Osmo Rapeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kuusijuhla - Sex Festival
Nyt on tullut tämän päivän aikana sen verran vahvoja mielipiteitä, että mielelläni kuulisin sultakin vastauksia näihin omiin kysymyksiisi. Paljonko itse olet valmis sallimaan ja paljonko kieltämään?
Tupakoinnin suhteen perinteiden puolella, eli savuton ja savullinen puoli ja tiukennetut määräykset ilmastoinnin suhteen ainakin tietyn neliömäärän ylittävissä ravintolatiloissa.
Koska autot eivät kokoonnu viherpiiperön olohuoneeseen haisemaan ?
Koska noin nolla promillea alkoholia nauttineen ihmisen alkoholimäärästä
siirtyy kanssaihmisten elimistöön. Viinan lemahduskin on jokseenkin
heikommin tarttuvaa kuin tupakan haju?
Kuten SergeiK tuossa alla, minä useita kertoja aiemmin, ja moni muukin jo aiemmin, autoilun ja viinan aiheuttamat haitat siirtyvät meidän kehoomme ja lompakkoomme joka paikassa, ei selkeänä hurjan vaarallisena hajuna sinun tukkaasi. Mistä lähtien ihminen on elänyt vain kodissaan? Olisi kammottava ajatus. Oletko kuullut esim. ilmaston lämpenemisestä?
Ok, otetaan tuosta täällä esitetystä EU-tasolla passiiviseen tupakointiin kuolleet-tilastosta (79 000) vaikka ns. kiss-Goldawe-ass-menetelmälmällä vaikkapa 99 prossaa pois; noin naps - kuolleita on enää 790. Tähän vähennyslaskuun ei ollut mitään muuta syytä kuin se, että Goldawella oli epämääräistä nipottamista tuosta tilastosta.
Vähintäänkin reilua tuo 99 prosenttia, mutta alkoholin edesaiheuttamia sivullisten ja perheenjäsenten kuolemia sattuu myös muualla kuin liikenteessä, väkivaltana ja tapaturmina. En minä pyri edelleenkään väheksymään tupakan vaarallisuutta, mutta en varsinkaan liioittelisi sitä, sillä periaatteessa tämä sinun laskutapasi on yhtä lähellä totuutta kuin terveysjärjestöjen vastaavat.
Terveysjärjestöt ja tutkijat eivät kuitenkaan pysty pohjimmiltaan selvittämään kaikkia soluissa tapahtuvia muutoksia, mikä ne loppupeleissä aiheuttaa, ja kuten aiemmin mainittu, tupakoivan ja tupakoimattoman ihmisen määrittely on hyvin vaikeaa. Totta kai on selkeää että jos poltat neljän savukkeen viikkotahdin sijaan 40 päivässä sinulla on selkeät edellytykset sairastua keuhkotauteihin, mutta se jos olet lopettanut 10 vuotta aiemmin, tai toinen vanhemmistasi kävi aina parvekkeella tupakalla, tai olet ollut baarissa töissä jossain vaiheessa elämääsi, kukaan tutkija ei pysty vetämään luotettavia rajoja tällaisiin linjauksiin.
Kenelle muulle se muka kuuluu, että minä ajan esim. 0,7 promillen humallassa? Enhän minä ketään vahingoita ja joka tapauksessa liikenne on sen verran vaarallinen paikka, että sinne uskaltautuvat hyväksyvät automaattisesti tietyn riskin. Jos tuota riskiä ei halua ottaa, niin voi sitä pysyä himassakin ja tetsata peltojen kautta paikasta a paikkaan b.
Mietin eilen tätä kieltolakeihin ajautumista ja tuli mieleen nimenomaan yksityisautoilu ja sen kieltäminen tulevaisuudessa. Kuten todettu, yksityisautoilu aiheuttaa enemmän ilmansaastetta ja kuolonuhreja kuin julkinen liikenne, myös siis runsaasti sivullisia uhreja. Ensin yksityisautoilu verotetaan pilviin, sitten kielletään kokonaan, maksut ja verot luonnollisesti sitten siirretään sinne julkiseen liikenteeseen.
Ensin siis kielletään isoissa kaupungeissa, sitten kokonaan. Ei isoissa kaupungeissa yhtään hassumpi päätös, mutta kun se leviää muuallekin ihmiset havahtuvat vasta sitten, kuten käy tupakankin kanssa. Alkuvaiheessa autoilemattomat ihmiset sanovat "voit sinä siellä mökkitielläsi tuprutella niin paljon kuin haluat, kaupunkiin et tule pahan pakokaasunhajun kanssa ajamaan minun lasteni päälle". Niin ne asenteet muuttuvat.
Kuinka moni täällä on valmis kieltämään yksityisautoilun?
Kuten myös se, että maa kiertää aurinkoa? Aika omanlainen maailmankuva saa olla, jos jokaisen tutkimuksen asettaa samalla tavalla kyseenalaiseksi.
Kun kuolintodistuksessa lukee kuolinsyynä "keuhkosyöpä", joka neljännellä kerralla syynä on mahdollisesti passiivinen tupakointi. Lähde
Lue edellinen, ja aiemmat postaukseni ja mieti miksi olen vähintäänkin kriittinen tutkimusten tarkkuuden suhteen. Syy-yhteys-seuraamusten perusteella kun kärjistetysti voidann todeta vaikka rintaliivien aiheuttavan kaikenlaisia syöpiä. Tuo terveysraporttisi pohjautuu samoihin arveluihin kuin moni muukin.
Tai voit määritellä minulle missä menee tupakoinnin ja passiivisen tupakoinnin/tupakoimattomuuden raja?
Oletko sinä passiivinen tupakoija kun olet käynyt baareissa? Kuinka moni nuori ei ole? Mille muille haitallisille syöpää aiheuttaville aineille olet altistunut, oletko grillannut joskus? Sytyttänyt takkaa?
Viimeksi muokattu: