiantuntijan vastaus ole kyseessä, mutta itselle tulisi ainakin mieleen udella ihan suoraan sitä, mitä hakija odottaa yritykseltä ja työnkuvaltaan? Tämän lisäksi tulevaisuuden suunnitelmien ja uratavoitteiden tiedusteluilla voisi saada jonkin verran kuvaa siitä, odottaako hakija yritykseltä nyt tai tulevaisuudessa jotain sellaista, jota sillä ei ole tarjota. Niin ja palkkapyyntökin luonnollisesti antaa varmasti jonkin verran osviittaa.