Taitaa yhä olla kiellyttyä käyttää erilaisia renkaita. Joten et voi laittaa kahta kitkaa ja kahta nastaa, kaikkien neljän on oltava samoja.Tällä tietoa ensi viikon lauantaina vaihtuu tuliterät talvirenkaat autoon. Siihen asti hissutellaan loppuun ajetuilla kesärenkailla. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä kitkarenkaat on ainoat oikeat, että laitan nastarenkaat. Tiedoksi kaikille, joiden mielestä nastarenkaat on ainoat oikeat, että laitan kitkarenkaat.
Jännästi nämä vertailut "moniko kuolisi jos kaikki ajaisi kitkoilla" tms lähestyvät jonkun asiantuntija-arvion myötä kysymystä sen perusteella, mitä onnettomuuksissa tapahtuisi. Tulos voi sitten olla esimerkiksi 9 henkeä. Mutta jos tuollaisia arvioita tehdään, olisi syytä sitten tehdä oikein. Nastojen aiheuttamia kuolemia tulisi arvioida myös niiden asfaltista rouhimien pienhiukkasten perusteella.
Kaupunkiolosuhteissa tehdyt lähdearviot (mm. Kupiainen-Ritola) viittaavat siihen, että nastarenkaiden päällysteestä muodostamalla pölyllä on merkittävä vaikutus talvi- ja kevätaikaan havaittaviin PM10-pitoisuuksiin, ja että nastarenkaiden käyttöastetta vähentämällä on mahdollisuus laskea PM10-pitoisuuksia ko. vuodenaikoina.
Nokia Renkaiden mukaan PM10 ja sen alle olevat pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä mikroskooppisen pieninä ne voivat tunkeutua hengitysilman mukana keuhkoihin ja jopa verenkiertoon asti ja voivat aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia sekä hengitys- ja sydänsairaiden ennenaikaisia kuolemia.
Toisaalta taas voisi pohtia, että jos jokaisessa autossa olisi nastarenkaat, niin tarvitsisiko teitä esimerkiksi hiekoittaa ja suolata? Samaa voisi pohtia jalankulkijoiden ja pyöräilijöidenkin suhteen, että jos kaikki käyttäisivät nastakenkiä ja nastarenkaita, niin voisiko talvisin hiekoittamisen lopettaa kokonaan?
Taisi Tekniikan Maailman testissä paras kitkarengas päihittää ensimmäistä kertaa huonoimman nastarenkaan jäällä tapahtuvassa jarrutustestissä
Onko kellään kokemusta mitenkä paikkansa pitäviä auto-ja vannevalmistajien ilmoittamat keskireijän mitat on?
Löytyi vaan netistä sopivan hintaiset vanteet 60,0mm keskireiällä mutta kun autossani on keskireikä 60,1mm ni saako noita mahtumaan jollain konstia paikoilleen? Antaako millin periksi jos mänttää ne voimalla paikoilleen?
Eihän noissa mitoissa ole kuin millin kymmenesosa eroa (0,1 mm). Maallikkona voisin kuvitella että sopii ilman suurempaa hakkaamista.
Se on sitten se päivä vuodesta, jolloin autossa pitää olla kitkat tai nastarenkaat alla mikäli keli sitä edellyttää. Sakkoa tulee, jos ajaa kesärenkailla liukkailla keleillä.
Juuri nyt lounainen kulma Suomesta on lämmin eikä talvisista olosuhteista ole tietoakaan. Lisäksi ainakin ensi viikoksi on vielä luvattu varsin lämmintä ilmaa, jopa +10 menee rikki. Joten ei täällä ole vielä tarvetta renkaiden vaihtoon.
Itsellä on kylläkin kitkat, joten ne voisi jo käydä vaihtamassa vähän kuin varmuudeksi. Kitkarengas on jopa hiljaisempi kuin kesärengas, joten sitä kautta saa ajomukavuutta lisää.