Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 253 991
  • 1 554

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei ole paljoa kokemusta kitkoista, mutta jostain syystä en ikinä uskaltaisi omaan autooni niitä alle laittaa. Kai se olisi aika sama päästellä kesärenkailla sitten koko talvi. Eihän niissä renkaissa ole mitään mikä tarttuu tiehen ja jäähän kiinni? Lumella toki ymmärrän, että pehmeä kumiseos uudehkoissa renkaissa ennen kuivahtamista ottaa hyvin kiinni, mutta kun noi talven kelit on niin vaihtelevia niin nastarengas on mun valinta.
Mäkään en ole koskaan maailman laidalle purjehtinut, mutta mitä sitten tapahtuu, kun sieltä litteän maailman reunalta purjehtii yli? Tippuuko johonkin kuoppaan vai mitä tapahtuu?
 
Talvirenkaita on uuden lain mukaan käytettävä kelin mukaan. Miten tuota nyt sitten pitää tulkita? Niitä ei siis tarvitse, jos tie on kuiva lumeton ja jäätön, se käy järkeen, mutta entäs jos on vaihtanut jo nastat alle ja lumet sekä jäät sulaa pois. Voiko siitä saada sakon jos ajelee nastoilla turhaan?

Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.
Meillä on toisessa autoista nyt nastat alla, vaikka etelässä asutaan. Alkuviikosta on yöpakkasia ja päivällä sataa vettä, joten siinä on syytä riittävästi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talvirenkaita on uuden lain mukaan käytettävä kelin mukaan. Miten tuota nyt sitten pitää tulkita? Niitä ei siis tarvitse, jos tie on kuiva lumeton ja jäätön, se käy järkeen, mutta entäs jos on vaihtanut jo nastat alle ja lumet sekä jäät sulaa pois. Voiko siitä saada sakon jos ajelee nastoilla turhaan?

Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.
Aikaisemmin talvirenkaat piti olöa viimeistään 1.12. alla. Nyt pitää olla viimeistään silloin jos/kun marraskuussa keli vaatii talvirenkaita. Eli jos 1.11. on pakkasta ja jäätä, pitäisi lain mukaan olla talvirenkaat alla. Näin ainakin luin iltapaskasta, joten pakko olla totta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kipaisin kotipaikalle viikonlopuksi tarkoituksena vaihtaa nastat alle suppiksenpoiminnan ja Jukurien matsin (ja ei jeepus että oli hyvä matsi) ohessa, mutta se paluumatkan jurnutuksen prospekti aiheutti sen verran jo alustavaa vitutusta että taidan pakata renkaat ja tunkin kyytiin ja jemmaa häkkivarastoon odottamaan sitä jääkeliaamua jona täytyy autolla liikkua. Tuskin on kuitenkaan lähimpään kuukauteen semmoista kun arkielämä ei juuri automatkailua vaadi.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Loistavia esimerkkejä ennakkoluuloista kitkarenkaita kohtaan. Kannattaisi ehkä tutustua niihin, ennen kuin noin vahvasti dumaa ne.
Ja sitten vielä kitkat takavetoisessa ja automaattivaihteisessa autossa. Eihän sillä mihinkään voi päästä.

Nastarenkaat vaativat suhteellisen vahvan kerroksen jäätä mihin tarttua, pelkällä mustalla jäällä ei nasta juurikaan pidä. Kitkoissahan kumiseos ja kuvio poikkeaa nastarenkaista, joten nastansa menettänyt nastarengas on kyllä huonoin vaihtoehto auton alla pyörimään. Normiajolla (jos sellaista on) neljä talvea menee ihan hyvin kitkoilla.

Kokemusta Continentalin, Michelinin, Hankookin, Nokian ja Kumhon kitkoista. Omassa ajossa erot ovat olleet lähinnä äänimaailmassa, Continentalit ehdottomasti hiljaisimmat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nastarenkaat vaativat suhteellisen vahvan kerroksen jäätä mihin tarttua, pelkällä mustalla jäällä ei nasta juurikaan pidä. Kitkoissahan kumiseos ja kuvio poikkeaa nastarenkaista, joten nastansa menettänyt nastarengas on kyllä huonoin vaihtoehto auton alla pyörimään. Normiajolla (jos sellaista on) neljä talvea menee ihan hyvin kitkoilla.
Poikkeaako se modernin nastarenkaan kumiseos niin hirveästi vastaavasta kitkarenkaasta? Eihän sitä jotain IceContactia kai nyt ihan pelkästään nastojen jääpidon ehdoilla ole kehitetty.

Sinänsä tämä on ikuisuusaihe, ja toivoisin että jokainen valitsisi ne renkaat oman tarpeensa mukaan. Vaikka omastakin ajostani yli puolet on motaria jolla pärjää hyvin kitkoillakin, niin sinne motarillekin pitää päästä ja siihen tarvitsen nastat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Talvirenkaita on uuden lain mukaan käytettävä kelin mukaan. Miten tuota nyt sitten pitää tulkita? Niitä ei siis tarvitse, jos tie on kuiva lumeton ja jäätön, se käy järkeen, mutta entäs jos on vaihtanut jo nastat alle ja lumet sekä jäät sulaa pois. Voiko siitä saada sakon jos ajelee nastoilla turhaan?

Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.

Periaatteessa voisi vielä kahden viikon ajan, jos ei kerrassaan olisi sellaisia säitä, jolla talvirenkaan käyttö olisi kelin mukaan perusteltu. Käytännössä ei, koska pk-seutua myöten oli toissayönä reippaasti pakkasta. Ei niitä enää sen Jälkeen pois tarvitse vaihtaa. Marraskuun alusta kun on käyttöpakko jokaisella talvikelillä, ei luonnollisestikaan voi sanktioida asiasta enää mitenkään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Poikkeaako se modernin nastarenkaan kumiseos niin hirveästi vastaavasta kitkarenkaasta? Eihän sitä jotain IceContactia kai nyt ihan pelkästään nastojen jääpidon ehdoilla ole kehitetty.

Sinänsä tämä on ikuisuusaihe, ja toivoisin että jokainen valitsisi ne renkaat oman tarpeensa mukaan. Vaikka omastakin ajostani yli puolet on motaria jolla pärjää hyvin kitkoillakin, niin sinne motarillekin pitää päästä ja siihen tarvitsen nastat.
Tämäpä juuri. Kyllähän nastarenkaassa samalla tavalla on se ”kitkarengas” siellä alla. En mä kyllä ymmärrä nastarenkaitten haukkumistakaan varsinkaan vedoten johonkin äänimaailmaan? Toki toyotalla tai nissanilla ajellessa renkaiden äänet varmasti kuuluvat hyttiin ja se ärsyttää. Mutta ikuisuusaihe tämäkin on, enkä jaksa tässä sen enempää alkaa vääntämään kun tuossa toisen ketjun apple vs android keskustelussakaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Talvirenkaita on uuden lain mukaan käytettävä kelin mukaan. Miten tuota nyt sitten pitää tulkita? Niitä ei siis tarvitse, jos tie on kuiva lumeton ja jäätön, se käy järkeen, mutta entäs jos on vaihtanut jo nastat alle ja lumet sekä jäät sulaa pois. Voiko siitä saada sakon jos ajelee nastoilla turhaan?

Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.

En usko. Eihän tämä uusi laki muuttanut paljonkaan, esim. Pohjois-Suomessa on iät ja ajat vaihdettu talvirenkaat alle kun alkaa olla lumisateiden ja pakkasien tuntua ilmassa, ja keväällä sitten vaihdetaan kesärenkaisiin joskus vapun jälkeen kun takatalven uhkaan ei enää uskota. Virallisiin kalenterin mukaisiin vaihtamisaikoihin ei kiinnitetä mitään huomiota, eikä siihenkään jos joku vaihtaa renkaat syksyllä viikon aikaisemmin kuin olisi tarvetta, tai keväällä vasta pari viikkoa sen jälkeen kun lumet on sulaneet.

Rangaistuksesta ei taida olla pelkoa kuin selkeissä tapauksissa, siis jos vielä juhannuksena rapistelee nastoilla.

Teiden pilaantumisesta en tiedä, mutta renkaiden ikää ei taida paljonkaan lyhentää syksyn aikainen vaihtaminen, kelit on kuitenkin jo viileitä. Kevään myöhästyminen voi kuluttaa enemmän.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän sitä tule ruuvattua nastat alle molempiin autoihin lokakuun viimeinen päivä keleistä riippumatta. Siihen asti mennään kesärenkailla, täällä varsinais-suomessa ennusteet näyttäis olevan 5-10 asteen välillä siihen saakka ainakin.
Ei ainakaan tule sitten poliisien kanssa epäselviä tilanteita olisko pitänyt olla talvirenkaat vai ei. Valtio tarvitsee sakkotuloja ja tässä uusi keino siihen..
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Aamulla ennen töitä ruuvasin nastarenkaat alle, kun oli viiden sentin kerros räntää maassa. No ei ole enää, vettä sataa kaatamalla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Talvirenkaita on uuden lain mukaan käytettävä kelin mukaan. Miten tuota nyt sitten pitää tulkita? Niitä ei siis tarvitse, jos tie on kuiva lumeton ja jäätön, se käy järkeen, mutta entäs jos on vaihtanut jo nastat alle ja lumet sekä jäät sulaa pois. Voiko siitä saada sakon jos ajelee nastoilla turhaan?

Tuli vaan mieleen, kun somessa jotkut innokkaimmat hehkuttavat vaihtaneensa nastat alle jo nyt, vaikka lähipäivät näyttää pelkkää vesikeliä. Raippaa siitä sietäisi saada, että pilaa tiet ja renkaansa vaihtamalla kumit liian aikaiseen.
No joo, kyllä järkeä saa ja pitää käyttää, eikä kiirehtiä vaihtamaan, jos kaikki ennusteet viittaa kesäkelien jatkuvan vielä parisen viikkoa vähintään. Mutta sitten kun se öisen lumisateen tai mustan jään uhka on olemassa,niin kannattaa vaihtaa ja unohtaa vahingot tiestölle. Luulis oman ja muiden terveyden olevan tärkeintä. Täällä pk-seudulla tarkoittaa käytännössä sitä, että nastoilla paukutellaan paljon vuoden mittaan, kun talvet ovat lauhoja. Ei sille oikein mitään mahda, mihinkään useisiin vaihtoihin en lähde, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Viikonloppuna meni nastat alle, kyllähän täälä Oulussa aika talviseksi heitti kelit nyt. Ensi viikolle taas ilmeisesti olisi plussakelejä mutta nastoilla mennään taas kevääseen, sama vaikka tulisi hellettä yksi viikko välissä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No joo, kyllä järkeä saa ja pitää käyttää, eikä kiirehtiä vaihtamaan, jos kaikki ennusteet viittaa kesäkelien jatkuvan vielä parisen viikkoa vähintään. Mutta sitten kun se öisen lumisateen tai mustan jään uhka on olemassa,niin kannattaa vaihtaa ja unohtaa vahingot tiestölle. Luulis oman ja muiden terveyden olevan tärkeintä. Täällä pk-seudulla tarkoittaa käytännössä sitä, että nastoilla paukutellaan paljon vuoden mittaan, kun talvet ovat lauhoja. Ei sille oikein mitään mahda, mihinkään useisiin vaihtoihin en lähde, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa.
Mutta miksi ihmeessä pk-seudulla nastoilla sitten ajelet? Varsinkin pk-seudulla pärjää hyvin kitkoillakin. Niitä kelejä, missä nastoja tarvitaan, on tosi harvoin ja jos max. muutamana sellaisena päivänä talvessa ei ajotaito riitä kitkoilla ajamiseen, niin semmoisena päivänä voinee auton jättää kotiin. Tähän aikaan vuodesta se musta jääkin on niin ohutta, että nastoista ei ole vastaavaa hyötyä kuin kunnon jäällä. Lumessa ja sohjossa usein taas ne kitkat on jopa paremmat kuin nastat.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi ollut kyllä talvirenkaiden paikka tänään, mutta kesägummeilla mentiin. Ensi viikolla taas lämpenee, joten eipä hoppuilla vielä. Aika sukkasillaan sai ajaa, nopeutta n. 60-70 km/h.
 

Liitteet

  • BF049FE3-1D45-47CD-B012-DE26A80B8048.jpeg
    BF049FE3-1D45-47CD-B012-DE26A80B8048.jpeg
    527,9 KB · kertaa luettu: 172

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta miksi ihmeessä pk-seudulla nastoilla sitten ajelet? Varsinkin pk-seudulla pärjää hyvin kitkoillakin. Niitä kelejä, missä nastoja tarvitaan, on tosi harvoin ja jos max. muutamana sellaisena päivänä talvessa ei ajotaito riitä kitkoilla ajamiseen, niin semmoisena päivänä voinee auton jättää kotiin. Tähän aikaan vuodesta se musta jääkin on niin ohutta, että nastoista ei ole vastaavaa hyötyä kuin kunnon jäällä. Lumessa ja sohjossa usein taas ne kitkat on jopa paremmat kuin nastat.
Koska ajan myös Itä-Suomessa ja lapissa, eikä tästä tarvitse ajaa kuin Lahteen hiihtämään, niin kelit jo ihan eri.

Edit: Se on kyllä totta, että molemmissa autoissa ei tarvitsis nastoja meillä olla, mutta ajellaan nyt kauppakassistakin nastat sileeks ensin ja mietitään sitten uusittaessa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Jälkikiristykset kävin tänään teettämässä nastoihin. Viikonloppuna menivät jo alle. Jos joku toimii hyvin niin nuo Vianorin rengashotellit ainakin sörkassa ja lentokentän kupeessa. Ei ole koskaan pettänyt. Minuuttien homma ja matka jatkuu. Yritettävä aina kohtuu ajoissa vaihtaa että voi ajella töissä rauhassa ympäri kyliä ja välillä käydä maallakin.
 

Veijari

Jäsen
Mistä olette hankkineet uusia alumiinivanteita? Kokoluokka 20 tuumaa. Saako jostain Saksasta tai Virosta tilaamalla oleellisesti halvemmalla?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta miksi ihmeessä pk-seudulla nastoilla sitten ajelet? Varsinkin pk-seudulla pärjää hyvin kitkoillakin. Niitä kelejä, missä nastoja tarvitaan, on tosi harvoin ja jos max. muutamana sellaisena päivänä talvessa ei ajotaito riitä kitkoilla ajamiseen, niin semmoisena päivänä voinee auton jättää kotiin. Tähän aikaan vuodesta se musta jääkin on niin ohutta, että nastoista ei ole vastaavaa hyötyä kuin kunnon jäällä. Lumessa ja sohjossa usein taas ne kitkat on jopa paremmat kuin nastat.

Nimenomaan lumisilla alueilla pärjää hyvin kitkoilla. Pk-seudulla, ainakin tässä pohjoisreunalla veden ja jään vaihtelu on talvella jatkuvaa, ja siinä niitä nastoja tarvitaan. Jos asuisin jotain satoja kilometrejä pohjoiseen, kitka toimisi hyvin. Juuri nyt ei toki vielä tarvita kuin kesärengas täällä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nimenomaan lumisilla alueilla pärjää hyvin kitkoilla. Pk-seudulla, ainakin tässä pohjoisreunalla veden ja jään vaihtelu on talvella jatkuvaa, ja siinä niitä nastoja tarvitaan. Jos asuisin jotain satoja kilometrejä pohjoiseen, kitka toimisi hyvin. Juuri nyt ei toki vielä tarvita kuin kesärengas täällä.
No ei niitä oikeasti liikaa tarvita, ellei asu jossain syrjäisemmällä alueella. Uudellamaalla itsekin autoillaan ja kitkoilla pärjännyt hyvin jo vuosia. Toki jos liikkuu tosiaan jossain syrjemmässä, missä teiden kunnossapitokin on taajama-alueita heikompaa, niin sitten kyllä. Toki kitkoilla täytyy toisinaan enemmän sitä nopeutta suhteuttaa keliin sopivaksi, mutta se onnistuu kyllä helposti.
 

BaronFIN

Jäsen
Päivittäin käytän autoa ja 20 vuotta ajanut kitkoilla ja yhden ainoan kerran on ollut fiilis, että peilikirkkaalla jäätiellä Sysmän perukoilla 15 asteen pakkasessa olisi nasta saattanut luoda turvallisuuden tunnetta, mutta siitäkin selvittiin.

Kitkaa ajetaan perstuntumalla ja nastaa korvalla. Siinä vaiheessa kun korva kertoo nastoilla, että ” ny se nasta ottaa kiinni” (eli rengas lähtee joko sutimaan tai luistamaan rapirapirapi...), niin väitän, että kitkalla on sama ote tiehen, mutta se lähtee hienovaraisemmin liukumaan ilman teatraalista rapinaa. Jos tässä kohtaa tilannenopeus on kesäolosuhteiden mukainen niin pöpelikössä ollaan.

Väitän: kitkalla pärjää, jos ajaa ennakoiden, mutta jos ajamisen tueksi haluaa nastojen rapinan kertomaan renkaan otteesta tiehen, niin sitten mennään sen mukaan ja nasta on silloin ok.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kävin tänään vaihdattamassa talvirenkaat alle klo 13.00. Tulin kotiin ja näin uutisista Turussa rihuvaan tulipaloon. No, siellä ne mun kesärenkaat vanteineen sitten paloi. Tuli jo rengasliikkeestä tekstiviesti, jossa kerrottiin, että rengasasiat hoidetaan mahdollisimman nopeasti. Onneksi ehdin jo vaihdattamaan talvikumit alle.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kävin tänään vaihdattamassa talvirenkaat alle klo 13.00. Tulin kotiin ja näin uutisista Turussa rihuvaan tulipaloon. No, siellä ne mun kesärenkaat vanteineen sitten paloi.
Toisaalta pitäisi tulla kevääksi uudet tilalle. Minullekin kyllä kelpaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tänään vaihdattamassa talvirenkaat alle klo 13.00. Tulin kotiin ja näin uutisista Turussa rihuvaan tulipaloon. No, siellä ne mun kesärenkaat vanteineen sitten paloi.
Kumma, että yhden rengassarjan palaminen uutisoidaan Ylen etusivulla saakka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös