Siihen nähden, että tähänkään kysymykseen ei ole olemassa oikeaa vastausta, talvirengastus herättää kyllä todella paljon mielipiteitä ja keskustelua.
Itselläni ollut lähes poikkeuksetta nastat, koska kuljen epäsäännöllisissä työvuoroissa 50 kilometriä suuntaansa täällä susirajan takana, missä tienhoito painottuu siihen aamuun ja iltaan, jolloin saattaa olla jonkinlainen paikallinen ruuhkaksi luokiteltava kolmen auton jonomuodostelma.
Yhden talven ajoin autonvaihdon yhteydessä mukana tulleilla kitkoilla, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Töissä taas mennään kitkoilla yöllä ilman tienhoitoa, mutta tuollainen 76 tonnia pysyy uskomattoman hyvin tiellä, kun alla on +30 kappaletta kitkarenkaita. Sitten, kun se ei pysy, niin se ei pysy edes telaketjuilla, joten turha murehtia siinäkään nastojen perään.
Onnea on kaksi henkilöautoa, nyt on toisessa ollut pari viikkoa nastat alla, koska öisin on ollut tiet jäässä ja toisessa on kesärenkaat, koska päivisin on ollut kesäkeli.
En näe suurempaa kiistaa nastojen ja kitkojen välillä, toiset tykkää toisista ja toiset toisista. Nastat rapisevat inhottavasti ja pilaavat tiet, blaablaa, ne tiet ovat tässä maassa paskoja jo muutenkin ja muistakin syistä. Jos äänet inhottavat kuljettajia, niin ei tuolla pitäisi liikkua yhtään alle 55 tuhannen euron autoa.
Ajan kitkoilla noin 100k kilometriä vuodessa ja nastoilla siihen päälle 30k. Tiellä olen pysynyt molemmilla (No viikko kortin saamisen jälkeen kävin ojan puolella, mutta se meni kikkailun piikkiin.), enkä näe noissa niin isoja eroja. Suomi on helkkarin pitkä maa ja pitäisi ymmärtää, että jossain Kainuun korvessa on hieman eri asia ja keliolosuhteet kuin Helsingissä. Tämä ilman kummankaan ylistämistä, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Niin kauan, kun jokainen ostaa omat renkaansa, niin ajakoot vaikka Linglongeilla.