Tuohon ilmanvaihtoon on ollut vuosikausia mahdollisuus tehdä jotain, mutta asialle ei ole tehty mitään.
Muistaakseni kaikki lakimuutokset tässä olivat melkoinen farssi. Ensin muutettiin määräyksiä ilmanvaihdon suhteen, sitten kaksi vuotta siitä, kun osa ravintoloista oli tehnyt kymppitonnien remontteja, tuo vaatimus tyhjättiin näillä osastohommilla. Joku muistaa homman paremmin, mutta iso syy oli myös lakimuutosten epäselvyydessä, kaikilla oli sormi suussa sen suhteen mitä pitää tehdä, ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
Tämän on pakko olla provoilua. Kumma, että jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia passivisen tupakoinnin vaaroista, mutta sinä sen sijaan toteatkin, että ne ovat liioittelua.
Olen tuolla ottanut muutaman käytännön esimerkin siitä miten tutkimuksia vääristellään. Minä kritisoin sitä että ne ovat liian mustavalkoisia (tyyliin tupakka tappaa/keuhkosyöpä) vaikka painotus tulisi olla realistisemmissa arvoissa kuten vaikutus elämänlaatuun. Ei passiivisen tupakoinnin vaaroista tiedetä oikeasti niin paljon kuin annetaan tutkimuksissa olettaa. En minä pyri provoamaan, vaan olemaan skeptinen "kesken" olevalla tieteen saralla.
Pitämällä liikunnan ja ravinnon suhteen oikeaa tasapainoa ihmisen ei tarvitse olla huolissaan rasvaisen ruoan terveysvaikutuksista.
----
Nyt kun enempää jankkaamme, niin näkisin mielelläni jonkun raportin, jossa määritellään passiivisen tupakoinnin haitat liioitelluiksi.
Eiväthän terveysjärjestöt sellaisia julkaise. Heidänkin julkaisujaan voi silti lukea kriittisesti, aloittaen noista kuten mitä "yli 34-vuotiaiden kuoleminen keuhkosairauksiin" tarkoittaa, voi esim. miettiä missä iässä he oikeasti sitten kuolevat, onko 39, 49, 59 vai 69 lähimpänä? Heidän kaikkien elämänsä on jossain määrin erittäin vittumaista, ja se on paljon pelottavampaa kuin se että hekin kuolevat joskus.
Ei minusta tupakan kieltäminen ole koskaan kuulostanut hassulta. Kun joku aikoinaan ehdotti roskaruokien syöjille ... saaneensa sen vuoksi esimerkiksi valtimonsa tukkoon, niin go ahead! Laskua postiin.
En minäkään noita kahta vastusta, mutta jossain vaiheessa asia voi levitä alueelle tai asiaan josta nautin suuresti. Joku kaupunki voi esim. kieltää höntsykiekon ;)
On vaikeaa kieltää etteikö kovaa lähestynyt kiekko ohimoon osuneena tekisi kipeää, oli se sitten lääkäri tai pelaaja jolta asiaa kysytään. Eri asia on onko höntsykiekon kieltäminen järkevää. Olematon yhdistelmä taas tähän aiheeseen, mutta tällaiset kieltoilmiöt johtavat pikkuhiljaa päätöksiin joissa ei tällä hetkellä tunnu olevan mitään järkeä, kunnes missään ei sitten olekaan enää lupaa äsken normaalilta tuntuneeseen ilmiöön.
Mutta niinkuin kauan kun minulla on oikeus tehdä niinkuin haluan omassa kodissani: oli se sitten polttaa tupakka tai juoda viinaa tai syödä hampurilaisia - niin kauan minulla on vapaus ja olen tyytyväinen.
Minä taas en pidä ollenkaan hyvänä ilmiönä tai minkäänlaisena vapautena sitä että ihmisiä pikkuhiljaa eristetään ja ohjataan joka paikassa siihen mitä saa tehdä ja mitä ei, en ollenkaan. Minä haluan vapauden polttaa halutessa takapihalla tai torilla tupakan, mutta älytä olla polttamatta silloin kun seurassani on astmaatikko tai henkilö joka ei pidä tupakankatkusta. Baarissa taas haluaisin olla tupakoivien tai tupakoimattomien puolella riippuen siitä haluanko tupakoida. Ja silloin jos poltan, tai joku seurassani polttaa, en jaksa murehtia siitä kuolenko 40 vai 43 vuoden kuluttua.
Niin no. Taitaa se tupakka kahlita enemmän, kuin lain kiristämä vapaus. Sano.
Kyllä, tupakka aiheuttaa riippuvaisuutta. Tosin sekin on eniten geeniperäinen juttu, jääkö koukkuun.