@ipaz täyttä asiaa koko viestisi alusta loppuun.
Suomalainen työelämä kokonaisuutena kannattaa ymmärtää sellaisena kokonaisuutena, jossa kummallakin puolella (työnantaja, työntekijä) on aina petraamisen varaa. Tämän sanon ihan vain omana mielipiteenä, mutta eivät työnantajat ja työntekijät Suomessa ole niin kaukana toisistaan. Yhtäältä työntekijät odottavat täydellistä ja kaiken kattavaa perehdytystä, mutta myös työnantaja odottaa toisinaan työntekijältä kaiken kattavaa osaamista. Tosimaailmassa huomattavan iso osa oppia tapahtuu ns. vahingossa ja se tulee siitä, kun vain tekee niitä töitä.
Koulutukset antavat valmiuksia ja eri työpaikat antavat valmiuksia, mutta jokainen työpaikka, vähän kuin ihminenkin, on yksilö. Siinä yhteisössä opitaan toimimaan ja perehdytyksen voi aina laittaa täyteen kaikkea, mitä tarvitsee osata, mutta todellinen tarve osaamiselle ilmenee aina jossakin vaiheessa. Työntekijöiden pitää olla armollisempia itselleen, mutta niin pitää toisinaan myös olla työpaikkojen. Olen itse suhtautunut aina hieman kaksijakoisesti siihen, että monessa työpaikassa halutaan ns. hiljainen tieto näkyville johonkin yhteen lappuun. Se on nimittäin yksi monen työpaikan tärkein kohtaaminen, kun tiedetään, että henkilö X hallitsee asian Y erinomaisesti ja häneltä asiasta myös kysytään. Yhtäältä moni haluaa opettaa ja jakaa asiantuntemustaan, mutta mieluummin henkilökohtaisella tasolla. Niistä syntyvät työpaikkojen sosiaaliset suhteet ja mitä lujemmat ne ovat, sitä parempi se kokonaisuus on.
Suomalainen työelämä kokonaisuutena kannattaa ymmärtää sellaisena kokonaisuutena, jossa kummallakin puolella (työnantaja, työntekijä) on aina petraamisen varaa. Tämän sanon ihan vain omana mielipiteenä, mutta eivät työnantajat ja työntekijät Suomessa ole niin kaukana toisistaan. Yhtäältä työntekijät odottavat täydellistä ja kaiken kattavaa perehdytystä, mutta myös työnantaja odottaa toisinaan työntekijältä kaiken kattavaa osaamista. Tosimaailmassa huomattavan iso osa oppia tapahtuu ns. vahingossa ja se tulee siitä, kun vain tekee niitä töitä.
Koulutukset antavat valmiuksia ja eri työpaikat antavat valmiuksia, mutta jokainen työpaikka, vähän kuin ihminenkin, on yksilö. Siinä yhteisössä opitaan toimimaan ja perehdytyksen voi aina laittaa täyteen kaikkea, mitä tarvitsee osata, mutta todellinen tarve osaamiselle ilmenee aina jossakin vaiheessa. Työntekijöiden pitää olla armollisempia itselleen, mutta niin pitää toisinaan myös olla työpaikkojen. Olen itse suhtautunut aina hieman kaksijakoisesti siihen, että monessa työpaikassa halutaan ns. hiljainen tieto näkyville johonkin yhteen lappuun. Se on nimittäin yksi monen työpaikan tärkein kohtaaminen, kun tiedetään, että henkilö X hallitsee asian Y erinomaisesti ja häneltä asiasta myös kysytään. Yhtäältä moni haluaa opettaa ja jakaa asiantuntemustaan, mutta mieluummin henkilökohtaisella tasolla. Niistä syntyvät työpaikkojen sosiaaliset suhteet ja mitä lujemmat ne ovat, sitä parempi se kokonaisuus on.