Nimenomaan lumisilla alueilla pärjää hyvin kitkoilla. Pk-seudulla, ainakin tässä pohjoisreunalla veden ja jään vaihtelu on talvella jatkuvaa, ja siinä niitä nastoja tarvitaan. Jos asuisin jotain satoja kilometrejä pohjoiseen, kitka toimisi hyvin. Juuri nyt ei toki vielä tarvita kuin kesärengas täällä.
Olisi ollut kyllä talvirenkaiden paikka tänään, mutta kesägummeilla mentiin. Ensi viikolla taas lämpenee, joten eipä hoppuilla vielä. Aika sukkasillaan sai ajaa, nopeutta n. 60-70 km/h.
Olenko mä vielä parempi kuski jos vedän koko talven kesärenkailla?Olen keskivertoa parempi kuski, joten pärjään aivan hyvin kitkarenkailla.
Tuntuu, että suomalaisen (miehen) ajotaito ja itsevarmuus loppuu siihen kun aletaan miettimään tulevan talven renkaita.
Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
Malliesimerkki siitä, että ei ole tutustuttu aiheeseen ollenkaan, vaan mennään pelkillä oletuksilla. Jos ei ymmärrä kesärenkaan ja kitkarenkaan eroja niin kumiseoksen kuin kuvioinninkaan osalta niin voisi olettaa, että moni muukin autoiluun liittyvä asia on heikolla tasolla sisäistettynä. Suosittelen ottamaan asiasta oikeasti selvää ennenkuin jatkat autoilua ja vaarannat muiden kulkijoiden henkeä ja terveyttä. Ja kannattaa vielä kesä-/kitkarengas vertailun jälkeen tutustua nasta-/kitkarenkaiden eroihin samassa hengessä.Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.
Missä tilanteessa ne kitkat nyt ovat paremmat kuin nastat, vain kun tie on sula? Jossain väitetään, että kitkat ovat paremmat lumella, mutta sitten täällä palstalla joku väitti, että kitkat ovat hyvät pääkaupunkiseudulla, jossa ei varmasti kovin useasti lumella ajeta.
Eli mä vaarannan muiden hengen kun käytän nastarenkaita kitkojen sijaan? Tämäpä mielenkiintoista. Tätä kitkarenkaiden käyttäjien kärkästä suhtautumista kritiikkiin ei pysty kyllä ymmärtää. Niinkuin ylempänäkin todettiin, niin nastarengas on se turvallisempi vaihtoehto ja silloin ei pitäisi minkään nissanin rahkapurkin hyttiin kantautuvan pienen rapinan olla se prioriteetti, minkä mukaan valitaan vaarallisemmat renkaat.Malliesimerkki siitä, että ei ole tutustuttu aiheeseen ollenkaan, vaan mennään pelkillä oletuksilla. Jos ei ymmärrä kesärenkaan ja kitkarenkaan eroja niin kumiseoksen kuin kuvioinninkaan osalta niin voisi olettaa, että moni muukin autoiluun liittyvä asia on heikolla tasolla sisäistettynä. Suosittelen ottamaan asiasta oikeasti selvää ennenkuin jatkat autoilua ja vaarannat muiden kulkijoiden henkeä ja terveyttä. Ja kannattaa vielä kesä-/kitkarengas vertailun jälkeen tutustua nasta-/kitkarenkaiden eroihin samassa hengessä.
Missä kohtaa tässä viestissä on mainittu nastarenkaat?Jos kitkoilla tykkää ajella niin eikö se olis tosiaan halvempaa ja helpompaa vaan ajella kesärenkailla vuoden ympäri? Eikai se kitkan kumiseos voi niin paljoa lisäarvoa tuoda siihen pitoon, että sillä isoa merkitystä olisi?
Itsellä hiukan samanlainen yllättävän positiivinen kokemus Continentaalista, mutta nastoista. Oli suoraan sanottuna wow-efekti kun Contin nastat oli hiljaisemmat kun Bridgestonen kesärenkaat. Ei ollut pahaa sanottavaa etelän talvissa Contin nastoista oli sitten kuivaa, märkää tai liukasta. Toimi aina. Ja oli vieläpä hiljainen ainakin 3-sarjan Bemarissa.Edelliseen autoon ostin uudet Continentaalin kitkat, joihin olin kyllä todella tyytyväinen. Uskaltaisin väittää, että lumella ja loskassa toimivat paremmin kuin halvemmat nastarenkaat. Jäisellä kelillä joutui kyllä ennakoimaan, mutta jos yksin ajaisin ja autoni olisi vähän tuoreempi (sis. ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston etc.) valintani olisi kitkat.
Taitaa tosiaan olla niin, että vuonna 2013 tulleet nastarajoitukset ovat vain tarjonneet rengasvalmistajille tyyppihyväksytyn keinon tehdä entistä enenmmän tietä kuluttavia renkaita. Eli nastoja saa olla vaikka kuinka paljon, jos pystyy osoittamaan, ettei rengas kuluta tietä enempää kuin vähempinastainen. Ei se uutena kulutakaan, mutta käytön myötä syntyvät nastaulkonemat on vain pahentuneet. Linkki muutaman vuoden vanha, en huomannut uudempaa.Yksi asia mikä myös mietityttää noissa uusissa nastarenkaissa on niiden nastamäärät. Tuntuu todella suurelta määrältä, että yhdessä renkaassa alkaa olemaan jo yli 200 nastaa/rengas. On siinä asfaltti kyllä kovilla.