Osmo Rapeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kuusijuhla - Sex Festival
Kannatatko yhtä vahvasti kaikkien muidenkin huumausaineiden laillista asemaa ja ovatko mielestäsi ylipäätään minkäänlaiset käyttöä rajoittavat lait (vrt. tupakointikielto) hyväksyttäviä?
Kannabiksen kotikasvatuksen laillistamista kannatan, myynnin en. Muut huumausaineiksi luokiteltavat, en, niiden terveydelliset haitat ovat selkeästi paremmin todettavissa vrt. esim. passiiviseen tupakointiin.
Tupakan suhteen kannatan rehellisempää asennekasvatusta ja -valistusta. Se, että liian mustavalkoinen valistus ja selkeä liioittelu vain pitäisi saada pois, jos tupakoi vähän silloin tällöin, että se olisi erityisen vaarallista ja paheksuttavaa.
Alkoholin ja tupakan suhteen taas kannatan säännöstelyä nimenomaan verotuksella, alkoholissa ohjaaminen miedompiin päihteisiin. Jo se tujumman alkoholin kovempi verotus vähentää haittoja tavalliselle tallaajalle, siis vähentää haittoja muille kuin sille ongelmakäyttäjien osiolle joka on suunnilleen vakio hinnasta, verosta, päihteestä huolimatta. Minun arvomaailmassani ei ole väärin pitää tupakan hintaa korkeana, sen kieltäminen on, vaikken tosiaan polta kuin satunnaisesti.
Tämä liittyy myös tuloeroihin ja ruoan verotukseen. Sydän- ja verisuonisairaudet, sekä hengityselinsairaudet, niitä kaikkia esiintyy enemmän köyhissä perheissä. Siinä vaiheessa kun tupakkakin mielletään sydän- ja verisuonisairauksien aiheuttajaksi unohdetaan se että niitä aiheuttaa myös epäterveellisempi ruokavalio. Nyt sitten kun nämä kaikki pistetään tiukille, niin työläisen oloja tehdään vittumaisemmiksi, mutta tuleeko siitä terveellisempää? Myös ruoan suhteen voitaisiin verotuksen avulla päästä parempiin tuloksiin, tulee halventaa terveellistä ruokaa eikä kieltää hampurilaisia. Siis säännöstelyä täälläkin...
Johonkin autoiluun vertaaminen on tässä yhteydessä kovin ontuvaa tai ainakin kaukaahaettua, koska autolla on kuitenkin tupakkaa huomattavasti tärkeämpi käyttöarvo.
Totta, ja vertaukseni toimii ainoastaan tulevaisuusmittarina. Autolla on tärkeämpi käyttöarvo, mutta pointtini oli siinä että jossain vaiheessa myös vapaus "hypätä rattiin ja ajaa minne haluaa milloin haluaa" tulee olemaan vielä paljon säännöstellympää. Joukkoliikenteen tulisi olla tuolloin toimivampaa kuin nyt, mutta periaatteessa joskus tullaan siihen että olemme täysin "bussivuoron" varassa, eli samaan tapaan kuin tupakan saa pian polttaa vain jossain kopissa allekirjoitettuaan vapautuksen sairaanhoidosta mahdollisten tupakasta johtuvien seuraamuksien suhteen, pian voi tiettyyn paikkaan matkustaa vain junalla, vain tiettynä aikana tunnissa. Me tulemme pääsemään perille silloinkin, mutta onko se autoilun ainoa arvo? Ei.
Kyllä, kyseessä ei ole käyttöarvoltaan täysin samanlainen asia mutta rinnastettavissa yksilönvapauden ja mahdollisten seuraamusten suhteen ympäristöä kohtaan.
Se miksi tällaisia utelen on, että oman kokemukseni mukaan yksilönvapautta käytetään monesti tällaisissa kysymyksissä halpana keppihevosena, johon vedotaan niissä tapauksissa, joissa jotain itselle mieluista puuhaa ollaan kieltämässä. Varsinaisten periaatteiden kanssa sillä on yleensä kovin vähän tekemistä.
Ymmärrän, ja yritän uskoa siihen että Suomessakin olisi päättäjien suhteen vielä ymmärtämystä siihen mitä eroa on mustavalkoisella ajattelulla ja totaalikielloilla verrattuna säännöstelyyn, terveempiin elämäntapoihin ohjaamiseen ja vuorovaikutukseen kaikkien osapuolien kesken.
Yksilönvapauksista. Koko pirun liberalistisen elämänkatsomuksen perusidea on, että voit tehdä mitä lystäät, kunhan se ei vahingoita kanssaihmisiä.
Täten baarissa tupakointi ei kuulu liberalismin scopeen.
Ihan näin keskustelun pohjaksi.
Kyllä, minun on vain vaikea uskoa kuinka se ei onnistuisi tupakoimattomilla alueilla ja parannetuilla ilmastoinneilla, ja rajoilla neliömäärien suhteen, siis hallituilla häiriöillä.
Ja tosiaan, sillä kuinka paljon vahingollisuutta liioitellaan.