Tupakointikielto ravintoloihin. -Rasvattu tanko kadotukseen?

  • 73 323
  • 702

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, sainpa tuossa taannoin asiantuntijakorviini sellaista tietoa, että ravintoloissa tapahtuva tupakointi ollaan kerrassaan ja kertakaikkiaan kieltämässä.

Monialaisena asiantuntijana päädyn sanomaan, että tämä tulee olemaan raamatullisen suuri virhe ja silkka kristallinkirkas sabotaashin katkuinen yritys tärvätä kansakuntamme menestys ja kaikki se, mikä sotakorvauksilla, pankkituen maksamisella ja viinan hinnan alentamisella on vuosimiljoonien aikana saavutettu.

***

Nimittäin. On täysin selvää, että jos savuttaja-tupakoitsijat eivät pääse vapaasti ravintoloihin kartuttamaan Valtion arvonlisäveropottia sekä juomalla että polttamalla, he jäävät kotiin tahi muuhun vastaavaan valvomattomaan paikkaan juopottelemaan ja irstailemaan.

Kylliksi monessa tutkimuksessa on osoitettu, että halpa viina kotioloissa vedettynä on suoranainen ihanaiseksi nymfiksi naamioituneen saatanan esittämä tanssiinkutsu, joka johtaa kristallinkirkkaasti sellaiseen kadotukseen, josta edes kansamme profetiakykyisetkään, siis itseäni lukuunottamatta, eivät mitään tiedä.

Mitä taas tulee em. irstailuun, on edesvastuuttoman typerää väittää, etteikö yletön viinan lipittäminen aiheuttaisi sukupuoli-, haureus-, salavuoteus- ja ynnämuiden halujen heräämistä, jotka sitten puretaan keittiön pöydälle tahi pöydällä ja useimmiten vielä yleisön silmäin alla.

Sanomattakin on selvää, että moinen porsastelu sekä alkoholin, että sukupuoliasioiden kanssa tuhoaa omaisuuden, perhearvot, terveyden, moraalin ja työpaikat, koska rahaa on viinaan saatava myymällä keräily-Päätalot divariin ja kuka sitä heti maanantaina pystyy kontroilloimattoman juopottelun jälkeen töihin menemään. Rokulia siis tulee ja pian tämän jälkeen potkut.

Tämä stimuloi entisen viihdekäytön pakkojuomiseksi, joka purkautuu perhe- ja muuna väkivaltana.

***

Kaiken tämän em. infernon lisäksi em. valvomattomissa juhlapaikoissa poltetaan tupakkaa, jonka savu sinkoilee kiljuvan jalopeuran lailla taloyhtiön hormeissa raskaana olevien astmaatikkoäitien ja kivipölykeuhkoisten eläkepappojen kiusaksi. Puhumattakaan kerrannaisvaikutuksista.

Em. taloyhtiön lapset hengittävät tupakansavua ja saavat siitä vahvan riippuvuusuhteen tupakkaan, joka päättyy vasta rautakeuhkossa sotkuiseen keuhkojen ulosyskimiskohtaukseen joskus hamassa tulevaisuudessa.

Sokeiden ja vammaisten opaskoirat menettävät hajuaistinsa ja sekoavat sillä seurauksella, että jonain kauniina päivänä liikennevaloissa ko. koira tuuppaa visvaisella kuonollaan isäntänsä kymppipyöräscanian rusentamaksi.

***

Ravintoloiden tulot ja sitä kautta verokertymä romahtaa ja lappuja alkaa ilmestyä luukuille. Ei-tupakoivat ja potkut saaneet ravintolatyöntekijät alkavat myös jäämään koteihin vetämään perseitä ja suojelemaan omaisuuttaan, koska eivät kestä yläkerran tupakoivia möykkääjiä selvinpäin.

Tämän jälkeen vain tuuli huuhtoo hylättyjen ravintoloiden alakuloisia ovia, kun kansa ryyppää ja rellestää kotona valvomattomissa oloissa. Vain nälkäiset koirat kuseskelevat autioille oville, koska kukapa sitä nyt juopotellessa koirat muistaisi ruokkia, saatika oikeaan paikkaan kusettaa?

***

Kaiken tämän yhteisvaikutuksena kansakuntamme terveys romahtaa, josta johtuen yhteiskunnan sietokyky ylittyy ja hyvinvointiyhteiskunnan hoivapalvelut musertuvat jumalattoman menon telaketjuihin, kun ryysyläisjoukko valloittaa terveyskeskusten katkaisupolit ja kuseskelee odotushuoneen nurkkiin ja yucca-palmun ruukkuun.

Pahapäisimmät paiskovat entiset vuodepotilaat osastoilta lumihankeen ja valtaavat ennen niin siistit osastot omiksi viinaterrorin ja vittuilun tyyssijoikseen. Heikoimmat paleltuvat hankeen ja vahvimmat alkavat dokaamaan, koska ei kukaan moista jumalatonta menoa selvinpäin katsele. Ja kyllähän se viina mukavasti ja sitäpäitsi lämmittää, etenkin kun peitonkin menivät retaleet pöllimään ja viinaan vaihtamaan.

***


Ravintolatupakoinnin kieltäminen on siis asiain tässä valossa suorin tie ja oikea rasvattu tanko suoraan kadotukseen!

Vai voiko muka joku asiaperustein väittää, etteivätkö ravintolat tyhjenenisi ensin tupakoitsijoista ja myöhemmin myös muista asiakkaista, jonka jälkeen ainoa asiakas onkin puolijuoppo verovouti, joka nauttii meneillään olevan virantoimituksen takia vain pienen oluen ja sitten naulaa hukkaamiskieltolapun oveen.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Itse en spaddua vedä, joten tervehdin tulevaa kieltoa ilolla.
Eivätpähän vaatteet ja äija itse haise aivan niin pahalle dagen efter.
Sillä tosiasiahan on, että mikään ei haise niin pahalle kuin tupakka.

Passiivisen tupakoinnin vaarat ovat myös tunnettuja, joten
niiltä säästyvät sekä useimmat asiakkaat, että myös luonnollisesti
tarjoilijat.

Suurimpiin kuppiloihin tehtäneen tupakoitsijoille omat tilat, joihin
tosin ei ole tarjoilua.

Suomen miehistä 27% ja naisista 20% polttaa. Tuskin heistä kaikki
edes käyvät kapakoissa ja lopuistakin tuskin kaikki jäävät kotiin.
Siellä kun ei voi tutustua uusiin ihmisiin, joka lienee monien tarkoitus
kuppilassa käynneille.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Samaan syssyyn voisi kieltää alkoholin tarjoilun ravintoloissa. Näin säästyttäisiin monelta kapakkatappelulta vuodessa. Hyvää asiaahan tässä ajetaan takaa, mutta kuka käskee mennä ravintolaan/pubiin/baariin ylipäänsä jos tupakansavu ei miellytä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tupakoinnin lisäksi ravintoloissa ongelmana on juopottelu. Juoppojen omien ongelmien lisäksi juopottelusta kärsivät täysin viattomat sivulliset. Nimittäin sekä henkilökunta että juopottelemattomat ravintolavierailijat altistuvat passiivijuopottelulle joka ilmenee ainakin örinänä, oksenteluna ja tökeröinä lähentely- tai riidanhaastoyrityksinä. Noiden ilmiöiden suoria seurannaisvaikutuksia ovat mm. sukupuolitaudit, ei-toivotut raskaudet, pistohaavat, mustelmat, luunmurtumat ja kohonneet pyykkikulut.

Vastuullisina kansalaisina meidän tulee vaatia ravintoloille siis alkoholinanniskellukieltoa. Vaihtoehtoisesti suurempiin ravintoloihin voitaisiin järjestää juopoille omia tiloja kuten savustajillekin. Siis tavallisen ravintolatilan lisäksi tilat:
1) Savullisille raittiille
2) Savuttomille juopoille
3) Savuttaville juopoille

Olisivat lajityypit omissa karsinoissaan siellä omissa oloissaan ja tavallinen asiallinen perusravintolakävijä voisi juoda vichyvettänsä mukavassa ilmapiirissä ilman marginaaliryhmien aiheuttamaa passiivitupakointia ja -juopottelua.
 

Wolves

Jäsen
Pantse67 kirjoitti:
Suurimpiin kuppiloihin tehtäneen tupakoitsijoille omat tilat, joihin tosin ei ole tarjoilua.

Eli tupakoivia rangaistaan siitä, että valtio myy lain puitteissa sallittua, rippuvuutta aiheuttavaa tupakkaa, ja että tupakoivat ovat aikoinaan aloittaneet tupakoinnin, jokainen omasta syystään. Lisäksi tupakoiville ei edes ravintolassa tarjoilla, vaan tupakoijat joutuvat ravaamaan pitkin baaria hakien juomaa, palaten sitten omaan lasikoppiinsa, josta ihmiset voi pällistellä lasin läpi. Keskellä päivää syömään tullut Pikku-Lassekin voi sitten kuulla äitiltään, että jos aloitat tupakoinnin, niin tuonne joudut...voi voi tätä holhoamisen määrää...

Seuraavaksi varmaan rikoslakiin lisätään pykälä/momentti, jossa tupakoinnista tehdään kokonaan rangaistava teko. Valtio kuitenkin saa myydä tupakkaa, sillä tuleehan siitä verotuloja valtiolle.

Mikä kumma siinä on, että aina kun eduskunnassa, joku viherpipertäjä avaa suunsa, etenkin jos asia liittyy tupakointiin, niin suomen kansan tupakoijat ovat taas kusi sukassa.


Nimim. 14 vuotta polttanut ja ko. lain ehdoton vastustaja

Edit: Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistio löytyy STM:n sivuilta.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/06/rk1118927817328/passthru.pdf

Edit2: Luettuani aikani STM:n ehdotusta, minua alkoi kirjaimellisesti oksettamaan. Koko ehdotus on Kaksinaismoralismia huipussaan, jonka vuoksi tupakoijat otetaan silmätikuiksi. En kiistä etteikö tupakoinnilla ja passiivisella tupakoinnilla olisi terveysvaikutuksia, mutta asiasta on turha holhota aikuisia ihmisiä, jotka itse valitsevat joko työpaikkansa tai paikkansa, missä kiskovat viinaa. Tämän lisäksi valtio kerää verotuloja, itse myymästään riippuvuutta aiheuttavasta nautintoaineesta.

Tämän kaiken lisäksi muistiossa sanotaan uuden lain aiheuttavan työllisyyden vähentymistä, mutta koska Irlannissa ja Norjassa ei työpaikat ole vähentyneet, niin eihän meilläkään ne voi vähentyä. Ei tietenkään, kun meillä työnantajamaksut ja muut maksut ovat niin pieniä, että kannattaahan yrittäjän pitää pari-kolme ylimääräistä ihmistä töissä, vaikka ravintolassa käy päivän aikana viisi ihmistä normaalin kymmenen sijaan.

Muistiossa mainitaan myös, että osa ravintoloista voi joutua laittaamaan lapun luukulle, pelkästään sillä perusteella, että ravintola on perustettu vanhaan rakennukseen, jonka vuoksi tupakointitiloja ei saa ko. tilaan rakentaa, vaikka ravintoloitsija niin haluaisikin.

Suunnitellun uuden lain 13c§ 1.momentin mukaan tupakointitilaan ei saisi tarjoilla ruokaa tai juomaa, eikä sinne myöskään saisi viedä ruokaa tai juomaa, koska siivoojat tai tarjoilijat, joutuessaan hakemaan tyhjät astiat pois tilasta, altistuisivat tupakansavulle. Kysymys kuuluu, kukas käy tilasta tyhjentämässä tuhkakupit vai nakellaanko tumpit lattialle, josta siivoja voi ne siivota kun tila on tuuletettu sulkemisajan jälkeen.

Nämä ihan näin pikalukaisulla tuli mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
grace kirjoitti:
Samaan syssyyn voisi kieltää alkoholin tarjoilun ravintoloissa. Näin säästyttäisiin monelta kapakkatappelulta vuodessa. Hyvää asiaahan tässä ajetaan takaa, mutta kuka käskee mennä ravintolaan/pubiin/baariin ylipäänsä jos tupakansavu ei miellytä.

Eiköhän se laki nyt ensisijaisesti ole ravintolahenkilökuntaa varten suunniteltu. Ja hyvä niin.

Itse olen tupakoimattomana odotellut pitkään, koska tämä jo Ruotsissa ja monissa muissa maissa oleva laki saadaan tänne Suomeenkin asti. Toivottavasti mahdollisimman pian. Hyssälähän toivoi itse jo ensi kesäksi.
 
Itselle ainakin savukkeen polttaminen oluttuopin kanssa baarissa on yksi elämän suuria nautintoja.
Jos ei sitä minulle enää jatkossa sallita, niin luulenpa, että minun kapakkakäynnit tipahtavat nollaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Palstapoliisi iskee, äänestys -osastosta löytyy kokonaista kaksi tätä aihetta käsittelevää ketjua - montahan niitä vielä tarvitaan...

http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?t=27956 (tästä ketjusta löytyy myös linkki toiseen samaa aihetta käsittelevään ketjuun).

Oma mielipiteeni ei ole muuttunut miksikään sitten eilisen, eli tupakoijille omat tilat ravintoloihin joihin ei tarjoilua tai muutakaan oheistoimintaa.

vlad.

edit: Kiitokset lukkofanille muistutuksesta - palstapoliisi kirjoitetaan kahden s:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tämä juttuhan ei tähän ketjuun missään nimessä kuulu, mutta olen silti miettinyt useasti! Ai mitä? No sitä, että miksi tupakan verotusta ei nosteta korkeimmalle mahdolliselle tasolle siis sille tasolle, mistä sillä saadaan suurin tulo valtiolle.? Näin varmasti tupakoitsijoiden määrä laskisi -> kansanterveys kohenisi -> terveydenhuoltoon ei menisi niin paljon rahaa ja tulisi verotuloina enemmän rahaa kirstuun kuin nyt. Vai onko verotus jo lähellä maksimiaan?

Käsitykseni mukaan verotus on jo nyt niin kova, että sen tuloilla hoidetaan tupakoitsijoiden terveysongelmat. Miksei muidenkin?

EDIT: Keksin heti itsekin syyn ja se on varmaan ainakin osittain tuo "pimeätupakointi" eli toppaa pakkaisi varmaan tulemaan rajan takaa oikein urakalla ja sitä saisi takakontista jos toisesta edullisemmin.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Aina olen ihmetellyt sitä suuresti miksi ravintoloissa saa myydä viinaa. Sitten toiset vielä kehtaavat siinä lomassa vielä tuprutella ja tälläinenhän on todella moraalitonta toimintaa. Kirkossakaan ei saa kuin vain juoda, joten pitäähän ravintolatkin saattaa moraalisesti samalle tasolle. Ravintoloissa ei muuten saa kerjätä, mutta miksihän kirkossa saa? Onhan tuollainen paikka kuitenkin missä alkoholia saa juoda ehdottomasti kaiken pahan tyyssija, joten tuollaisen lasillisen juominen yleisissä tiloissa on ehdottomasti kiellettävä samalla kuin tuollainen hirveä kautta aikojen ravintoloihin kuulunut tupruttelu.

Pakkoako sinne ravintolaan on stana mennä jos viinan ja tupakan tuoksu ei kiinnosta!

ps. mikä on Paltapoliisi?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tuossa L4 jo mainitsikin muutamista asioista joita olen myöskin paheksinut, mutta yksi asia tässä nyt on unohtunut kokonaan "Pillun vonkuminen", ja nimenomaan tanssiravintoloissa olisi kielettävä. Olen useaan otteeseen ollessani töissä ravintolassa häiriintynyt ja melkein menettänyt henkisen tasapainoni kuultuani tälläistä. Te ette tiedä miltä tuntuu kun kuuuntelee 35 vuotta sitä samaa virttä. Eikä ole kovinkaan mukava katsella kun tämä vonkuja vielä onnistuu, ja itse joudut jäämään sorvin ääreen.

Siksi sanon sinulle Hyssälä, poista tämä prutaali toiminta ravintoloista tai sitten on saatava omat pillunvonkumis kopit, ja nopeasti !

Ps. Ravintola alaa vuodesta 1974, ja vonkuminen ei lopu !
 
Viimeksi muokattu:

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Ei tässä mistään moraalista ole kysymys. Harvemmin tupakasta kukaan joutuu tilaan, joka johtaisi moraalittomiin tekoihin. Kyse on tosiaan vaan ravintolatyöntekijöiden terveydestä. Toisaalta nyt myös he, jotka haluaisivat käydä baarissa, mutta eivät tupakansavun takia voi, voivat tulla ravintoloihin.

Onhan tupakointi toisaalta iso osa baarikulttuuria, joten kivuttomasti savuttomuuteen siirtyminen ei kyllä tapahdu.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
mendieta kirjoitti:
Käsitykseni mukaan verotus on jo nyt niin kova, että sen tuloilla hoidetaan tupakoitsijoiden terveysongelmat. Miksei muidenkin?

Käsityksesi on väärä ja tupakoitsijoitten aiheuttamat terveyshaitat ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin se mitä verotuksella saadaan valtion kirstuun.
Stakesin tutkimus tjsp. taisi tuon asian todeta ja se on mainittu aikaisemminkin näissä tupakkakeskusteluissa.

Ja muistaakseni tuo laskelma ei edes ota huomioon välillisiä vaikutuksia ts. työtehon laskua, sairaspoissaolojen määrää jne. vaan pelkästään odotettavat terveydenhuoltokulut tupakoinnin johdosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen jo pitkään tiennyt tupakoitsijat maailman itsekkäimmäksi ihmisryhmäksi. Tässäkin ketjussa esitetty ukaasi "Jos tuo kielto tulee voimaan, lakkaan käymästä ravintoloissa!" jaksaa naurattaa joka kerta yhtä paljon. Voi hellanlettas. Polkekaa vielä jalkaa, niin saatte sananne paremmin perille.


PS. Raportit Irlannista kertovat jostain ihan muusta kuin pubien kuoliniskusta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tällä hetkellä Tallinnassa on muutamia paikkoja joiden sisääntulossa lukee " täällä poltetaan tupakkia", aluksi katsoin hieman pitkään sitten alkoi naurattamaan. Siinä on hyvä systeemi jaetaan jengi kahtia tupakoitsijat ja ei tupakoitsijat. Tiedän myöskin tyypin täällä joka ei ota töihin ihmisiä jotka eivät polta, sanoi minulle ettei hermot kestä sitä perkeleen vinkumista ! Sanoisin niin että vanhojen kokemusteni mukaan sieltä mistä tulee savua siellä on hauskaa, sieltä kun ei tule ei ole hauskaa. Ihmeellistä mutta totta. Ennen oli tupakkavaunut junissa ihmiset juttelivat keskenään, menit seuraavaan vaunuun ja kuoleman hiljaisuus. En ole minkään tupakan puolustaja, olen vain vastaan näitä perkeleen kitisijöitä.

Kyllä tupakointi häviää ravintoloista ja se on hyvä, häviäisivät nämä kitisijätkin sekin olisi hyvä. Luuletteko että kitiseminen loppuu, ei lopu .
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
varjo kirjoitti:
Käsityksesi on väärä ja tupakoitsijoitten aiheuttamat terveyshaitat ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin se mitä verotuksella saadaan valtion kirstuun.

No saatana! Miksi verotus ei sitten ole korkeampi?

Sama ongelma lienee alkoholin kanssa.?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Gotterdam kirjoitti:
Onhan tupakointi toisaalta iso osa baarikulttuuria, joten kivuttomasti savuttomuuteen siirtyminen ei kyllä tapahdu.

Niin Irlannissa kansa tottui kahdessa viikossa savuttomiin pubeihin. Tämän kertoi irlantilainen (tupakoiva) kundi savuttomassa pubissa Uudessa-Seelannissa. Ja ainakin siellä homma toimi hyvin. Tämä irkkukundi ei valittanut uutta lakia ollenkaan, päinvastoin. Sanoi muuten noista raflojen ulkopuolelle rakennetuista tupakkapaikoista, että "great places to meet chicks". Saisi astua laki voimaan heti huomisesta lähtien omasta puolestani...
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
veinikretski kirjoitti:
En ole minkään tupakan puolustaja, olen vain vastaan näitä perkeleen kitisijöitä.


Jos kukaan ei kitisisi, niin vallitsevat epäkohdat eivät koskaan muuttuisi.

Kun halutaa asioiden muuttuvan, on pakko ottaa asia esiin. Onko tämä tarkoittamaasi kitinää?
 

Wolves

Jäsen
Ossi kirjoitti:
Olen jo pitkään tiennyt tupakoitsijat maailman itsekkäimmäksi ihmisryhmäksi. Tässäkin ketjussa esitetty ukaasi "Jos tuo kielto tulee voimaan, lakkaan käymästä ravintoloissa!" jaksaa naurattaa joka kerta yhtä paljon. Voi hellanlettas.

Jos suomalaisista 27% on tupakoivia, millainen isku se olisi ravintoloille, jos 27% suomen kansasta lakkaa käymästä olusella paikallisessa kapakassa vaan tyytyy ottamaan olusensa kotona, jossa tupakointia ei vielä tähän mennessä ole rajoitettu.

Ei kukaan ole polkemassa jalkaa, vaan kyseenalaistamassa koko lkiehdotuksen järjellisyyttä. STM:n muistiossa on todettu lain aiheuttavan työttömyyttä, pahimmassa tapauksessa konkursseja. Ja kaikki tämä on Ministeritason virkamiehiltä, jotka asiaa ovat tutkineet.

Sitä ihmettelen, miksi jotkut ihmiset vertaavat suomea Irlantiin. Onko Irlannin työvoima halvempaa kuin suomessa, ymmärtääkseni on, joten suomalaisella työnantajalla on suurempi kiusaus potkia työntekijä pois baarista, koska asiakkaita ei enää tulekkaan tasaisena virtana ovesta sisään.

Olen 14 vuotta tupakoinut ja minusta koko lakiehdotus joutaisi hevonkuuseen. Ei siksi, että joutuisin lasikoppiin siksi aikaa, kun polttelen tupakkani, vaan siksi, että minäkin olen tämän valtion veronmaksaja, ja niinkauan kun valtio minulle myy tupakkaa ja minä sitä saan ostaa, niin luulisi minun saavan nauttia siitä oluttuoppi nenäni edessä. Eri asia olisi, jos tupakan myynti kiellettäisiin kokonaan ja käytöstä tulisi rangaistava teko...

Edit: Tartun vielä ensimmäiseen lauseeseesi. Olemmeko itsekkäitä ihmisiä, koska valtio on myynyt meille alunperin tuota nautintoainetta, joka aiheuttaa riippuvuuden. Tämän jälkeen, kun riippuvuus on iskenyt, valtio kauppaa meille samaa ainetta, missä tahansa kaupassa, baarissa tai kioskissa. Heti kun joku kukkatäti huolestuu täysi-ikäisten ihmisten tupakan poltosta, niin asiasta nousee tälläinen kohu ja kaikki siksi, että valtio yrittää paikat omaa virhettään, laittamalla tupakoitsijat samaan kastiin orjien ja neekereiden kanssa. Tämä siis erittäin pahasti kärjistettynä, mutta fakta on se, että kastijako iskee suomeen tämän lain myötä.

Mielenkiinnolla odotan milloin kahvin juonti kielletään. Tutkimuksien mukaan kahvin nauttiminen, kun voi pitkäaikaisesti nautittuna aiheuttaa vaikka minkälaisia sairauksia.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ossi kirjoitti:
Olen jo pitkään tiennyt tupakoitsijat maailman itsekkäimmäksi ihmisryhmäksi.
SaiPa2000 kirjoitti:
Olen 14 vuotta tupakoinut ja minusta koko lakiehdotus joutaisi hevonkuuseen. Ei siksi, että joutuisin lasikoppiin siksi aikaa, kun polttelen tupakkani, vaan siksi, että minäkin olen tämän valtion veronmaksaja, ja niinkauan kun valtio minulle myy tupakkaa ja minä sitä saan ostaa, niin luulisi minun saavan nauttia siitä oluttuoppi nenäni edessä.
m.o.t.
 

Wolves

Jäsen
Ossi kirjoitti:

Kerro minulle Ossi, miksi en saa nauttia savukkeesta oluseni yhteydessä, jos olen aivan samalla tavalla veronmaksaja kuin sinäkin? Siksi, että mahdollisesti joku muu voi saada jonkun sairauden sen vuoksi? Siksi, että joku kukkaistäti on huolestunut mitä aikuiset ihmiset tekevät itselleen polttamalla tupakkaa?

Olemmeko Ossi sinun mielestäsi eri kastissa muun kansan kanssa, sillä pahasti alkaa vaikuttamaan, että näin on tapahtumassa.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
SaiPa2000 kirjoitti:
Kerro minulle Ossi, miksi en saa nauttia savukkeesta oluseni yhteydessä, jos olen aivan samalla tavalla veronmaksaja kuin sinäkin?

En ole Ossi, mutta sanon silti vittumaisuuttani asiani. Siksi et välttämättä saisi, koska samassa tilassa mahdollisesti olevalla oluenystävällä on oikeus nauttia oluestaan ilman inhottavaa savua.
 

Wolves

Jäsen
Gotterdam kirjoitti:
En ole Ossi, mutta sanon silti vittumaisuuttani asiani. Siksi et välttämättä saisi, koska samassa tilassa mahdollisesti olevalla oluenystävällä on oikeus nauttia oluestaan ilman inhottavaa savua.

On tottakai, mutta nämä ihmiset ovat tehneet sen valinnan tulla ravintolaan. Aivan samoin kun olen itse tehnyt valinnan aloittaa tupakanpolton, joka on lain mukaan sallittu nautintoaine.

En ymmärrä, miksi nautintoaine, josta valtio kerää verotuloja, kielletään yhtäkkiä ravintoloissa, vaikka tietääkseni tupakkaa on polteltu jo ties kuinka kauan. Lakimuutos toisi tullessaan niin hirveän muutoksen, että tupakoijat (jotka myös Ossi ovat ravintolan asiakkaita) aivan varmasti boikotoisivat moista muutosta vastaan. Kun tupakan myyntiä ei voida kieltää niin onnistuu se tupakoijien syrjiminen näinkin.

Czescku kirjoitti:
Siksihän meillä on nykyinen laki jossa puolet ravintolasta pitää olla savutonta.

Aamen.

Edit: Poistettu kolme sanaa.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Hmm.. kun ammateissa, joissa joudutaan tekemisiin vaarallisten yhdisteiden tai haitallisen pölyn kanssa, käytetään hengityssuojaimia, niin jos ravintolatyöntekijätkin alkaisivat käyttämään moisia?

Problem solved? : )
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
SaiPa2000 kirjoitti:
On tottakai, mutta nämä ihmiset ovat tehneet sen valinnan tulla ravintolaan. Aivan samoin kun olen itse tehnyt valinnan aloittaa tupakanpolton, joka on lain mukaan sallittu nautintoaine.

Ymmärtääkseni nämä "ravintolat" ovat tämän alkoholin nauttimista varten eivätkä tupakointia?

SaiPa2000 kirjoitti:
En ymmärrä, miksi nautintoaine, josta valtio kerää verotuloja, kielletään yhtäkkiä ravintoloissa, vaikka tietääkseni tupakkaa on polteltu jo ties kuinka kauan. Lakimuutos toisi tullessaan niin hirveän muutoksen, että tupakoijat (jotka myös Ossi ovat ravintolan asiakkaita) aivan varmasti boikotoisivat moista muutosta vastaan. Kun tupakan myyntiä ei voida kieltää niin onnistuu se tupakoijien syrjiminen näinkin.

Ymmärtääkseni tämä muutos on ollut vaiheittaista, vai miten tämä nykyinen laki tulisi tulkita verrattuna aiempiin? Ja minusta tupakanpolton voisi kieltää, mutta jo itse todistat, että jos tästä tulee näin suuri haloo niin mitä se silloin olisi?

Niin yleisesti lisäisin tähän valtionsyyllistämiseesi sen, että jos tuolla tupakkavalistuksen määrällä saat valtion syyllistettyä omaan tuprutteluusi niin onnea vaan.

Harmi vain, että tämä tulee sen verran myöhään. Oma baarisesonkini kun alkaa hiukan ehtoopuolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös