Mainos

TV-sarjaketju

  • 2 353 048
  • 10 336

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ennen aikaan persis oli kova sana mutta nyt kun meiän natiainen räplää tabletilla se on ihan tyhmä juttu koska kyllä se persis oli paljon kovempi juttu mun mielestä. Ja Nirvana oli paljon kovempi poppikappale kun nää uudet jutut. Ja ennen oli hyvin kun pysty olemaan ihan epäsosiaalinen keskenään eikä tarvinnu kuunnella muita ihmisiä. Nykyään joutuu olemaan netissä ja täällä kuulee mitä mieltä muut on asioista. Ihan perseestä.

Joskus mietin, miten katkera olisin jos pitäisi vain elää nostalgian alhossa. Voisi olla melkein yhtä kauheaa kuin, jos olisi kauhea maku kulttuurin suhteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ennen tuli ehkä se pari oikeasti katsottavaa sarjaa viikon aikana ja sitä odotettiin se koko viikko.

Harmi että nykyään ehkä liikaakin raha ratkaisee, monessa oikeasti hyvässä TV-sarjassa ollaan jääty 1 tai 2 tuotantokauteen kun katsojaluvut eivät ole olleet tarpeeksi kovia.

Tuo pelleily on varmasti myös käsikirjoittajille melko hankalaa, kun ei tiedä maksaako joku enää tästä ensi vuonna. Mitä siinä voi kirjoittaa, kun ei tiedä mihin tämä päättyy vai päättyykö.

Nythän siitä alkaa jo kymmenisen vuotta olla, kun sarjoja on otettu netistä katsottavaksi oman aikataulun mukaan. Silloin jotkut huutelivat luuletko olevasi kovempikin jätkä, kun näet sarjat "etukäteen". Niin se maailma muuttuu ja samat jampat osaavat ehkä itsekin katsoa haluamansa. Kovin hyvää tulevaisuutta ei fyysisille televisiolaitteille ja muiden päättämille alkamisajoille voi ennustaa.

Orange Is the New Blackia odotellaan kuin kuuta nousevaa konsanaan. Joskus ihan näillä hetkillä se saapuu tai ehkä ensi viikollako se oli. Ei sillä niin kiire ole, kun Oz täyttää vankilaelämän. Jotain pientä kritiikkiä voisi muutamista typeryyksistä antaa, mutta onhan kerrassaan loistava sarja mitä en jostain syystä ole koskaan ennen nähnyt.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo pelleily on varmasti myös käsikirjoittajille melko hankalaa, kun ei tiedä maksaako joku enää tästä ensi vuonna. Mitä siinä voi kirjoittaa, kun ei tiedä mihin tämä päättyy vai päättyykö.

Tuo on ärsyttävää, varsinkin foxilla tainnut tässä useampi sarja olla hyvä, mutta loppunut sitten hyvinkin äkkiä. Ärsyttävää kun sitten jännittävä juoni vesittyy pariin hätäiseen viimeiseen jaksoon.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hei onks kukaan seurannut tuota Subin Penny Dreadfullia? Katoin kaks ekaa jaksoa ja otin loput nauhalle, vähän turhan eroottista menoa mun makuun :D Kantsiiko sitä vielä jatkaa vai vapautanko tallennustilaa..?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jos elokuvissa on hieman otettu kokonaisuudessaan takapakkia menneisiin vuosikymmeniin, niin tv-sarjojen kohdalla on yleinen laadukkuus kyllä kasvanut.

Ei voi puhua laadusta, jos sitä ei määrittele. Mitä laatu on? Minulle se on muutamia sarjoja mitä taatusti katson uudelleen joskus. Mutta nehän on vain juttuja mitkä minulle sattuu uppoamaan. Mikä on laadukas tv-sarja.

Ja sori off topic, mutta millä mittarilla elokuvissa on otettu tapapakkia entisaikoihin? Loistavia leffoja pusketaan ulos koko ajan, kaikkia ei vaan löydä Finnkinon teatterista tai Makuunin näkyvimmästä hyllystä.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Mun mielestä tv-sarjat voi laittaa kolmeen lokeroon. On tv-sarjat, kaapelitv-sarjat ja sitten on vielä NetFlixin ja kumppaneiden tuotanto.
Perus tv-sarjahan on sen 24 jaksoa pitkä ja sisältää niin vitunmoisesti filleriä, että jo 10 jakson jälkeen puuduttaa, kunnes taas tulee Jenkkilässä "Sweepsit" ja sarjat pykäävät isomman vaihteen silmään ja sarjassa jopa tapahtuu jotain. Unohtamatta toki sitä miljoonaa realitysarjaa, jota tulee joka kanavalta. Ikinä ei tiedä, kun aloittaa Jenkkilän tahtiin katsomaan jotain sarjaa, että murhataanko sarja jo viiden jakson jälkeen vai vasta kolmentoista jakson jälkeen. Suomalaiset kanavat luonnollisesti ovat hyvin hissukseen, jos heidän hankkimansa sarja onkin jo lopetettu rapakon toisella puolen. Maikkari etenkin pommittaa promoja lähes viimeistä päivää, vaikka sarja olisi saanut kirveestä viiden onnettoman jakson jälkeen.

Kaapelisarjojen jaksomäärät ovat paljon paljon siedettävämmät ja 8-16 jaksoa on huomavattavasti sopivampi määrä jaksoa sarjalle, jossa on alati etenevä juoni. 90-luvun tv:ssä ei näitä sarjoja liiemmin vielä ollut, nykyään taas ei tule paljon muuta enää katsottua. Toki näissäkin laatu heittelee, mutta on paljon helpompi seurata sarjaa josta tulee se 10 jaksoa peräkkäisinä viikkoina tv:stä/nettipalvelusta kuin jotain 24 jaksoa fillerintäytteistä huttua, jossa on taukoja siellä täällä. Toki tämä tauottelu ei ihan niin tunnu täällä Suomen päässä kuin Jenkkilässä, jossa sarjat ovat tuon tuosta viikon tai parin tauoilla. Pysy siinä sitten perässä, että millon tulee uusi jakso.
Kaapelin puolella myös tuotantoarvoihin on panostettu huomattavasti enemmän johtuen juuri jaksomäärästä. Kaapelin puolella on myös paljon laadukkaita ohjaajia, jotka ovat menossa urallaan eteenpäin.

NetFlix taas on tuonut mukanaan ns. bingekatsomisen. Tuottavat laidasta laitaan sarjoja niin toimintaa, draamaa, komediaa kuin piirrettyjä ja vielä laadukkaasti. Katsot milloin tykkäät ja vaikka koko kauden putkeen on iso valttikortti verrattuna tv:ssä pyöriviin sarjoihin joitten seuraavia osia joutuu odottelemaan ja miettimään milloin se seuraava nyt tuleekaan, kun seuraavalla viikolla pelataan lätkää ja sitten on jokun Plan 9 gaala lapsille...
NetFlix on jo täydellä tohinalla tässä menossa, Amazon vielä starttailee omaa tuotantoaan. Amazonin sarjoista esim. Bosch oli kyllä aika helkutin hyvä kyttäsarjaksi. Mainosrahotteiset kanavat ovat jo nyt kusessa nettipalveluitten kanssa, ja mitä enemmän sarjoja löytyy HBO:n ja NetFlixin palveluista sen pahempaan kuseen ne joutunevat, kun katsojat pakenevat tableteilleen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Hei onks kukaan seurannut tuota Subin Penny Dreadfullia? Katoin kaks ekaa jaksoa ja otin loput nauhalle, vähän turhan eroottista menoa mun makuun :D Kantsiiko sitä vielä jatkaa vai vapautanko tallennustilaa..?

Mielestäni onnistunut sarja genressä, jota ei juuri ole tehty. Toka siisöni on jo tekeillä.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Mun mielestä tv-sarjat voi laittaa kolmeen lokeroon. On tv-sarjat, kaapelitv-sarjat ja sitten on vielä NetFlixin ja kumppaneiden tuotanto......

Itse jakaisin TV-sarjat kolmeen lokeroon as follows:

1. Teletapit. Paras sarja ikinä. Psykedeelistä monikulttuuria, halailua ja näkyjä (esimerkiksi surrealistiset tanssit tyhjyydestä ilmestyvän talon sisällä ja jostain kuvaruutuun ilmestyvät kolme laivaa). Uudestaan!

2. HelloKitty ystävineen. Japanilaiset kissat ystävineen vauhdissa. Hahmot ovat kuitenkin itselleni vielä hieman epäselviä. Pitänee paneutua roolitukseen.

3. Kaikki muut sarjat (kaukana jäljessä). Kunniamaininta täysin sekopäiselle Rillit huurussa -sarjalle, jonka tosin pitäisi hylätä turhanpäiväinen (muka)älykkyys ja harjoittaa ankarammin zeniä.....
 
Jos jossain asiassa kokonaisvaltaisemmin on nykyhetkessä menty entisestä eteenpäin, niin se on juuri tv-sarjat.

2000-luvulla on tullut ihan hillitön määrä loistavia sarjoja jotka kiilaa ihan huoletta sinne välittömään kärkijoukkoon. Toki menneinä aikoinakin on tehty upeita tv-sarjoja joista osa on klassikoita, en sitä kiistä. mutta aivan käsittämätön määrä täysin onnetonta kuraa.

Jos elokuvissa on hieman otettu kokonaisuudessaan takapakkia menneisiin vuosikymmeniin, niin tv-sarjojen kohdalla on yleinen laadukkuus kyllä kasvanut.

Sanot näin, koska et ole nähnyt MacGyveriä livenä koskaan. Sinulla ei ole perspektiiviä asiaan. Tiedän tyyppejä, jotka ryhtyivät insinööreiksi vain koska olivat nähneet MacGyverin. Mekin rakennettiin sellainen puumaja ja sellainen maja maanalle MacGyverin innoittama, kun oltiin jotain 10v. Pihapiirissä oli sellainen vähän vanhempi tyyppi, sillä oli huoneessa täynnä kaiken maailma ansoja ja muita teknisiä virityksiä. Tyyppi oli MacGyver fani. Vielä lukioiässä muutama tyyppi, jotka muuten olivat laiskoja, eivätkä viitsineet aamuisin kouluun raahautua, jaksoivat raahautua aamulla kouluun, vain koska aamulla näytettiin MacGyverin uusintoja. Siis MacGyver oli niin kova juttu, että sitä on edes vaikea ymmärtää ja sanoin kuvata. MacGyver on ainoa ihminen maailmassa, joka osaa tehdä purukumista tankin. MacGyver on innoittanut ja inspiroinu tuhansia ja taas tuhansia ihmsiä ympäri maailmaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
MacGyver on innoittanut ja inspiroinu tuhansia ja taas tuhansia ihmsiä ympäri maailmaa.

Ihmemiestä ei ole kukaan kai mollannut? Agnus MacGyver on poikkeuksellinen sankari, joka ensimmäisen 6 jakson agenttiräjättyelyn jälkeen ei ole turvautunut aseeseen, vaikka se olisi ollut mahdolista. MacGyver luotti älyyn ja tieteeseen. Oli humaani ja luonnonsuojelia. Väittäsin MacGyverillä oleen huomattavaa vaikutusta oman poliittisen suuntautumiseeni. 80 luvulla ei odotettu mitään niin paljoa, kuin Ihmemiehen seuraavaa jaksoa.

Se ei poista tosiasiaa, että sarjojen taso on noussut huimasti 2000 luvulla.
 

godspeed

Jäsen
Jatkuvajuonisuus on nykyään elinehto sillä case of the week -tyyli on aikansa elänyt, eikä palvele isompia kokonaisuuksia hamuavia tarpeita. MacDiverit sun muut X-Filesit vielä menivät ja menevät edelleenkin joskus sellaisinaan omaperäisen oivallisuutensa takia, mutta jälkimmäisessäkin oli sivujuonia jo riittävästi ja vähän modernimpaa tapaa ennustellen. Ehkä ihmiset kunnioittaa nykyään enemmän syvempiä merkityksiä luovia tv-käsikirjoituksia, kun on melkoisen voimakkaita suorituksia nähty yhä kasvavalla tahdilla. Standardit ovat sille ns. laadulle ihan eri luokkaa kuin muinoin, ja vain ahdasmieliseltä oman elämänsä sankarilta tämä jää huomaaamatta (tai älyämättä).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanot näin, koska et ole nähnyt MacGyveriä livenä koskaan. Sinulla ei ole perspektiiviä asiaan.
Kyllä minä naperona tiiviisti MacGyveria telkkarista tapitin ja pidin sarjasta ja se on edelleen omassa lajityypissään (mikä lie onkaan) ihan yliveto. En tiedä mistä päättelet, että en pitäisi tuosta sarjasta.

Livenä en tosin ole MacGyveria koskaan nähnyt. Se myönnettäkööt. Olen avoimen kateellinen, että olet monen muun ohella kyseisen ihmemiehen nähnyt ihan ilmielävänä!

Loistavia sarjoja on toki siis ollut aiemminkin, kautta aikain, en sitä suinkaan väitä. Omaan makuun vaan tv-sarjat on ottaneet tiettyjä harppauksia juuri laajempien tarinoiden kertomisen suhteen etenkin tällä vuosituhannella. Nämä on siis edelleen tietysti makuasioita, mutta itse koen näin ja nautin etenkin tv-viihteestä enemmän kuin koskaan.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tämä vertailuasia on varsin mielenkiintoinen ja paljastavakin. Itse yksinkertaistin itselleni juuri yhden, ehkä päätekijän, miksi nykyinen tv-maailma ei oikein ole jaksanut innostaa. Sanottakoon se toinenkin, ekaan syyhyn liittyvä syy ensin: nykyään kerrotut tarinat yleensä ovat itselleni mielenkiinnottomia. Narsistisen sarjamurhaajan näkökulmasta kerrotut 7 kautta tai inhorealistisen linssin läpi kerrottu lännen alamaailma eivät vain sytytä. Tähän sitten vertailuksi vaikka sen MacGyverin näennäisen everyman-sankarin mielikuvitukselliset seikkailut milloin missäkin tai Twin Peaksin inhimillinen tasapainoilu reaalimaailman ja metsän keskellä elävien outouksien keskellä. Jopa X-files, joka oli tarinallisesti usein melkoista huttua, piti näkökulmansa kuitenkin hyvin samaistuttavana: kaksi (asiaankuuluvasti erilaista) agenttia tutkimassa todellisuuden rajoja, kukapa ei haluaisi.

Sitten kuitenkin se varsinainen syy, joka nähdäkseni yhdistää ainakin valtaosaa hehkutettuja nykysarjoja. Aloitetaan Ozista, joka on yksi suosikkejani. Sen maailma henkilöineen oli kamalan brutaali ja äkkiarvaamaton, hauska lähes vain viistolla tavalla. Miksi? Tarinan miljöö oli vankila ja hahmot likimain kaikki tuomittuja rikollisia paatuneimmasta päästä. Perusteltua sinänsä, ja vaikkakin jatkuvana liioiteltua, jaksotasolla hyvinkin toimivaa. Pohjalla oli positiivinen sävy joka osoittautui ivaavaksi. Tuo sarja on kuitenkin rakennettu siten että itse valitsin puoleni (samaistuin) ja koukutuin.

Listaan seuraavaksi esimerkeiksi sarjoja, jotka sisältävät sen katsomisarvoa laskevan tekijän.

Dexter. Sopranos. Breaking Bad. Californication. Game of Thrones. Family Guy. Walking Dead. House. Six Feet Under. 24. House of Cards. Criminal Minds. Deadwood.

Pidän siitä että näkemässäni on jotain kunnolla samaistuttavaa, noin syvemminkin kuin vain yhden sivuhahmon muodossa. Koska esim. nihilismi ei viehätä elämäntapana en tykkää seurata negaatioita pursuvia tuotantoja. Nykyajan "ironisuus" ei ole nähtävissä niinkään aikamme hauskana puolena, vaan kuin sen epätoivoisena yrityksenä iloon, reaktiivisena pakkotoimintona, ihan kuin Jokerin mielipuolisena virnistyksenä. Ironia on jo itsessään todellisuuspakoista.

Itse en koe tyypillisen suositun nykysarjan maailmaa omakseni, maailmaa jota alleviivaa synkkälähtöinen, epätoivoisen (muka)syvällinen, egokeskeinen tarinankuvaus. Verratkaa vaikka realitytv-trendiin, sama ominaisuus se pelaa sielläkin. Hyvänä symbolina tästä trendistä on 90-luvun suosikin Simpsonien vaihtuminen 2000-luvun suosikkiin South Parkiin.

Nykysarjat ovat kyynisiä.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Oletko @Klose16 koskaan ajatellut, että olet kenties itse kyyninen joiltain osin ja peilaat omien kokemustesi perusteella näkemääsi? Etkä välttämättä erota todellisuutta fiktiosta, joka käyttää erinäisiä negatiivisiakin keinoja ihan siksi, että draamaa pitää saada aikaan. Jos ei ole draamaa, ei ole mitään mikä viihdyttäisi tai herättäisi ajatuksia. Samaistuminen on se äärihelpoin keino koukuttaa peruskatsoja, mutta nykyiset laadukkaat ja monipuoliset tv-sarjat eivät pelaa näin helpoilla korteilla, sillä ne antavat mahdollisuuden tutkia erilaisista näkökulmista tapahtumiaan.

Dokumentit on sitten suunnattu suorilta niille, jotka eivät juurikaan ymmärrä sarjakohtaista perusdramaturgiaa, vaan etsivät jotain omaa totuutta kaikesta mitä verkkokalvoille eksyy. Vaikka fiktio toisinaan peilaa nykymaailmaa ja sen lieveilmiöitä, niin se ei kuitenkaan etsi totuutta, eikä yritä puhutella juuri sinua henkilökohtaisesti. On erilaisia tapoja tehdä viihdettä. MacGyverithän aina päättyivät onnellisesti, kun ihmisiä kasvatettiin kuplissa. Mutta se on eri ketjun asiaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Oletko @Klose16 koskaan ajatellut, että olet kenties itse kyyninen joiltain osin ja peilaat omien kokemustesi perusteella näkemääsi? Etkä välttämättä erota todellisuutta fiktiosta, joka käyttää erinäisiä negatiivisiakin keinoja ihan siksi, että draamaa pitää saada aikaan.

Tämä on ihan relevantti pointti, koska tässä on tottakai kyse tuotannon ja katsojan yhteisvaikutuksesta. Koen olevani kyyninen lähinnä suhteessa nykyiseen tarjontaan; yllätyn siitä niin kovin harvoin. En pidä itseäni kuitenkaan kyynikkona, tähän on monia syitä joita ei ole tässä tarpeen luetella. Todellisuuden sotkeminen fiktioon taas olisi jo harhaisuutta mikä ei noin keskustelun tasolla ole niinkään hyvä pointti etenkään ilman yksityiskohtaisempaa perustelua josta olisin kiitollinen.

Sinun mielestäsi siis negatiivisen työkalupakin iso koko selittyy draaman aikaansaamisella. Mutta olihan ennenkin draamaa ja hyvinkin eri tavoin tehtynä? Joku Peyton Place oli epäilemättä dramaattinen koukuttamansa katsojamääränkin takia. En minä ainakaan kaipaa jatkuvaa viistoa huumoria tai synkkiä ratkaisuja jotta syntyy draamaa. Kuvaamasi kertonee nykyajan katsojasta enemmänkin kuin minusta.

Jos ei ole draamaa, ei ole mitään mikä viihdyttäisi tai herättäisi ajatuksia. Samaistuminen on se äärihelpoin keino koukuttaa peruskatsoja, mutta nykyiset laadukkaat ja monipuoliset tv-sarjat eivät pelaa näin helpoilla korteilla, sillä ne antavat mahdollisuuden tutkia erilaisista näkökulmista tapahtumiaan.

Samaistuminen on käsittääkseni välttämätön osatekijä. Minusta vaikuttaa siltä, että sitä käytetään nykyäänkin aivan yhtä lailla, samaistumisen sisältö vaan on eri - koska maailma, yhteiskunta ja katsojat ovat muuttuneet. Viattomuutta ei enää ole.

Omasta mielestäni analyysisi on siis jokseenkin pielessä, onhan sarjoissa nyt tietyt näkökulmat hyvin painottuneet siinä missä aiemmin kenties toiset. Erilaisuuden kasvamisesta en ole näkemäni perusteella ollenkaan vakuuttunut.

Dokumentit on sitten suunnattu suorilta niille, jotka eivät juurikaan ymmärrä sarjakohtaista perusdramaturgiaa, vaan etsivät jotain omaa totuutta kaikesta mitä verkkokalvoille eksyy. Vaikka fiktio toisinaan peilaa nykymaailmaa ja sen lieveilmiöitä, niin se ei kuitenkaan etsi totuutta, eikä yritä puhutella juuri sinua henkilökohtaisesti.

Tämä on käytännössä ad hominem, siis toteaminen että koska kritiikki lähtee sanojastaan kyseessä on siis vain sanoja itse. Ei, otin selkeästi kantaa sarjoihin ja niitä aiempiin sarjoihin verraten. Siispä olisi kiva kuulla ihan asiallista vastaansanomista, muuten vaikuttaa siltä että nykysarjojen suurkuluttaja torjuu kritiikin. Dokumentit eivät esim. kuulu tähän keskusteluun.

"Fiktio ei etsi totuutta", tämä on mielestäni hyvin kuvaavaa. Olen täysin päinvastaisella kannalla; fiktiossa nimenomaan on kyse totuudesta tai todellisuudesta. En usko alkuunkaan etteivätkö nykysarjat kuvaisi nykytodellisuutta, toisin sanoen ne liittyvät siihen aivan kuten Dallas 80-lukuun. Ei suoranaisesti - kuten (naiivina vertauksena) dokumenteissa - vaan epäsuorasti.

Minusta ennemminkin vaikuttaa siltä että ehkä nykyfiktio ei perusta totuudesta, vaan on eräänlaista postmodernia leikkiä. Tämä muuten selittää hyvin X-Filesista alkaneen jatkumon "hämärämpiin" sarjoihin vailla selkeitä loppuratkaisuja, epäloogisine käänteineen niin silmiinpistävästi (esim. Lost tai Dexter), jolloin jo suuri yleisökin alkaa kääntyä pois.

On erilaisia tapoja tehdä viihdettä. MacGyverithän aina päättyivät onnellisesti, kun ihmisiä kasvatettiin kuplissa. Mutta se on eri ketjun asiaa.

MacGyveriä et muuten tunne ehkä kovin hyvin, voisin nimetä suoralta kädeltä joukon jaksoja joissa ei ollut onnellinen loppu enkä ymmärrä kuplailmaisuasikaan, siinä käsitellyt teemat kun olivat hyvin monipuolisia ja ajoittain erittäin synkkiäkin.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka monta tuollaista "hauskaa" paneelityyppistä ohjelmaa tuolla telkkarissa nykyään oikein on? Juontaja keskellä ja molemmilla puolilla joku joukkue heittämässä tosi kreisii läppää ja naururaita raikaa joka toiselle lauseelle? Välillä tulee jo sellainen olo, että noita on joka kanavalla useampi peräkkäin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kuinka monta tuollaista "hauskaa" paneelityyppistä ohjelmaa tuolla telkkarissa nykyään oikein on? Juontaja keskellä ja molemmilla puolilla joku joukkue heittämässä tosi kreisii läppää ja naururaita raikaa joka toiselle lauseelle? Välillä tulee jo sellainen olo, että noita on joka kanavalla useampi peräkkäin.

Uutisvuotokopioita on paljon, koska ei viitsitä/pystytä keksimään enää omaa. Hyvät ja huonot uutiset -ketjuun laitoinkin joskus jotain tuohon liittyen.

Luulen että kyse on kollektiivisuuden puutteen korvausyrityksestä, kun tulee väsyneenä töistä kotiin voi laittaa tv:n auki ja olla ikäänkuin kavereiden kesken eikä tarvitse nauraakaan itse. Läpätkin on yleensä totutun kehnoja eli samaistuminen onnistuu.

Omalla kohdalla ongelma ei ole tuossa varsinaisesti edes formaatissa, vaikka formaatti onkin aina jossain vaiheessa heikkous, koska se Uutisvuoto esim. toimi varsin pitkään kun siinä oli kontekstiin Suomen ehkä sopivimmat henkilöt. Ongelma on siinä, että vastaavia henkilöitä on Suomessa todella vähän eli riittää kun joukossa on parikin tasonlaskijaa niin "show" on jo banaalilla tasolla. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Suomalaisessa kulttuurissa on tapana nauraa huonoille jutuille. Jos taas ei naureta, niin ohjelman tunnelma muuttuu heti kummalliseksi. Eli huonotasoista ja toiseksi väkinäistä. Jokainen joka on seurannut vaikka brittien vastaavia ohjelmia kuten QI:ta ymmärtänee. Sieltähän nuo on alunperin matkittu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos tykkäsi Mäkkaiverista aikoinaan, hyvään ikään ehtinyt ja jo loppunutkin Burn Notice voi toimia nykypäivänä. Siinä tosin ammuskellaan mutta se ei liene pointti. Suht kevyttä maailmanparannus-agenttihöpsöttelyä. Tai Chuck. Koomisempaa hommaa, ehti kanssa hyvään ikään ennen kuin loppui.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Burn Notice on tosiaan ihan katsottava sarja, ja sisältää muutaman aika legendaarisen kohtauksen. Erityisesti on mainittava "poltetun" agentin ex-IRA tyttöystävä, jolla on erityinen fiksaatio pommeihin. Loppua kohti toistaa vähän liikaa itseään.

Viime aikoina on tullut katseltua Blacklistia, joka ei oikein kahden ekan jakson perusteella sytyttänyt, mutta nyt kun sitä on tuolta Suomen Netflixistä pikkuhiljaa katsellut, niin yllättävänkin mielenkiintoinen sarja. Toki kiinnostavuus lepää aika pitkälti James Spaderin hahmon harteilla, mutta pääjuoni etenee riittävästi joka jaksossa eikä sarjassa ole juurikaan tyhjäkäyntiä.

Lisäksi on tullut katseltua satunnaisesti Americansia. Ihan kivaa kylmän sodan agenttipuuhastelua, sellaista mitä katselee silloin kun ei ole muutakaan tekemistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ylellä pyörii nyt kolmatta jaksoa Titaniciin löyhästi liittyvä sarja 1900-luvun alun Belfastiin sijoittuen. Tai homman nimi on Titskun rakentaminen ja erityisesti paikalliset ammattiliittoväännöt porvarien kanssa, ei niinkään laivan kohtalokas matka. Ihan mielenkiintoista ajankuvaa ja erityisesti tykkään tuosta luokkajaon kuvaamisesta. Historiallisia henkilöitä on liimailtu mukaan, samoin pakolliset romanssikuviot. Ihan kelpo viihdettä kuitenkin, jos tykkää hidastempoisesta historiasarjasta.
 

Andrew

Jäsen
Ylellä pyörii nyt kolmatta jaksoa Titaniciin löyhästi liittyvä sarja 1900-luvun alun Belfastiin sijoittuen. Tai homman nimi on Titskun rakentaminen ja erityisesti paikalliset ammattiliittoväännöt porvarien kanssa, ei niinkään laivan kohtalokas matka. Ihan mielenkiintoista ajankuvaa ja erityisesti tykkään tuosta luokkajaon kuvaamisesta. Historiallisia henkilöitä on liimailtu mukaan, samoin pakolliset romanssikuviot. Ihan kelpo viihdettä kuitenkin, jos tykkää hidastempoisesta historiasarjasta.

Olen itsekin jäänyt koukkuun tähän sarjaan, Sarja on saanut jonkun verran kritiikkiä siitä, että on ottanut liikaa historiallisia vapauksia, mutta minua tämä seikka ei ole haitannut. Minusta sarjassa tulee tosiaan hyvin esiin Belfastin vaikea tilanne. Miten saada katolliset ja protestantit tekemään töitä samalla telakalla. Vaikuttaa siltä, että edes yhteinen asia paremmista työoloista ei pysty yhdistämään näitä kahta eri ryhmää.

Kevin Zegersin näyttelmä Mark Muir on aivan mahtava persoona, joka yrittää vakuuttaa konservatiivista varustamon johtoa riskeistä, jotka pitäisi ottaa huomioon laivaa rakentaessa ja samalla pistää naisten päät pyörälle tahtomattaankin. Mark Muir on ainakin kolmessa ensimmäisessä jaksossa ollut selkeä päähahmo jonka silmin on katsottu niin Belfastia kuin telakkaa. Sympaattinen, kiltti ja älykäs henkilö, joka yrittää löytää diplomaattisia ratkaisuja eripuraisen yhteisön välille sekä telakan johdon että työntekijöiden välille.

Mielenkiintoista on miten Markin ja italiaisen Sofia Silvestri (Alessandra Mastronardi) suhde kehittyy. Mark vetää tuossa sarjassa naisia puoleensa kuin magneetti, mutta kuten tälläiselle sarjalle tyypilliseen tapaan kuuluu niin hänen sydän sykkii katollilaiselle italialaiselle siirtolaiselle, joka on tietenkin protestanttisessa yhteisössä ehdottomasti kielletty rakkaus.

Suosittelen kyllä itse kyseistä sarjaa, ainakin kolmen jakson perusteella. Tämä sarja tosiaan ottaa historiallisia vapauksia, mutta ainakaan minua se ei ole häirinnyt, vaikka yleinsä olen aika tarkka historiasta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
SciFi ystävät muistanevat sarjan RedDwarf?

No siitä tehdään pari lisäsiisöniä

Sci-fi comedy Red Dwarf will return for two more seasons later this year and Craig is re-joining the gang

Craig Charles quits Coronation Street: Actor leaves role after 10 years to return to Red Dwarf - Daily Record

uutinen sisältää toki toisenkin TV sarja uutisen, jos se nyt ketään kiinnostaa..

Craig Charles has quit Coronation Street after ten years.
The actor - who plays Weatherfield cabbie Lloyd Mullaney - will leave the role to focus on filming the two new series of sci-fi comedy Red Dwarf.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoista on miten Markin ja italiaisen Sofia Silvestri (Alessandra Mastronardi) suhde kehittyy. Mark vetää tuossa sarjassa naisia puoleensa kuin magneetti, mutta kuten tälläiselle sarjalle tyypilliseen tapaan kuuluu niin hänen sydän sykkii katollilaiselle italialaiselle siirtolaiselle, joka on tietenkin protestanttisessa yhteisössä ehdottomasti kielletty rakkaus.

Suosittelen kyllä itse kyseistä sarjaa, ainakin kolmen jakson perusteella. Tämä sarja tosiaan ottaa historiallisia vapauksia, mutta ainakaan minua se ei ole häirinnyt, vaikka yleinsä olen aika tarkka historiasta.
Mulle tuo irkkujen historia on sen verran vieraampi alue, ettei liiemmin ole mikään häirinnyt. Enkä kyllä yleensäkään jaksa aivan pienistä oikopoluista harmistua, jos kokonaisuus muutoin toimii. Tutussa aiheessa noihin tietysti kiinnittäisi enemmän huomiotakin.

Tohtori Muir on hyvä hahmo, samoin Pirrie ja Larkin. Lisäksi se työläisperheen vanhin poika, paikallinen lakkokenraali tms. natsaa hahmona hyvin. Tykkään Muirin hahmosta myös siinä, ettei se ole liian hyveellinen, vaan esim. ulkoiluttaa pikkuveljeään häikäilemättä porvarisneitojen puutarhassa, kun tilanne niin sallii. Ja se Sofian näyttelijä on aika nätti tapaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös