Tästä kohdasta olen osin eri mieltä. Minun mielestä on väärin, että nuorten työpanosta hyväksikäytetään jollain iänikuisella "oppivatpahan elämän realiteetit"-verukkeella.Mun lapseni oli viime kesänä töissä sellaisen "tienaa 300€, tee duunia 2 viikkoa"-setin ruokakaupassa töissä. Hän paheksui ääneen sitä, että hänelle tungettiin duunia ja muut istuivat sillä aikaa kahvilla. Mun vastaukseni tähän oli: "Suck it up". Toki tiedustelin häneltä, että onko hän saanut riittävää opastusta ja ollaanko hänelle ystävällisiä ja vastasi molempiin kysymyksiin myöntävästi. Sitten kysyin, että miten hän kuvittelee saavansa työstä oikean kuvan, ellei hänellä ole riittävästi työtä? Pitäisikö hänen mielestään hänen siis istua siellä kahvilla ja selata Seiskaa. Oli hetken hiljaa. Sitten hän totesi, että on aika epäreilua, että hän tienaa vain murto-osan, vain muutaman euron tunnilta vs. muut työntekijät. Esitin vastakysymyksen, että onkohan hän mahdollisesti miettinyt esim. omaa veroprosenttiaan? Joka siis oli puhdas 0. Ei ollut. Sitten kysyin, että miksi hänelle pitäisi maksaa samaa palkkaa kuin muille, vaikka hän on vain 10 työpäivää duunissa? Taas tuli hiljaista. Hetken mietittyään hän totesi, että minä olen idiootti enkä ymmärrä epäreiluuden päälle. Minun pitäisi kuulemma olla hänen puolellaan.
Minusta palkkaa pitäisi saada siinä suhteessa, miten paljon saa töissä aikaiseksi - toki osaaminen ja kokemus joiltain osin huomioiden. Omilta ensimmäisiltä kesätyöpaikoilta kokemus oli, että vanhat gubbet juo kahvia pitkin päivää samalla kun nuoret kesähessut painaa duunia niska limassa. Lopputuloksena näille "konkareille" tuplasti kovempi liksa ja kaikki edut päälle. Lisäksi nuorille sälytettiin kaikki ylimääräiset paskaduunit, koska "nuorillahan on vielä energiaa".
Jos palkka on ala-arvoinen, työ epäkiinnostavaa, ohjeistus leväperäistä ja ahkeruudesta palkitseminen mitätöntä, minkälaisen signaalin se antaa nuorille työelämästä? Kuitenkin suurimmalle osalle aikuisista ihmisistä työ on varsin itsenäistä ja palkitsevaa, ja siitä maksetaan kunnollista palkkaa.
Mitä taas tulee pullamössö-keskusteluun, niin sitä olen aina pitänyt vanhempien sukupolvien keinona nostaa omaa häntää ja lytätä nuorisoa. Ihan samalla lailla on kaikissa ikäluokissa laiskoja, epätehokkaita ja huvikseen saikuttelevia vätyksiä. Käsittääkseni vähäinen liikunnan harrastaminenkaan ei ole mikään nuorten yksinoikeus, vaan samat ongelmat leikkaavat läpi koko väestön.