Kaiser Soze
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Rontti's potatoes, whiners and wankers
Edelleen, kyllä minä pärjään ilman päihteitäkin mutta ilman vapautta en...
Niin no. Taitaa se tupakka kahlita enemmän, kuin lain kiristämä vapaus. Sano.
Edelleen, kyllä minä pärjään ilman päihteitäkin mutta ilman vapautta en...
puhumattakaan siitä sotkusta ja paskasta mitä tupakoitsijat saavat aikaan. Tumppeja lattialla, tumppeja pöydillä, tumppeja tuhkakupissa puolen litran oluen joukossa, tumppeja vajaissa tuopeissa, tumppeja vessan käsienpesualtaassa, kusilaarissa.. joka paikassa. Kerrassaan kuvottava tapa, jota pitäsi harrastaa vaan sauna takana piilossa.
Joo, mutta eiköhän se nuuskan käytön lisääntyminen korvaa tämän irstailun aika komeasti. Ovat nimittäin vielä paljon kuvottavampia nämä pöytiin, tiskiin, seiniin, ikkunoihin ja tuoleihin vängästi tarttuvat rään ja nuuskan sekoitukset kuin tupakan tumpit.
...en tiedä lentokonetupakointikulttuurista mutta sanoisin että tupakka kuuluu huomattavasti enemmän baarikulttuuriin kuin junassa tai lentokoneessa matkustamiskulttuuriin.
Baarikulttuuri? Teidän baarikulttuuriin kuulunee vetää kessua ja bisseä vuorotahtiin. Mun baarikulttuuriin kuuluu sopiva tenutus ja hyvä musiikki ilman savuhaittoja. Naapurin Tiinan baarikulttuuriin kuuluu vissy ja joraus. Raaka-Kaken baarikultturriin kuuluu tulla käännytetyksi ovelta takaisin, joka kerta. Millä helvetin oikeudella te tulette julistamaan tänne universaalia baarikulttuurianne, sitä ainoaa oikeaa? Jihad.Baarikulttuuri, siis se oikea, oletettavasti alkaa kukkia salakapakoissa tukholman malliin, siellä kun ei tarvi kaukaa baaria etsiä, jossa saa sekä juoda, että polttaa.
Tuohon ilmanvaihtoon on ollut vuosikausia mahdollisuus tehdä jotain, mutta asialle ei ole tehty mitään.
Tämän on pakko olla provoilua. Kumma, että jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia passivisen tupakoinnin vaaroista, mutta sinä sen sijaan toteatkin, että ne ovat liioittelua.
Pitämällä liikunnan ja ravinnon suhteen oikeaa tasapainoa ihmisen ei tarvitse olla huolissaan rasvaisen ruoan terveysvaikutuksista.
----
Nyt kun enempää jankkaamme, niin näkisin mielelläni jonkun raportin, jossa määritellään passiivisen tupakoinnin haitat liioitelluiksi.
Ei minusta tupakan kieltäminen ole koskaan kuulostanut hassulta. Kun joku aikoinaan ehdotti roskaruokien syöjille ... saaneensa sen vuoksi esimerkiksi valtimonsa tukkoon, niin go ahead! Laskua postiin.
Mutta niinkuin kauan kun minulla on oikeus tehdä niinkuin haluan omassa kodissani: oli se sitten polttaa tupakka tai juoda viinaa tai syödä hampurilaisia - niin kauan minulla on vapaus ja olen tyytyväinen.
Niin no. Taitaa se tupakka kahlita enemmän, kuin lain kiristämä vapaus. Sano.
Tämä on oikeasti aivan helvetin tyhmä vertaus. Minulla on paljon kavereita jotka polttavat, mutta eivät sisällä. Syitä on mm. lapsi, vaimo ei anna polttaa, ei halua tupakan hajua sisään, naapurit valittavat, jne. Nämähän ovat ihan selkeitä syitä. Sen sijaan kaikki baarissa olevat ovat siellä vapaaehtoisesti. Jos se häiritsee aina voi istua kotona ja juoda sitä viinaa savuttomassa tilassa.
eikö tämä voisi päteä myös toisin päin - jos se savuton baari haittaa niin eikö se polttaja voi vaihtaa perheensä sellaiseen, jota savu ei haittaa ja vetää viinaa kotona savun keskellä?
Muistaakseni kaikki lakimuutokset tässä olivat melkoinen farssi. Ensin muutettiin määräyksiä ilmanvaihdon suhteen, sitten kaksi vuotta siitä, kun osa ravintoloista oli tehnyt kymppitonnien remontteja, tuo vaatimus tyhjättiin näillä osastohommilla. Joku muistaa homman paremmin, mutta iso syy oli myös lakimuutosten epäselvyydessä, kaikilla oli sormi suussa sen suhteen mitä pitää tehdä, ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
Kyllä, tupakka aiheuttaa riippuvaisuutta. Tosin sekin on eniten geeniperäinen juttu, jääkö koukkuun.
En nyt oikein tiedä mitä tähän pitäisi sanoa.. en tiedä lentokonetupakointikulttuurista mutta sanoisin että tupakka kuuluu huomattavasti enemmän baarikulttuuriin kuin junassa tai lentokoneessa matkustamiskulttuuriin.
No harva savullisten baarien ystävä haluaisi savuttomat baarit kokonaan pois.
Niin, kuten tuossa muutama sivu aikaisemmin kirjoitin, tämä malli oli käytössä eiliseen asti ja tilanne oli mikä oli. Missään laissa ei määritelty, että baareissa pitää saada polttaa, mutta harvassapa säpäkän veto oli kiellettyä.Mulle kävisi hyvin tää malli, missä baari saa itse valita sen, saako siellä polttaa.
Tämä on oikeasti aivan helvetin tyhmä vertaus. Minulla on paljon kavereita jotka polttavat, mutta eivät sisällä. Syitä on mm. lapsi, vaimo ei anna polttaa, ei halua tupakan hajua sisään, naapurit valittavat, jne. Nämähän ovat ihan selkeitä syitä. Sen sijaan kaikki baarissa olevat ovat siellä vapaaehtoisesti. Jos se häiritsee aina voi istua kotona ja juoda sitä viinaa savuttomassa tilassa.
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä (minulle oikeastaan aika sama saako baarissa polttaa vai ei, käyn niissä joka tapauksessa) - eikö tämä voisi päteä myös toisin päin - jos se savuton baari haittaa niin eikö se polttaja voi vaihtaa perheensä sellaiseen, jota savu ei haittaa ja vetää viinaa kotona savun keskellä?
Miksi savuton "baarikulttuuri" on jotenkin huonompi kuin "kaikki polttaa, halusi sitä tai ei" -baarikulttuuri? Tupakkahan on Euroopassa suhteellisen tuore ilmiö (n. 500 vuotta) kun taas viinaa vedettiin jo sitä ennen satoja vuosia savuttomissa tavernoissa ja majataloissa.
muaddib
No just!
Jatketaan samalla linjalla ja logiikalla...
Mikseivät vaan röyhytä sisällä. Jos se vaimoa ja lapsia häiritsee, niin pistää vaan pitkin tietä. Nehän on siellä ihan vapaaehtoisesti...
Jos se savu häiritsee niin aina voi jääda kotiin tai mennä pussikaljoille.
"(Vituttaa kun toi ääliö vetää röökiä tossa vieressä eikä ajattele mun terveyttä) Baarimikko, 15 kossuvissyä!"
Ja pointtina oli?
Nuo geenit kiinnostaa, ihan ammattini puolesta. Jaappa tietosi, ja käydään pokkaan Nobel.
Väärin. Jos haluaa olla savussa, niin sitä voi vedellä sitä tupakkia siellä omassa kämpässään tai lukkiutua vaikka vessaan illaksi tupakkakartongin kanssa.
Mutta mitäpä tästä nyt enempää vääntämään. Seuraavaksi hurautan kotiin ja lähden tepastelemaan kohti savuttomia baareja. Tupakoitsijat voivat minun puolestani jäädä kotiin vaikka runkkaamaan, jos ei savuttomat baarit kiinnosta.
Lueppa lause uudestaan. Kyllä se pointti alkaa sieltä pikkuhiljaa hahmottua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilimonoksidi
En ole muuten vielä kuullut kommentteja siitä mitenkä grillauksen, puulla lämmitettävien uunien tai avotulen teon kieltämiseen suhtauduttaisiin? Onko passiivinen häkämyrkyttely hiljakseen suotavaa?
Passiivinen häkämyrkyttely ei ole myöskään suotavaa, siksi sitää saakin tehdä vain ulkotiloissa, missä haitta kanssaihmisille pienempi (niin kuin tupakoidakin). Varmasti moni ottaisi oikein mielellään baarin mukaan myös pallogrillin ja savuttelis makkaraa menemään, mutta niin, sekin on kiellettyä. Missä yksilönvapaus?
Ja siis minua ei edelleenkään baaritupakoinnissa pelota itselleni aiheutuvat terveyshaitat, vaan:
1) Savun aiheuttamat krapulaolot, vaikka olisi vain parilla
2) Se, että muutama parhaista kavereistani, eivät voi tulla baariin, koska passiivinen tupakointi meinaa tukehduttaa