Kyllähän minä tiedän jo, että miten saadaan hakijan pätevyys esiin, siihen on kysymykset valmiina. Sitä vaan, että miten saadaan sen hakijan persoona esille...
...Laitetaan vielä selvennykseksi, että en ole ainoa haastattelija...
Vaikea näitä persoonallisuus ja motivaatiojuttuja on vedenpitävästi haastatteluilla saada selville, mutta tässä joitakin käytännön vinkkejä. Palkkaan/haastattelen vuodessa kymmeniä henkilöitä projekteihin mutta myös talon sisälle, joten kokemusta on kertynyt varsin paljon. En tosin ole rekrytoinnin ammattilainen, mutta hoidan itse uusien työntekijöiden valinnan, ainakin viimeisellä kierroksella.
Alkuun sellainen itsestäänselvyys, että ihmiset ovat lahjakkaampia eri tavoin. Toisilla sosiaalinen lahjakkuus, ns. psykologinen silmä on vahvempi kuin toisilla. Jos haastattelutiimissänne on joku, jolla koet tämän puolen olevan vahvempi kuin itselläsi, niin pyydä häntä keskittymään tämän puolen testaamiseen. Jos henkilö on tulossa sinun vetämääsi tiimiin duuniin, niin toki kerrot kollegallesi, minkälaista henkilöä olette lähtökohtaisest hakemassa ja mitä asioita eniten arvostat ja painotat varsinaisen kompetenssin lisäksi.
Itse heitän (jossain vaiheessa haastattelua) hiukan huumoria (siis haastattelijana) ja katson miten haastateltava reagoi tai lähtee mukaan. Samoin annan hiukan painetta (vaikeita kysymyksiä) haastattelutilanteessa ja näillä hankalilla kysymyksillä jopa tärkeämpää kuin vastauksen sisältö on nähdä miten haastateltava reagoi paineeseen. Voitte myös sopia jonkinlaisesta roolijaosta, kun teitä on useampi haastattelija.
Yritä löytää sellaisia (ehkä hiukan vaikeitakin) kysymyksiä, jolla pääset paremmin selville, kuinka joustavasta henkilöstä on kyse? Kaikki tämänkaltaiset kysymykset eivät tarvitse välttämättä liittyä edes työhön. Melkein parempikin etteivät liity, sillä silloin haastateltava tulee helpommin paljastaneeksi itsensä.
Ainahan se on ongelma, varsinkin kun valitaan uutta työntekijää varsinkin asiantuntija tai johtotehtäviin (eli uraputkessa oleviin), että kuinka pitkään hakija on asennoitunut viihtymään uudessa hommassa ja mitkä hänen omat odotuksensa ovat? Tsekkaa nyt ensimmäiseksi CV läpi sillä silmällä, kuinka tiuhaan hakija on duunia vaihtanut. Jos siellä on kovin "repaleinen" työhistoria takana, niin siinä on yksi mahdollisuus antaa hiukan painetta ja pyytää selittämään miksi työnantajat ovat vaihtuneet niin tiuhaan tahtiin.
Haastattelun lopuksi tunnelmaa kannattaa ehkä hiukan keventää (varsinkin jos painetta on annettu) ettei hakijalle jää ihan paska maku suuhun firmastanne :-) Tämä varsinkin jos hakija tuntuu teille sopivalta, mutta toki koko haastattelutilanteessa pitää käyttäytyä ja toimia ammatillisesti, vaikka vähän painetta antaisikin.
Tämän viimeisen vinkin jaan hiukan varauksella, sillä kyse saattaa olla allekirjoittaneen kokemuksesta, mutta itse olen oppinut luottamaan varsin vahvasti gut-feeling (nyt katosi päästä mikä se on suomeksi..?) Tarkoitan, että jos joku asia on alkanut arveluttaa hakijan vastauksessa/persoonassa, niin se on harmittavan usein juuri se asia, joka ongelmia tulee myöhemmin aiheuttamaan. Vähintäänkin jos joku puoli vastauksessa/persoonassa arveluttaa, siitä kannattaa tehdä lisäkysymyksiä.
Ja lopuksi on syytä muistaa, että hakijat ovat ihmisiä, eivät robotteja. Kukaan ei ole täydellinen ja on aika luonnollista, että hakijaa voi jännittää itse tilanne. Sinun/teidän on syytä lukea tätäkin puolta herkällä silmällä ja korvalla, että luotte oikeanlaisen tunnelman ja ilmapiirin tilanteeseen. Vaikka esitetyt kysymykset voivat ollakin haastavia, niiden ei kuitenkaan tarvitse olla hyökkääviä/loukkaavia.
Toivottavasti näistä käytännön vinkeistä oli jotain apua! Minulla osumaprosentti oikean henkilön löytämiseksi on yli 80% ja pidän sitä hyvänä. Ainoastaan yksi totaalinen huti on tullut ja se tuli alkuvaiheessa, kun työhaastatteluja aloin tehdä.