Jännästi nämä vertailut "moniko kuolisi jos kaikki ajaisi kitkoilla" tms lähestyvät jonkun asiantuntija-arvion myötä kysymystä sen perusteella, mitä onnettomuuksissa tapahtuisi. Tulos voi sitten olla esimerkiksi 9 henkeä. Mutta jos tuollaisia arvioita tehdään, olisi syytä sitten tehdä oikein. Nastojen aiheuttamia kuolemia tulisi arvioida myös niiden asfaltista rouhimien pienhiukkasten perusteella.
Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.
Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.
Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.
Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.