#76 kirjoitti:
Kiekossa säännöt on hieman eri asia kuin yritysten ohjelinjat. Kiekossa sääntöjen pitää olla samat kaikille ja mahdollisimman pitkälti pelaajien pitäisi pystyä objektiivisesti ajetellen itsekin tuomitsemaan tekemisensä. Yritysmaailmassa tarkoitus on tehdä rahaa ja noudattaa lakeja. Mikäli sovellan työnantajan ohjeita parhaaksi katsomallani tavalla ja pystyn perustelemaan toimintani voin saada jopa kehut. Mikäli case Leinossa Favorin olisi soveltanut, niin Jokerit olisivat kärsineet vääryyttä ( mikä ei HIFK-kannattajasta periaatteessa pitäisi olla väärin *hymiö* ) ja joukkueet eivät olisi olleet tasa-arvoisessa asemassa, jos esim. viimeisessä kohtaamisessa Kärppä/Blues-pelaaja olisi saanut sormen näyttämisestä ottelurangaistuksen, minkä vuoksi hän missaisi ekan finaalin, mutta HPK/Jokerit-sarjassa tuomarit olisivat soveltaneet.
"
Tässä nyt on sentään jotain järkeä, ainakin mun ajatusmaailmaani, koska vastaus on perusteltu.
Kuitenkin:
Tostahan ei ole kysymys, vaan lähinnä mielestäni siitä, että tuomarilla oli aikaa ajatella, mitä Leino teki, koska mitään härdelliä ei ollut ympärillä. Minun mielestäni, ollessaan hyvä tuomari, hän olisi voinut ajatella:
"Sormi nousi;EI HYVÄ", missä ollaan? "semifinaalissa". Mitä annan: "10min henk kohtainen rangaistus käytöksestä".
Kuka pystyy sanomaan, onko myöhästynyt taklaus, joka vie vastustajan tähtipelaajan sairastuvalle2-, 2+2, 5min vai OR:sen arvoinen?
Hyvä tuomari, joka ymmärtää rangaistusten aiheuttaman seuraamuksen.
Se nyt vaan on ammattitaitoa, että pystyy soveltamaan sitä ohjekirjaa, jonka mukaan toimitaan. Jos sääntökirjaa aletaan vain sokeasti noudattamaan, tarvitaan joka matsiin kaks tuomaria, videotuomari sekä tuomarien ylilautakunta, joka voi loppukäänteessä tuomita kaks päivää sitten pelatun ja 2-4 päättyneen pelin tuomita päättyneeks 1-0.
Minä en moista halua, mutta haluan hyvää keskustelua silloin, ku asiat menee päin helvettiä!