Tupakointikielto ravintoloihin. -Rasvattu tanko kadotukseen?

  • 73 570
  • 702
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Stop the press! This just in: tupakointi onkin vaaratonta. Ala-asteella näytetyt kuvat mustuneista keuhkoista ovat paljastuneet väärennöksiksi. Kyseessä onkin tupakkayhtiöiden salaliitto tupakoinnin houkuttelevuuden lisäämiseksi nuorten keskuudessa.

Totta. Tässä tilanteessa on kuitenkin käynyt niin, että kulttuurin muutos on tullut ulkoapäin pakotettuna. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kannatuksen/ylläpidon kanssa.
Ja leffateattereissa tai lentokoneissa tupakointi lopetettiin tupakoitsijoiden yhteisellä päätöksellä?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totta. Tässä tilanteessa on kuitenkin käynyt niin, että kulttuurin muutos on tullut ulkoapäin pakotettuna. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kannatuksen/ylläpidon kanssa.

Noh, eipä tuo pakotus ainakaan jatkoaikalaisia taida paljon haitata. Suurin osa jatkaa ravintoloiden käyttöä samaan malliin kuin ennenkin ja ravintolapalveluiden käyttäjät saattavat olla jopa lisääntymässä, virhemarginaali on kuitenkin sen verran suuri, että tätä tuskin voi tuosta päätellä.

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=37986
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
EDIT: Viimeksi kannabiskeskustelussa Buccaneer rinnasti hampun kotikasvatuksen rikoksiin kuten raiskaus ja rattijuopumus :)

http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=1897402&postcount=405
Turengin tiedotusministerin vääristelyihin en nyt muuten ota kantaa, mutta todettakoon, että yo. väitteesi on puhdasta valehtelua. Tuon voi toki kuka tahansa todeta ko. linkistäkin.

Sitten asiaan:

JypFabu kirjoitti:
Jos taas puhutaan siitä kiistattomasta tosiasiasta, että tupakointi on myrkyllistä ja tupakka myrkkyä, ainoa oikea tie olisi ollut myynnin, hallussapidon, kasvatuksen ja käytön tiukka kriminalisointi, jolloin tyhmempikin virtanen olisi ymmärtänyt missä mennään, eikä tuntenut joutuneensa valtaan päässeiden kerrostalokyttääjien terrorisoimaksi. Tämä tupakkalaki aivottomuudessaan ja munattomuudessaan on susi ja hävettävä osoitus sivistyksen puutteesta suomessa ja sillä siisti.
Eiköhän tämä tupakan täyskielto vielä jossain vaiheessa toteudukin. Näin isoja muutoksia lienee kuitenkin helpompi viedä läpi vaihe kerrallaan ihan käytännön syistä. Tämä tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa on nyt yksi niistä vaiheista. Kuitenkin sinäkin lienet huomannut, että tupakkalakeja on tiukennettu aiemminkin ja pikkuhiljalleen tämän asian kanssa on menty oikeaan suuntaan jo vuosien ajan. Kenties tosiaan joskus vuonna 2050 ei Suomessa enää rööki käryä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ymmärtäisin röökijengin kitinän jos he polttaisivat kotonaankin sisällä, mutta aika harvassa tuntuvat nämä olevan.

Kotonaan saavat juoda alkoholia samalla, kun vetävät tupakkaa, uusi laki sen sijaan kieltää tämän ravintoloissa, vaan nämä nautintoaineet pitää nauttia erikseen, toinen sisällä ja toinen ulkona. Tietyissä osissa Irlantia muuten tähän lakiin ei todellakaan olla sopeuduttu hyvin. Sitä en tiedä saako Irlannissa tuoda alkoholijuomansa tupakointitiloihin.
 

Kapo

Jäsen
Ja leffateattereissa tai lentokoneissa tupakointi lopetettiin tupakoitsijoiden yhteisellä päätöksellä?

En nyt oikein tiedä mitä tähän pitäisi sanoa.. en tiedä lentokonetupakointikulttuurista mutta sanoisin että tupakka kuuluu huomattavasti enemmän baarikulttuuriin kuin junassa tai lentokoneessa matkustamiskulttuuriin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kotonaan saavat juoda alkoholia samalla, kun vetävät tupakkaa, uusi laki sen sijaan kieltää tämän ravintoloissa, vaan nämä nautintoaineet pitää nauttia erikseen, toinen sisällä ja toinen ulkona.

Hassuahan tässä on juuri se, että kun kotona voisi vetää sekä viinaa että tupakkaa siinä televisiota katsellessa, niin nämä samat ravintolatupakoinnista inisijät menevät kuitenkin pihalle tai parvekkeelle tupakalle. Ei mene järkeen, jos kerrran tupakasta meuhkaaminen on propagandaa ja tekopyhyyttä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kulttuurit kehittyvät, muuttuvat ja kuolevat jos niitä ei enää yleisesti kannateta/ylläpidetä. Savuttomat voittivat tämän erän, 50 vuoden päästä kaikki naureskelevat 2000-luvun alun hörhöille, jotka röökasivat baareissa.

Onko maapallo edes olemassa enää silloin? Onko nauru sallittua vielä silloin, onko sekin kohteen terrorisoimista ja kiusantekoa, yllytystä itsemurhaan? Mihin sinä vedät sitten rajan missä saa ja missä ei? Kulttuurit kehittyvät, mutta missä menee holhoamisen ja kulttuurin kehittymisen raja?

Ymmärtäisin röökijengin kitinän jos he polttaisivat kotonaankin sisällä, mutta aika harvassa tuntuvat nämä olevan. Itse vedin askin päivässä 15 vuoden ajan (nyt 5 vuotta ilman) mutta en koskaan kotona sisällä.

Tämä nyt ei ole kuitti sinua kohtaan, mutta yleensä suurimpia jeesustelijoita ovat itse ennen polttaneet. Samaa kehitystä olen osittain huomaamassa itsessäni alkoholin suhteen, valitettavasti.

Baareista ja baarikulttuurista mitäänymmärtämättömät irlantilaisetkin ovat tottuneet melko hyvin savuttomiin pubeihin, miksei suomalaisetkin.

Kaikkeen tottuu, varmasti, ja turtuu myös seuraavaan askeleeseen. Nythän ei olekaan vain kysymys siitä mitä vaikutuksia tällä on, vaan enemmänkin siitä mihin tämä johtaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Turengin tiedotusministerin vääristelyihin en nyt muuten ota kantaa, mutta todettakoon, että yo. väitteesi on puhdasta valehtelua. Tuon voi toki kuka tahansa todeta ko. linkistäkin.

Mikset ottanut koko postaukseeni siellä kantaa? Eikö olisi kuitenkin vähemmän liioiteltua verrata ko. kotikasvatusta johonkin harmittomampaan rikokseen? Mitäs muille vastauksille tapahtui?

Eiköhän tämä tupakan täyskielto vielä jossain vaiheessa toteudukin.
...
Kenties tosiaan joskus vuonna 2050 ei Suomessa enää rööki käryä.

Minulle sopii oikein hyvin, paitsi että muuta terveydelle haitallista silloin ei saa enää tehdä? Oletko ok kaikkien muidenkin vastaavien muutosten kannalla?

Hassuahan tässä on juuri se, että kun kotona voisi vetää sekä viinaa että tupakkaa siinä televisiota katsellessa, niin nämä samat ravintolatupakoinnista inisijät menevät kuitenkin pihalle tai parvekkeelle tupakalle. Ei mene järkeen, jos kerrran tupakasta meuhkaaminen on propagandaa ja tekopyhyyttä.

Ei tupakan vastustamisessa ole mitään pahaa ole, asioiden vääristelyssä on.

Kyllä baareissakin osataan mennä ulos ajan kanssa, nyt vain käy niin että se ei monessa baarissa tule olemaan mahdollista, eikä varsinkaan yökerhossa, ja kohta se kielletään siellä pihallakin.
 

Kapo

Jäsen
Hassuahan tässä on juuri se, että kun kotona voisi vetää sekä viinaa että tupakkaa siinä televisiota katsellessa, niin nämä samat ravintolatupakoinnista inisijät menevät kuitenkin pihalle tai parvekkeelle tupakalle. Ei mene järkeen, jos kerrran tupakasta meuhkaaminen on propagandaa ja tekopyhyyttä.

Kuulostat siltä kuin ainoa syy mennä baariin olisi että voi vetää viinaa ja röökiä.

Minä en polta sisällä koska en halua tupakan hajua sisälle.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
En nyt oikein tiedä mitä tähän pitäisi sanoa.. en tiedä lentokonetupakointikulttuurista mutta sanoisin että tupakka kuuluu huomattavasti enemmän baarikulttuuriin kuin junassa tai lentokoneessa matkustamiskulttuuriin.

Aikoinaan mietittiin varmaan aivan samaan tapaan, että "Mitä? Leffassa ei saa enää vetää säpäkkää?"

Aivan samalla tavoin "kulttuurin" muutos tuli ulkoapäin sitä kiellettäessä.
 

Cube

Jäsen
Muuten tähän perustelukeskusteluun:
On aika jännää havaita, kuinka täällä homma etenee aivan samoja polkuja kuin tuolla kannabiksenlaillistamisketjussa, jossa narkkareilta ei (yllättäen!) kysyttäessä löytynyt yhtään perustelua kannabiksen lailistamiselle (pl. "pössyttelykulttuuri kehittyy" ja "kaman hankkiminen helpottuu"):
Kenen kommentteja tässä tarkalleen ottaen lainattiin?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eiköhän tämä tupakan täyskielto vielä jossain vaiheessa toteudukin. Näin isoja muutoksia lienee kuitenkin helpompi viedä läpi vaihe kerrallaan ihan käytännön syistä. Tämä tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa on nyt yksi niistä vaiheista. Kuitenkin sinäkin lienet huomannut, että tupakkalakeja on tiukennettu aiemminkin ja pikkuhiljalleen tämän asian kanssa on menty oikeaan suuntaan jo vuosien ajan. Kenties tosiaan joskus vuonna 2050 ei Suomessa enää rööki käryä.

Ongelma olisi todellisuudessa ollut varsin yksinkertaista ja tehokasta toteuttaa luomalla savuton suomi. Ei olisi ollut kenellekään epäselvää asiassa. Taitaa vaan olla niin, että ne samat piirit jotka siitä tupakanpoltosta jeesustelevat tienaavat omaisuutensa juurikin sitä tupakkia maahan tuomalla ja sitä kauppaamalla, eihän sitä muuten saisi edelleen kaupanhyllyllä olla vapaasti ostettavissa. Se on selvää, että kriminalisoinnilla sitä tuotaisiin rikollisten toimesta laittomasti maahan ja ongelma poistuisi vaan maan alle, mutta ainoa oikea tie se olisi, mikäli järjellä päämäärää ajattelee. Nykytilannehan on epäselvyydessään vaan omiaan sysäämään toisiaan hiuksista repimään, koska se mitä saa tehdä ja se mitä ei, on veteen piirretty tulkinnallinen viiva.

Baarikulttuuri, siis se oikea, oletettavasti alkaa kukkia salakapakoissa tukholman malliin, siellä kun ei tarvi kaukaa baaria etsiä, jossa saa sekä juoda, että polttaa. Valtiohan tässä on ainoa , joka jää näppejään nuolemaan. Sanonnan mukaan: vesi löytää aina tiensä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Alkoholin ja roskaruoan asteittainen kieltäminen ainakin.

Jos minä voin ostaa alkoholia ja roskaruuan mistä haluan ja milloin haluan ja voin nauttia siitä omassa kodissani (niinkuin nykyisin tämän tupakoinnin suhteen) - niin minua ei haittaisi.

Itseasiassa tällä hetkellä on alkoholilla kovemmat ja samalla naurettavammat rajoitukset verrattuna tupakointiin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulostat siltä kuin ainoa syy mennä baariin olisi että voi vetää viinaa ja röökiä.

Hassua. Minä kun luulin, että osa tupakoitsijoista on täällä uhonnut boikotoivansa ravintoloita tupakointikiellon takia, mutta se olikin ilmeisesti minä.

Minä en polta sisällä koska en halua tupakan hajua sisälle.

Miksi tupakoimaton haluaisi haistella tuota tupakan hajua ravintolassa, jos ei tupakoitsijakaan siedä sitä hajua omassa kodissaan? Ja varsinkin, jos vaihtoehtona on se, että ravintolaillasta voi nauttia ilman tuota tupakan hajuakin?

Ai niin, mutku tupakansavusta valittaminen on propagandaa ja tekopyhyyttä...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos minä voin ostaa alkoholia ja roskaruuan mistä haluan ja milloin haluan ja voin nauttia siitä omassa kodissani - niin minua ei haittaisi.

Itseasiassa tällä hetkellä on alkoholilla kovemmat ja samalla naurettavammat rajoitukset verrattuna tupakointiin.

Ja sinä et pidä tätä "alkoholia/hampurilainen paperipussissa" yhtään liioiteltuna holhouksena? Samaan hengenvetoon puhut naurettavuudesta ja siitä ettei se haittaa. Ovatko nämä asioita missä haluat jonkun muun päättävän sinun, täysi-ikäisen puolesta?

Ja kyllä, vaikka tupakointi olisi sivullisille vaarallisempaa kuin hampurilainen niin kyllä, tämä johtaa siihen että kaikkia rajoitetaan askel kerrallaan, ja lopulta kielletään. Silloinko vasta hälytyskellot soivat kun saat sakot kebapista kotimatkalla?

Siihen tämä johtaa, ennemmin tai myöhemmin. Itseasiassa hampurilaisjuttua on jo kokeiltukin! Hillary Clinton meni möläyttämään kerran ettei se ole vielä oikein käytännöllistä.
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Aikoinaan mietittiin varmaan aivan samaan tapaan, että "Mitä? Leffassa ei saa enää vetää säpäkkää?"

Aivan samalla tavoin "kulttuurin" muutos tuli ulkoapäin sitä kiellettäessä.

Tästä aiheesta puhuin äskettäin isäni kanssa. Leffakulttuuriin kuului aikanaan tupakka siinä määrin, että pidettiin itsestäänselvänä, että siellä köhittiin ja katsottiin leffaa savuverhon läpi. Niin se vaan on, että kulttuurit kehittyvät.

Ja siis kyllä isä kärsii myös keuhko-ongelmista, vaikkei itse ole polttanutkaan.
 

Kapo

Jäsen
Hassua. Minä kun luulin, että osa tupakoitsijoista on täällä uhonnut boikotoivansa ravintoloita tupakointikiellon takia, mutta se olikin ilmeisesti minä.

Niin. Sinä kuitenkin meinasit että "voihan sitä viinaa ja tupakkaa vetää kotisohvallakin." Hassua hyvinkin. Väittely mahtaa olla helppoa kun kuvittelee sanoja muiden suuhun.

Miksi tupakoimaton haluaisi haistella tuota tupakan hajua ravintolassa, jos ei tupakoitsijakaan siedä sitä hajua omassa kodissaan? Ja varsinkin, jos vaihtoehtona on se, että ravintolaillasta voi nauttia ilman tuota tupakan hajuakin?

En keksi yhtään syytä miksi ravintolassa tulisi polttaa. Menee ruokahalu jos joku polttaa vieressä. Nyt oli kuitenkin kyse baareista.
Mitähän eroa mahtaa olla baarilla ja kodilla? Voit miettiä sitä viikonlopun yli, nyt joudun poistumaan mökkeilemään. Viikonloput kaikille ja baarissa nähdään.
 

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itseäni tässä hämmästyttää vain ja ainoastaan se, miksi ravintolatupakointi kiellettiin vasta nyt. Julkisissa tiloissa tupakointihan on jo kauan ollut hyvinkin pitkälti kiellettyä. Miksi siis baarit, yökerhot ja ravintolat ovat tähän asti olleet poikkeus?

Lain vastustajien itkuraivarit ovat toisaalta ymmärrettäviä, mutta toisaalta hyvinkin liioiteltuja, jos aletaan tekemään liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ihmisen "vapauden rajoittamisesta". Ravintolatupakoinnin kieltohan oli vain yksi jatkoepisodi jo (70-luvulla) alkaneessa kehityksessä, joka liittyy vain ja ainoastaan tupakkaan ja tupakoimiseen. Todennäköisesti valtaosa tupakoijista ei koe ongelmalliseksi esim. lähteä lätkämatsin erätauolla ulos röökille tai jättää spaddut taskuun leffassa. Tottumuskysymys siis, ja eiköhän siihenkin, että baareissa ei enää voi polttaa varsin pian totu.

Itse en polta, ja otankin ilolla vastaan uuden lain. Tupakansavuun liittyvää terveysaspektia en ole ottanut huomioon, enkä siitä välitäkään, mutta lähinnä savu on mielestäni ollut erittäin epämiellyttävää. Ihan positiivista, ettei enemmistön tarvitse enää kärsiä marginaalisen kansanjoukon oikuista.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiedän että savuton alue on osittain vitsi silloin ku yksi askel samassa huoneessa erottaa sallitun ja kielletyn alueen toisistaan.

Tämähän hoituu ilmanvaihtoa parantamalla. Ei realistisin vaihtoehto, eikä halpa, mutta on eri asia tiukentaa vaatimuksia kuin lähteä kieltämään kaikkea mikä voi aiheuttaa pienen terveysriskin.

Tuohon ilmanvaihtoon on ollut vuosikausia mahdollisuus tehdä jotain, mutta asialle ei ole tehty mitään. Sen jälkeen kun tuli jako tupakoivien ja tupakoimattomien tiloihin, suurin osa ravintoloista teki hyvin vähän / ei mitään ilmanvaihdolle. Joissakin ravintoloissa tehtiin erilaisia karsinoita tupakoijille, mutta aina joku avaa oven sinne mennäkseen tai sieltä poistuakseen, haju imeytyy muuhun osaan ravintolaa.

Kuten tuossa aiemmin olen kirjoitellut, passiivisen tupakoinnin riskit ovat liioiteltuja ja vaatteiden haiseminen tupakalle laiskojen, pyykinpesua vierastavien ihmisten nihkeää kitinää.

Tämän on pakko olla provoilua. Kumma, että jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia passivisen tupakoinnin vaaroista, mutta sinä sen sijaan toteatkin, että ne ovat liioittelua. Puhumattakaan siitä, että osalla ihmisistä on erilaisia hengitysteiden sairauksia (esimerkiksi astma), joiden oireet pahenevat tupakansavusta. On ihan selkeä peruste sille, miksi esimerkiksi asuinalueilla ei saa pitää sikaloita jne. Niistä aiheutuu muille ihmisille epämiellyttäviä hajuja, ääniä jne. Mainitsemallasi logiikalla voisi sanoa, että naapurit peskööt sen sian virtsan hajun pesukoneellaan vaatteistaan pois.

Epäsuorat vaikutukset taas ovat täysin rinnastettavia, ja aiheuttavat samaa rahanmenoa terveydenhuoltokustannuksissa. Haluatko sinä mennä siihen että pian hampurilaisen saa syödä julkisella paikalla vain paperipussissa? Et myöskään nyt huomioi sitä tämä on matkaa kaikkiin kieltolakeihin. Onko se mielestäsi hyvä juttu, epäsuora vai suora?.

Pitämällä liikunnan ja ravinnon suhteen oikeaa tasapainoa ihmisen ei tarvitse olla huolissaan rasvaisen ruoan terveysvaikutuksista. Tupakan suhteen terveydelle haitallisia vaiktuksia ei pystytä poistamaan, vaikka kuinka urheilisit. Muutoinkin näiden epäsuorien ja suorien haittojen vaikutusta on älytöntä lähteä vertailemaan. Kiistaton tosiasia on se, että tupakansavu aiheuttaa erialaisia haittoja sille altistuville samaisella hetkellä ja myöhemmin sitten niiden epäsuorien vaikutusten kautta. Eivät ole millään tapaa rinnastettavia. Nyt kun enempää jankkaamme, niin näkisin mielelläni jonkun raportin, jossa määritellään passiivisen tupakoinnin haitat liioitelluiksi.

Ensin tupakka, sitten alkoholi, sitten rasvainen ruoka. Et valita tupakan kohdalla koska et itse polta, mutta miten on sitten kun kohdalle tulee käyttämäsi alkoholi tai roskaruoka? Kuinka pitkälle olet valmis menemään kieltopolitiikassa ja Isoveli valvoo-systeemissä?

Kuulostavat hassuilta nyt, mutta niin kuulosti tupakointikieltokin aikanaan. Odottakaa vain.

Ei minusta tupakan kieltäminen ole koskaan kuulostanut hassulta. Kun joku aikoinaan ehdotti roskaruokien syöjille ja muutoin epäterveellisiä elmäntapoja harrastaville korkeampia sairauskululuokkia ts. omavastuuosuuksia, olin samaa mieltä. Jos pystytään osoittamaan, että joku on turvottanut itsensä kaksisataakiloiseksi syömällä ihraa ja juomalla päälle alkoholijuomia epäterveellisissä määrin ja saaneensa sen vuoksi esimerkiksi valtimonsa tukkoon, niin go ahead! Laskua postiin.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Miksi tupakoimaton haluaisi haistella tuota tupakan hajua ravintolassa, jos ei tupakoitsijakaan siedä sitä hajua omassa kodissaan? Ja varsinkin, jos vaihtoehtona on se, että ravintolaillasta voi nauttia ilman tuota tupakan hajuakin?

Ai niin, mutku tupakansavusta valittaminen on propagandaa ja tekopyhyyttä...

Tämä on oikeasti aivan helvetin tyhmä vertaus. Minulla on paljon kavereita jotka polttavat, mutta eivät sisällä. Syitä on mm. lapsi, vaimo ei anna polttaa, ei halua tupakan hajua sisään, naapurit valittavat, jne. Nämähän ovat ihan selkeitä syitä. Sen sijaan kaikki baarissa olevat ovat siellä vapaaehtoisesti. Jos se häiritsee aina voi istua kotona ja juoda sitä viinaa savuttomassa tilassa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ja sinä et pidä tätä "alkoholia/hampurilainen paperipussissa" yhtään liioiteltuna holhouksena? Samaan hengenvetoon puhut naurettavuudesta ja siitä ettei se haittaa. Ovatko nämä asioita missä haluat jonkun muun päättävän sinun, täysi-ikäisen puolesta?

Minä puhuin naurettavuudesta sillä, että esimerkiksi tänä iltana kello 20:45 olen sen verran vastuullinen ja fiksu aikuinen ihminen, että minulle voi myydä olutta, mutta en ole enää sitä kello 21:15. Tämä on holhousta.

Ja ei, en haluaisi että joku muu päättäisi nämä asiat minun puolestani, kuitenkin ymmärrän sen etten elää yksin tässä maailmassa ja ymmärrän että tupakointini saattaisi alistaa muita sen savuun ja saatan vaaranta muiden terveyttä etc.

Mutta niinkuin kauan kun minulla on oikeus tehdä niinkuin haluan omassa kodissani: oli se sitten polttaa tupakka tai juoda viinaa tai syödä hampurilaisia - niin kauan minulla on vapaus ja olen tyytyväinen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Lain vastustajien itkuraivarit ovat toisaalta ymmärrettäviä, mutta toisaalta hyvinkin liioiteltuja, jos aletaan tekemään liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ihmisen "vapauden rajoittamisesta". Ravintolatupakoinnin kieltohan oli vain yksi jatkoepisodi jo (70-luvulla) alkaneessa kehityksessä, joka liittyy vain ja ainoastaan tupakkaan ja tupakoimiseen.

Myös kolmosolut oli ennen vain köyhien juoma. Oletko vakavissasi sitä mieltä ettei kielto laajene pikkuhiljaa julkisiin ulkotiloihin, sitten täyskieltoon, ja ettei samaan tyyliin muihin epäterveellisyyksiin? No ei muutos varmasti tapahdu parissa vuodessa, mutta entäs parissakymmenessä?

Vaihtoehtoja on kaksi.

a) Pikkuhiljaa mennään ja kielletään kaikki em. epäterveelliset nautintoaineet. Täydellinen holhousyhteiskunta.

b) Säätely menee koko ajan enemmän ja enemmän pilkunnussimiseksi, sillä samat päättäjät jotka holhoavat em. asioista istuvat sen rahakirstun päällä joka kerää verorahat ja tulot samasta teollisuudesta joka tuottaa kaiken sen paskan. Ihmisiä pakotetaan allekirjoittamaan vapautus kaikesta julkisesta sairaanhoidosta jos he päättävät kokeilla jotain epäterveellisiä päihteitä?

Edelleen, kyllä minä pärjään ilman päihteitäkin mutta ilman vapautta en...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Minä en polta sisällä koska en halua tupakan hajua sisälle.

Niinpä. Emme me savuttomatkaan halua olla baarissa tupakanhajussa, puhumattakaan siitä sotkusta ja paskasta mitä tupakoitsijat saavat aikaan. Tumppeja lattialla, tumppeja pöydillä, tumppeja tuhkakupissa puolen litran oluen joukossa, tumppeja vajaissa tuopeissa, tumppeja vessan käsienpesualtaassa, kusilaarissa.. joka paikassa. Kerrassaan kuvottava tapa, jota pitäsi harrastaa vaan sauna takana piilossa.

Lopettakaa hyvät ihmiset koko paskan vetäminen. Täysin turhaa, stressaavaa ja typerää puuhaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös