Jokaiselta varmaan löytyy, mutta eihän vuokralaisen velvollisuus ole aina hankkia romppeita, varsinkin kun liigajoukkueet eivät edes ole hallien ainoita käyttäjiä, vaikka tärkein onkin. Jos liigajoukkue itse kustantaa turvakaulalot niin jotain kompensaatiota hallivuokriin täytyy tietenkin saada. Kuntien hallinnoimat hallit kyllä mieluummin korottavat kuin laskevat hallivuokria...
- - -
Kaikille lienee itsestäänselvyys, että turvakaukaloihin on siirryttävä mahdollisimman pian. Käytännössä ensi kesänä siihen on paikka jokaisella liigapaikkakunnalla. Ja se tulee käyttää.
Aina vingutaan kustannuksista ja siitä kuka ne maksaa. Vedotaan kaiken maailman kaupunginvaltuuston päätöksiin ja muuhun haistapaskaan. Kaikkein yksinkertaisinta on kilpailuttaa hankinta ja tilata se jo ensi kesäksi. Sen jälkeen voi alkaa veivata kaikessa rauhassa kuka maksaa ja mitä ja miten korvaukset jaetaan tai kompensoidaan.
Turvakaukaloilla vähennetään selvästi tapaturmia kaukaloissa, joten luulisi siinä olevan omia intressejä lähes kaikilla osapuolilla, puhumattakaan imagoarvosta. Oltaisiin edes joskus jossain lähes edelläkävijöitä, eikä aina pelkkiä vinkujia.
Jokaisella paikkakunnalla on omat kuvionsa, eikä niitä siksi voi niputtaa vaan jokainen liigaseura hoitaa asian omalla tavallaan. Tässä kohdin SM-liiga voisi hyvin tulla esiin ja antaa takuut kaukalon hinnan maksamisesta. Jos jäädään odottamaan kunkin kylän valtuuston päätöksiä niin kasvihuoneilmiö on sulattanut jäät jo halleistakin ennen kuin lopulliset päätökset valitusrumban jälkeen on tehty.
Lopuksi lainaus Jarmo Saarelan viestistä:
" 4.1.5.2009 voimaan tulleen urheilijoiden vakuutusturvaa koskevan lakimuutoksen johdosta liigaseurojen vakuutusmaksut pienenivät noin 4 miljoonaa euroa / kausi. Tähän mennessä ”säästöä” on tullut noin 10 miljoonaa euroa."
Tuohon nähden 150 000€ turvakaukalosta on kärpäsen paskaa.
Olen ylpeä siitä että HIFK tuon turvakaukalon hommaa Nordikselle. Vaikka vuokralla onkin ja Bogo on hom... kaupunginvaltuustossa.
Edit.
Itse asiassa Pelaajayhdistys voisi päättää ja ilmoittaa, etteivät pelaajat pelaa ensi kaudella sellaisissa halleissa missä ei ole turvakaukaloa.