Nuo haastattelukutsut vaihtelevat luonnollisesti paljon. Rekryfirmat tuntuvat tekevän karsintaa ripeästi ja haastattelukutsu tulee usein jo seuraavana päivänä hakemuksesta. Sitten on näitä tapauksia, joissa kutsu tulee 2kk hakuajan jälkeen. Joskus jo työhön valittu tai jopa aloittanut tekee oharit, kun saakin paremman pestin samalta hakukierrokseltaan. Silloin saattaa muiden hakijoiden puhelin soida pidemmänkin ajan päästä. Minulla yksi vaihto vei yli puoli vuotta. Viimeiseen vaihtoon meni vain viikko, joka sisälsi hakemuksen, haastattelut(3), psykologin, testit ja sopparin kirjoituksen.
Jos on kiinnostava paikka, niin hakemus kannattaa laittaa aina heti, eikä miettiä elämänsä suuntaa ja tarkoitusta hakuajan loppuun asti. Mun näppituntuma on, että monet puljut käyvät hakuprosessia sitä mukaa kun potentiaalisia tulee. Riippuu tietenkin vähän tehtävästä, mutta kaikki eivät hae sitä maailman parasta yksilöä koko hakuaikaa. Usein riittää esim. "vain" riittävän hyvä, joka voi aloittaa nopeasti. Haettavan paikan esimies on myös vain ihminen, joka saattaa ihan tunnepohjalta tykästyä johonkin hakijaan siinä määrin, että seuraavat haastateltavat joutuvat ylittämään riman korkeammalta.
Tulevasta firmasta on luonnollisesti selvitettävä kaikki mahdollinen. Tuo on ihan perusjuttu, eikä siitä sen enempää. Minä bruukaan kaivella myös henkilökohtaisia juttuja ainakin tulevasta esimiehestä ja muokkaan hakemusta ja pidän tietyt jutut mielessä haastattelussa sen mukaan. Mulla esim. toistakymmentä harrastusta, joita en tosiaankaan kaikkia luettele. Jos pomo on FB-profiilissa Lapissa lapsi ja koira sylissä, niin en unohda mainita henkilökohtaisista asioista keskusteltaessa omia koiriani, Lapin reissuja ja että perheenlisäystä olisi kiva saada. Vastaavasti, jos pomo paljastuu Animalian jäseneksi, niin metsästyksestä ollaan ihan hiljaa. Näissä asioissa on ihan parasta, jos on valmis kontakti firman sisällä. Ei näissä asioissa tietenkään valehtelemaan tai liioittelemaan aleta.