Kyllä E-junnuissa pitää samat säännöt olla jo kuin isommissakin. Kyynärpäällä kylmäksi ajaminen nyt on helposti kakkonen ja ehkä jopa 5+20 jos selvästi loukkaa. Jonkun verran pitää antaa häiritä myös vapaata kättä käyttämällä, mutta selvät jäähyt pitää ottaa pois. Tuntuu kuitenkin että Mustanaamiolla ei ole edes tietoa siitä mitä on estäminen. Jos olet valmennushommissa tai muuten joukkueen parissa niin kyllä se pitää olla vähimmäisvaatimus että osaat säännöt.
Lasten ja nuorten parissa olevalla tuomarilla on mielestäni siinä iso vastuu että sen lisäksi että saa puhallettua jäähyjä pitää myös osata opastaa pelaajia siitä että mistä ko. jäähy tuli. Ja siinä ei kyllä auta jos valmentaja huutaa tietämättömyyttään tuomarille että tuomari olisi muka tehnyt virheen.
Myönnän, etten ihan kaikkia estämisen tilanteita kykene pelissä analysoimaan. Ehkä jotain amatöörimäistäkin tulee kirjoiteltua, kun sellainen olen, mutta tälläiseen vikinäänhän nämä sivustot on tarkoitettu.
Se mitä ja miten pyörin jonkin joukkueen tai yksittäisen/yksittäisten pelaajien kanssa kestää arvostelun, eli tiedän rajoitteeni ja olen erehtyväinen amatööri omilla näkemyksilläni. Olen kuitenkin lukutaitoinen ja hiukan hämmentynyt tuon estämisen tärkeydestä tässä yhteydessä? Oma ajatus oli pelaajien liikkeen erisuutaisuus ja liikkumisen rajoittaminen, mutta saattoihan tässä jokin ymmärryksen puutekin olla tai vaikka omassa luetun ymmärtämisessä petrattavaa? E-junnuissa ei kyllä ymmärtääkseni aivan samoilla säännöillä mennä, kuin "isommissa". Myöskään sillä, loukkaantuuko pelaaja rikkeestä ei pitäisi olla painoarvoa niinkään suhteessa rikkeeseen vaan rikeestä rangaistaa tekona ei niinkään seurauksista. Tuomarit sitten omilla "kyvyillään" nämä asiat määrittävät ja pitävät pelin turvallisena pelaajille. Vai onko viesti se, että aja vain päähän ja katsotaan sitten paljonko annetaan?
Valmentajille, tuomareille, ja virkailijoille en ole eläissäni pelin aikana toimittanut minkäänlaista palutetta. Kahvilan pitäjiäkin yleensä vuolaasti kiitellyt ja jos vaihtoaitiossa olen luukkua aukonut, niin hyvinkin +-merkkisellä asenteella ollut liikenteessä ja koittanut kannustaa sekä ohjata mieltä tulevaan, jos on ollut huonoa. Virkailijana myöskin pitänyt ns. turpani kiinni ja pyrkinyt olemaan (ainakin ulkoisesti) 100% neutraali. Joskus kyllä erehtynyt taputtamaan vaikka hyvälle torjunnalle tai vedolle. Ehkä myös näyttänyt +peukkua omalle pelaajalle kentälle katsekontaktin yhteydessä.
Oma kilpailukokemus on kyllä aivan toisista lajeista, mutta harjoittelun asenne ja oikeiden suoritteiden tekemiseen ja määrään pyrin vaikuttamaan niille, joille yritän jotain harjoittelusta viestittää. Kaikki eivät ole kovin hyviä, ovat kokemattomia tai edes lahjakkaita nuorina junioireina. Huonoa tekemistä on vain hankala käsittää, jos johonkin käyttää niinkin paljon aikaa ja rahaa, kuin jääkiekko vaatii. Voihan sitä samalla tehdä asioita hyvin kun 3-5 kertaa viikossa käyttää tunteja mokomaan leikkiin. Hittoako siinä omaa tai muiden aikaa tärvää, jos ei halua kilpailla mutta osallistuu kuitenkin kilpailuun. Tulos on sitten jotain muuta ja analysoinnit sikseen.
Sinällään asia selvisi, kahta kolukuntaa täälläkin, selkeämpien sääntöjen ja ehkä hiukan rajumpien otteiden kannattajia. Minulle henkilökohtaisesti aivan sama, pitää vain osata olla ja toimia normaalisti pelin hengen ja tilanteiden ristipaineessa. Kyllähän nuo tenavat näyttivät oppivan asioita myös itsekin saamansa kohtelun mukaisesti. Ei siinä minua tarvita.
EDIT: kävin ihan piruuttani kertailemassa sääntökirjaa 2018-2022 ja kovasti on monta pykälää säännössä 149 :)