Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 725
  • 1 534

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ranskalainen työkaverini ajaa autoa Puolassa, mutta vaihtaa vain kaksi eturengasta talvirenkaisiin. Nyt siis sitten tietenkin talvesta kesään.

Mutta siis mitä helvettiä, eihän tuossa ole mitään tolkkua? Puolan lakia se ei riko, mutta kuka ajaa autoa eriparirenkailla. Onko tuo millään mittarilla normaalia vai normaalia touhua patonkien ja viinimukien ääressä.
 

Glove

Jäsen
Eipä ole tullut tunkille käyttöä kun mies makaa sairaalassa. Jospa sitä ensi vikolla pääsisi kotiin ja haistelemaan tuulen suunntaa ja kevään tuloa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän oikein hyvin sen, että kausisäilytyksestä vaihtoineen maksaa sen satasen tms. koska palveluita nyt vain on kiva ja hyvä käyttää. Yhtälailla ymmärrän myös sen, että jos renkaidensäilytykseen ja vaihtoon on fasiliteetit, sen tekee itse. Mä ajoin maanantaina appilaan, vaihdoin renkaat hallitunkin ja pulttipyssyn avustuksella, vaimo imuroi auton samalla. Lähdöstä kotipihaan alle tunnissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Renkaat vaihdetaan aina hyvän sään aikana. Varsinkin syksyllä tärkeää. Sen verran se homma kyrpii, että kelin ei tule aiheuttaa yhtään ylimääräistä kärsimystä kyllä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos autoa ei saa nosturille tai viitsi siitä maksaa paria kymppiä, niin renkaidenvaihto itse on aikamoisen typerää puuhaa. Toki jos tykkää puuhastelusta niin sitten eri asia. Muijan renkaat pitäisi vaihtaa, kun aikoo "säästää".
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos autoa ei saa nosturille tai viitsi siitä maksaa paria kymppiä, niin renkaidenvaihto itse on aikamoisen typerää puuhaa. Toki jos tykkää puuhastelusta niin sitten eri asia. Muijan renkaat pitäisi vaihtaa, kun aikoo "säästää".
Väärin. Se lava (tässä tapauksessa sanalla lava viitataan 24 pakkiin) kaljaa maksaa sen saman 20€, ei vituta enää yhtään niin paljon. Ja jos se muija ei tykkää, niin sille pitää opettaa että remonttioluet on tärkeämpää kuin remontti.
 

BaronFIN

Jäsen
Pulttipyssy 29e ja hallitunkki 30e. Seitsemän vuoden ajan omassa pihassa vaihdettu kahden auton renkaat (20e x 28 kpl). Voisin väittää, että ovat maksaneet itsensä iloisesti takaisin puhumattakaan ajallisesta säästöstä ja säätämisestä rengasliikkeen kanssa. Näillä vehkeillä menee alle tunti puuhasteluun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pulttipyssy 29e ja hallitunkki 30e. Seitsemän vuoden ajan omassa pihassa vaihdettu kahden auton renkaat (20e x 28 kpl). Voisin väittää, että ovat maksaneet itsensä iloisesti takaisin puhumattakaan ajallisesta säästöstä ja säätämisestä rengasliikkeen kanssa. Näillä vehkeillä menee alle tunti puuhasteluun.
Kyllä yhden renkaan vaihtaa reilusti alle kymppiin kun on oikeasti pakko. Kokemusta on, mutta ei siitä kukaan nauti. Tosin ei kyllä nauti siitä normaalistakaan vaihtamisesta vaikka olisi millaset vermeet. Mutta jotkut arvottaa vapaa-aikansa sen mukaan että tunnista 20€ on liian vähän rahaa, toiset (köyhät kuten minä) pitää sitä aika hyvänä tuntipalkkana, mistä verottaja ei ota omiaan välistä... vielä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Hauskaa sinänsä kun laskeskellaan näitä kuluja ja vertaillaan säästöjä. Mitä jos tutkittaisiin hieman näiden kulujen ulkopuolelta? Mitä todellisuudessa säästät ja mihin muuhun turhaan se säästö sitten kuitenkin menee? Niin, ehkä ei enää laskeskellakaan tarkemmin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hauskaa sinänsä kun laskeskellaan näitä kuluja ja vertaillaan säästöjä. Mitä jos tutkittaisiin hieman näiden kulujen ulkopuolelta? Mitä todellisuudessa säästät ja mihin muuhun turhaan se säästö sitten kuitenkin menee? Niin, ehkä ei enää laskeskellakaan tarkemmin.
Minä kai jo "säästökohteeni" aika selvästi ilmaisin? Ehdottomasti win-win itselle ja hyvä tekosyy tuon kauniimman osapuolen suuntaan.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minä kai jo "säästökohteeni" aika selvästi ilmaisin? Ehdottomasti win-win itselle ja hyvä tekosyy tuon kauniimman osapuolen suuntaan.

Vertailuni ei ehkä sovi tähän kuin idealtaan, mutta monesti esimerkiksi tupakoinnin lopettamista kannustetaan sillä, että säästää rahaa ja katso mitä sillä säästöllä saat! Todellisuudessa se sama raha johonkin turhaan aina menee, ellei selkeästi laita vaikka purkkiin sitä säästettyä rahaa jemmaan. Siten vain voi nähdä mitä todellisuudessa säästää johonkin asiaan liittyen. Muutoin tämä on vain puolelta toiselle huutelua ja "säästämistä" vailla konkreettista todistetta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vertailuni ei ehkä sovi tähän kuin idealtaan, mutta monesti esimerkiksi tupakoinnin lopettamista kannustetaan sillä, että säästää rahaa ja katso mitä sillä säästöllä saat! Todellisuudessa se sama raha johonkin turhaan aina menee, ellei selkeästi laita vaikka purkkiin sitä säästettyä rahaa jemmaan. Siten vain voi nähdä mitä todellisuudessa säästää johonkin asiaan liittyen. Muutoin tämä on vain puolelta toiselle huutelua ja "säästämistä" vailla konkreettista todistetta.
Tavallaan kyllä, tavallaan ei. Kyse on vaihtoehtoiskustannuksista. Miten kukin ne tarpeet määrittelee niukkuuden vallitessa. Minä hikoilen mieluummin tunnin, lämmitän saunan ja jauon kaljaa, kuin maksan jollekkin firmalle 20€ (tosin täällä ei 20€ liikautta persettään yksikään firma). Kuten olen muistaakseni jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut, niin vastaavasti se 20€ ei olisi ollut minulle liikaa maksaa siitä jos joku junnujoukkue järjestäisi (lajista riippumatta) tälläisen vaihtotalkoon. Siihen muistelisin ihan asiallisesti vastatun että nykyaikana riskit on melkoiset että joku pelti tai pultti menee väärin ja sitten maksaa enempi kuin voi tienata. Mutta minä puhuinkin nyt niistä vaihtoehtoiskustannuksista. Minä mielelläni tukisin nuoria tuolla summalla, silläkin riskillä että mun ruosteläjään tulisi yksi naarmu lisää, mutta saman maksaminen jollekkin firmalle, sen kaljan sijaan, on liikaa.

Tyhmää, ehkä, mutta toisaalta minun suhteellisen niukoissa tuloissani on tähänkin asti riittänyt sen verran löysää että mielelläni tuen paikallisia urheiluseuroja. Toki myönnän auliisti sen, että minä olen saanut ja saan niiltä enemmän rahaa kuin koskaan voin sinne laittaa, toki siis korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta ja sitä aikaa olen laittanut aika rutkasti.
 
Voisin väittää, että ovat maksaneet itsensä iloisesti takaisin puhumattakaan ajallisesta säästöstä ja säätämisestä rengasliikkeen kanssa. Näillä vehkeillä menee alle tunti puuhasteluun.

Minä olen tähän ikään asti vaihtanut renkaat aina itse mutta koska pistin hiljattain haisemaan ja ajan tällä hetkellä monta kymmentä kertaa arvokkaampaa autoa kuin vielä viime syksynä (tuolloisen menopelin arvo taisi olla noin 300 euroa), päätin että enää en vaihda itse, sillä todennäköisemmin joku muu laittaa renkaat paikalleen aiheuttamatta autolle vaurioita.

Täällä Tampereella AMK-opiskelijat pyörittävät Prismojen parkkihalleissa Pitstop-nimistä palvelua. Matka Prismalle kesti seitsemän minuuttia suuntaansa, muutaman minuutin odottelin omaa ennakkoon netissä varattua ja maksettua vuoroani, ja renkaanvaihtoon kului kymmenisen minuuttia. Lisäksi ajan varaamiseen netissä sekä renkaiden nosteluun meni kumpaankin muutama minuutti. Kyllä tuossa ajassa äijjä renkaat vaihtaisi kotikonsteinkin, mutta kaltaiseni laiska ja kädetön vätys ei. Mutta saatan mä niitä taas ryhtyä vaihtamaan itsekin, kunhan auto on ensin menettänyt hieman arvoaan.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Renkaiden vaihto on jopa ihan kivaa, kun on kunnon välineet. Itse hommailin viime syksynä paremman tunkin, ja momenttiavaimen sellaisen teleskooppiavaimen kaveriksi. Pienet hyötyliikunnatkin siitä saa, kun kanniskelee niitä renkaita muutaman sata metriä sen riuhtomisen lisäksi.

Viime syksynä meinasi tosin käydä huonosti, kun vaimon autoon vaihtelin talvirenkaita hämärissä olosuhteissa. Tarvikevanteissa oli sellaiset värittömät sovittimet, jotka juuttuivat napaan kiinni. En sitten niitä huomannut, vaan pyöräyttelin suorasovitteiset vanteet siihen päälle. Löysällehän ne jäivät. Onneksi eivät lähteneet ajossa irti.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Henkilökohtaisesti en vaihda renkaita säästön vuoksi itse, vaan siksi, etten viitsi noin yksinkertaista palvelua ostaa. Autotalli on loistava paikka tehdä tuokin homma ihan itse omin pikku kätösin. Reiluun tuntiin vaihtaa kahteen autoon renkaat ja mukana on pirssien edestakaisin siirtely pihamaalla.

Meinasin toki toiseen vaihdattaa rengasliikkeessä, mutta epäilin jonottamiseen menevän enemmän aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pulttipyssy 29e ja hallitunkki 30e. Seitsemän vuoden ajan omassa pihassa vaihdettu kahden auton renkaat (20e x 28 kpl). Voisin väittää, että ovat maksaneet itsensä iloisesti takaisin puhumattakaan ajallisesta säästöstä ja säätämisestä rengasliikkeen kanssa. Näillä vehkeillä menee alle tunti puuhasteluun.

Tietysti näinkin. Itseäni kyllä ottaa kupoliin kaikki omistamani tavarat, joilla on hyvin vähän käyttöä. Mutta vaihdan renkaat itse, koska ajankäytön suunnittelu ei ole lempihommiani. Havaitsen, että nyt on oikea sää, ei muuta tekemistä ja turvallisuus / laillisuussyistäkin vaihtoon olisi hyvä ryhtyä. Sitten vaan hommiin. Mutta ihan ristikkoavaimella tuosta selviää. Eilen tosin naksauttelin momenttiavaimella, kun appiukolla sellainen on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vertailuni ei ehkä sovi tähän kuin idealtaan, mutta monesti esimerkiksi tupakoinnin lopettamista kannustetaan sillä, että säästää rahaa ja katso mitä sillä säästöllä saat! Todellisuudessa se sama raha johonkin turhaan aina menee, ellei selkeästi laita vaikka purkkiin sitä säästettyä rahaa jemmaan. Siten vain voi nähdä mitä todellisuudessa säästää johonkin asiaan liittyen. Muutoin tämä on vain puolelta toiselle huutelua ja "säästämistä" vailla konkreettista todistetta.

Siiskö oikeaa säästämistä on loputa vain se, että vaikkapa tupakoinnin kulut jättäisi tienaamatta eli käyttäisi vähemmän aikaa ansaintahommiin?
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Uskomatonta, miten paljon tästäkin asiasta on keskustelua. Renkaiden vaihtaminen on mukava pikkuaskare ja hyötyliikuntaa. Ymmärrän kyllä hyvin myös sen, että vie vaihdatettavaksi jonnekin, jos itse ei jaksa, kun eihän tuo nyt paljoa maksa.

Ekoja kertoja kun vaihdoin, niin halusin tehdä sen siksikin, ettei tumpelolta menisi sormi suuhun, jos vaikka rengas joskus puhkeaa ajaessa.

Tänään köröttely äitin luokse, missä renkaat venaavat tallissa. Alkujumppana renkaiden vaihto ja sitten mutsin ruokapöytään ja saunaan. Kyllä kelpaa, kun sellaisesta luksuksesta kuin sauna ei pääse omassa yksiössä nauttimaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lisätäänpä tähän hedelmälliseen keskusteluun vielä sellainen muuttuja kuin omatoimisen vaihtajan lihasvoima. Nimittäin, jotkut tapaavat sanoa, ettei punttien nostosta ole hyötyä, vaan itse huomasin, että talven voimapainotteisen puurtamisen jälkeen renkaat tuntuivat yllättävänkin kevyiltä. Ovat ne ennenkin yhdellä kädellä siirtyneet, mutta ei näin helposti. Vittu joo, ei oo ihan hukkaan menneet hikipisarat, hei!

#pystärit #viparit #salivoimaa #käytännönvoimaa
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Henkilökohtaisesti en vaihda renkaita säästön vuoksi itse, vaan siksi, etten viitsi noin yksinkertaista palvelua ostaa. Autotalli on loistava paikka tehdä tuokin homma ihan itse omin pikku kätösin. Reiluun tuntiin vaihtaa kahteen autoon renkaat ja mukana on pirssien edestakaisin siirtely pihamaalla.

Meinasin toki toiseen vaihdattaa rengasliikkeessä, mutta epäilin jonottamiseen menevän enemmän aikaa.
Itsellä on siitä hyvä tilanne että pihalla ei tarvitse edes autoja liikuttaa että tuo onnistuu. Kompura vaan autojen väliin, niin ylettää kumpaakin. Ja enemmän hommaa itsellä on ainakin rahdata kahden auton renkaat varastosta autoon ja viedä ne takaisin, kuin itse vaihtamisessa. Rengashotelli on sitten taas kahteen autoon kallis ja aina tuntuu olevan ongelmia ajan saamisessa. Varsinkin kiireellisissä tilanteissa. Kerran olen lähtenyt kesäkumeilla vähän kyseenalaiseen aikaan liikenteeseen ja meinasi jäädä viimeiseksi autoilukerraksi.

Toki helppo se on sanoa kun on mahdollisuudet säilyttää ja vaihtaa itse helposti. Kompura + pulttimopo + momenttiavain + tunkki maksoi suurinpiirtein saman verran kuin kahden auton vuoden (eli kaksi vaihtoa per auto) rengashotelli maksaisi. Ja silloin harvoin kun on tarvetta, niin tuossa on helppo samalla kertaa vaihtaa jarrupalat ( vielä harvemmin myös jarrulevyt).
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itsellä on siitä hyvä tilanne että pihalla ei tarvitse edes autoja liikuttaa että tuo onnistuu. Kompura vaan autojen väliin, niin ylettää kumpaakin.

Joo, kyllä pihamaalla pystyisi autoja siirtelemättä, mutta mukavuudenhaluisena ihmisenä teen tuon operaation tallin puolella. Kaikin puolin mukava miljöö tasaisine ja kuivine lattioineen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Voisi mennä ihmettelyketjuunkin, mutta kuka viitsii käyttää itse tunkkia kun renkaidenvaihto maksaa 20€?
Minä viitsin ainakin. Säästyy hiukan rahaa ja vielä enemmän aikaa ja välttyy turhalta renkaiden nostelulta auton kyytiin ja pois. Hommaan menee aikaa reilu puoli tuntia, samalla siinä ehtii tutkiskella jarrujen, vetoakselin suojakumien, pyöränlaakerien ym. kunnon. Huomattavasti nopeampi ja kivuttomampi homma kun varailla aikoja ja lähteä vaihdattamaan.

Rengashotelli ei omalla kohdallani ole edes harkinnassa. Renkaat mahtuu talliin helposti ja siitä ne saa alle just silloin kun tarvitsee ja haluaa. Viime syksy oli melkoinen katastrofi kun ainakin tänne Pirkanmaalle tuli lumi kerralla ennen kunnon pakkasia ja kaikki tarvitsi talvikiekot alleen samaan aikaan. Hillittömiä ruuhkia, renkaita hävisi kun meni kiireessä väärän auton alle, ihmiset joutuivat hakemaan renkaita säilytyksestä ja vaihtamaan itse kun liikkeeissä ei ehditty ruuhkan takia vaihtamaan. Ei kiitos tuollaista souvinkia omalle kohdalleni.
 
Mutta saatan mä niitä taas ryhtyä vaihtamaan itsekin, kunhan auto on ensin menettänyt hieman arvoaan.

Oman kokemuksen mukaan rengaspaikan rasvanäpit tärvelevät autoa todennäköisemmin kuin minä itse.

Nostetaan väärästä paikasta, kolhitaan helmoja, naarmutetaan likaisilla rukkasilla peltipintaa, istutaan paskaisilla haalareilla penkeille jne.

Tästäkin huolimatta ajattelin tänä keväänä vaihdattaa. Syksyllä tuli kiire ja piti hoitaa homma itse. Fiiliksen mukaan mennään, eikä mitään ehdotonta katsantokantaa tässä(kään) asiassa ole. Kitkat ovat siitä kivat, että niillä rullailee kuivalla asfaltillakin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Siiskö oikeaa säästämistä on loputa vain se, että vaikkapa tupakoinnin kulut jättäisi tienaamatta eli käyttäisi vähemmän aikaa ansaintahommiin?

En minä tuosta tiedä, mutta ehkä pointti oli se, että jos ei yhtään laskeskele mitä säästää vaan ajattelee vain säästävänsä, niin mistä tietää paljonko säästää. Ei pitäisi olla vaikea ajatus käsitellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi ihmeessä vaihtaisin itse? Ensinnäkin, ei ole paikkaa säilyttää niitä ylimääräisiä renkuloita järjellisen matkan päässä. Lähin ja samalla ainoa mahdollinen paikka yli tunnin ajomatkan päässä. Eipä tuossa juuri tuntipalkoille pääse, kun ajat reilun 100 km suuntaansa. Jee, säästin 20 €, eikä bensoihin mennyt kuin 22 €. Puhumattakaan siitä, minkälaista lottoa se olisi ajoittaa vaihtoreissu säiden kanssa varsinkin syyskaudella. Keväällä tuo olisi jo helpompaa säiden puolesta. Mutta ei se mökki niin talviasuttava ole, että siellä viitsisi enää/vielä noihin aikoihin yöpyä. Vaikka ihan sama, kun en edes harkitse tuota vaihtoehtoa. Maksan joka tapauksessa säilytyksestä, enkä näe kovin mielekkäänä puuhana pyytää ne renkaat sieltä itse vaihdettavaksi, kun se kuuluu palvelun hintaan jo valmiiksi. Vaikka nykyinen rengashotellini ei edes ole hinnat alkaen -malli, yhden neliömetrin varastotilan vuokraaminen tulisi vähintään tuplaten kalliimmaksi vuositasolla.

Ja toiseksi, autoon liittyvistä hommista tuo on about vastenmielisin homma muutenkin. Joku polttimoiden vaihto ja niihin liittyvät älypelit kiinnitysmekanismien kanssa nyt vielä menee itse tehtävien hommien listaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös