Ei ole. Mitäs muita sääntöjä sitä saa soveltaa, luoda tai jättää tuomitsematta? Mihin se raja vedetään?
Tummensin tuosta olennaisen kohdan. Tuomarit saavat ja niiden pitääkin soveltaa, mutta mitään ei saa luoda. Sen sijaan saa myös jättää tuomitsematta. Selitetäänpä pikkuisen.
Eniten ärsyttää tuomarit, jotka viheltävät pilkulleen sääntökirjan mukaan. Tuomarin pitää osata soveltaa ja tulkita, mutta kuitenkin niin, että tehdyt päätökset kestävät kriittisen tarkastelun. Mielestäni kiekon vieminen keskialueelle
pienen huitomisen jälkeen kestää (tähän väliin kerrottakoot, että kun aloitin tuomariurani vuonna 2006, minulle opetettiin juuri tuolla tavalla). Tällä kaudella minua on muutamassa pelissä oltu tarkkailemassa ja jos en aivan väärin muista, jokaisessa olen vienyt aloituksen keskialueelle. Pelin jälkeen tuosta ei ole tullut kritiikkiä. Ja usko pois, pienimmistäkin virheistä saa palautetta.
Sen sijaan mitään uutta ei saa luoda. Tästä esimerkkinä tilanne jostain Lahdessa käydystä D-junnumatsissa. Tuomari antoi pelaajalle kakkosen, olisiko syynä ollut vaikka kampitus. Pelaaja mussutti aikansa ja dumari löi kympin. Kun pelaaja meni jäähyaitioon ja tuomari lähti pois, sanoi ko. pelaaja toiselle pelaajalle (pelasivat siis ennestään alivoimalla), että onpa täällä paska tuomari. Jäähyaitiossa ollut luukkumies kutsui tuomarin takaisin ja sanoi, että tuo pelaaja haukkui sinua paskaksi. Dumari löi ottelurangaistuksen. Ja nyt sitten se olennainen asia: kaivakaa huviksenne sääntökirjasta kohta, joka oikeuttaa tuon tuomion. Eli kuten sanottu, mitään uutta ei saa luoda.
Sitten se kolmas kohta, eli tuomitsematta jättäminen. Peli kääntyy B-joukkueen hyökkäysalueelle, mutta A-joukkueen puolustusalueelle jää molemmilta joukkueilta yksi pelaaja vähän nyhjäämään. Molemmat huitaisevat toisiaan yhden kerran, mutta sitten tajuavat missä kiekko on ja lähtevät sen perään. Keskialueella naureskelevat tilanteelle. Pitäisikö tuosta tuomita väkivaltaisuudesta kaksiminuuttinen molemmille, koska hehän löivät toisiaan? No, minä en tuominnut. Ei vaikuttanut peliin millään lailla, paitsi siten, että nuo kaksi jannua olivat ulkona pelistä. Se taas oli heidän oma valintansa. Kumpikaan ei sitonut toista, ei roikkunut tai muutakaan. Itse en vihellä rangaistuksia, jotka eivät oikeasti vaikuta pelin kulkuun.
Näkyvä rike, loukkaantumisen vaara, saatu hyöty. Nuo kolme kun pitää mielessä tuomiota antaessa, pääsee aika pitkälle.