Ilmoitukset

Nimimerkki bebeto on siirretty kahdeksi viikoksi katsomon puolelle väkivallantekoja käsittelevään ketjuun kirjoitetun mauttoman viestin vuoksi.

Nimimerkki Roger Moore selaa seuraavan kuukauden ajan palstaa ilman kirjoitusoikeuksia. Hänen tuotantonsa otteluseurantaketjuihin on ollut jopa otteluseurannan mittapuulla aivan turhaa ja aiheeseen kuulumatonta spämmiä.

Kummassakin tapauksessa aiempi rikehistoria vaikutti pelikiellon pituuteen korottavasti.

Näiden lisäksi nimimerkki puuntakaa on passitettu viikon pelikieltoon mauttoman ja turhan viestin takia, jossa puhuttiin lahtaamisesta ja reiden leikkaamisesta poikki.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Johnny B. Goode palkittiin viikon huililla hänen hyvän maun vastaisesta viestistään "Ärsyttävin mainos?"-ketjussa.

Nimimerkin Hiihtofani hiihtokausi päättyi nyt lopullisesti. Tuomaristo ei kokenut hänen hämmentävillä hiihtoaiheisilla viesteillään ja puhtailla provosoinneillaan olevan mitään annettavaa jääkiekkoaiheiselle palstalle.

Nimimerkki heavylutaa18 passitettiin kahdeksi viikoksi katsomon puolelle jatkuvien provosointien ja henkilökohtaisten hyökkäysten vuoksi.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Micol keskittyi perjantain kierroksen jälkilöylyissä jatkuvasti itsemoderointiin ja henkilökohtaisuuksiin. Tämän vuoksi hän ei kirjoita palstalle kahteen viikkoon.

Sulje ilmoitus

Tuntematon sotilas (vuoden 2017 versio)

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana Scipio, 18.08.2015 klo 17.08.

1. DAF Jäsen

Suosikkijoukkue:
    se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
    Lainaus:
    Sieltähän se kirjoista selviää :) mutta juuri tämä nimitysero.

2. jalperi Jäsen

Suosikkijoukkue:
    SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
    Lainaus:
    Tarkistanpa tuon ite huomen kun on mummolta saatu TPA kirjatkin nyt, joita en siis aiemmin kannest kanteen lukenu.

3. vdx mua zorbas Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
    Lainaus:
    Heh, keskustelupalstojen klassikoiden klassikko: "Tällaiset spekuloinnit ovat turhia." Spekuloinnin spekulointi se sitten vasta turhaa kai onkin, mutta uuden vuoden kunniaksi menköön.

Olen mjr:n kanssa samoilla linjoilla: näkemyksetöntä paskaa. En ymmärrä, miksi kolmas versio piti tehdä, koska omaa tulkintaa ei nimeksikään ole. Tämä ei tuo edellisiin versioihin mitään olennaista taiteellista lisäarvoa.

Toki jos rahaa halutaan tehdä, niin miksei näitä sitten voi tehdä aina 30 vuoden välein.

Ohjauksellisesti raina on hyvä, ihan sujuvaa kerrontaa, mutta kysyn: miksi. No, Louhimiehen tuotanto on muutenkin varsin keskinkertaista tavaraa, joten ei sitä kai muuta voinut odottaakaan.

4. adolf Jäsen

Lainaus:
    Minäpäs kysyn: Miksi ei?

Onhan tuo nyt kuitenkin nykypäivään päivitetty versio tuosta kirjasta. Ei minulla ainakaan mitään ongelmaa sen kanssa vaikka tuosta tehtäisiinkin vieläkin joskus vuosikymmenien päästä taas uusi tulkinta. Miksi ei voisi tehdä?

Keskinkertaisuus tuosta on Suomen oloissa ja muita täällä tehtyjä sotaelokuvia miettiessä aika kaukana minusta.

5. vdx mua zorbas Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Joo, ihan sama, tehkää vittu vaikka Levottomat uudestaan jos siltä tuntuu. Nyt elokuvateattereissa kautta maan - Lauri Törhösen Levottomat 2: Enemmän munaa, isommat tissit

6. Ilmari Ahde Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Vihaan kaikkia.
    Kun on elokuvan murteista ollut puhe, kuuluuhan siellä stadin slangiakin, oikeaslangisuudesta voi muut kinataan. Viimeinen vetäytyminen, juuri ennen kuin joen yli rynnitään, siellä joku huutaa jonkun äffällä alkavan sana, en tarkkaan muista miten meni enkä laiskana ala tarkistamaan, ”vasen sivu/laita f... !” Sitäpä en tiedä onko se ihan tarkoituksella vai onko ohjaajan huuto jäänyt nauhalle. Siitä voisi joku herkkänahka saada raskauttavan todisteen, Louhimies huutaa kuvauksissa näyttelijöille.

7. ipaz Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Power forwardit ja stay-at-home pakit
    Lainaus:
    Katselin leffan vuosi sitten teatterissa isolta kankaalta ja isoilla äänillä, ja nyt sitten nuo viisi jaksoa melkein peräjälkeen Areenasta. Kaikki Tuntemattomat nyt nähneenä vähintään pariin kertaan, niin pidän tätä - jos nyt ei parhaimpana- niin ainakin kiinnostavimpana katsoa. En ole koskaan lukenut kirjaa (!!mitä??), joten en voi sanoa kuinka paljon ja tarkasti leffa kuvaa kirjan tapahtumia, mutta elokuvana tämä viimeinen on mielestäni paras. Tietenkin aikakaudet, kuvaustekniikka ja tuotantoon laitettu raha vaikuttaa lopputulokseen ja tässä Louhimiehen versiossa otaksun sodan todellisuuden olevan kaikkein lähimpänä todellisuutta.

Vaikka Laineen versio näytetään joka Itsenäisyyspäivä telkkarista, niin ei ainakaan tuntemani nykynuoriso sitä jaksa katsella. Jotain mustavalkoista kuvaa ja tönkköä näyttelemistä. Nykynuoriso vaatii ääntä, autenttisuutta ja ennenkaikkea HD-kuvaa. Siksi on hyvä että tämä leffa tehtiin ja se siten tavoittaa myös uuttakin katsojakuntaa.

Viimeksi muokattu: 01.01.2019 klo 11.51
    dana77 tykkää tästä.
  8. Sistis Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HPK
    Missä tuo Rokan sukutila oikein elokuvan/sarjan mukaan sijaitsee? Ihan kuin 2. jakson alkaessa Rokan perhe palaisi sinne takaisin. Kirjassa tuo tila oli toki Kannaksella, mutta siellä se ei elokuvassa voi tietenkään olla, sillä Kannas valloitettiin vasta sitten kun Rokka oli jo riveissä... Ja eikös tuo tila pysy samana koko elokuvan ajan? "Raskaana oleva eukko" ei siis voi nimittää yksin ruista Kannaksella, vaikka näin väitettäisiinkin...

9. vdx mua zorbas Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Juuri näin, onneksi ymmärrät itsekin hävetä. Piti sitten kirjoittaa, vaikka hyvin tiedät, että tänne ei sovi kirjoittaa ellei ole käynyt vähintää aukkia, lukenut Tuntemattoman, Sotaromaanin ja tenttinyt professori Yrjö Varpion tulkintoja edellisistä.

10. ipaz Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    On se Kannaksella. Menetettiin talvisodassa ja Jatkosodan alussa kun Suomi valloitti alueet takaisin väki pääsi palaamaan takaisin omille tiloilleen. Mutta joo, onkohan tuossa pieni historiallinen virhe kun Antero siellä myös itse on taloa tutkimassa venäläisten jäljiltä.

11. ipaz Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Eikös elokuvia ja tv-sarjoja tehdä juuri meitä varten, jotka ei jaksa aikaansa kirjojen parissa kuluttaa. Ja olisihan mun pitänyt nyt tietenkin ottaa selvää, että pitää kuulua Jatkoajan virallistettuun kriitikkokuntaan ennen kun tänne alkaa avautumaan. Pahoitteluni siitä.

vdx mua zorbas tykkää tästä.
  12. Sistis Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HPK
    Lainaus:
    Elokuvassahan tuolla tilalla eletään jo täyttä elämää, vaikka sota on vasta alkutekijöissään. Ja Kannakselle paluu onnistui siviiliväestöltä ymmärtääkseni vasta loppuvuodesta 1941, ja suuremmissa määrin vuoden 1942 aikana. Rokkahan tuli riveihin hieman ennen Viipurin valtausta, joka tapahtui elokuun lopussa 1941. Tämä tapahtui silloin, kun miehet marssivat "yötä myöten korpeen", ja kaikilla oli valkoinen liina mukana. Tuo on jopa melko räikeä virhe elokuvassa.

13. adolf Jäsen

@ipaz @vdx mua zorbas

Mistä te oikein puhutte? Ei se jos joku on eri mieltä teidän kanssanne tarkoita sitä että mielipiteenne olisi jotenkin vähempiarvoisia. Ehkä voisitte toisiin kirjoittajiin soveltaa samaa ajatusta.

14. ipaz Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Taisi @vdx mua zorbas vastauksessa minulle olla pikaisen huumorin pilkettä silmäkulmassaan, kun kerroin etten ole kirjaa lukenut.

Mutta tässä ketjussahan puhutaankin Louhimiehen Elokuvasta.

vdx mua zorbas tykkää tästä.
  15. Fordél Jäsen

Lainaus:
    Suuri yleisö näyttäisi kuitenkin nähneen jonkinlaisen tarpeen kolmannelle Tuntemattomalle. Jokin kuvaus tästä hienosta teoksesta oli tekemättä nykyisille sukupolville. Ehkä siinä ei ole taiteellisesti mitään erityistä uutta tai kantaaottavaa, mutta onhan se hiton hyvin tehty sotaelokuva. Silläkin on jo oma arvonsa. Ehkä jos olisi lähdetty tekemään jotain ihan uutta taiteellista versiota, ei olisi saavutettu miljoonayleisöä. Ehkä sen taiteellisen version vuoro on seuraavaksi.

Itse arvostan sitä, että tällaisesta kirjallisesta klassikosta on nyt todella hyvin toteutettu leffaversio. Ensimmäistä vaivasi puskafarssimaisuus, toista apaattisuus, mutta nyt tehtiin mun makuun realistisin ja laajin kuvaus, kun tuotiin myös sotilaiden koteja ja naisia esille. Sota ei koskettanut vain sotilaita itseään.

Kaiken tämän jälkeen on todettava, että jokaiselle Tuntemattomalle on paikkansa. Pidän todella paljon Molmbergin versiosta. Laineen versio ei oikein puhuttele tai kosketa. Sen sijaan nämä kaksi viimeisintä koskettavat.

16. sampio Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Menestyvin, sympatiat muille hyville.
    Lainaus:
    Vaikka et tätä kommenttia kaivannutkaan, sanonpa nyt silti, että kannattaahan tuo lukea. Se ikiaikainen fraasi tähän, että kirjassa päästään yksinkertaisesti niin paljon syvemmälle kuin pidemmässäkään sarjassa, saati leffassa.

Lainaus:
    Tämä on tosi, ja olen kyllä erittäin tyytyväinen, että nykytekniikalla tehtiin toiseen maailmansotaan liittyvä suomalaisleffa. Keskustelu siitä, että pitikö sen olla jälleen Tuntematon, oli paikallaan, enkä olisi pistänyt pahakseni, että jokin toinen tarina olisi filmatisoitu, mutta ymmärrettävää kuitenkin, että tuottoakin halutaan, ja sen takaa Suomessa tämä tarina. Tuntematon on kuitenkin niitä selkeitä juttuja, minkä oman kokemukseni mukaan nuoret tietävät Suomen sodista yläkoulussa ennen varsinaista aiheen käsittelyä, Häyhä on sitten se yksittäisistä sotilaista tunnetuin. Toki nämä kaikki tahtovat jäädä Hitlerin jalkoihin, jonka liki kaikki tietävät jo ennen kasia. Mutta pointtisi on oman kokemukseni mukaan varsin kohdillaan - sukupolvelle tutut näyttelijät, hyvä tekninen toteutus ja liki kansanperinteeksi nivoutunut tarina kiinnostavat myös nuoria ainakin siinä määrin, että koulullamme tuosta jopa kuuli jonkin verran keskusteluja käytävillä viime vuoden syksyllä. Ja tästä näkökulmasta Robinin kiinnittäminen leffaan oli mainio veto. Veteraanien perinnetyö kiittää ainakin, jos ei muuta.

17. vdx mua zorbas Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Osittain tässä lienee kysymys sukupolvieroista. Muistan pitäneeni jo Holmberginkin versiota pelleilynä. Minulle, jälleenrakennussukupolven edustajalle, se ensimmäinen on pyhä, koskematon. Milleniaalithan eivät erota pystykorvaa rynkystä saatika revohkaa pullasudista.

18. ipaz Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Tiedän. Mä olen vaan niin pirun huono lukemaan. Nukahdan lähes poikkeuksetta aina, luin sitten mitä tahansa opusta. Tai sitten ajatukset juoksee ihan muualla kuin tekstissä. Jotenkin vaan ei pysty keskittymään lukemiseen. Leffoja ja sarjoja sitten katseleekin ihan mielellään.

19. Fordél Jäsen

Lainaus:
    Sehän on vain hienoa, että löytyy erilaisia versioita, jotka puhuttelevat eri sukupolvia. Aihehan on edelleen hyvin ajankohtainen.

Jälleenrakennussukupolvet eivät puolestaan välttämättä erota WhatsAppia Snaphcatista saatikka Vespaa Vestasta.

20. hammer lynx Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ilves, Brøndby IF
    Lainaus:
    Lainaus:
    Muistan kun Mollbergin tuntematon tuli 1985. Nämä Molmbergin ja Holmbergin versiot on jääny näkemättä. Kuka niissä oli Rokka?

21. El Gordo Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Tappara
    Lainaus:
    Tv-sarja ehkä, mutta kyllähän elokuva on ihan omilla jaloillaan seisova taidemuoto, jolla on omat vahvuutensa kirjaan verrattuna. Eikä kirjaan perustuvan elokuvan välttämättä tarvitse olla pinnallistettu, tyhmennetty jne. versio kirjan tarinasta.

Kummisetä (ensimmäinen) ja Vihan hedelmät tulee äkkiä mieleen tapauksista, joissa molemmilla on ansionsa mutta elokuva ehkä kirjaa syvällisempi.

22. hammer lynx Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ilves, Brøndby IF
    Lainaus:
    Myös Forrest Gump on elokuvana loistava, mutta kirjana surkea.

Eka jakso tuntemattomasta katsottuna. Hyvältä vaikuttaa leffaan verrattuna, joka oli lähinnä Rokan tarina.
    Mollbergin versiosta en pitänyt. Törkeää että sankari Lammion rooliin oli valittu kommari-Väänänen.

23. hammer lynx Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ilves, Brøndby IF
    Hups. Väärä media

Viimeksi muokattu: 01.01.2019 klo 16.41
    L. Paraske tykkää tästä.
  24. El Gordo Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Tappara
    Lainaus:
    Jotkuthan kai pitää Lammiota hyvänä johtajana. Ei se kyllä saanut hommaa toimimaan miesten kanssa, hieman tulehtuneelta vaikutti tilanne. Mutta so not, kunhan ryssää kaatuu.

Laineen versiossa Lammiosta on tehty aika mulkku, mikä on hyvä. Varmaan vielä mulkumpia on olleet Suomen armeijassa aikoinaan todellisuudessa ne pahimmat preussilaisen kurin kannattajat. Saksan mallia, niin kuin sotilaat Tuntemattomassa murisevat. Sellainen olisi luultavasti saanut otsasuoneni tykyttämään, ja ilmeisesti sai Linnalla, kun kirjaan päätyi useampikin turhan virkaintoinen upseeri.

25. Sistis Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HPK
    Lainaus:
    Hieman tämän ketjun aiheen mukaisesti: myös Talvisota on elokuvana sekä etenkin sarjana huomattavasti Antti Tuurin romaania syvällisempi.