Tästä kohdasta olen osin eri mieltä. Minun mielestä on väärin, että nuorten työpanosta hyväksikäytetään jollain iänikuisella "oppivatpahan elämän realiteetit"-verukkeella.
Minusta palkkaa pitäisi saada siinä suhteessa, miten paljon saa töissä aikaiseksi - toki osaaminen ja kokemus joiltain osin huomioiden. Omilta ensimmäisiltä kesätyöpaikoilta kokemus oli, että vanhat gubbet juo kahvia pitkin päivää samalla kun nuoret kesähessut painaa duunia niska limassa. Lopputuloksena näille "konkareille" tuplasti kovempi liksa ja kaikki edut päälle. Lisäksi nuorille sälytettiin kaikki ylimääräiset paskaduunit, koska "nuorillahan on vielä energiaa".
Jos palkka on ala-arvoinen, työ epäkiinnostavaa, ohjeistus leväperäistä ja ahkeruudesta palkitseminen mitätöntä, minkälaisen signaalin se antaa nuorille työelämästä? Kuitenkin suurimmalle osalle aikuisista ihmisistä työ on varsin itsenäistä ja palkitsevaa, ja siitä maksetaan kunnollista palkkaa.
Mitä taas tulee pullamössö-keskusteluun, niin sitä olen aina pitänyt vanhempien sukupolvien keinona nostaa omaa häntää ja lytätä nuorisoa. Ihan samalla lailla on kaikissa ikäluokissa laiskoja, epätehokkaita ja huvikseen saikuttelevia vätyksiä. Käsittääkseni vähäinen liikunnan harrastaminenkaan ei ole mikään nuorten yksinoikeus, vaan samat ongelmat leikkaavat läpi koko väestön.
Kuten viestissäni kerroin, ko. nuori oli perehdytetty työhön ja häntä kohdeltiin erittäin asiallisesti muutenkin. Ja se kuorman määrä, mikä hänelle oli annettu purettavaksi, oli kohtuullinen määrä. Tiedän sen, koska olen itsekin ollut joskus kaupassa töissä ja meilläkin oli työharjoittelijoita. Kuorman purkamiseen oli aikaa useampi tunti, mutta tämä nuori päätti purkaa sen parissa tunnissa. Hän siis halusi osoittaa olevansa ahkera ja aikaansaava. Tästäkin muuten mainitsin hänelle, että hänen ei tarvitse rehkiä hiki hatussa, jos hänellä on annettu aikaa tehdä työtä rauhallisemmalla temmolla. Lisäksi muistutin häntä, että sellaista luksusta kuin "työrauha" tai "riittävästi aikaa" ei noissa hommissa useinkaan ole, vaan työt keskeytyvät usein ja usein pitää tehdä montaa asiaa yhtä aikaa. Palkkaus oli etukäteen sovittu ja täysin liiton hyväksymä korvaus. Tuolla kokemuksella ei kovin paljon enempää voinut pyytääkään. Lisäksi työnantaja tarjosi hänelle lounaan. Kai sillä oli hintakatto ja jotain einestä hän kai söi, mutta sekin on enemmän kuin normiduunari sai.
Se nyt vain menee niin, että jossain ne elämän realiteetit tulee eteen. Aika usein se tapahtuu nuorelle työpaikalla. Ne tuplasti enemmän tienaavat konkaritkin ovat aloittaneet alhaalta, jos eivät siinä talossa, jossain muualla. Kokemuksen ja osaamisen karttumisen myötä palkka sitten yleensä nousee. Jos ei nouse, kannattaa katsoa peiliin tai vaihtaa alaa. Tämäkin nuori saa nyt hyvän työharjoittelun ansiosta ja niin halutessaan ihan oikean työpaikan, missä hänelle tietysti maksetaan taulukon mukaista palkkaa. Tämä palkka on tietenkin enemmän kuin kahden viikon, eli 10 päivän työharjoittelussa maksettu "koululainen"-tason palkka. Itse aloitin nuorena harjoittelija-tasosta ja siitä se sitten nousi, kun vuosia tuli lisää.
Minä en ihmettele enää sitä yhtään, että vanhemmat puhuvat pullamössöistä. Nuorempana ihmettelin ja se toki otti päähän, koska kaikki nuoret eivät todellakaan ole pullamössöjä. Eivätkä ole nytkään. Mutta jokaisessa ikäluokassa on aina vain enemmän ja enemmän "ihan tavallisia" nuoria, jotka eivät osaa oikein mitään ja asenne on paska. Se ei ole yksinomaan näiden nuorten oma vika. Se on sen edellisen sukupolven vika ja eniten vanhempien, jotka ei vaadi mitään ja "haluavat tarjota parempaa kuin mitä itsellä oli". Ja kun kehitys on kehittynyt ja osa on jo useammassa polvessa aina saanut enemmän kuin edeltävä sukupolvi ja vaatimustaso on entisestään laskenut, olemme ns. kusessa. Nuoria, jotka eivät osaa juuri mitään ja ymmärrä edes perusasioita, kuten työaikoja, alkaa olla jo aika paljon. Ja sillä on seurauksia meille kaikille, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella.