Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 363
  • 1 554

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huomenna ois sitten Rukalle lähtö ja vieläkään en osaa päättää vaihdanko talvikumeja vai en. Ei vaan jotenkin tunnu hyvältä vaihtaa ja jyrsiä asfalttia nastoilla. Sääennuste lupaa loppuviikolle yöpakkasia, mutta päivälämpötilat pitäisi olla plussalla 2-4 astetta. Vaikea valinta.
 

Murskaaja

Jäsen
Huomenna ois sitten Rukalle lähtö ja vieläkään en osaa päättää vaihdanko talvikumeja vai en. Ei vaan jotenkin tunnu hyvältä vaihtaa ja jyrsiä asfalttia nastoilla. Sääennuste lupaa loppuviikolle yöpakkasia, mutta päivälämpötilat pitäisi olla plussalla 2-4 astetta. Vaikea valinta.
Mitähän ennusteita olet lukenut? Oulun seudullakin kymmenisen astetta plussalla yötä päivää ja Rukallakaan ei päästä alle 6 asteen koko viikonloppuna.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitähän ennusteita olet lukenut? Oulun seudullakin kymmenisen astetta plussalla yötä päivää ja Rukallakaan ei päästä alle 6 asteen koko viikonloppuna.

Ensi viikon viikonloppua tarkoitin. Siellä ennusteiden mukaan olisi yöpakkasia ja kylmää. Sehän tästä hankalaa tekeekin että pitäisi ennusteisiin luottaa tuonne viikon päähän.
 

Veijari

Jäsen
Huomenna ois sitten Rukalle lähtö ja vieläkään en osaa päättää vaihdanko talvikumeja vai en. Ei vaan jotenkin tunnu hyvältä vaihtaa ja jyrsiä asfalttia nastoilla. Sääennuste lupaa loppuviikolle yöpakkasia, mutta päivälämpötilat pitäisi olla plussalla 2-4 astetta. Vaikea valinta.
Meinaatko että sun nastarenkaat menee pilalle tuosta Rukan reissusta? En olisi huolissani.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En sitä, ainoastaan vaan tuntuu pahalta rouhia sitä asfalttia lokakuussa. Taitaa enemmän olla vain päänsisäinen juttu. Ei siis huoleta tuo nastojen kuluminen.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Niillä nastoilla rouhitaan keväällä 2 kuukautta sulalla tiellä joten anna mennä nastoilla. Mieluummin viikko liian aikaisin ku kerran penkassa
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nokian kitkarenkaat sujahti alle. Ensituntuma tuntuu ajossa ainakin hyvin miellyttävältä.

Tästä ei enää ole nastoihin paluuta?
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Nokian kitkarenkaat sujahti alle. Ensituntuma tuntuu ajossa ainakin hyvin miellyttävältä.

Tästä ei enää ole nastoihin paluuta?
Eilen vaihtui täälläkin. Kitkat olleet viimeiset kolme talvea ja nastoja en enää vaihtaisi. Täällä pohjoisemmassakin pärjännyt hyvin, muutama päivä tainnut olla jotta ei uskalla liukastelemaam lähteä. Kyllä se taitaa kuskista paljon kiinni olla. Nyt vielä uudet ja autokin nelivedoksi vaihtunut. Ei sitä nastojen jurinaa ole mitenkään miellyttävä kuunnella.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ei sitä nastojen jurinaa ole mitenkään miellyttävä kuunnella.
Nastojen jurina on hyvä, sen takia voisi pitää nastoja alla kesäkaudetkin. Peittää alleen esim. vaimon, lasten, anopin ja appiukon puheen. Jos psykoosit on tulilla, niin ehkä jopa kuviteltujen hahmojenkin äänet.

Tammikuussa 2018 kävin 200 km reissun (Oulu-Ylivieska-Oulu) autolla, jossa oli kitkat alla. Auto oli kolme kertaa lähteä alta suoralla tiellä tasaisella maantieajolla 80:n alueella. Ikinä ei ole autoilu pelottanut niin paljoa. Olikohan se Bemari, joku ns. laatuauto se oli. Hyi hitto.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nastojen jurina on hyvä, sen takia voisi pitää nastoja alla kesäkaudetkin. Peittää alleen esim. vaimon, lasten, anopin ja appiukon puheen. Jos psykoosit on tulilla, niin ehkä jopa kuviteltujen hahmojenkin äänet.
Ostin uudet Contimentalin kesärenkaat keväällä, ja sisätilan puhaltimesta alkoi tietyllä nopeudella kuulua sellainen erittäin vittumainen viserrys. Pitemmän päälle sietämätön ääni ja puhallin on pakko pitää välillä eri vakionopeudella. Paskat renkaat siis ja nyt kun tarttis ostaa uudet talvirenkaatkin, niin uskaltaakohan sitä Conteja ostaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tammikuussa 2018 kävin 200 km reissun (Oulu-Ylivieska-Oulu) autolla, jossa oli kitkat alla. Auto oli kolme kertaa lähteä alta suoralla tiellä tasaisella maantieajolla 80:n alueella. Ikinä ei ole autoilu pelottanut niin paljoa. Olikohan se Bemari, joku ns. laatuauto se oli. Hyi hitto.

Olen viehättynyt kitkoihin. Ne on ollut autoissa alla yli 10 vuotta. Autot on olleet pienistä etuvedoista isoihin ja todella voimakkaisiin taka- tai nelivetoihin. Kitkoissa viehättää niiden hiljaisuus ja pito lumella. Lunta on täällä Helsingissä enää harvoin, mutta ylöspäin kun lähtee, jo löytyy. Jäällä kaartessa kitkoilla on vähemmän pitoa eikä pitoa paljon löydy, jos tarvitsee polanteisella tiellä kääntyä vaikkapa pihaan.

Ennakointi ja välimatka edellä ajavaan on tärkeää. Noista lähtökohdista mielestäni pärjää hyvin kitkoillakin, mutta samalla tavalla ei voi niihin luottaa kuin nastoihin. En silti vaihtaisi enää ikinä nastoja alle. Kitkat tulee alle 20.10. Joku testivoittajapaketti, en edes nimeä muista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kävin grönlandiassa kitkoilla ja tuiralassa oli kosteutta, niin takapää meinasi pari kertaa lähteä takavedolla. Luistonesto vähän auttoi, mutta sai siinä tarkkana olla. Sitten roislandiassa ja kittilöidentien vieressä oli kämppä, niin siinä kanssa oli muutama tiukempi paikka muistaakseni valoissa. Lunta oli kainaloon asti, ja kaikki muuten erittäin hiljaista. Kuin luotu kitkoille :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään oli tunkilla käyttöä, kun rimpuilin kahteen autoon renkaat alle. Oma meni sutjkkaasti, 20 min tasan ilmanpaineiden tsekkauksen ja renkaiden roudauksen kera. Vaimon autossa pääsi yllättämään jotkin varkaudenestopultit tms. kun piti etsiä erikoispäätä ympäri auton. Löytyi lopulta.

Vähän harmitti, kun vaimon kaaran renkaiksi paljastui nastat. Rouva itsekin oli pahoillaan, mutta toisaalta tuo on samalla tytön treeniauto, joten ehkä ihan hyvä. Oikein hyvässä kunnossa oli nastoineen sekä pintoineen. Itse kyllä tykkään lykkiä kitkoilla mieluummin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Nyt illalla näyttää alkavan runsas lumisade joka kestää ainakin huomen iltaan saakka, joten iskin tänään nastat alle. Hallitunkilla melko nopea urakka
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Tulipa vaihdettua toiseen autoon talvirenkaat kun reissuun lähtö maanantaina niin saa rouva sitten kelin mukaan valita kummalla lähtee muksuja päiväkotiin viemään ja töihin ajelemaan. Tuskinpa täällä Keski-Suomen alueella nyt tarvetta vielä olisi ollut mutta kun lapsia kuskataan niin ei lähdetä leikkimään että josko noilla kesäkumeilla kuitenkin pääsisi.
 

BaronFIN

Jäsen
Kaksi autoa ja toiseen kitkat alle tänään. Ihan sama mitä säitä on tästä toukokuuhun, voi hyvällä omatunnolla pistellä menemään. Toiseen voi sitten vaihtaa joulukuussa kun säät vaatii.

Näin täysipäiväisenä etätyöläisenä kakkosautolla ei ole kiirettä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei ole paljoa kokemusta kitkoista, mutta jostain syystä en ikinä uskaltaisi omaan autooni niitä alle laittaa. Kai se olisi aika sama päästellä kesärenkailla sitten koko talvi. Eihän niissä renkaissa ole mitään mikä tarttuu tiehen ja jäähän kiinni? Lumella toki ymmärrän, että pehmeä kumiseos uudehkoissa renkaissa ennen kuivahtamista ottaa hyvin kiinni, mutta kun noi talven kelit on niin vaihtelevia niin nastarengas on mun valinta.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Pitääkö myös paikkaansa, että kitkat pitävät aivan tautisesti ensimmäisenä talvena, jonka jälkeen pito alkaa heiketä nopeampaan tahtiin mitä nastarenkailla? Eli elinkaari pito-ominaisuuksien suhteen on sangen lyhyt.
 

BaronFIN

Jäsen
Höpöhöpöä, 20 vuotta ajanut kitkoilla Päijät-Häme-Pohjois-Savo välillä ja mitään ongelmaa ole ollut kertaakaan. Ajonopeus tilanteen mukaan ja ennakointi on sallittua.

Kyllä, pito häviää vuosien kuluessa, mutta viisi vuotta vanhoilla renkailla en ajaisi muutenkaan, oli kyseessä nasta tai kitka.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei ole paljoa kokemusta kitkoista, mutta jostain syystä en ikinä uskaltaisi omaan autooni niitä alle laittaa. Kai se olisi aika sama päästellä kesärenkailla sitten koko talvi. Eihän niissä renkaissa ole mitään mikä tarttuu tiehen ja jäähän kiinni? Lumella toki ymmärrän, että pehmeä kumiseos uudehkoissa renkaissa ennen kuivahtamista ottaa hyvin kiinni, mutta kun noi talven kelit on niin vaihtelevia niin nastarengas on mun valinta.
Pitääkö myös paikkaansa, että kitkat pitävät aivan tautisesti ensimmäisenä talvena, jonka jälkeen pito alkaa heiketä nopeampaan tahtiin mitä nastarenkailla? Eli elinkaari pito-ominaisuuksien suhteen on sangen lyhyt.
Loistavia esimerkkejä ennakkoluuloista kitkarenkaita kohtaan. Kannattaisi ehkä tutustua niihin, ennen kuin noin vahvasti dumaa ne.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Loistavia esimerkkejä ennakkoluuloista kitkarenkaita kohtaan. Kannattaisi ehkä tutustua niihin, ennen kuin noin vahvasti dumaa ne.

Tarkoitus ei ollut teilata kitkarenkaita, uskon vahvasti niiden suorituskykyyn. Sitä lähinnä viestissäni pähkäilin, että heikkeneekö kitkojen pito-ominaisuudet suhteessa nopeammin, kuin nastarenkaiden.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tarkoitus ei ollut teilata kitkarenkaita, uskon vahvasti niiden suorituskykyyn. Sitä lähinnä viestissäni pähkäilin, että heikkeneekö kitkojen pito-ominaisuudet suhteessa nopeammin, kuin nastarenkaiden.
Vankkaa dataa ei ole, mutta järkeillen se kumiin perustuva jääpito varmaankin häviää. Nastoissa ne nastat säilyttävät jääpitoa paremmin. Mutta kuten @BaronFIN tuossa totesi, siinä vaiheessa kun se kumin koveneminen on oikeasti ongelma, ei niillä renkailla enää muutenkaan kannattaisi ajaa. Ja hyvä muistaa, huonolaatuiset (eli yleensä halvat) renkaat on aina huonot, oli ne sitten nastat tai kitkat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös