Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 056
  • 1 534

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jännästi nämä vertailut "moniko kuolisi jos kaikki ajaisi kitkoilla" tms lähestyvät jonkun asiantuntija-arvion myötä kysymystä sen perusteella, mitä onnettomuuksissa tapahtuisi. Tulos voi sitten olla esimerkiksi 9 henkeä. Mutta jos tuollaisia arvioita tehdään, olisi syytä sitten tehdä oikein. Nastojen aiheuttamia kuolemia tulisi arvioida myös niiden asfaltista rouhimien pienhiukkasten perusteella.

Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.

Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Itselläni nyt alla vaihtokunnossa olevat kitkat, joidenka tilalle ostan nastat, koska meidän autolla on kaksi kuljettajaa ja nastat turvallisempi vaihtoehto.

Edelliseen autoon ostin uudet Continentaalin kitkat, joihin olin kyllä todella tyytyväinen. Uskaltaisin väittää, että lumella ja loskassa toimivat paremmin kuin halvemmat nastarenkaat. Jäisellä kelillä joutui kyllä ennakoimaan, mutta jos yksin ajaisin ja autoni olisi vähän tuoreempi (sis. ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston etc.) valintani olisi kitkat.

Yksi asia mikä myös mietityttää noissa uusissa nastarenkaissa on niiden nastamäärät. Tuntuu todella suurelta määrältä, että yhdessä renkaassa alkaa olemaan jo yli 200 nastaa/rengas. On siinä asfaltti kyllä kovilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edelliseen autoon ostin uudet Continentaalin kitkat, joihin olin kyllä todella tyytyväinen. Uskaltaisin väittää, että lumella ja loskassa toimivat paremmin kuin halvemmat nastarenkaat. Jäisellä kelillä joutui kyllä ennakoimaan, mutta jos yksin ajaisin ja autoni olisi vähän tuoreempi (sis. ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston etc.) valintani olisi kitkat.
Itsellä hiukan samanlainen yllättävän positiivinen kokemus Continentaalista, mutta nastoista. Oli suoraan sanottuna wow-efekti kun Contin nastat oli hiljaisemmat kun Bridgestonen kesärenkaat. Ei ollut pahaa sanottavaa etelän talvissa Contin nastoista oli sitten kuivaa, märkää tai liukasta. Toimi aina. Ja oli vieläpä hiljainen ainakin 3-sarjan Bemarissa.

Etelän talvikin on itse asiassa huono termi kun nuo ostin edelliseen autoon joskus vajaa kymmenen vuotta ja silloin kun puski lunta taivaalta ihen perkeleesti kaksi talvea putkeen. Ei ole toista vastaavaa talvijaksoa tullut sen jälkeen, tuskin ilmasto muuttui muutamassa vuodessa joten tuohon on myös varauduttava.

Niin ja mikä hulluinta tässä koko talvirengaskeskustelussa on se että kun asuu pientaloalueella rinnetontilla niin tarvitset eniten talvirenkaita siihen omalle ja taloyhtiön tontille. Järjestäen on ollut kaikki nastattomat ja varsinkin takavedot meidän tonteilla jumissa, on työnnetty pakuja ja takseja liikkeelle.

Lumiketjut olisi varmaan parhaat, mutta eihän ne kiireessä toimi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksi asia mikä myös mietityttää noissa uusissa nastarenkaissa on niiden nastamäärät. Tuntuu todella suurelta määrältä, että yhdessä renkaassa alkaa olemaan jo yli 200 nastaa/rengas. On siinä asfaltti kyllä kovilla.
Taitaa tosiaan olla niin, että vuonna 2013 tulleet nastarajoitukset ovat vain tarjonneet rengasvalmistajille tyyppihyväksytyn keinon tehdä entistä enenmmän tietä kuluttavia renkaita. Eli nastoja saa olla vaikka kuinka paljon, jos pystyy osoittamaan, ettei rengas kuluta tietä enempää kuin vähempinastainen. Ei se uutena kulutakaan, mutta käytön myötä syntyvät nastaulkonemat on vain pahentuneet. Linkki muutaman vuoden vanha, en huomannut uudempaa.
Edit:
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pistetääs tähän ketjuun vielä pieneksi kevennykseksi tuo Turun taannoisen tulipalon tuhoaman rengasliikkeen uusi kyltti siinä portilla. Kyllä jätkillä ainakin huumoria löytyy kaikesta huolimatta. Pahoittelen kuvan huonoa tarkkuutta.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1603445603582.jpg
    FB_IMG_1603445603582.jpg
    14,1 KB · kertaa luettu: 294

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaihdoin perjantaina. Ei vituttanut ajaa kauheassa lumisateessa keskiviikko aamuyönä Vaasasta Turkuun. Poriin asti tuli lunta vaakasuoraan ja muut 8-tiellä ajeli viittäkymppiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tällä tietoa ensi viikon lauantaina vaihtuu tuliterät talvirenkaat autoon. Siihen asti hissutellaan loppuun ajetuilla kesärenkailla. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä kitkarenkaat on ainoat oikeat, että laitan nastarenkaat. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä nastarenkaat on ainoat oikeat, että laitan kitkarenkaat.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tällä tietoa ensi viikon lauantaina vaihtuu tuliterät talvirenkaat autoon. Siihen asti hissutellaan loppuun ajetuilla kesärenkailla. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä kitkarenkaat on ainoat oikeat, että laitan nastarenkaat. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä nastarenkaat on ainoat oikeat, että laitan kitkarenkaat.
Taitaa yhä olla kiellyttyä käyttää erilaisia renkaita. Joten et voi laittaa kahta kitkaa ja kahta nastaa, kaikkien neljän on oltava samoja.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jännästi nämä vertailut "moniko kuolisi jos kaikki ajaisi kitkoilla" tms lähestyvät jonkun asiantuntija-arvion myötä kysymystä sen perusteella, mitä onnettomuuksissa tapahtuisi. Tulos voi sitten olla esimerkiksi 9 henkeä. Mutta jos tuollaisia arvioita tehdään, olisi syytä sitten tehdä oikein. Nastojen aiheuttamia kuolemia tulisi arvioida myös niiden asfaltista rouhimien pienhiukkasten perusteella.

Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.

Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.

Toisaalta taas voisi pohtia, että jos jokaisessa autossa olisi nastarenkaat, niin tarvitsisiko teitä esimerkiksi hiekoittaa ja suolata? Samaa voisi pohtia jalankulkijoiden ja pyöräilijöidenkin suhteen, että jos kaikki käyttäisivät nastakenkiä ja nastarenkaita, niin voisiko talvisin hiekoittamisen lopettaa kokonaan? Ainakin itsestäni tuntuu juurikin tuo hiekoitushiekka olevan se kaikista pahin pölyn aiheuttaja erityisesti keväisin. Mielestänihän hiekoittamisen voisi hyvinkin lopettaa ja jokainen saisi olla ihan itse vastuuss siitä, minkälaisissa varusteilla ulkona liukastelee. Toki teiden auraamista siltikin kannatan. Jos hiekoittaminen, suolaaminen ja siten myös hiekan keväällä pois lakaiseminen lopetettaisiin säästyisi siinäkin varmasti luontoa ja ihmishenkiä pölyn aiheuttamilta terveysvaikutuksilta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisaalta taas voisi pohtia, että jos jokaisessa autossa olisi nastarenkaat, niin tarvitsisiko teitä esimerkiksi hiekoittaa ja suolata? Samaa voisi pohtia jalankulkijoiden ja pyöräilijöidenkin suhteen, että jos kaikki käyttäisivät nastakenkiä ja nastarenkaita, niin voisiko talvisin hiekoittamisen lopettaa kokonaan?

Kyllä, ja monta muutakin tähän liittyvää asiaa. Todellinen vaikutus voisi kuolemien osalta olla vaikka 20 henkilöä vähemmän, mutta arvion antaminen vaatisi kokonaisvaikutusten analysointia. Liikenneonnettomuuksien osalta varmaan suuruusluokkana mainittu 9 on oikein.

Ja jos nastarenkaiden määrä vähenisi paljon, Suomessa olisi mahdollisuus siirtyä asfaltissa pienempään raekokoon. Teistä tulisi hiljaisempia ja parempia. Kuten ulkomailla. Tälläkin olisi vaikutusta. Todennäköisesti molempiin suuntiin (mm. jäätymisen takia).

Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Joka kerta otsikon nähdessäni ihmettelen, miksi täällä puhutaan Johanna Tukiaisesta.

Kitkoilla ajoin muinoin korttini, ei valittamista. Sittemmin on ollut aina nastat, koska auto kulkee tasaisesti eri puolille Suomea säällä kuin säällä. Nyt olen kuitenkin parina talvena ajanut välillä pidemmällä työmatkalla kollegan kitkarenkailla eikä ole ollut hullumpaa. En ole siis lukkiutunut kumpaankaan.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Taisi Tekniikan Maailman testissä paras kitkarengas päihittää ensimmäistä kertaa huonoimman nastarenkaan jäällä tapahtuvassa jarrutustestissä

Näin oli, mutta se oli aivan törkeän huono nastarengas. Sitten kun paras kitka voittaa jääpidossa keskinkertaisen nastan niin vaihdan välittömästi niihin. Tähän asti on ollut nastat alla, vaikka varmaan 99% ajasta kitkat olisi parempi vaihtoehto. Tosin just sen 1% pääkallokelin takia en niihin vaihda. Pidän mä turvavöitäkin vaikkei ole ollut hyötyä vielä kertaakaan.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Onko kellään kokemusta mitenkä paikkansa pitäviä auto-ja vannevalmistajien ilmoittamat keskireijän mitat on?

Löytyi vaan netistä sopivan hintaiset vanteet 60,0mm keskireiällä mutta kun autossani on keskireikä 60,1mm ni saako noita mahtumaan jollain konstia paikoilleen? Antaako millin periksi jos mänttää ne voimalla paikoilleen?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Onko kellään kokemusta mitenkä paikkansa pitäviä auto-ja vannevalmistajien ilmoittamat keskireijän mitat on?

Löytyi vaan netistä sopivan hintaiset vanteet 60,0mm keskireiällä mutta kun autossani on keskireikä 60,1mm ni saako noita mahtumaan jollain konstia paikoilleen? Antaako millin periksi jos mänttää ne voimalla paikoilleen?

Eihän noissa mitoissa ole kuin millin kymmenesosa eroa (0,1 mm). Maallikkona voisin kuvitella että sopii ilman suurempaa hakkaamista.
 

Masentaja

Jäsen
Joo, oli venttiili rikki. Nyt on autossa 1 talvirengas ja loput kesäkiekkoja. Että näin. Rengashotelli saa hoitaa loput.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Se on sitten se päivä vuodesta, jolloin autossa pitää olla kitkat tai nastarenkaat alla mikäli keli sitä edellyttää. Sakkoa tulee, jos ajaa kesärenkailla liukkailla keleillä.

Juuri nyt lounainen kulma Suomesta on lämmin eikä talvisista olosuhteista ole tietoakaan. Lisäksi ainakin ensi viikoksi on vielä luvattu varsin lämmintä ilmaa, jopa +10 menee rikki. Joten ei täällä ole vielä tarvetta renkaiden vaihtoon.

Itsellä on kylläkin kitkat, joten ne voisi jo käydä vaihtamassa vähän kuin varmuudeksi. Kitkarengas on jopa hiljaisempi kuin kesärengas, joten sitä kautta saa ajomukavuutta lisää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Se on sitten se päivä vuodesta, jolloin autossa pitää olla kitkat tai nastarenkaat alla mikäli keli sitä edellyttää. Sakkoa tulee, jos ajaa kesärenkailla liukkailla keleillä.

Juuri nyt lounainen kulma Suomesta on lämmin eikä talvisista olosuhteista ole tietoakaan. Lisäksi ainakin ensi viikoksi on vielä luvattu varsin lämmintä ilmaa, jopa +10 menee rikki. Joten ei täällä ole vielä tarvetta renkaiden vaihtoon.

Itsellä on kylläkin kitkat, joten ne voisi jo käydä vaihtamassa vähän kuin varmuudeksi. Kitkarengas on jopa hiljaisempi kuin kesärengas, joten sitä kautta saa ajomukavuutta lisää.

Minä vaihdoin toiseen jo ensipakkasiksi kitkat. Koronamobiilissa on kesärenkaat alla ja saa olla ihan talven tuloon asti koska vihaan nastarenkailla ajamista. Kyydissä ne jo kyllä on. Aniharvoin on kummallekin autolle yhtäaikaa tarvetta ja sen voi ennakoida viimeistään edellisenä päivänä.

Kiitän lainsäätäjää tästäkin uudistuksesta (kunnes se "kyllä mä tän reissun pärjään kesrenkailla-urpo" tulee kolmion takaa kelkkana eteen).
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime viikolla vaihdatin autoihin talvirenkaat (Pitstop 20 €/auto), ja ajattelin, että taisi olla ennenaikaista. Tänään aamulla oli töihin tullessa sellaiset kelit paikka paikoin, että kesärenkailla olisi ollut tulemista. Eli suunnilleen kohdalleen osui vaihto, eikä ollut ruuhkaa, ajan sai seuraavalle päivälle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdessa ainakin tänään tiet aivan jäässä vaikka alkaa olla keskipäivä. Nyt alkaa aurinko paistamaan, joten varmaan sulavat.
 

hege

Jäsen
Eilen tuli laitettua kitkat alle Subaruun kun sillä rouva joutuu matkailemaan tällä viikolla keski-Suomen suunnille. Saabiin laitan nastat alle ensiviikon lopulla kun ei ole välttämättä tarvetta sillä lähteä liikeelle. Saabin osalta on nyt sitten muuten mietteissä auton kierrätys ensvuoden aikana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sukkasillaan oli porukka liikkeellä tänään. Minusta riippumattomista syistä iski lievä kiire aamulla ja pakko myöntää, että vähän vitutti, kun kaikenmaailman urpot siellä nylkytti kolmeakymppiä edessä kesänakeilla. No, siirsin sitten suosiolla menoa, kun siihen oli mahdollisuus, koska eipä tuolla auttanut toisaalta raivota muiden liukastelusta - vaikka urpoa se onkin arpoa tuon vaihtamisen kanssa - tai vielä vähemmin alkaa kiirehtiä liikaa, vaikka talvinakit alla onkin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eilen tuli laitettua nastarenkaat GLK:hon, kun vaimo kulkee sillä töissä päivittäin ja sivuteiden pintojen jäätyminen on odotettavissa näistä puolin - voorti saa vielä odottaa, kun sillä ei juuri ole ajoa.
Olihan mulla tarkoitus voortiinkin vaihtaa renkaat eilen, mutta noi maasturin renkaat painavat niin perkeleesti, että niitä vaihtaessa tuli iso hiki, pieni hartiapankin likviditettivaje ja orastava uskonpuute ja kun ei ole mikään pakko vieläkään, niin vaihto siirtyi sitten loppuviikolle.

PS. Kävi mielessä, että pitääköhän munkin alkaa vaihdattamaan noi renkaat jollain, joka sitä tekee työkseen pientä korvausta vastaan - pääsis vähän helpommalla....
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Pärjäsin kesärenkailla. Oli vähän riskilähtö tänään mutta piti mennä. Eipä silti, en ole vaihtanut koskaan omaan autoon renkaita, vaikka ajokortti on ollut parikin vuotta!
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo tuhdisti oli tiet suolassa jo kahdeksan aikaan aamulla. Yhdessä rampissa oli sen verran liukkautta että esp valo vilkahti mutta muuten oli kesäkeli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös