Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 342
  • 1 554

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimenomaan lumisilla alueilla pärjää hyvin kitkoilla. Pk-seudulla, ainakin tässä pohjoisreunalla veden ja jään vaihtelu on talvella jatkuvaa, ja siinä niitä nastoja tarvitaan. Jos asuisin jotain satoja kilometrejä pohjoiseen, kitka toimisi hyvin. Juuri nyt ei toki vielä tarvita kuin kesärengas täällä.

No enpä tiedä onko totta. Siis en sitä epäile, ettei kitkoilla pärjäisi, mutta sitä kyllä että lumiset alueet olisi helpompia keleiltään. Jääpolanteellehan ne tiet tallautuu Lappia myöten, ja kun pakkanen hiukankin lauhtuu, saati jos sattuu suojakeli osumaan talvisydämeen, niin liukasta jäätä riittää.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi ollut kyllä talvirenkaiden paikka tänään, mutta kesägummeilla mentiin. Ensi viikolla taas lämpenee, joten eipä hoppuilla vielä. Aika sukkasillaan sai ajaa, nopeutta n. 60-70 km/h.

Olen jotenkin haistelevinani (siis yleisesti, ei niinkään lainattuun kirjoittajaan kohdistaen) että pk-seudun toistuvat leudot talvet saavat tämän käyttäytymismallin yleistymään. Jos alkutalvesta (esim. nyt lokakuun loppupuolella) sattuu pari-kolme talvista päivää jonka jälkeen taas lämpenee, niin lyhyen "etutalven" läpi ajellaan kesärenkailla. Koska oikea talvi tulee vasta kuukauden tai kahden päästä, jos tulee ollenkaan, niin yritetään selvitä mahdollisimman pitkään kesärenkailla.

Mietin, että miten tässä sitten käy, jos jonain talvena se lokakuun lopun "etutalvi" onkin vaikka viiden päivän pituinen ja loppua kohti salakavalasti vaikeutuva? Ei kai auta kuin toivoa, ettei näin koskaan käy.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Näköjään tosiaan renkaiden vaihdon kanssa olisi voinut odottaa. Mistäpä näitä toisaalta tietää, kun tuossa oli noita yöpakkasia jo reippaasti. Noilla kitkoilla on kuitenkin ihan miellyttävää ajella kaikesta huolimatta.
 

Chieftain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen keskivertoa parempi kuski, joten pärjään aivan hyvin kitkarenkailla.
Tuntuu, että suomalaisen (miehen) ajotaito ja itsevarmuus loppuu siihen kun aletaan miettimään tulevan talven renkaita.
 

Undrafted

Jäsen
Eilen meni kitkat Espoossa alle. Nollassa käynyt parina yönä. Nastoja en olisi vielä laitattanut, mutta luovuin nastoista joitain vuosia sitten . Parina päivänä niitä kaivannut, muttei ole edes joka talvinen kaipuu omilla ajeluilla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Talouden toiseen autoon on talvirenkaat laitettu alle, toiseen menee ensi viikon lopulla. Rouva ajaa nastoilla, ei ole kertaakaan halunnut kitkoja alle.

Omaan nelivetoon menee nastat ensi viikolla alle, koska ne tuli tuon Kugani mukana kun sen ostin käytettynä kesällä. Seuraavat talvirenkaat itsellä kitkat, kuten on ollut aiemminkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä alkaa mennä flametuksen puolelle. Rikepiste annettu.
Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?

Taitaa olla provo, johon ei edes pitäisi vastata. Mutta vastaan nyt kuitenkin.

Ei se pelkkä kumiseos tee kitkarenkaasta toimivaa, vaan kyllä siihen vaikuttaa myös renkaan kuviointi. Kesärenkaissa taitaa olla aika lailla erilaiset kuviot kuin talvirenkaassa. Ja kyllä niissä taitaa lopulta myös varsin erilaiset kumiseokset olla.

Kesärenkaan täytyy toimia (myös) yli 20 asteen lämpötiloissa, talvirenkaan alle -20 asteen lämpötiloissa. Vaikea tehdä kumiseosta, joka toimisi samoin yli 50 asteen lämpätilavaihtelulla.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
Malliesimerkki siitä, että ei ole tutustuttu aiheeseen ollenkaan, vaan mennään pelkillä oletuksilla. Jos ei ymmärrä kesärenkaan ja kitkarenkaan eroja niin kumiseoksen kuin kuvioinninkaan osalta niin voisi olettaa, että moni muukin autoiluun liittyvä asia on heikolla tasolla sisäistettynä. Suosittelen ottamaan asiasta oikeasti selvää ennenkuin jatkat autoilua ja vaarannat muiden kulkijoiden henkeä ja terveyttä. Ja kannattaa vielä kesä-/kitkarengas vertailun jälkeen tutustua nasta-/kitkarenkaiden eroihin samassa hengessä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä tilanteessa ne kitkat nyt ovat paremmat kuin nastat, vain kun tie on sula? Jossain väitetään, että kitkat ovat paremmat lumella, mutta sitten täällä palstalla joku väitti, että kitkat ovat hyvät pääkaupunkiseudulla, jossa ei varmasti kovin useasti lumella ajeta.

Ymmärrän kyllä kitkojen olevan mukavammat kun on vähemmän tiemelua, mutta jos turvallisuus on ykkösprioriteetti, niin taitavat nastat olla kuitenkin se ykkösvaihtoehto?

Kysyn tyhmiä ja en ole tosiaan koskaan muistaakseni kitkoilla ajanut.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.

Nastat on turvallisuuden kannalta ehdoton ykkönen, jos pitää mennä kelistä riippumatta. Sitten jos voi jättää menemättä liukkailla ja käyttää esimerkiksi julkista tai olla etänä, kitkat menee hyvin. Vielä parempi on, jos alla on suht uusi neliveto, ja talvet ovat jatkossa kuten viime talvi. Plussalla oltiin pitkät tovit. Ja oliko vielä niin, että ensilumikin tuli jonain toukokuun päivänä Helsinkiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Missä tilanteessa ne kitkat nyt ovat paremmat kuin nastat, vain kun tie on sula? Jossain väitetään, että kitkat ovat paremmat lumella, mutta sitten täällä palstalla joku väitti, että kitkat ovat hyvät pääkaupunkiseudulla, jossa ei varmasti kovin useasti lumella ajeta.

Ainakin suht kovalla pakkasella, tasaisella lumella kitkat on kokemukseni mukaan paremmat. Hiljaisemmat ne on myös asfaltilla, mitä pidän arvossa. Eivätkä revi asfaltista pölyä, sekin merkitsee. Mutta jos tarvitsee autoa joka päivä, nastat ovat turvallisemmat. Itselläni kitkat, en näe nastoille käyttöä. En pistäisi pahakseni, jos Helsingissä saisi maksaa ylimääräistä siitä, että katupöly on haitta keväisin. Yksi syy on nastat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Siihen nähden, että tähänkään kysymykseen ei ole olemassa oikeaa vastausta, talvirengastus herättää kyllä todella paljon mielipiteitä ja keskustelua.

Itselläni ollut lähes poikkeuksetta nastat, koska kuljen epäsäännöllisissä työvuoroissa 50 kilometriä suuntaansa täällä susirajan takana, missä tienhoito painottuu siihen aamuun ja iltaan, jolloin saattaa olla jonkinlainen paikallinen ruuhkaksi luokiteltava kolmen auton jonomuodostelma.

Yhden talven ajoin autonvaihdon yhteydessä mukana tulleilla kitkoilla, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Töissä taas mennään kitkoilla yöllä ilman tienhoitoa, mutta tuollainen 76 tonnia pysyy uskomattoman hyvin tiellä, kun alla on +30 kappaletta kitkarenkaita. Sitten, kun se ei pysy, niin se ei pysy edes telaketjuilla, joten turha murehtia siinäkään nastojen perään.

Onnea on kaksi henkilöautoa, nyt on toisessa ollut pari viikkoa nastat alla, koska öisin on ollut tiet jäässä ja toisessa on kesärenkaat, koska päivisin on ollut kesäkeli.

En näe suurempaa kiistaa nastojen ja kitkojen välillä, toiset tykkää toisista ja toiset toisista. Nastat rapisevat inhottavasti ja pilaavat tiet, blaablaa, ne tiet ovat tässä maassa paskoja jo muutenkin ja muistakin syistä. Jos äänet inhottavat kuljettajia, niin ei tuolla pitäisi liikkua yhtään alle 55 tuhannen euron autoa.

Ajan kitkoilla noin 100k kilometriä vuodessa ja nastoilla siihen päälle 30k. Tiellä olen pysynyt molemmilla (No viikko kortin saamisen jälkeen kävin ojan puolella, mutta se meni kikkailun piikkiin.), enkä näe noissa niin isoja eroja. Suomi on helkkarin pitkä maa ja pitäisi ymmärtää, että jossain Kainuun korvessa on hieman eri asia ja keliolosuhteet kuin Helsingissä. Tämä ilman kummankaan ylistämistä, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Niin kauan, kun jokainen ostaa omat renkaansa, niin ajakoot vaikka Linglongeilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Malliesimerkki siitä, että ei ole tutustuttu aiheeseen ollenkaan, vaan mennään pelkillä oletuksilla. Jos ei ymmärrä kesärenkaan ja kitkarenkaan eroja niin kumiseoksen kuin kuvioinninkaan osalta niin voisi olettaa, että moni muukin autoiluun liittyvä asia on heikolla tasolla sisäistettynä. Suosittelen ottamaan asiasta oikeasti selvää ennenkuin jatkat autoilua ja vaarannat muiden kulkijoiden henkeä ja terveyttä. Ja kannattaa vielä kesä-/kitkarengas vertailun jälkeen tutustua nasta-/kitkarenkaiden eroihin samassa hengessä.
Eli mä vaarannan muiden hengen kun käytän nastarenkaita kitkojen sijaan? Tämäpä mielenkiintoista. Tätä kitkarenkaiden käyttäjien kärkästä suhtautumista kritiikkiin ei pysty kyllä ymmärtää. Niinkuin ylempänäkin todettiin, niin nastarengas on se turvallisempi vaihtoehto ja silloin ei pitäisi minkään nissanin rahkapurkin hyttiin kantautuvan pienen rapinan olla se prioriteetti, minkä mukaan valitaan vaarallisemmat renkaat.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse vaihdoin kitkat alle vaikka nyt plusasteita on luvattu lähiviikoille enemmän.

Kitkat vs. nastat on ikuinen keskustelu. Viimeisten vuosien aikana on renkaat kehittyneet kovaa tahtia. Taisi Tekniikan Maailman testissä paras kitkarengas päihittää ensimmäistä kertaa huonoimman nastarenkaan jäällä tapahtuvassa jarrutustestissä. Kuivalla asvaltilla yleensä kitkoilla on lyhyempi jarrutusmatka kuin nastoilla. Märälle kun mennään on taas nastat paremmat.

Loppujen lopuksi tärkeintä on se kuinka kuljettaja autoa ajaa. Ihan sama mitkä renkaat on alla jos ei ennakoiva ja kelin huomioon ottava ajotapa ole hallussa. Lisäksi se, että ei aja renkaita loppuun vaan vaihtaa ne hyvissä ajoin kun kulutuspinta rupeaa olemaan sakkorajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
Missä kohtaa tässä viestissä on mainittu nastarenkaat?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jännästi nämä vertailut "moniko kuolisi jos kaikki ajaisi kitkoilla" tms lähestyvät jonkun asiantuntija-arvion myötä kysymystä sen perusteella, mitä onnettomuuksissa tapahtuisi. Tulos voi sitten olla esimerkiksi 9 henkeä. Mutta jos tuollaisia arvioita tehdään, olisi syytä sitten tehdä oikein. Nastojen aiheuttamia kuolemia tulisi arvioida myös niiden asfaltista rouhimien pienhiukkasten perusteella.

Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.

Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Itselläni nyt alla vaihtokunnossa olevat kitkat, joidenka tilalle ostan nastat, koska meidän autolla on kaksi kuljettajaa ja nastat turvallisempi vaihtoehto.

Edelliseen autoon ostin uudet Continentaalin kitkat, joihin olin kyllä todella tyytyväinen. Uskaltaisin väittää, että lumella ja loskassa toimivat paremmin kuin halvemmat nastarenkaat. Jäisellä kelillä joutui kyllä ennakoimaan, mutta jos yksin ajaisin ja autoni olisi vähän tuoreempi (sis. ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston etc.) valintani olisi kitkat.

Yksi asia mikä myös mietityttää noissa uusissa nastarenkaissa on niiden nastamäärät. Tuntuu todella suurelta määrältä, että yhdessä renkaassa alkaa olemaan jo yli 200 nastaa/rengas. On siinä asfaltti kyllä kovilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edelliseen autoon ostin uudet Continentaalin kitkat, joihin olin kyllä todella tyytyväinen. Uskaltaisin väittää, että lumella ja loskassa toimivat paremmin kuin halvemmat nastarenkaat. Jäisellä kelillä joutui kyllä ennakoimaan, mutta jos yksin ajaisin ja autoni olisi vähän tuoreempi (sis. ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston etc.) valintani olisi kitkat.
Itsellä hiukan samanlainen yllättävän positiivinen kokemus Continentaalista, mutta nastoista. Oli suoraan sanottuna wow-efekti kun Contin nastat oli hiljaisemmat kun Bridgestonen kesärenkaat. Ei ollut pahaa sanottavaa etelän talvissa Contin nastoista oli sitten kuivaa, märkää tai liukasta. Toimi aina. Ja oli vieläpä hiljainen ainakin 3-sarjan Bemarissa.

Etelän talvikin on itse asiassa huono termi kun nuo ostin edelliseen autoon joskus vajaa kymmenen vuotta ja silloin kun puski lunta taivaalta ihen perkeleesti kaksi talvea putkeen. Ei ole toista vastaavaa talvijaksoa tullut sen jälkeen, tuskin ilmasto muuttui muutamassa vuodessa joten tuohon on myös varauduttava.

Niin ja mikä hulluinta tässä koko talvirengaskeskustelussa on se että kun asuu pientaloalueella rinnetontilla niin tarvitset eniten talvirenkaita siihen omalle ja taloyhtiön tontille. Järjestäen on ollut kaikki nastattomat ja varsinkin takavedot meidän tonteilla jumissa, on työnnetty pakuja ja takseja liikkeelle.

Lumiketjut olisi varmaan parhaat, mutta eihän ne kiireessä toimi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksi asia mikä myös mietityttää noissa uusissa nastarenkaissa on niiden nastamäärät. Tuntuu todella suurelta määrältä, että yhdessä renkaassa alkaa olemaan jo yli 200 nastaa/rengas. On siinä asfaltti kyllä kovilla.
Taitaa tosiaan olla niin, että vuonna 2013 tulleet nastarajoitukset ovat vain tarjonneet rengasvalmistajille tyyppihyväksytyn keinon tehdä entistä enenmmän tietä kuluttavia renkaita. Eli nastoja saa olla vaikka kuinka paljon, jos pystyy osoittamaan, ettei rengas kuluta tietä enempää kuin vähempinastainen. Ei se uutena kulutakaan, mutta käytön myötä syntyvät nastaulkonemat on vain pahentuneet. Linkki muutaman vuoden vanha, en huomannut uudempaa.
Edit:
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pistetääs tähän ketjuun vielä pieneksi kevennykseksi tuo Turun taannoisen tulipalon tuhoaman rengasliikkeen uusi kyltti siinä portilla. Kyllä jätkillä ainakin huumoria löytyy kaikesta huolimatta. Pahoittelen kuvan huonoa tarkkuutta.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1603445603582.jpg
    FB_IMG_1603445603582.jpg
    14,1 KB · kertaa luettu: 309
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös