TV-sarjaketju

  • 2 411 486
  • 10 588

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Disney+:lta löytyy Hulun minisarja Dopesick. Sarja kertoo osittain fiktiivistä tarinaa Jenkkilän opioidikriisistä. Etenkin Michael Keaton vetää todella upean roolisuorituksen, eikä muukaan porukka ole missään nimessä huonoa. Sarja on täynnä laatunäyttelijöitä ja aiheesta on mielestäni kerrottu melko koskettavasti, vaikka samalla taustalla/rinnalla pyörii koko ajan rikostutkinta/oikeussalidraama Purdue Pharmaa kohtaan.

8 osainen sarja ei tosiaan vie loppuelämää ja aiheena aina yhtä ajankohtainen, jopa täällä meillä.
 

Buster

Jäsen
Dexter New Blood katsottu. Ensimmäisenä tietysti järisyttävä pettymys, ettei alkuperäisen sarjan ikonista introa ollut käytössä (edes musiikkia). Minisarjan julkaisuilmoituksesta saakka olen fantasioinut niitä mahtavia väristyksiä, joita tuo intro ja uusi sarja tuottaisi. Sen sijaan meni hetkisen verran tuon uuden sarjan hyväksymisessä ja tunnistamisessa Dexter-jatkumoksi näin kymmenen vuoden tauon jälkeen, sekä sarjan aloittaessa käytännössä tyhjästä uusin puittein ja ainakin ensisilmäyksellä uudestisyntyneellä Dexterillä.

Tykästyin alunperin paitsi sarjan murhaavaan ideaan ja tiettyyn "kieli poskessa" -käsittelyyn, niin myös erityisesti alkuperäiseen erakko-Dexteriin, joka ei ole kuin muut. Jonka oli vaikeuksia näyttää (ja kokea) aitoja ihmisten tunteita, ja jonka oma kokemus ihmisyydestä sekä ihmisten välisistä kanssakäymisistä oli hyvin työläs ja kiusallinen. Introvertti tyyppi, joka halusi olla rauhassa, hoitaa päivähommansa ja sitten päästä vapaalle tekemään juttujaan. Tyyppi, joka tiesi olevansa erilainen ja ei välittänyt, jos muut pitivät häntä hieman erikoisena - kunhan he näkivät Dexterin ihmisenä.

Viimeisen neljän kauden kohdalla kaikki meni niin vakavaksi ja alettiin keskittyä enemmän ja enemmän Dexterin sisäiseen kamppailuun, ja vakavasti pyöritellä, onko hänen mahdollista elää normaalia elämää ja kasvattaa poikaa. Kävi samoin kuin True Bloodin kanssa, että yhtäkkiä silmäniskut katsojalle katosivat jonnekin ja sarja alkoi ottaa itsensä entistä vakavammin, vaikka se muuttui entistä hölmömmäksi.

On vaikea päästä yli siitä, että olisi ollut tv-historian parhaita loppuja, mikäli Dexter olisi saatu lopetettua Trinity-kauteen ja täyteen "syntynyt veressä" -ympyrään.

Mitä tulee tähän uuteen tulemiseen, niin olihan se ihan tyydyttävä ja jatkoi samoja teemoja onnistuneeksi. Se oli pätevästi kerrottu perustasolla ja onnistuttu tyhjästä luomaan ihan pätevä ympäristö uusine hahmoineen, mutta kokonaisuutena se oli silti hieman tylppä.

Jatketaan loput spoilereissa.

Olkoonkin, että Dexter on ärsyttävän holtiton ja huolimaton kolminumeroiseksi sarjamurhaajaksi. Ehkä vuosikymmenen tauko tappamisesta on saanut ruosteiseksi ja perhepanosten mukaantulo kuvioihin sumentaa ajattelua. Dex on hyvin suojelevainen ollut Harrisonista, mutta huumekauppiaiden kimppuun ryntääminen päivänvalossa - olkoonkin, että tarve pysyä poliisin edellä luo kiireen - on niin koodin vastaista, että pahaa teki.

Mutta kun ekassa jaksossa luotiin se teema, että uusi Dexter on hieman huolimaton ja jättää leivänmurenoita seurattavaksi, niin tarinankerronnallisesti tuo on loogista, vaikka se toiselta kantilta pettää hahmoa. Kuitenkin on hallinnut impulssejaan sen kymmenen vuotta menestyksekkäästi, vaikka tuijotteleekin kaihoisasti ykkösjaksossa jokaista puukkoa, niin sitten sekoaa kuin aloittelija. Sen sijaan se ärsyttävä rikas poika, jonka suurimpiin rikoksiin kuuluu vissiin työskentely Morgan Stanleylla, on ymmärrettävämpi hetken hallinnan pettäminen. Ehkä se sitten osaltaan avaa patoja.

Vähän oli itselläkin tuntemuksia, että Bishop ihan aavistuksen verran varasti kohti johtopäätöksiä ja löysi mukavasti kaikki leivänmuruset kuin näkymättömän käden ohjaamana. Itse odotin jossain vaiheessa, että hän alkaisi Dexterin yhdistämään enemmänkin karkulaisten sarjamurhaajaksi, mutta hän sitten ohjautui mukavien sattumien kautta vetämään viivoja Bay Harborin teurastajaan. Vaikka Dexter olisi voinut olla pelkkä kopiomurhaaja, tai murhan yrittäjä. Toisaalta tekihän Bishop niitä vääriäkin johtopäätöksiä ja ohjautui tuonne Bay Harbor -linjalle olettaessaan virheellisesti Molly Parkin tonkineen Dexteriä ja Dexterin piirittäneen Parkia. Dexter olisi ehkä päässyt kiemurtelemaan vielä jonnekin kuiville vesille, mutta hän kavahtaa sitä, että Angel Batista on matkalla tapaamaan häntä. Se pakottaa Dexin toimimaan. Toki taas tämä Batistan ja Bishopin sattumalta tapahtunut tapaaminen kyttäkonventiossa on yksi sarjan lukuisista ärsyttävistä sattumista.

Sarja päättyi kuitenkin niissä tunnelmissa, joissa sen alkuperäisenkin olisi pitänyt päättyä. Kurt Caldwellin trophyhuone oli todella näyttävä ja teot vaikuttavia, mutta iso paha susi on koko ajan ollut Dexter Morgan. Tämä ajettiin kotiin katsojalle ja Harrisonille Coach Loganin tappamisella, mutta myös näyttämällä kuinka paljon Dexter nautti ja sokaistui Kurt Caldwellin tappamisesta. Hän arvioi itse tappamista kavahtaneen Harrisonin luonteen väärin. Harrisonia kiehtoi idea vigilantismista, pahisten tappamisesta viattomien pelastamiseksi. Itse tappaminen ei tuonut hänelle nautintoa, vaan se sai hänet kavahtamaan. Dexterin toiminnassa ydin ei ollut vigilantismi, vaan itse tappaminen ja sen tuottama eroottisvivahteinen nautinto. Ja kuten viimeisen isä-poika konfrontaation kuvakavalkaadi viattomista kuolleista aiemmasta sarjasta osoittaa, Dexter on aina ollut valmis tappamaan päästäkseen pälkähästä. Vaikkeivat hänen tappamansa (tai hänen toimintansa vuoksi kuolleet) olisi ansainneet sitä.

Ja lopulta Dexter ehdottaa pojalle, että he lähtisivät yhdessä Los Angelesiin. Isoon kaupungiin, jossa on paljon pahoja ihmisiä tapettavaksi. Näin Dexter hylkää tappamisaddiktionsa vastustamisen ja poikansa suojelemisen. Hän vaikuttaa jopa hieman innostuneelta tästä tappamisen täyteisestä tulevaisuudesta. Hän ei voi odottaa seuraavaa tappoa ja on valmis karistamaan pikkukaupungin pölyt ja ihmissuhteet jaloistaan. Kun taas hieman vastentahtoinen Harrison murehtii pikkukaupungin taakse jäävää normaalia elämää; koulu, ystävät, paini, tyttöystävä.

Mutta lopussa Dexterin matka katkeaa siten kun sen aina piti loppua. Hän joutuu vastuuseen synneistään, eikä pääse enää pakenemaan. Väkivallan ja kuolemien kierteen pysäyttävät hänelle läheiset ihmiset, Angela Bishop ja Harrison. Sen kaltaiset ihmiset, jotka aiemmin kuolivat hänen ympäriltään hänen toimiensa seurauksena suoraan tai epäsuoraan. Dexter jopa harkitsi vakavasti Angelan tappamista pidätystilanteessa (tuijottaen puukkoa) ennen kuin Logan saapui takaovesta paikalle. Olisiko Dexter ollut valmis tappamaan Angelan, sitä emme saa satavarmasti tietää. Mutta jo se, että Dex harkitsi sitä, kertoo olennaisen.

Silti minulla on eräänlainen ongelma tuon lopun kanssa. Harrison elää koodin mukaan ja tappaa pahiksen pelastaen viattomia elämiä. Mutta samalla se ei ole minkäänlainen pelastus Harrisonille, vaan enemmänkin sinetti. Me olemme nähneet, miten sarjamurhaaja syntyy tämän sarjan sisällä Dexterin ja Kurt Caldwellin näkökulmista. Ja lopun ampuminen sinetöi Harrisonin olevan ehdottomasti seuraava. Siksi odotin, että ampu olisi ollut jotenkin paikalle ehtineen Bishopin suorittama, tai että Dexter olisi edes jotenkin pakottanut sen, jolloin kierre olisi mahdollisesti katkaistu. Nyt isän synnit ehdottomasti lukittautuivat seuraavalle sukupolvelle. Dexterin tarina loppui, mutta vaihtoehdot pidetään jälleen avoimena uutta lypsylehmää varten. Eikä itseä kiinnosta tipan vertaa Harrisonin touhut enää tämän jälkeen.

Voi voi, kun se Deborah ja muut hieno Miamin poliisin hahmot eivät Dexteriä saaneet pidätetyksi aikanaan. Tästä tulee mieleen se kakkoskaudenkin vissiin juuri Phillipsin ryssimä loppu, kun Dexteriä alettiin maalailla eräänlaiseksi monsteriksi katsojan silmissä. Ja sitten ei ollut ballseja laittaa Dexteriä suoraan tappamaan hänen jäljilleen päässyttä Doakesia, vaan sen teki se Dexterin sekopäinen tyttöystävä. Jos muistan oikein. Toki sitten Phillipsin sarjasta lähdön jälkeen Trinity-sesongin päätteeksi, Dexteristä yritettiin toden teolla leipoa sankaria, mikä on vain yksi niiden kausien synneistä.

Pitää ehdottomasti sarja katsoa kokonaisuudessaan sitten joskus uudelleen, jos löytyy aikaa ja halua. Nytkin huomasi, että kymmenen melkein täyttä tunnin jaksoa, niin kolmelle päivää ne jakaantuivat ja aika täynnä oli kunkin päivän annoksen jälkeen.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lost lähti ensimmäistä kertaa uusintakatseluun Viaplaysta viimein. En muista missä kohtaa sarja alkoi laukkaamaan pahasti yli, mutta nyt on kahden kauden verran ollut kyllä hauska katsoa tätä uudelleen. Pari keskeistä hahmoa oli kokonaan jopa pyyhkiytynyt mielestä.

Jaksoja on jumalaton määrä ja hahmoihin sen myötä panostetaan oikein kunnolla. Vastaavasti sarjan mysteerit etenevät aika hitaasti.

Aikoinaan teininä kausien finaalijaksot tuntuivat niin ihmeellisiltä, että ne piti katsoa pariin kertaan uudelleen. Onhan ne näemmä kovaa tykitystä vieläkin.

Toistaiseksi ollut hieno nostalgiapläjäys ja kelpo viihdettä.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
En muista missä kohtaa sarja alkoi laukkaamaan pahasti yli, mutta nyt on kahden kauden verran ollut kyllä hauska katsoa tätä uudelleen.
Oma muistikuvani on, että juurikin kaksi ekaa kautta oli huippuja ja sitten taisi alkoi taso laskemaan. Ainakin oma mielenkiintoni alkoi hiipumaan kakkos kauden jälkeen, vaikka kaikki jaksot katsoinkin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tuota Lostia jatkettu väkisin tuohon kuuden kauden mittaan. Muistelen, että sarja olisi alunperin pitänyt tapetoida kolmessa tai neljässä kaudessa. Omien muistikuvien mukaan mukaa 3 ensimmäistä kautta olivat hyviä tekeleitä, mutta sitten ruvettiin lähtemään laukalle, pahastikkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eikös tuota Lostia jatkettu väkisin tuohon kuuden kauden mittaan. Muistelen, että sarja olisi alunperin pitänyt tapetoida kolmessa tai neljässä kaudessa. Omien muistikuvien mukaan mukaa 3 ensimmäistä kautta olivat hyviä tekeleitä, mutta sitten ruvettiin lähtemään laukalle, pahastikkin.

Jep,3 kautta ensin, sit neljä mutta suosion kasvaessa tuitantoyhtiö haluskin lisää...

Mutta toisaalta, en tiä olisiko se auttanut mitään, jos kolmeen oltas lopetettu, sillä oikeastihan mitään suurta tarinasuunnitelmaa ei ollut. Kyse oli J.J. Abrams kehittämästä "mystery box" ideasta, jossa on täysin merkityksetöntä, mitä laatikon sisällä on. Koko juttu perustuu laatikon ympärillä pyörimiseen ja mysteerin kehittelemiseen sen ympärillä. J.J.n esitelmä aiheesta löytyy youtubesta. Lost oli tän lähestymistavan malliesimerkki. Ja malliahan J.J. on käyttänyt useasti. Ongelmia miehelle tulee aina, kun pitäisi tarina saada nippuun. Hyvänä esimerkkinä Force Awakens, joka luo mysteereitä jotka jää auki.. ja jotka Ruin Johnson veti sit vessasta alas ja paniikissa takas kutsuttu J.J. ei osannu tarinan päätöstä, taaskaa, tehdä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jep,3 kautta ensin, sit neljä mutta suosion kasvaessa tuitantoyhtiö haluskin lisää...

Mutta toisaalta, en tiä olisiko se auttanut mitään, jos kolmeen oltas lopetettu, sillä oikeastihan mitään suurta tarinasuunnitelmaa ei ollut. Kyse oli J.J. Abrams kehittämästä "mystery box" ideasta, jossa on täysin merkityksetöntä, mitä laatikon sisällä on. Koko juttu perustuu laatikon ympärillä pyörimiseen ja mysteerin kehittelemiseen sen ympärillä. J.J.n esitelmä aiheesta löytyy youtubesta. Lost oli tän lähestymistavan malliesimerkki. Ja malliahan J.J. on käyttänyt useasti. Ongelmia miehelle tulee aina, kun pitäisi tarina saada nippuun. Hyvänä esimerkkinä Force Awakens, joka luo mysteereitä jotka jää auki.. ja jotka Ruin Johnson veti sit vessasta alas ja paniikissa takas kutsuttu J.J. ei osannu tarinan päätöstä, taaskaa, tehdä.

Tätä aihetta käsiteltiin Community-sarjan joulujaksossa nerokkaasti.
Siinä Abed etsii joulun merkitystä ja lopussa se paljastuu:



 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt tuli katsottua ehkä paras sarja pitkään aikaan. Trust me veljet ja siskot. Amazonilla on nyt koko eka kausi nimeltä REACHER. Tämä siis kertoo Jack Reacherista ja nyt on äijän rooli mukautettu kirjoihin. Ei mikään Tom Cruise. Aivan helvetin kova eka kausi.

Tää ei niinkään spoilaa sarjaa, vaan on enneminkin yksi monista kohtauksista.

Reacher yöpyy motellissa ja neljä nilkkiä odottaa häntä iltamyöhänä, hakatakseen hänet. Keskustelu meni jotenkin näin:

Nilkki 1: Haluaisimme hieman keskustella kanssasi.

Reacher: Autonne ympärillä olevat tyhjät kaljatökit viestittävät, että olette odottaneet minua.

Nilkki: Pysähdy, haluamme jutella kanssasl.

Tässä vaiheessa neljä nilkkiä lähestyvät uhkaavasti Reacheria, johon hän sanoo:

"Kolmelta teistä murtuu käsi".

Nilkki: "Mutta meitä on neljä".

Reacher: "Yhden teistä pitää pystyä ajamaan sairaalaan".

No, näinhän siinä sitten kävi ja selvinnyt nilkki, joka nosti loukkaantuneita frendejään maasta sanoi: "Tiedän, missä sairaala sijaitsee".

Repesin.
 

Outsider

Jäsen
Nyt tuli katsottua ehkä paras sarja pitkään aikaan. Trust me veljet ja siskot. Amazonilla on nyt koko eka kausi nimeltä REACHER. Tämä siis kertoo Jack Reacherista ja nyt on äijän rooli mukautettu kirjoihin. Ei mikään Tom Cruise. Aivan helvetin kova eka kausi.

Tää ei niinkään spoilaa sarjaa, vaan on enneminkin yksi monista kohtauksista.

Reacher yöpyy motellissa ja neljä nilkkiä odottaa häntä iltamyöhänä, hakatakseen hänet. Keskustelu meni jotenkin näin:

Nilkki 1: Haluaisimme hieman keskustella kanssasi.

Reacher: Autonne ympärillä olevat tyhjät kaljatökit viestittävät, että olette odottaneet minua.

Nilkki: Pysähdy, haluamme jutella kanssasl.

Tässä vaiheessa neljä nilkkiä lähestyvät uhkaavasti Reacheria, johon hän sanoo:

"Kolmelta teistä murtuu käsi".

Nilkki: "Mutta meitä on neljä".

Reacher: "Yhden teistä pitää pystyä ajamaan sairaalaan".

No, näinhän siinä sitten kävi ja selvinnyt nilkki, joka nosti loukkaantuneita frendejään maasta sanoi: "Tiedän, missä sairaala sijaitsee".

Repesin.

Lähestulkoon kaikki Reacher kirjat lukeneena tämä on ehdottomasti katsottava jossain vaiheessa. Kiitos maininnasta, koska olisi varmaan muuten mennyt ohi, koska Amazonia ei ole tullut hetkeen tilattua.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lähestulkoon kaikki Reacher kirjat lukeneena tämä on ehdottomasti katsottava jossain vaiheessa. Kiitos maininnasta, koska olisi varmaan muuten mennyt ohi, koska Amazonia ei ole tullut hetkeen tilattua.
Ja tässä Reacher on 195 cm pitkä, helvetin skoredassa kunnossa, ei puhu turhia. Ehkäpä kirjojen mukainen hahmo. Alla vielä traileri tuosta sarjasta.



 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt sitten. Hiljaa. Tom Cruise ja skientologiset aivojoukot tulee ja tuhoaa teidät kaikki kun tämmösiä vihjailuja viljellään.
Tuossa tilanteessa sanoisin Tompalle: "Lasken kolmeen ja sen jälkeen et hyökkäisi, jos tietäisit, mitä seuraavan minuutin kuluttua tulee käymään".

Uskon, että vetäisin tässä kunnossakin Tomppaa pataan.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Nyt tuli katsottua ehkä paras sarja pitkään aikaan. Trust me veljet ja siskot. Amazonilla on nyt koko eka kausi nimeltä REACHER. Tämä siis kertoo Jack Reacherista ja nyt on äijän rooli mukautettu kirjoihin. Ei mikään Tom Cruise. Aivan helvetin kova eka kausi.

Tää ei niinkään spoilaa sarjaa, vaan on enneminkin yksi monista kohtauksista.

Reacher yöpyy motellissa ja neljä nilkkiä odottaa häntä iltamyöhänä, hakatakseen hänet. Keskustelu meni jotenkin näin:

Nilkki 1: Haluaisimme hieman keskustella kanssasi.

Reacher: Autonne ympärillä olevat tyhjät kaljatökit viestittävät, että olette odottaneet minua.

Nilkki: Pysähdy, haluamme jutella kanssasl.

Tässä vaiheessa neljä nilkkiä lähestyvät uhkaavasti Reacheria, johon hän sanoo:

"Kolmelta teistä murtuu käsi".

Nilkki: "Mutta meitä on neljä".

Reacher: "Yhden teistä pitää pystyä ajamaan sairaalaan".

No, näinhän siinä sitten kävi ja selvinnyt nilkki, joka nosti loukkaantuneita frendejään maasta sanoi: "Tiedän, missä sairaala sijaitsee".

Repesin.

Täysin totta. Vielä on eka kausi kesken, mutta helvetti miten hyvin imaisi tokan jakson kohdalla matkaan tämä sarja.

Kirjat eivät ole tuttuja, mutta muistan, että kirjat lukeneet nauroivat Cruiselle Jack Reacherin roolissa. Nyt ymmärrän täysin miksi. Alan Ritchson on kyllä skarpannut myös paljon näyttelytyötään sitten Blue Mountain Staten. Toki jo Titanssissa oli siedettävä.

Jokusen kerran on kaveri kyllä punttisalilla käynyt katsomassa muitakin kuin naisten perseitä tuon ulkomuodon perusteella. Ihan hivenen verran paljon uskottavampi roolissaan jo tuon fyysisyyden puolesta kuin Tom Cruise.

Amazon on kyllä onnistunut näissä kirja-adaptioissa. Bosch oli jo hemmetin hyvä kyttäsarjaksi, Jack Ryan on toiminut myös ja nyt Reacher tuntuu iskevän myös makuhermoon sopivalla tavalla.
 

ace

Jäsen
En vielä halua Star Wars ketjuun mennä ettei tuli spoilereita luettua. Ensimmäinen jakso The Book of Boba Fettiä katsottuna ja onhan se nannaa. Boba Fett on aina ollut oma suosikkihahmo ja Jedin Paluun jälkeen toivoin että selvisi Sarlaccin kidasta, sitten pelkäsin ettei selviämistä selitetä mitenkään.

Vähän vielä ristiriitaiset fiilikset siitä, että tykkäsin miten Boba oli aina mystinen, vähäpuheinen hahmo, jonka kasvoja ei koskaan näytetty. Katsotaan miten fiilikset muuttuu sarjan edetessä.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Disneylta tuli vihdoin katsottua tämä jenkkejen opioidikriisistä kertova Dopesick. Todella hieno, synkkä ja surullinenkin sarja, joka pistää taas miettimään näiden lääkefirmojen puuhia ja motiiveja. Mielestäni viime vuoden paras sarja. Michael Keaton tekee loistavan roolisuorituksen, mistä taisi Golden Globenkin voittaa. Koko muukin näyttelijäkaarti tekee priimaa työtä.
 

Teresa

Jäsen
Viime aikoina on tullut katseltua intensiivisesti amerikkalaista sairaalasarjaa Teho-osastoa (alkuperäiseltä nimeltään ER:ää). Olen periaatteessa muutenkin lääkärisarjojen ystävä, mutta jostakin syystä minulla on niistä sellainen ennakko-oletus, että useimmat ovat lähinnä vain ihmissuhdehuttua sairaalaympäristöön sijoitettuna. Johtunee osaltaan siitä, että ensimmäinen seuraamani sairaalasarja eli suomalainen ysärihelmi Ihmeidentekijät oli juuri sellainen. Sittemmin olen löytänyt muutamia ihan laadukkaitakin kyseisen genren edustajia – kirkkaimpana helmenä varmaan Housen. Siitä vain on jo kaikki kaudet moneen kertaan katsottuna, joten olen alkanut erityisesti männä viikkoina laajentaa tonttiani enemmän tuonne ER:n suuntaan. Olen kyllä katsellut sarjaa aiemminkin ajoittain, mutta koen päässeeni vasta nyt kunnolla sisälle sen maailmaan. Kausiahan tuossa riittää enemmän kuin omiksi tarpeiksi (15 noita taisi yhteensä olla) ja ennestään minulla oli niistä ainoastaan kuusi takana.

Teho-osaston pariin siirtyminen tuntui melkoiselta kulttuurishokilta Housen jälkeen. Onhan ER toki paljon realistisempi, mutta toisaalta jaksot tuntuvat väistämättä sekavilta kokonaisuuksilta, kun niiden puitteissa käsiteltäviä potilaskeissejä on niin monta. Sellaista autenttista hektisen päivystyspoliklinikan tuntuahan siinä on varmasti tavoiteltu ja onnistuneesti saavutettukin, mutta itseäni tuollainen nopeatempoinen ja ylimalkainen meno ei viehätä niin paljon kuin rauhanomaisempi ja perusteellisempi asioihin paneutuminen. Tässä sarjassa potilaiden määrä korvaakin pitkälti laadun ja he jäävät enimmäkseen varsin etäisiksi, kun taas Housesta heistäkin muodostuu ihan kunnon sivuhahmoja persoonallisuuksineen ja henkilöhistorioineen. Toki ER:ssäkin annetaan välillä joillekin potilaille normaalia isompaa roolia ja heihin pääsee sitten jollakin tasolla tutustumaankin, mutta harvemmin siellä kuitenkaan mitään unohtumattomia persoonia tulee vastaan.

Käsiteltävät tapaukset ovat myös turhan mielikuvituksettomia siinä mielessä, että mitään tavallista harvinaisempia sairauksia ei tule oikein koskaan vastaan ja muutenkin diagnoosi on yleensä heti alussa selvä. Toki Housessa taas onkin epäuskottavaa, että miltei joka jaksossa oireiden taustalta paljastuu jokin äärimmäisen harvinainen postimerkkitauti, mutta ER:ssä sellaisia tai muutenkaan diagnostiikaltaan epäselviä keissejä ei esiinny juuri lainkaan. Ei päästä tekemään sellaista mielenkiintoista salapoliisintyötä House-tyyliin. Ehkä juuri edellä mainituista syistä Teho-osaston keissit tuntuvat myös välillä toistavan itseään ja tulee hetkittäin sellainen olo, että onhan tämä nyt nähty jo tuhat kertaa. Ripottelemalla harvinaissairauksia ja muuten vain kimurantteja tautitapauksia mausteeksi olisi saatu vähän vaihtelua touhuun.

Silti pidän kyllä ER:stäkin paljon ja joskus jopa enemmän kuin Housesta – molemmilla on paikkansa. Vaikka ER:ssä läpikäydään potilastapauksia hurjaan tahtiin, niin henkilöiden yksityiselämän kiemurat ja hahmonkehitys etenevät rauhallisemmin ja muutenkin luontevammin kuin Housessa. Tehiksessä kun ei pyritäkään runnomaan jokaista jaksoa omaksi itsenäiseksi tarinakseen, vaan se on enemmän sellainen jatkuvajuoninen sarja. Toisinaan tuossa jatkuvuudessa tosin esiintyy omituisia katkoksia, kun jotakin tärkeää saatetaan jättää pitkäksi aikaa unholaan tai jopa kokonaan käsittelemättä. Ensin vaikkapa kuvattiin monessa perättäisessä jaksossa Abbyn suhdetta hänen psyykkisesti sairaaseen veljeensä, sitten veli teki yhtäkkisen katoamistempun ja Abby unohti hänet tuosta noin vain… kunnes veli palasi usean jakson kuluttua yllättäen kuvaan mukaan ja tuota juonikuviota jatkettiin muina miehinä aivan kuin mitään taukoa ei olisi ollutkaan. Eräs hahmo puolestaan syyllistyi rikollispotilaan tahalliseen surmaamiseen, tai tarkemmin sanottuna elvyttämättä jättämiseen, eikä tätä käsitelty jälkeenpäin oikein mitenkään. Toki kyseinen potilas oli ollut ihan pesunkestävä mulkvisti ja puukotellut muistaakseni aiemmin sairaalan henkilökuntaakin, mutta olisi silti luullut sille hänet eliminoineelle lääkärille koituvan edes hieman omantunnontuskia tai vaikkapa jotain kurinpitotoimia. Joskus hahmojen välille virinneet romanssitkin unohdetaan alkusoidinmenojen jälkeen liki tykkänään (esim. Carter ja Susan), mutta se on toisaalta ymmärrettävää, kun tämä on kuitenkin ensisijaisesti sairaalasarja eikä mikään parisuhdedraama.

Hahmojen yksityisasiat limittyvätkin yleensä sujuvasti sairaalamaailmaan – olivat kyseessä sitten ihmissuhdekuviot tai henkilöiden sisäiset kriisit ja kehitystarinat. Kyllähän sarjassa välillä esiintyy niitä perinteisiä parisuhdekärhämiä ja kolmiodraamojakin (tai jopa neliödraamoja, kuten Carter + Susan + Abby + Kovac), mutta useimmiten hahmojen väliset konfliktit liittyvät esimerkiksi johonkin tiettyyn potilaskeissiin tai ylipäätään erilaisiin tyyleihin harjoittaa lääketiedettä. Taannoin katsomallani 9. kaudella erityisesti lääkäriharjoittelija Pratt ajautuu vähän väliä tukkanuottasille niin opiskelutovereidensa kuin ohjaavien lääkäreidenkin kanssa, sillä hän yliarvioi jatkuvasti omat kykynsä ja toisaalta suhtautuu muihin niin kuin nämä olisivat epäpäteviä tumpuloita. Neuvoja hän ei suostu vastaanottamaan koskaan keneltäkään, ei kokeneemmiltakaan. Hän saattaa vaikkapa laiminlyödä anamneesin ottamisen kokonaan, koska luulee muutenkin tietävänsä ihan vain perstuntumalta oikean diagnoosin, tai päätyä avaamaan elvytystilanteessa omin päin potilaan rintakehän, vaikkei ole vielä edes käynyt kirurgian kurssia.

Erityisen hyvin sarjassa on kuvattu lääkäreiden kokema epävarmuus jonkin tekemänsä töppäyksen jälkeen tai ihan vain lääketieteen yleisen haastavuuden edessä. Esimerkiksi eräs kirurgi (jätän nyt nimen mainitsematta, etten tule spoilanneeksi liikaa) menetti itseluottamuksensa tyystin, kun oli aiheuttanut hutiloinnillaan potilaan halvaantumisen tavanomaisen rutiinileikkauksen yhteydessä. Jonkin aikaa hänellä oli tapana jäätyillä ihan peruskauraa edustavissakin leikkauksissa ja pyydellä jopa itseään huomattavasti kokemattomampia apulaislääkäreitä avukseen, mutta hiljalleen hän ponnisti niin sanotusti takaisin jaloilleen. Pidin kovasti kohtauksesta, jossa hän ensin hosui leikkurissa paniikissa ja pyysi hoitajia järjestämään paikalle kenet tahansa toisen lääkärin ottamaan vastuun, mutta kun ketään ei ilmaantunut (kirurgian osaston ylilääkäri Romano tosin oli itse asiassa käsienpesupisteen puolella seuraamassa toimitusta kaikessa hiljaisuudessa, mutta sitähän tuo panikoija ei tiennyt), hänen oli pikkupakko päästä itsensä herraksi ja kyllähän se sitten siitä alkoi taas suttaantua. Hienoin sarjassa nähty kehitystarina on kuitenkin ollut Carter-lääkärihahmon vähittäinen muutos epävarmasta kandidaatinplantusta yhdeksi ensiapupoliklinikan kantavista voimista. Eipä olisi uskonut silloin aikoinaan hänen ensimmäisiä haparoivia haavansuturoimisyrityksiään seuratessa, että jonakin päivänä hän nousee polin kuumimpaan kärkeen Mark Greenen paikalle.

Sarjan hahmot eivät ole yhtä värikkäitä eikä dialogi yhtä nasevaa kuin Housessa. Dialogiin (ja kohtauksiin muutenkin) kaipaisi erityisesti enemmän huumoria, vaikka kyllähän sitäkin toisinaan irtoaa. Suosikkihahmoni onkin varmaankin Mark Greene, joka osaa olla välillä hauskakin ja ennen kaikkea sympaattinen. Osa noista persoonista on sen sijaan suorastaan tylsiä; esimerkiksi Tsing-Tsung-Tsung (vai mikä lie) ja se Bentonin tyttöystävä, jonka nimeäkään en koskaan ole oppinut muistamaan... Näyttelijöistä minulla taas ei ole pahaa sanottavaa, vaikka ei noista kukaan nyt mitään Hugh Laurien tasoista unohtumatonta roolisuoritusta tee. Pidän kyllä eritoten siitä Dr. Romanon näyttelijästä eli Paul McCranesta – hän näyttelee mulkvistia niin uskomattoman luontevasti, että voisi melkeinpä kuvitella hänen olevan oikeassa elämässäkin sellainen. Muutenkin sarjan roolisuoritukset, henkilöt ja replikointi tuntuvat kyllä uskottavilta. Varsinkin lääketieteellinen jargon kuulostaa autenttiselta.

Ei sarja silti mitenkään täysin realistinen ole, vaan siinä on aika paljonkin sellaisia pieniä ärsyttäviä epäuskottavuuden siemeniä. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa, että ainakin ensimmäisillä kausilla hahmot ehtivät muka aina käydä kesken työpäivän suhailemassa ympäri kaupunkia omia asioitaan hoitelemassa. Lääkäreiden idealistisuus on myös toisinaan tuntunut epäuskottavalta. Toki potilaiden edun kuuluukin olla ykkösprioriteetti, mutta erityisesti Dr. Ross olisi oikeassa elämässä varmasti saanut potkut moneen kertaan, kun antoi aina piut paut kaikille säännöille.

Lisäksi tuolla chicagolaisen opetussairaalan ensiapupoliklinikalla tuppaa olemaan vähän epärealistisenkin dramaattinen meno. En toki ole koskaan päässyt tutustumaan amerikkalaiseen sairaalamaailmaan, mutta tuskinpa siellä tuommoisia ammuskeluja, puukotuksia ja muita rikossotkuja sentään ihan noin jatkuvalla syötöllä esiintyy. Pahimmillaan jopa toimenpidehuoneissa hyppää henkitoreistenkin potilaiden kuulustelemista yrittäviä poliiseja ja kaiken maailman muuta väkeä kuin pipoa. Toivon todella tämän olevan sarjantekijöiden mielikuvituksen tuotetta, sillä muutoinhan Jenkkilän ensiavussa työskentelevillä lääkäreillä ja hoitajilla ei ole työrauhasta tietoakaan. Eivätkä potilastapauksetkaan varmaan ole sielläkään oikeasti keskimäärin ihan noin raflaavia. ER:ssä kun käytännössä jokainen potsku on vaarassa kuolla tai ainakin rampautua pysyvästi ja suurinta osaa joudutaan jossain vaiheessa elvyttämäänkin. Perusflunssat, virtsatietulehdukset ja muut triviaalit tautitapaukset loistavat pitkälti poissaolollaan – eipä niitä toisaalta kukaan jaksaisi ylenmäärin katsoakaan, mutta ihan realistisuuden nimissä niiden määrää olisi voinut edes hieman lisätä.

Jaksan myös varmaan ikuisesti häiriintyä siitä yleisestä sairaalasarjoihin liittyvästä vitsauksesta, että asystolea ja sykkeetöntä rytmiä (PEA) yritetään pääsääntöisesti kääntää defibrilloimalla. Noihin rytmeihin ei kyseinen toimenpide pure, mikä on kyllä taatusti kaikkien sairaalassa työskentelevien (ja varmaan useimpien maallikoidenkin) tiedossa. ER:ssä sentään toisinaan muistetaan mainita, että vain kammiovärinä ja -takykardia ovat defibrilloitavia rytmejä, mutta tuota pikaa joku hahmoista yrittää taas epätoivoisesti iskeä sähköllä, vaikka potilaan sydänfilmi näyttää suoraa viivaa. Se on naurettavaa.

Tuolla opetussairaalassa pyöriviin lääkäriopiskelijoihin liittyvät epäuskottavuudet ärsyttävät minua erityisen paljon. Ensinnäkin alkuvaiheen opiskelijoillakin tuntuu olevan epäuskottavan suuri vastuu potilaista. Meillä päin lääkäriharjoittelijat eli amanuenssit eivät saaneet tehdä omin päin oikeastaan mitään. Onhan noilla ER:ssä pyörivillä kandeillakin toki aina joku ohjaava lääkäri nimettynä, mutta suht itsenäisesti he kuitenkin diagnosoivat ja tekevät hoitoratkaisuja. Kaiken kukkuraksi he muka suorittavat melkein koko kliinisen vaiheen opintonsa tuossa samassa paikassa. Korkeintaan parit kirurgian ja psykiatrian harjoitteluviikot heille saattaa siunaantua juonen niin salliessa, mutta muuten he kärvistelevät vain tuolla ensiapupoliklinikalla, eivätkä koskaan käy esimerkiksi luennoilla. Oli myös outoa, että Carter ei muka ollut koskaan nähnytkään haavanompeluvehkeitä (tai siltä ainakin vaikutti) ennen kuin joutui ensimmäisenä ER-päivänään tositoimiin. Kyllä meillä ainakin kuivaharjoiteltiin siansorkilla ennen kuin päästiin oikeisiin potilaisiin käsiksi. En tosin tiedä Jenkkien harjoittelumalleista sen tarkemmin, ja fiktiivinen sarjahan tämä toki muutenkin on.

Kaikilta osin ER ei myöskään ole oikein kestänyt ajan hammasta. 90-luvulla vaikkapa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt ovat varmasti olleet jotakin verrattoman ihmeellistä, mutta nykyihmisen näkökulmasta tuntuu vain typerältä, että muuten fiksulta vaikuttava Carterkin katselee transsukupuolista potilastaan nenänvarttaan pitkin ja koko työporukka on tikahtua hilpeyteensä kuultuaan pomonsa Weaverin homoseksuaalisuudesta. Ei sarjassa siis mitenkään vähemmistöjä halveerata, vaan tavoitteena on selvästi nimenomaan kritisoida turhanpäiväisiä ennakkoluuloja. Carter joutuu jälkeenpäin katumaan karvaasti ryssittyään niin pahanpäiväisesti vuorovaikutustilanteensa miehen kehoon syntyneen naisen kanssa. Weaver puolestaan kokee todellisen kehitystarinan orastavan seksuaali-identiteettinsä kanssa kipuilevasta kaappihomosta itseään rohkeasti toteuttavaksi julkilesboksi, joka antaa piut paut muiden supinoille. Tällaiset tarinat vain eivät tee enää suurtakaan vaikutusta ainakaan minuun, sillä niitä on tullut kuultua tässä vuosien saatossa jo sen verran paljon. Toki olisi epäreilua syyttää sarjaa siitä, että se on oman aikansa lapsi, mutta osa tuolloin varmasti hyvin raflaavalta tuntuneesta tematiikasta on vuosien saatossa auttamatta vanhentunut.

Joka tapauksessa sarja on hyvä. Sitä tulee katsottua puuskittain. Joskus tulee sellaisia vaiheita, kun tekee mieli pitää oikein kunnon Tehis-maratoneja, joskus saattaa mennä vuoden päivät tai useampiakin vuosia kokonaan ilman ER:ää. Eniten minua kuitenkin ihmetyttää sarjan suomenkielinen nimi, sillä eihän ensiapupoliklinikalla ja teho-osastolla ole oikeasti mitään tekemistä keskenään – no kummatkin sijaitsevat kyllä sairaalassa, mutta noin muuten. Onhan Teho-osasto toki nasevampi nimi kuin Ensiapupoliklinikka olisi, mutta silti on naurettavan riitasointuista, että hahmot seikkailevat selvästi ensiapupoliklinikan miljöössä ja sarjan nimi on jotakin aivan muuta.

Ehkä tulee kuitenkin seuraavaksi keskityttyä enemmän muihin minulla tällä hetkellä työn alla oleviin sarjoihin, koska koen saaneeni Tehiksestä joksikin aikaa tarpeekseni tiettyjen 10. kaudella tapahtuneiden minulle epämieluisten seikkojen vuoksi. ER:n ohella olen katsonut viime aikoina vain Sykettä, Alice in Borderlandia ja salaista pahettani Uutta päivää, mutta mikään noista ei kyllä juuri nyt oikein innostaisi. Sykkeen 11. kautta itselläni on vasta pari jaksoa takana eikä ole tähän mennessä oikein herättänyt mielenkiintoa, Alice in Borderland ajautui mielestäni kauden puolivälin jälkeen kammottavaan suvantovaiheeseen ja katsominen on ollut tyssänneenä nyt yli kuukauden ja Uuden päivän jaksoja kuuntelen Areenasta yleensä vain puolella korvalla syömisen yhteydessä. Mutta noita voisin kommentoida tarkemmin jollain toisella kertaa.
 

Teresa

Jäsen
Olen todella pahoillani tuplapostauksesta, mutta edellisessä viestissäni jokin maksimimerkkimäärä ilmeisesti ylittyi (noloa kyllä), joten oli pakko pätkäistä. Eli siitä Teho-osastosta vielä. Laitan spoilereihin tarkemmin mietteitäni viime aikoina katselemistani kausista 8–10. En suosittele tagien avaamista sellaisille, jotka eivät ole ko. sarjaa ja kausia seuranneet, enkä ylipäätään kenellekään, joka ei halua lukea romaanin mittaista turhanpäiväistä avautumista.
Kausi 8:

Teho-osasto on siitä jännä sarja, että se ei ainakaan tähänastisten kokemusteni perusteella ole muuttunut mitenkään puisevammaksi kausien mittaan. Kahdeksainen taitaakin olla jopa suosikkini so far. Markin kuolemahan siitä jäi päällimmäisenä mieleen. Katsoin kyseisen kauden tuossa männäkuussa ja näin noihin aikoihin parinakin yönä painajaisia kuolemansairaasta Mark Greenestä, eli nuo juonikuviot pääsivät oikein todenteolla ihon alle. Eipä tässä ollut aiemmin tainnut yhtään keskeistä henkilöä kuollakaan. "Älä anna työn vallata elämääsi", Dr. Greene opasti kollegaansa Carteria eräänlaisena loppukaneettina ennen kuin poistui viimeistä kertaa sairaalan ovista. Mark tajusi työuraansa lopetellessaan, että inhimillisten arvojen pitäisi kuitenkin aina olla etusijalla kaiken kovan lääketieteen keskellä. Hyvä pointti varmastikin.

Mark Greenen kuolema on muutenkin varmastikin yksi parhaiten toteutettuja tv-kuolemia koskaan. Ensinnäkin juuri kyseisen henkilön poistuminen hahmogalleriasta synnytti erityisen suuren tunnereaktion katsojassa jo siitäkin syystä, että hän on tuosta porukasta ainoa (ehkä Carterin lisäksi), joka on ollut mukana alusta asti ja ihan joka kaudella. Lisäksi niin hänen omat tuntemuksensa kuin myös läheisten reaktiot ennen ja jälkeen kuolemantapauksen oli todella uskottavan makuisesti kuvattu.

Mark ei ymmärrettävästi oikein tiennyt, mitä hänen pitäisi sanoa tyttärelleen Rachelille jäähyväisiksi, joten hän päätyi jaarittelemaan kaikkea turhanpäiväistä omasta henkilöhistoriastaan ja tämän lapsuusvuosista sekä latelemaan "ole antelias aikasi suhteen" -tyyppisiä latteuksia. Tytärtä tämä ärsytti ja hän vain tiuski, ettei muistanut mitään niistä isänsä vaalimista lapsuudenkommelluksista. Äitipuolensa Elizabethin avustuksella Rachel kuitenkin ymmärsi katuvansa jälkikäteen sydämensä pohjasta, jos nyt eroaisi isästään riidoissa. Viime hetkillä isä ja tytär löysivät yhteisymmärryksen: "Daddy? I remember that song you used to sing me. I remember." Tunnustan ihan herkistyneeni tuota kohtausta katsoessani, kuten myös Markin hautajaisten jälkeen kun Rachel lähetti ilmapallon taivaalle hänen muistokseen. Ainoa keksimäni kritisoinnin aihe piilee siinä, että tuo Rachelin näyttelijä oli minusta vähän turhankin kivikasvoinen – hän kun veti jokaisen kohtauksen yhdellä ja samalla tyhjällä ilmeellä – mutta ehkäpä tuossa tavoiteltiin tietoisestikin sellaista tunnelukkoisen murrosikäisen henkilökuvaa.

Työkaveritkaan eivät unohtaneet Dr. Mark Greeneä tuosta noin vain, vaan hänen kuolinviestinsä työyhteisössä aiheuttamille reaktioille oli omistettu kokonainen jakso. Greenen pisimpään tunteneet ja hänen kanssaan henkilökohtaisella tasollakin ystävystyneet Susan ja Carter olivat etenkin aivan romuna. Yleensä kovapintainen ensiapupoliklinikan johtaja Weever vilkaisi vain kertaalleen vuosikausia Markille kuulunutta pukukaappia ja tajusi, etteivät hänen henkiset voimavaransa riittäisi sen tyhjentämiseen. Työpäivän päätteeksi koko porukka lähti paukuille Markin vanhaan kantabaariin.

Minulle itselleni tuli tuosta kaikesta sellainen outo olo. Tiedättehän, kuinka parhaisiin kirjoihin ja muihin taide- tai viihdeteoksiin on toisinaan onnistuttu vangitsemaan koko elämän kiertokulku. Vaikkapa Sinuhe egyptiläisen viimeisillä sivuilla kokee päässeensä oikeasti seuraamaan jonkun egyptiläisen elämäntarinan lapsesta vanhukseksi. Teho-osastossa ei kuvattu Mark Greenen nuoruutta eikä hän koskaan elänyt vanhukseksi, mutta siitä huolimatta... En haluaisi ylidramatisoida, mutta tuntui melkein siltä kuin joku oikea ihminen olisi kuollut.

9. kauden alku:

Markin kuoleman jälkeen saattoi kuvitella, ettei mikään tässä sarjassa onnistu shokeeraamaan ainakaan vähään aikaan, vaan kuinka ollakaan. Romanon käden katkeaminen oli aivan järkyttävä paukku – se tuli aivan puun takaa ja toisaalta sellaiselle hahmolle, jonka kohdalla moinen kohtalo tuntui erityisen järkyttävältä.

Ensinnäkin Romano oli juuri kivunnut suosikikseni Markin poistuttua hahmovalikoimasta. Olin kyllä jo jonkin aikaa pitänytkin Romanoa sarjan parhaana sivuhenkilönä. Ei vain voi olla nauramatta, kun hän heittelee sellaista viiltävää vittuiluläppää ylipirteällä äänensävyllä, joka on täydessä kontrastissa sanojen sisällön kanssa. Oikeastaan hän on vähän Dr. Housen tyyppinen hahmo – hauska, mutta kieltämättä vähän ilkeällä tavalla. Siksi tuntuukin erityisen kivalta, kun hän joskus (harvoin) tekee jotakin kivaa. Kontrastia taas, nääs. Kun Romano esimerkiksi Elizabethin ja Markin häissä kutsui yllättäen morsianta kauniiksi, vaikutus oli paljon tehokkaampi kuin jos kohteliaisuus olisi tullut jonkun toisen suusta. Eräässä kasikauden jaksossa Romano veisteli totuttuun tyyliinsä sarkastisia heittoja kaikesta maan ja taivaan väliltä, mutta vakavoitui silminnähden kuullessaan Markin syövän uusiutumisesta. "I'm sorry", hän sanoi aivan ennenkuulumattoman vakavasti. Hänen pahoittelunsa koskettivat enemmän kuin muiden, koska tuollainen empatian osoittaminen oli niin selvässä ristiriidassa hänen normaaliin käytöksensä nähden.

Palatakseni siihen käden katkeamiseen. Tuo kohtalo tuntui järkyttävältä siis jo senkin takia, että pidin ko. hahmosta, mutta lisäksi hän oli sellainen kova jätkä joka ei turhia tunteillut ja hänen elämänsä pääsisällön muodostivat kirurgiset operaatiot. Hänen kätensä yhtäkkinen irtileikkaantuminen helikopterin propelleihin ja lojumisensa maassa avuttomana tynkä heiluen oli sen verran järkyttävää kamaa, että ainakin minulle jäi ikuiset traumat. Positiivista sinänsä, sillä kuvittelin olevani jo niin paatunut, ettei mikään voi minua hetkauttaa. Näköjään ER ainakin ajoittain voi. Tuossa 9. kauden alkupuoliskon aikana ”tapaus Romanon käsi” tosin vajosi nopeasti melkoiseksi sivujuonteeksi ja vaikutti siltä, että juonikuvion sisältämä potentiaali haaskattaisiin. Olisin tuolloin toivonut, että Romanon käden uudelleenistuttamiseen tähdännyttä leikkausta ja etenkin toipumisprosessia olisi kuvattu vielä tarkemmin.

9. kauden loppu ja 10. alku:

Sinne meni sitten Romanokin – niin kuin Mark Greene. Erona on vain se, että Romanoa ei voi muistella samaan tapaan haikeana, mutta kuoleman ja sitä edeltävien tapahtumien toteutukseen tyytyväisenä. Hahmon viimeaikaiset juonikuviot, persoonankehitys ja lopullinen kohtalo jättivät nimittäin karvaan maun suuhun.

Romanon vammautuminen oli kyllä kieltämättä hyvä juonenkäänne, en minä sitä sano. Ensin tosiaan vaikutti siltä, että käsivamman jälkiseuraukset kuvattaisiin hiukan juosten kustusti, mutta ei se lopulta pitänytkään paikkansa. Koko ysikauden loppupuolisko oli melkoista vuoristorataa tuon handun suhteen ja kyllä ko. asialle oli omistettu melkoisesti ruutuaikaakin. Aluksi tuntui ahdistavalta nähdä ennen niin näppärä Romano avuttomana toinen käsi paketissa ilman tietoakaan hermotoiminnan palautumisesta. Kuntoutuksen päästyä vauhtiin replantoitu vasurikin taipui kyllä kyynärpäästä ihan hyvin, mutta ranteen liikkeiden suhteen ei ollut hurraamista. Eikä kirurgisia instrumentteja voi käyttää pelkkää kyynärvartta heiluttelemalla.

Myöhemmin taas tuntui mukavalta, kun Romano sai vihdoin kätensä pois kantositeestä ja pystyi käyttämäänkin sitä ainakin kahvikupin pitelemiseen. Pian hän palasi jopa leikkaussaliin apulaislääkärin avustajan ominaisuudessa ja hääräili taas ensiavussakin melkein entiseen malliin kirurgian konsultaatioita tekemässä. Kyse oli kuitenkin lähinnä Romanon itsepetoksesta ja epätoivoisesta yrityksestä ylläpitää totuttuja rutiineja. Raajan liikkeet olivat nimittäin edelleen vahvasti rajoittuneet – itse asiassa se kahvikuppikin räsähti lattialle. Romanon avustuksella leikattu potilas puolestaan sai hermovaurion, ja lopulta Anspaugh kielsi Romanolta kokonaan kirrankonsultaatioiden tekemisen (mikä oli kyllä typerää, sillä eihän potilaan leikkauskelpoisuuden arviointiin sinänsä välttämättä vaadita kahta toimivaa kättä).

Kaikki vähäinenkin saavutettu edistyminen valui hukkaan, kun Romano teloi kätensä toistamiseen – ei se sentään tällä erää irronnut, mutta puristui potilaspaarien alle, kun hän ei heikentyneen tuntoaistin vuokse itse huomannut ajoissa kätösensä olevan litistymässä. Edellisestäkään vauriosta ei ollut vielä lähimainkaan toivuttu, kun hän jo poltti vahingossa samaisen raajansa karrelle kyynärpäistä sormiin teetä keittäessään. Plastiikkakirurgi suositteli vain kuolleen kudoksen poistamista, mutta Romano itse tuli siihen tulokseen, ettei toipumiseen ollut enää realistisia mahdollisuuksia. Kaiken vaivan jälkeen raaja päädyttiin siis lopulta amputoimaan.

Jotenkin tuo käden menetys ei olisi ollut niin masentavaa, jos se olisi mennyt kirjaimellisesti kerrasta poikki ja sopeutumisprosessi pysyvästi raajarikon elämään olisi päässyt heti alkamaan. Nyt tässä tuli killuttua kuukausi- ja jaksokaupalla löysässä hirressä, mikä tuntui varmasti raastavalta niin fiktiivisestä Robert Romanosta kuin myös tosielämän katsojasta. Tuollainen epätoivon ja katteettoman toivon rajamailla tasapainottelu on viheliäistä. Muut hahmotkin kehottivat Robertia kuin itsestäänselvästi olemaan vain kärsivällinen; raajan liikkeet toki palautuisivat ajan myötä ja hänen siirtonsa kirran yksiköstä ensiapuun olisi tietysti vain väliaikainen. Itse puolestani etsin neuroottisesti Pubmedista tutkimustuloksia siitä, onko tuollaisesta amputaatiovammasta edes teoriassa mahdollista kuntoutua toimintakykyiseksi (miten niin muka otan tämän sarjan liian vakavasti?). Löytämäni lähteet kertoivat surullista tarinaa, mutta siitä huolimatta onnistuin jotenkin pettämään itseäni ihan Robertin amputaatipöydälle kapuamisen hetkeen asti. Siinä vaiheessa sentään myönsin, että peli taitaa tosiaan olla menetetty.

Sinänsä juonikuvio oli siis hyvin ja tunteisiin vetoavasti toteutettu, mutta lopetus kuitenkin mielestäni ontui, tai siis sitä ei edes ollut. Koko homma jäi omituisella tavalla keskeneräiseksi. Odotin, että käsi olisi joko saatu kuntoutettua tai sitten Romano olisi mukautunut elämäänsä ilman sitä. Voittoisan selvitymistarinan ainekset olisi saatu kasaan, jos hän olisi vaikkapa oppinut tekemään kirurgisia operaatioita huipputeknologiaa edustavan käsiproteesinsa avulla. Tai vaihtoehtoisesti hän olisi voinut jättää entisen erikoisalansa iäksi ja sopeutua sen sijaan uuteen työpaikkaansa ensiapupoliklinikan johtajaylilääkärinä. Kun hän ei olisi enää voinut briljeerata kädentaidoillaan, hänen olisi pitänyt sitä kompensoidakseen kehittää esimerkiksi sosiaalisia kykyjään. Hän ei enää olisi ollut huippukirurgi, mutta ehkä hänestä olisi voinut tulla parempi ihminen.

Nytkin hahmo kyllä kehittyi, mutta mielestäni vain huonompaan suuntaan. Ainoana valonpilkahduksena oli ajoittainen herkkyys Elizabethin kanssa vuorovaikuttaessa, mutta muuten Romano oli ensiapupoliklinikalle siirtymisen jälkeen jatkuvasti niin veemäinen, että olisi melkein tehnyt mieli heittää telkkari ikkunasta alas. Aikaisemmin hänen vinoiluissaan oli sentään roppakaupalla huumoriakin mukana, nyt hän tuntui suorastaan vihamieliseltä. Ehkä tuo aggressio hieman lievittyi sitä mukaa kun hän oli ehtinyt tottua uuteen työhönsä vähän paremmin, mutta pääosin hänen lyhyeksi jäänyt ensiapupoliuransa koostui kaikkien simputtamisesta, jokaiselle vastaantulijalle vittuilemisesta, yrityksistä hankkia potkut suurimmalle osalle henkilöstöstä ja naisten kourimisesta robottikädellä. Toki hän on aina ollutkin kauniisti sanottuna kulmikas hahmo, mutta ei nyt mitenkään sietämätön sentään, kun hänessä on pilkahdellut vinoilujen lomassa riittävästi niitä hyväntahtoisuuden merkkejäkin. Olisin toivonut, että hahmoa oltaisiin viety enemmän siihen suuntaan. En ymmärrä, mitä järkeä Romanon yhtäkkisessä päähenkilöiden joukkoon nostamisessa oli – aiemminhan hän oli vain ajoittain vilahdellut taustalla –, kun hänen roolinsa oli lopulta vain herättää pahaa verta ja kuolla surkea kuolema.

Itse kuoleman toteutustavastakaan en todellakaan pitänyt. Jos jonkun käsi on jo kertaalleen silpoutunut helikopterin propelleihin, on mielestäni suorastaan kornia, että sama hemmo saa myöhemmin kokonaisen kopterin niskaansa. Tämä tapahtui vieläpä siten, että Romano pakeni ensin katolta vanhojen helikopteritraumojensa aktivoiduttua ja paineli sairaalan pihalle rauhoittelemaan itseään. Vaan kuinka ollakaan – yhtäkkiä katolta hetkeä aikaisemmin noussut helikopteri rojahti suoraan hänen niskaansa. Kappas kehveliä. En tiedä, oliko tuon tarkoitus olla jotenkin tragikoomista, mutta itseäni vain ärsytti. Aku Ankallakaan ei voisi olla noin huono tuuri.

Hänen kuolemansa myös käsiteltiin mielestäni turhan ylimalkaisesti. Onnettomuushetkellä kyllä kuvattiin kopteria tippumassa häntä kohti, mutta missään vaiheessa ei esimerkiksi näytetty hänen ruumistaan, joten kuvittelin koko jakson ajan hänen mahdollisesti selvinneen kuin ihmeen kaupalla ja kituvan jossakin helikopterin siiven alla. Muut hahmot eivät jostakin syystä edes ihmetelleet mitenkään hänen katoamistaan kesken työvuoron. Seuraavassa jaksossa sitten vain mainittiin ohimennen Romanon muistotilaisuus, joissa kukaan työtovereista ei olisi halunnut pitää puhetta eikä kukaan ilmeisesti lopulta mennyt paikallekaan (mielestäni epäuskottavaa, eiköhän sinne nyt oikeasti olisi joku mennyt ihan kohteliaisuussyistäkin). Ainoastaan Elizabeth tuntui surevan entistä kirurgikollegaansa; hän sentään järjesti sen muistotilaisuuden, katseli jakson alkupuolella haikean näköisenä tämän kuvaa ja suri jakson lopussa sitä, että Robert oli omistanut koko elämänsä sairaalalle, mutta hänestä ei silti jäänyt mitään sanottavaa. Se oli kyllä ihan koskettavaa, mutta minä olisin halunnut Robertille kunnon lähtökähinät – ihan kuolinkamppailun ja suuremman luokan hautajaisia myöten. Nyt hänen kuolemansa vain jotenkin vilahti ohi niin, ettei sitä kunnolla edes sisäistänyt.

Lopulta en ole varma, mikä Robert Romanon funktio hahmogalleriassa ylipäätään oli. Ehkä hänen vammautumisensa ja kuolemansa olisi kuulunut aiheuttaa katsojassa jonkinlaisia vahingonilon tunteita. Hän kun oli käyttäytynyt aina niin piikikkäästi muita kohtaan, mutta sitten hänelle itselleen kävikin ohraisesti. Ainakaan minussa ei kuitenkaan herännyt lainkaan vahingoniloa, sillä vaikka Romano olisikin ollut sysihirveä hahmo, noin yliampuvan synkkä kohtalo olisi jättänyt pahan maun suuhun – ensin hän menetti terveytensä, sitten uransa, vähitellen auktoriteettinsa ja viimein henkensäkin. Eikä hän tosiaankaan edes ollut hirveä, vaan hänessä olisi ollut aineksia hienoihin kehitystarinoihin, niin uran kuin yksityiselämänkin suhteen. Jos hänen ainoa merkityksensä sarjassa oli toimia "paha saa palkkansa" -tyyppisenä opetuksena, niin oli ylipäätään tarpeetonta antaa hänelle niitä välähdyksiä positiivisista luonteenpiirteistä. Nyt jään vain ikuisesti suremaan hahmon hukattua potentiaalia.

Romanon suhteen jäi niin paljon kysymyksiä ilman vastausta. Miten hänen uransa olisi jatkunut tekokäden kanssa? Olisiko hän onnistunut jotenkin palaamaan kutsumuksensa kirurgian pariin vai olisiko hän joutunut jatkamaan ensiavussa? Mihin suuntaan hänen persoonansa olisi kehittynyt? Olisivatko hänen johtamistaitonsa ja muut sosiaaliset avunsa parantuneet, jos hän olisi joutunut panostamaan leikkaussalitoiminnan sijasta niihin? Miten hänen ja Lizzien välinen suhde olisi jatkunut?

Varmaankin käsikirjoittajat jättivät tarkoituksella nuo asiat avoimiksi. Onhan se tavallaan tyylikäs ratkaisu, sillä nyt kukin katsoja voi halutessaan spekuloida sydämensä kyllyydestä ja tehdä itse johtopäätöksensä siitä, miten Romanon tarina olisi voinut jatkua. Minulle jäi kuitenkin vain paha maku suuhun. Kaikki hommat jäivät kesken ja hahmon liioitellun epäonnekas kohtalo muutenkin kaihertaa. Enkä sitä paitsi tiedä, jaksanko edes katsoa ER:ää enää tuon pidemmälle, kun ei siellä oikein enää ole kiinnostavia hahmoja tai kiinnostavia kuvioita tekeillä.

Melkoisen autistista meininkiä kyllä pitää päiväkirjaa jonkin sarjan katsomisesta (enkä minä yleensä pidäkään). Pitäisi varmaan hankkia elämä tai jotain
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
ER:stä lähinnä muistaa kunnianhimosen neljännenkauden alotusjakson ('Ambush'), joka tehtiin Livenä. Ja vieläpä kahdesti, erikseen itä ja länsirannikolle. Clooneyn idea oli aika känteentevä juttu, kun eipä noita ollu livenä tehty sitten kuuskytluvun. Ton jälkeen sit jotain westwingejä ja emmerdaleja tehtiin 2000 -luvulla, mutta ER pysty säilyttään sen hektisyyden ja tunnelmansa Livenä kun esim West Wing live ('The Debate') oli pökkelömäistä seisoskelua vs kuvatut jaksot
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös