Henk. koht. mulla ei oo suurta tunteen paloa tässä asiassa, mutta käsitykseni mukaan nastoja pidetään yhä turvallisempina renkaina ja siksi valitsen ne.
Onko jossain määritelty kuinka paljon parempia kitkat on lumikelillä? Mun ymmärrys on, että ero ei suuri ole, mutta voin olla väärässäkin. On pohjoisessakin jääkelejä vuoden mittaan, niin en ihan suorilta pidä kitkoja parempina sielläkään.
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa.
Mikäli uusimpien renkaiden testituloksiin on uskominen (Moottori-lehden nastarengastesti numerossa 9/2018 ja kitkarengastesti, jossa verrokkina joka testin paras ja huonoin nastarengas, numerossa 10/2018), muutaman laadukkaimman merkin osalta nastat ja kitkat ovat lumella ja ei-jäisellä asfaltilla suunnilleen tasoissa, mutta jäällä nasta pitää huomattavasti paremmin. Kitkarenkaan ainoa etu on pienempi rengasmelu ja hiukkaspäästöt.
Meillä se yhtenä tai kahtena päivänä mahdollisesti saavutettu pieni turvallisuusetu ajoi konsensuspäätöksellä 150 päivän ajomelun ja hiukkasemission tuotannon editse vaan, koska auto ja sen kakkoskuski ovat etenemiskyvyltään korkeintaan keskinkertaisia. Pelkästään itselleni, tai kunnolliseen autoon, olisi tullut kitkat.
Pohdittavaa: Miten noiden testien huonoimmat tänä vuonna paistetut nasta- ja kitkarenkaat pärjäisivät testissä 2 / 3 / 4 talvea ja 24 / 36 / 48 tkm ajettuja v. 2014 testivoittajia vastaan?
Test Worldin mukaan talvirenkaalla ajetaan asfaltilla keskimäärin 30-40 tkm.
All in all, renkaiden vaikutus on hyvin pieni verrattuna ajotapaan, jonka muuttaminen ei maksa mitään.