Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 565
  • 1 707

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedä tuosta, niin kuitenkin toivoin pari vuotta sitten. Kaikki meni loistavasti ja melko suoraan kerrottiin laajentumisesta ja muutenkin tulevaisuudesta. Alallani on usein useampi paikka samaan projektiin auki niin kuin nytkin tuntui olevan. Ja olikin.

Tämä on kai aika lailla tapauskohtaista, ja riippuu myös firmasta ja alan yleisestä työtilanteesta. Itse tiedän muutamankin tapauksen, jossa näin on käynyt. Yhdessä tapauksessa kävi jopa niin, että paikkaan oli jo valittu henkilö, vaikka hakuaika oli vielä kesken. Hakuajan loppupuolella saapui vielä yksi hakemus, ja kun tämä hakija oli sopiva firman tarpeisiin pitkällä aikavälillä, hänetkin haastateltiin. Ja piakkoin hänelle ilmoitettiin, että "tähän paikkaan on jo löydetty työntekijä, mutta haluaisimme ehdottomasti palkata teidätkin".
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minulla on edessäni työhaastattelu siten, että istun pöydän toisella puolella haastattelijan asemassa. Onkos kenelläkään antaa mitään vinkkejä tällaiseen? En ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa, joten olisi kiva kuulla vinkkejä sellaisilta, jotka ovat haastatelleet kandidaatteja.

Jos et tiedä mitä siellä pöydän toisella puolella pitää tehdä, niin älä mene sinne. Kaikkien aikaa menee vain hukkaan. Miksi sinut on paikalle pyydetty, jos ei ole hajuakaan mitä siellä haastattelussa pitäisi kysyä/tehdä? Ei kuulosta kovin pätevältä rekryprosessilta teidän puolelta.

Aikanaan olin rekryissä mukana kyselemässä hakijoilta teknisen puolen täsmäkysymyksiä, eli hoidin niinsanotun jargonipuolen ja pomot hoitivat sitten nuo laajemmat linjaukset. Haastattelujen loputtua käytiin yhdessä pomojen kanssa näkemykset läpi ja valittiin sopivin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jos et tiedä mitä siellä pöydän toisella puolella pitää tehdä, niin älä mene sinne. Kaikkien aikaa menee vain hukkaan. Miksi sinut on paikalle pyydetty, jos ei ole hajuakaan mitä siellä haastattelussa pitäisi kysyä/tehdä? Ei kuulosta kovin pätevältä rekryprosessilta teidän puolelta.
Kyllähän minä tiedän jo, että miten saadaan hakijan pätevyys esiin, siihen on kysymykset valmiina. Sitä vaan, että miten saadaan sen hakijan persoona esille. Onko esim. sellainen, joka luovuttaa ensimmäisen vastoinkäymisen yhteydessä tai onko muuten vaan veemäinen tyyppi.

Ja se, että minut on siihen asemaan pyydetty kertoo siitä, että olen tehnyt firmassa jotain oikein.

Laitetaan vielä selvennykseksi, että en ole ainoa haastattelija, siellä on toki muitakin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllähän minä tiedän jo, että miten saadaan hakijan pätevyys esiin, siihen on kysymykset valmiina. Sitä vaan, että miten saadaan sen hakijan persoona esille...

...Laitetaan vielä selvennykseksi, että en ole ainoa haastattelija...

Vaikea näitä persoonallisuus ja motivaatiojuttuja on vedenpitävästi haastatteluilla saada selville, mutta tässä joitakin käytännön vinkkejä. Palkkaan/haastattelen vuodessa kymmeniä henkilöitä projekteihin mutta myös talon sisälle, joten kokemusta on kertynyt varsin paljon. En tosin ole rekrytoinnin ammattilainen, mutta hoidan itse uusien työntekijöiden valinnan, ainakin viimeisellä kierroksella.

Alkuun sellainen itsestäänselvyys, että ihmiset ovat lahjakkaampia eri tavoin. Toisilla sosiaalinen lahjakkuus, ns. psykologinen silmä on vahvempi kuin toisilla. Jos haastattelutiimissänne on joku, jolla koet tämän puolen olevan vahvempi kuin itselläsi, niin pyydä häntä keskittymään tämän puolen testaamiseen. Jos henkilö on tulossa sinun vetämääsi tiimiin duuniin, niin toki kerrot kollegallesi, minkälaista henkilöä olette lähtökohtaisest hakemassa ja mitä asioita eniten arvostat ja painotat varsinaisen kompetenssin lisäksi.

Itse heitän (jossain vaiheessa haastattelua) hiukan huumoria (siis haastattelijana) ja katson miten haastateltava reagoi tai lähtee mukaan. Samoin annan hiukan painetta (vaikeita kysymyksiä) haastattelutilanteessa ja näillä hankalilla kysymyksillä jopa tärkeämpää kuin vastauksen sisältö on nähdä miten haastateltava reagoi paineeseen. Voitte myös sopia jonkinlaisesta roolijaosta, kun teitä on useampi haastattelija.

Yritä löytää sellaisia (ehkä hiukan vaikeitakin) kysymyksiä, jolla pääset paremmin selville, kuinka joustavasta henkilöstä on kyse? Kaikki tämänkaltaiset kysymykset eivät tarvitse välttämättä liittyä edes työhön. Melkein parempikin etteivät liity, sillä silloin haastateltava tulee helpommin paljastaneeksi itsensä.

Ainahan se on ongelma, varsinkin kun valitaan uutta työntekijää varsinkin asiantuntija tai johtotehtäviin (eli uraputkessa oleviin), että kuinka pitkään hakija on asennoitunut viihtymään uudessa hommassa ja mitkä hänen omat odotuksensa ovat? Tsekkaa nyt ensimmäiseksi CV läpi sillä silmällä, kuinka tiuhaan hakija on duunia vaihtanut. Jos siellä on kovin "repaleinen" työhistoria takana, niin siinä on yksi mahdollisuus antaa hiukan painetta ja pyytää selittämään miksi työnantajat ovat vaihtuneet niin tiuhaan tahtiin.

Haastattelun lopuksi tunnelmaa kannattaa ehkä hiukan keventää (varsinkin jos painetta on annettu) ettei hakijalle jää ihan paska maku suuhun firmastanne :-) Tämä varsinkin jos hakija tuntuu teille sopivalta, mutta toki koko haastattelutilanteessa pitää käyttäytyä ja toimia ammatillisesti, vaikka vähän painetta antaisikin.

Tämän viimeisen vinkin jaan hiukan varauksella, sillä kyse saattaa olla allekirjoittaneen kokemuksesta, mutta itse olen oppinut luottamaan varsin vahvasti gut-feeling (nyt katosi päästä mikä se on suomeksi..?) Tarkoitan, että jos joku asia on alkanut arveluttaa hakijan vastauksessa/persoonassa, niin se on harmittavan usein juuri se asia, joka ongelmia tulee myöhemmin aiheuttamaan. Vähintäänkin jos joku puoli vastauksessa/persoonassa arveluttaa, siitä kannattaa tehdä lisäkysymyksiä.

Ja lopuksi on syytä muistaa, että hakijat ovat ihmisiä, eivät robotteja. Kukaan ei ole täydellinen ja on aika luonnollista, että hakijaa voi jännittää itse tilanne. Sinun/teidän on syytä lukea tätäkin puolta herkällä silmällä ja korvalla, että luotte oikeanlaisen tunnelman ja ilmapiirin tilanteeseen. Vaikka esitetyt kysymykset voivat ollakin haastavia, niiden ei kuitenkaan tarvitse olla hyökkääviä/loukkaavia.

Toivottavasti näistä käytännön vinkeistä oli jotain apua! Minulla osumaprosentti oikean henkilön löytämiseksi on yli 80% ja pidän sitä hyvänä. Ainoastaan yksi totaalinen huti on tullut ja se tuli alkuvaiheessa, kun työhaastatteluja aloin tehdä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse heitän (jossain vaiheessa haastattelua) hiukan huumoria (siis haastattelijana) ja katson miten haastateltava reagoi tai lähtee mukaan. Samoin annan hiukan painetta (vaikeita kysymyksiä) haastattelutilanteessa ja näillä hankalilla kysymyksillä jopa tärkeämpää kuin vastauksen sisältö on nähdä miten haastateltava reagoi paineeseen. Voitte myös sopia jonkinlaisesta roolijaosta, kun teitä on useampi haastattelija.
---
Haastattelun lopuksi tunnelmaa kannattaa ehkä hiukan keventää (varsinkin jos painetta on annettu) ettei hakijalle jää ihan paska maku suuhun firmastanne :-) Tämä varsinkin jos hakija tuntuu teille sopivalta, mutta toki koko haastattelutilanteessa pitää käyttäytyä ja toimia ammatillisesti, vaikka vähän painetta antaisikin.

Painetta on hyvä antaa ja testimielessä katsoa, miten haastateltava suhtautuu siihen, mutta siinä ei kannata yliampua. Itse muistan opiskeluajoiltani erään trainee-paikan työhaastattelun, joka meni haastattelijoiden osalta hieman yli. Haastattelu oli 1,5 tuntia pitkä ja ihan pelkkää painostusta koko ajan kahden haastattelijan toimesta, jotka olivat koko puljun (ei Jessen) johtaja sekä hakemani tehtävän yksikön johtaja. Haastattelu meni varsin hyvin, vaikka en paikkaa saanutkaan, mutta pakko on sanoa, että ensimmäinen työpäivä olisi sen kaiken kuumottamisen jälkeen tuntunut hyvin oudolta. Tosin ehdin jo muutamalle ystävälleni ilmoittaa, että hylkäisin paikan, vaikka sitä tarjottaisiin ja olisin sen varmaan myös oikeastikin hylännyt. Haastattelusta jäi nimittäin varsin paska maku suuhun tuon pelkän painostuksen vuoksi. Samaten ajattelin, että jos koko puljun kahdella tärkeimmällä äijällä on aikaa kesken vilkkaimman sesongin ainoastaan kuumotella määräaikaisen entry-level tehtävän hakijaa 1,5 tuntia, niin todennäköisesti tehtävää ei ihan liikaa olisi ollut tarjolla.

Eli @Alfred E Neuman antakaa sopivasti painetta, mutta kuten @Prof. Puck kirjoitti, niin muistakaa keventää tunnelmaa tarpeen mukaan varsinkin haastattelun loppua kohden.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Painetta on hyvä antaa ja testimielessä katsoa, miten haastateltava suhtautuu siihen, mutta siinä ei kannata yliampua...

Eli @Alfred E Neuman antakaa sopivasti painetta, mutta kuten @Prof. Puck kirjoitti, niin muistakaa keventää tunnelmaa tarpeen mukaan varsinkin haastattelun loppua kohden.

Jeps, minä toimin yleensä niin, että tavallaan näytän haastattelun ollessa ohi, että kyseessä oli todellakin vain haastattelu, tietynlainen "roolileikki" eikä me oikeasti noin v-mäisiä olla firmana tai ihmisinä. Kyllä tämän yleensä kaikki ymmärtävät, että pakko on vähän sorkkia, jotta saa ulos muutakin kuin sitä tyypillistä jargonia.

Tämä persoonallisuus-puoli ja sopivuus korostuu yleensä haastattelun viimeisellä kierroksella, kun kaikki jäljellä olevat hakijat ovat jo kompetenssiltaan päteviä. Toki on hyvä muistaa sekin, että ei sekään ole itseisarvo, että kaikki työyhteisön jäsenet ovat samasta puusta veistettyjä. Siitäkin seuraa helposti ongelmia. Mutta yhteiset arvot työn tekemisen, arvostuksen ja sitoutumisen osalta olisi kyllä hyvä olla olemassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosin ehdin jo muutamalle ystävälleni ilmoittaa, että hylkäisin paikan, vaikka sitä tarjottaisiin ja olisin sen varmaan myös oikeastikin hylännyt. Haastattelusta jäi nimittäin varsin paska maku suuhun tuon pelkän painostuksen vuoksi.

Juttelin joitain vuosia sitten koulutustilaisuudessa toisen puljun (ei Jesse) kaverin kanssa ja sehän oli juuri sellaista pisnesjutustelua. Kävi ilmi minun olleen alle vuoden paikassa mihin hän oli hakenut ja päättänyt ensimmäisen viiden minuutin aikana haastattelussa hylätä mahdollisen tarjouksen, mutta pakkohan se oli vetää loppuun.

Hän ei tietenkään muistanut haastattelijan nimeä, mutta nopeasti kävi selväksi kenestä oli kyse. Olin toinen kuka siitä tiimistä lähti ja seuraavan alle vuoden aikana lähti viisi tai kuusi samasta syystä ja yksi iso johtaja.
--

On kyllä pelottavaa ja aika sairastakin kuinka tarkkaan täällä analysoidaan tai siis ylianalysoidaan jotain niinkin vähäpätöistä hommaa kuin työhaastattelua. Mutta tälläiseksi on mennyt ja toivotan onnea valitsemallanne tiellä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
On kyllä pelottavaa ja aika sairastakin kuinka tarkkaan täällä analysoidaan tai siis ylianalysoidaan jotain niinkin vähäpätöistä hommaa kuin työhaastattelua. Mutta tälläiseksi on mennyt ja toivotan onnea valitsemallanne tiellä.
Tämä. Ja muutenkin meille tekisi varmaan ihan hyvää hiukan löysätä pipoa tämän työjumalointimme kanssa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
On kyllä pelottavaa ja aika sairastakin kuinka tarkkaan täällä analysoidaan tai siis ylianalysoidaan jotain niinkin vähäpätöistä hommaa kuin työhaastattelua. Mutta tälläiseksi on mennyt ja toivotan onnea valitsemallanne tiellä.

Puhumattakaan kaikesta mahdollisesta itse haastattelun päälle tulevasta hössötyksestä silloin, kun se ei ole missään suhteessa haettavan työtehtävn suhteen. Ymmärrän kyllä, että kunnollinen screenaus on hyvinkin tärkää tietyntyyppisiä tehtäviä haettaessa, mutta kun vaikka ei-kriittisen ympäristön laitosmekaanikon paikkaa hakeva pääsee esihaastattelusta läpi, tämä laitetaan seuraavaksi päivän mittaiseen psykologiseen testiin, psykiatrin haastatteluun, josta vielä toki tarpeellisen terveystarkastuksen jälkeen tiukkasävyiseen toisen vaiheen haastatteluun, yliammutaan mielestäni pahasti. Maalaisjärkeen ja perus-ihmistuntemukseen ei ilmeisesti sovi enää luottaa, mutta erilaiset HR- ja psykofirmat tekevät taatusti hyvän tilin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Miljoonat kiitokset vastauksista @Prof. Puck ja @regularflex !! Tuossahan tuli jo paljon sellaista minkä itsekin olisin tehnyt, mutta paljon myös sellaista mitä en edes ajatellut. Etenkin Proferssori Kiekon antamat vihjeet ovat erinomaisia.

Kiitos vielä kerran!
 

dimmu

Jäsen
Alanvaihto käynyt mielessä, ja nyt osui silmiin mielenkiintoinen kiinteistönvälittäjän homma hyvässä firmassa. Onko palstalaisilla kokemuksia, millaista työ on? Teen siis tällä hetkellä myyntityötä 100% provisiolla, joten palkkausmalli on tuttu, eli tuloksesta maksetaan. Mutta minkälaista tiliä esim ensimmäisen puolen vuoden aikana on odotettavissa, jos homma lähtee ns keskiverrosti liikkeelle? Työajat ovat nytkin vähän samantyyliset, eli ilta- ja viikonloppupainotteista, eli tämäkään ei ole ongelma. Jos on omia kokemuksia hommasta, niin lukisin mielelläni vähän kommentteja. Hakemuksen teen joka tapauksessa ja katson sitten mahdollisen haastattelun jälkeen uudelleen tilannetta.

Kiitos jo etukäteen!
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Itse kävin työhaastattelussa viime viikolla ja tällä viikolla pitäisi tulla soitto siitä saanko paikan vai en! Yksi asia jäi haastattelussa painaan mieltä ja se oli tottakai vastaukseni kun kysyttiin palkkatoivetta. Etukäteen olin arvioinut palkkatoiveeni mielestäni hyvin työkuvaa vastaavaksi tai ehkä jopa hieman alakanttiin, mutta työhaastattelussa selvisikin, että työnkuva on hieman oletettua haasteellisempi. Siinä pienessä jännityksessä en kuitenkaan osannut palkkapyyntöä nostaa ylöspäin kysyttäessä, vaan vastasin ujosti "XXXX €:sta ylöspäin."

Nyt soittoa odotellessa pohdin, että mitä jos sieltä työtä tarjotaan mutta palkka olisikin tuo pyytämäni minimi eli XXXX euroa. Mielestäni se on alakanttiin työnkuvaan nähden mutta toisaalta se on juuri sen verran kuin pyysin vähintään sekä enemmän kuin TES:n minimi. Kehtaanko puhelun aikana jo kysyä, mikä palkka tulisi olemaan, jos siitä ei mainita työnantajan toimesta ja mikä on paras tapa neuvotella tuota hieman ylöspäin, vaikka työhaastattelussa olen tyytynyt pyytämään tuota XXXX palkkaa... Ahneelta en haluaisi kuulostaa, mutta tympeäähän se olisi siirtyä vakituiseen duunin palkalla, joka voisi olla korkeampi, jos vain itselläni olisi ollut munaa pyytää..
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin työhaastattelussa viime viikolla ja tällä viikolla pitäisi tulla soitto siitä saanko paikan vai en! Yksi asia jäi haastattelussa painaan mieltä ja se oli tottakai vastaukseni kun kysyttiin palkkatoivetta. Etukäteen olin arvioinut palkkatoiveeni mielestäni hyvin työkuvaa vastaavaksi tai ehkä jopa hieman alakanttiin, mutta työhaastattelussa selvisikin, että työnkuva on hieman oletettua haasteellisempi. Siinä pienessä jännityksessä en kuitenkaan osannut palkkapyyntöä nostaa ylöspäin kysyttäessä, vaan vastasin ujosti "XXXX €:sta ylöspäin."

Nyt soittoa odotellessa pohdin, että mitä jos sieltä työtä tarjotaan mutta palkka olisikin tuo pyytämäni minimi eli XXXX euroa. Mielestäni se on alakanttiin työnkuvaan nähden mutta toisaalta se on juuri sen verran kuin pyysin vähintään sekä enemmän kuin TES:n minimi. Kehtaanko puhelun aikana jo kysyä, mikä palkka tulisi olemaan, jos siitä ei mainita työnantajan toimesta ja mikä on paras tapa neuvotella tuota hieman ylöspäin, vaikka työhaastattelussa olen tyytynyt pyytämään tuota XXXX palkkaa... Ahneelta en haluaisi kuulostaa, mutta tympeäähän se olisi siirtyä vakituiseen duunin palkalla, joka voisi olla korkeampi, jos vain itselläni olisi ollut munaa pyytää..
Vastaavassa tilanteessa olleena sellaisen neuvon antaisin, että rohkeasti yrität vielä neuvotella palkkaa ylöspäin. Jos yritys sinut todella haluaa, niin tulevat kyllä vastaan. Tai ainakin teet selväksi, että koeajan jälkeen saat korotuksen. Koeajalla näytät, että sinut kannatti palkata ja että korotus palkkaan on ansaittu ja aiheellinen. Jos puhelu tulee ja paikan saat, mutta et kehtaa enää palkasta mainita, niin aika varmasti vähän katkerana uuden duunisi aloitat. Se jos ja jos-fiilis sykkii takaraivossa. Oma tilanteeni oli siitä helppo, että olin vaihtamassa yritystä joten en olisi jäänyt tyhjänpäälle, jos uusi firma ei olisi suostunut maksamaan alkuperäistä palkkatoivetta korkeampaa palkkaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vastaavassa tilanteessa olleena sellaisen neuvon antaisin, että rohkeasti yrität vielä neuvotella palkkaa ylöspäin. Jos yritys sinut todella haluaa, niin tulevat kyllä vastaan. Tai ainakin teet selväksi, että koeajan jälkeen saat korotuksen. Koeajalla näytät, että sinut kannatti palkata ja että korotus palkkaan on ansaittu ja aiheellinen.

Tuota kautta minäkin lähtisin asiaa hoitamaan, eli koeajalle se palkka jota on pyydetty (jos siis firma sitä tarjoaa) ja tuo esiin sen, että koeajan jälkeen haluaa jutella palkasta uudelleen.

Itselläni tulee kohta tasan vuosi siitä, kun vaihdoin duunia. Edellisessä työpaikassa vaihtui organisaatio, ja aloitin uuden paikan etsinnän heti ensimmäisen esimies-alainen-keskustelun jälkeen. Sattumaa?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Suomalainen kulttuuri palkkapyynnön kysymisestä on ihan arsesta. Työnantajan tulisi ilmoittaa mitä maksetaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomalainen kulttuuri palkkapyynnön kysymisestä on ihan arsesta. Työnantajan tulisi ilmoittaa mitä maksetaan.

Niin on ja niin pitäisi. Minulle kävi juuri, että oli jonkunmoinen idea mitähän nämä mahdollisesti maksaisivat, kun soitettiin ja pyydettiin tulemaan allekirjoittamaan sopimus. Aavistuksen meinasi pokka pettää, kun keskijohdon kaveri käy papereita läpi ja kuin ohi mennen näyttää tuossa on muuten tuo palkka ja oli ihan helvetisti enemmän kuin olin ajatellut.

Sen pitäisi olla sillä tavalla, että sinulle kerrotaan paljonko saat ja sinä hyväksyt tai et hyväksy. Jos paperissa olisi ollut joku ihan typerä summa niin olisin varmaankin sanonut tämähän ei voi pitää paikkansa tai sitten olisin ollut hiljaa, aloittanut hommat ja jatkanut etsintää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo palkan kysely on kieltämättä persehestä. Se hyvä puoli julkisella työskentelyssä on, että työn hinnasta ei näin työntekijänä tarvitse neuvotella suuntaan tahi toiseen. Toisaalta se on kaltaiseni ahkeran ja osaavan jampan kohdalla heikkouskin, mutta pitää sitten päteä muilla tavoin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mä olen aivan vitun väsynyt näihin lukemattomiin haastatteluihin, että repäsin kunnolla tänään. Kuulin perjantaina kiertotien kautta eräästä työpaikasta, joka on vapaana. No, en lähtenyt virallisia teitä asiaa selvittämään vaan soitin suoraa johtajalle tyyliin:

"Kuulin, että teillä on tarvetta työntekijälle. Oletko paikalla klo 14-16...? ja näemmä kun olet niin tulen paiskaamaan tassua". Johtaja oli hieman ymmällään ja kertoi olevansa paikalla klo 18.00 saakka.

No menin paikalle ja lopputulos on se, että en pääse heidän toimipaikkaan mutta sain haastattelun ihan vitun paljon parempaan paikkaan ainoastaan 10 kilsaa kauempaa ja johtavaan asemaan tuplapalkalla. Kertoi vielä, että komppaa mua tosissaan.

Joskus kandee toimia suoraan. Ja kaveri sanoi vielä, että arvostaa tällasta aktiivisuutta sekä tarjosi pihalla tupakan lähtiäisiksi. Saas nähdä...
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Olisit lähettänyt kämäsen hakemuksen sähköpostilla, sitä ne oikeasti nykypäivänä arvostaa eikä mitään aktiivisuutta ja käymällä paikan päällä...
 

BaronFIN

Jäsen
Elämässäni olen ollut tasan kolmessa työhaastattelussa ja jokaisessa olen tullut valituksi. Yksi ja viimeisin meni tosin kategoriaan, 'etten ollut juuri sitä mitä haettavana tehtävään vaadittiin', mutta samaan hengenvetoon tarjosivat töitä samankaltaiseen tehtävään koulutustakuun kera. Olin pokkana hakenut tehtävään mihin tiesin ettei minulla ole mahdollisuuksia, mutta haastatteluun saakka halusivat minut.

Olen ollut julkisessa työpaikassa 10v ajan ja palkkauksessa ei ole ollut mitään neuvottelun varaa. Se on ollut jämptisti sitä mitä se on ollut ja sillä hyvä. Nyt kun vaihdan yksityiselle, niin palkkapyyntö sai minut hämilleen ja googlea parempaakaan en keksinyt: hauksi tehtävänimike+keskipalkka=pyyntö ja sieltähän se tuli. +20% nykyiseen nähden. Nimellisesti kova korotus, mutta samalla kiristyvä verotus vie joka toisen euron valtion loputtomaan kuiluun. Kyllä taas kannatti. Mutta se on eri avautumisen aihe.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Olen ollut julkisessa työpaikassa 10v ajan ja palkkauksessa ei ole ollut mitään neuvottelun varaa. Se on ollut jämptisti sitä mitä se on ollut ja sillä hyvä.
Kappas, kohtalontoveri. Samat aatokset muuten, mutta seuraava "urasiirto" auki. Nuorempana nauratti puheet "uuden haasteen etsijöistä", mutta nyt mailit nykyisessä tehtävässä ovat tulleet täyteen. Hommassa ihan ok meininki, mutta kahdeksan vuoden jälkeen tämä orava kaipaa uutta pyörää allensa. Parempi kai vaihtaa, ennen kuin leipiintyy ihan kokonaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ne videohaastattelut. Sellanen pitäis tässä jotenkin hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla, ja tavoittaa työhaastattelun syvä olemus. Kerran oon ennen ollut. Vituiksi meni. Nyt aattelin juoda 1-2 olutta ennen kuin alan nauhoittamaan. Jos ei niin, niin ei sitten. En keksi muutakaan keinoa. Onko tämä dopingia? Mukavan lähellä olisi.
 

Jeffrey

Jäsen
Ne videohaastattelut. Sellanen pitäis tässä jotenkin hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla, ja tavoittaa työhaastattelun syvä olemus. Kerran oon ennen ollut. Vituiksi meni. Nyt aattelin juoda 1-2 olutta ennen kuin alan nauhoittamaan. Jos ei niin, niin ei sitten. En keksi muutakaan keinoa. Onko tämä dopingia? Mukavan lähellä olisi.

Itse olen toiminut siten, että olen kirjoittanut itselleni puheen sanasta sanaan Wordille. Ja kun nauhotan oman videohaastattelun vastauksen, niin heti tallennuksen alettua klikkaan Wordin auki, ja luen tuon vastaukseni sanasta sanaan sille tietokoneelle. Samalla toki eläytyen yms. Muista pinota muutama kirja läppäri/kameran alle. Siten, että istut suorassa ja kamera on kasvojesi korkeudella. Tekee suuren eron lopputulokseen. Toki myös vaatteet siistiksi ja tukka kuntoon. Onnistut varmasti!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Itse olen toiminut siten, että olen kirjoittanut itselleni puheen sanasta sanaan Wordille. Ja kun nauhotan oman videohaastattelun vastauksen, niin heti tallennuksen alettua klikkaan Wordin auki, ja luen tuon vastaukseni sanasta sanaan sille tietokoneelle. Samalla toki eläytyen yms. Muista pinota muutama kirja läppäri/kameran alle. Siten, että istut suorassa ja kamera on kasvojesi korkeudella. Tekee suuren eron lopputulokseen. Toki myös vaatteet siistiksi ja tukka kuntoon. Onnistut varmasti!

Tuo kuulostaa viisaalta. En ole kuitenkaan sellainen kirjoittelija, vaan enemmän lonkkamiehiä. Viimeksi tuosta olisi kyllä ollut apua, kun en keksinyt oikein mitään sanottavaa. En sentään mitään helikopteria alkanut pyörittämään. Enemmänkin tyhjää tuijotusta. Mullahan on pöytäkone ja tabletti, joten jos alan kirjoittelemaan, niin ehkä tuolla combolla jotenkin saa loihdittua ammattimaisen vaikutelman, Kiitos vinkistä!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt aattelin juoda 1-2 olutta ennen kuin alan nauhoittamaan. Jos ei niin, niin ei sitten. En keksi muutakaan keinoa. Onko tämä dopingia? Mukavan lähellä olisi.

En ole mitään nauhoittanut, mutta skypehaastatteluissa olen ollut lukuisia kertoja. Pieni jurri, paras paita ja sortsit jalassa.

Hyvä siitä tulee. Yhdessä haastattelussa oli kahvimukissa olutta, kun alkoi vituttaa kuinka vastustajallakin aina on joku muki. Yksi kaveri tuli ruutuun kokistölkki kourassa.

Tuo kuulostaa viisaalta.

Teleprompter - Wikipedia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös