Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 255 101
  • 1 554

Undrafted

Jäsen
Talven yllättäminen niin ja näin. Tutuissa jokunen ajelee kesärenkailla vaihtelevin syin ja varmasti pääosin pärjäävät ongelmitta mutta onhan niillä korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Joidenkin kohdalla tämä riski toteutuu ja viime kädessä kuskin itsensä tehtävä valinta omasta riskinottohalukkuudesta. Yllättääkö talvi sitten jos kuski kuitenkin tiedostaa riskinottonsa?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Talven yllättäminen niin ja näin. Tutuissa jokunen ajelee kesärenkailla vaihtelevin syin ja varmasti pääosin pärjäävät ongelmitta mutta onhan niillä korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Joidenkin kohdalla tämä riski toteutuu ja viime kädessä kuskin itsensä tehtävä valinta omasta riskinottohalukkuudesta. Yllättääkö talvi sitten jos kuski kuitenkin tiedostaa riskinottonsa?

Liukkaus on elementti, jota ei pitäisi kenenkään uskoa hallitsevansa varmaotteisesti. Siitä todisteena ihan kävellen tapahtuvat liukastumiset joita tapahtuu ihan älyttömän paljon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liukkaus on elementti, jota ei pitäisi kenenkään uskoa hallitsevansa varmaotteisesti. Siitä todisteena ihan kävellen tapahtuvat liukastumiset joita tapahtuu ihan älyttömän paljon.
Mutta onhan siinäkin eroja. Osa kaatuilee jatkuvasti liukkaalla, osa pystyy tekemään korjausliikkeitä. Esimerkiksi anoppini kaatuilee liukkaalla kuin Dave Spina, itse kun taas nopeilla jaloillani pystyn yleensä ns takajalalla korjaamaan jos meinaan liukastua.
Olen myös paljon keskimääräistä parempi kuljettaja tietysti.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Täällä Tampereella oli viikonloppuna reippaasti pakkasta mutta ei mitään tietoa liukkaudesta ja kesärenkailla on pärjännyt oikein mainiosti. Keskiviikosta lähtien onkin sitten lämmintä tiedossa niin pitkälle kuin ennustus yltää (pari viikkoa), eli nyt voi tyytyväisenä ajella hiljaisilla ja turvallisilla kesärenkailla kun talvipyörät vaihtaneet joutuvat luistelemaan nastoillaan märällä asvaltilla.
Juu, näitä tyyppejä oli eilen liikenteessä Helsingissä. Siellä sun täällä oli autoja pitkin poikin varsinkin ylämäissä, kun olivat syystä tai toisesta joutuneet toppaamaan ja liikkeellelähtö oli sitten vähän nihkeämpää. No, tämän tietysti vältti, jos ei ajanut eikä aja vastaavilla keleillä ja / tai osaa ennustaa yllättävät lumikuurot omalle ajoreitilleen. Urpot.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tuli omaan autoon vaihdettua (tai no veli vaihtoi renkaat poikansa kanssa) renkaat, vaikka rehellisyyden nimissä vieläkään ei olisi tarvinnut. Kuopion seudulla ihan kuivaa vaikka pikkupakkasia onkin, ja pian tuo menee plussan puolelle ja vettä sataa. Vieläkin siis olisi aivan hyvin tullut ainakin tämän viikon toimeen kesärenkailla, mutta tosiaan kun renkaat ovat tuolla Pieksämäellä n. 100 kilsan päässä Kuopiosta niin sen vuoksi tuli nyt pistettyä alle. Pitäähän ne jossain vaiheessa alle laittaa kuitenkin, vaikka toki vähän kyrsiikin kuivalla tiellä ajella nastoilla.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Niin, tai opettelee ajamaan sillä omalla autollaan myös hankalammissa olosuhteissa. Renkaat sitä tai tätä, kelissä selviytymisen tärkein elementti on kuitenkin aina penkin ja ratin välissä. Muun väittäminen on sitä urpoilua.
No voin ihan suoraan sanoa, että niistä liukkaista ei olisi selvinnyt kukaan millään kesärenkailla ilman ongelmia. Eikä siinä mitään, kyllä ne siitä selvisivät ilman edes peltivaurioita ja henkilövahinkoja, mutta onhan toi ihan vitun säälittävää säästämistä tai mitälie. Eikä siinä kauaa mennyt, kun suolasivat ja homma oli hoidossa, mutta kun ne eivät ehdi joka paikkaa heti suolaamaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minulla ja monella muulla, jotka eilen ajoivat pk-seudun liukkailla teillä kesärenkailla, ei ollut ongelmia. Miksi? Ennakoi ja tunne se oman autosi käyttäytyminen kelissä kuin kelissä, pidä niitä turvavälejä äläkä räplää sitä vitun luuria kokoaikaa. Siellä oli eilen ihan tuoreilla nastarenkailla vedelty pitkin pusikoita uusilla autoilla, kun ei keskitytä siihen ajamiseen vaan luotetaan muihin seikkoihin.
Todellakin, sinulla ja monella muulla kesärenkailla ajaneilla ei ollut ongelmia, jiihaa. Kuinka saatanan typerä pitää olla, että lähtee ajamaan kesärenkailla vastaavaan paikkaan, oli varmasti voittajafiilis, kun selvisit ongelmitta toisin kuin moni muu urpo. Kysymys retorinen, ei tarvitse vastata.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla ja monella muulla, jotka eilen ajoivat pk-seudun liukkailla teillä kesärenkailla, ei ollut ongelmia. Miksi? Ennakoi ja tunne se oman autosi käyttäytyminen kelissä kuin kelissä, pidä niitä turvavälejä äläkä räplää sitä vitun luuria kokoaikaa. Siellä oli eilen ihan tuoreilla nastarenkailla vedelty pitkin pusikoita uusilla autoilla, kun ei keskitytä siihen ajamiseen vaan luotetaan muihin seikkoihin.

Meille tuli aikanaan 90-luvun alkupuolella virolainen työntekijä ja Viro oli silloin vielä rutiköyhä maa. Ensimmäisellä markoissa maksetulla palkalla hän osti Ladaansa talvirenkaat, siihen asti oli ajellut soviet-gummeilla myös talvet. Tosin ensin vaan takarenkaisiin kun ei ollut varaa kaikkiin neljään renkaaseen (auto siis oli edelleen Viron puolella). Itse kertoilin jo tuolla ensimmäinen autosi ketjussa että ajoin kortin saannin jälkeen kaksi ensimmäistä talvea nastarenkailla, joista oli nastat revitty pois ja samoilla renkailla ajeltu myös kesät. Tämä oli nyt vähän "hiihdettiin kouluun 15 kilometriä kesät talvet" juttua mutta noin niinkuin viitteeksi, että ei se auto heti itsestään suistu ojaan jos renkaat eivät ole ihan priimaa.

Tosin eilen oli kuulemma Helsingin seudulla ihan talvikeliksikin pirun liukasta, joten sinne en olisi mielelläni lähtenyt kesärenkailla luistelemaan. Onneksi ei tarvinnut.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Taidat vaihtaa nastat varuiksi alle, kun syyskuussa on parina yönä yöpakkasia.
Itse en saa ajamisesta voittajafiiliksiä, vaikka usein tulee luojaa kiitettyä hengissä selviämisestä kun katselee joidenkin kanssakuljettajien ajosuorituksia. Useasti näihin suorituksiin voi liittää nykypäivän älylaitteen, joka vie kuljettajan käsityksen ympäröivästä maailmasta niin, ettei alla olevilla renkailla ole mitään väliä liikenneturvallisuuden lisäämiseksi tai vähentämiseksi.
Sellaisiakin tilanteita tosiaan löytyy, että et voi edes itse vaikuttaa omaan kohtaloosi vaikka olisit kuinka pätevä auton käsittelijä ja ennakoija. Ainoa järkevä teko on olla lähtemättä liikenteeseen eilisen kaltaisilla keleillä, jos alla on kesärenkaat. Kaikki muu on ihan silkkaa typeryyttä ja vastuutonta kusipäisyyttä.

Älylaitteet ovat todellakin iso ja ihan mutulla heitettynä koko ajan kasvava ongelma. Siihen pitäisi puuttua kovalla kädellä ja kovemmilla rangaistuksilla.
 
Henk. koht. mulla ei oo suurta tunteen paloa tässä asiassa, mutta käsitykseni mukaan nastoja pidetään yhä turvallisempina renkaina ja siksi valitsen ne.
Onko jossain määritelty kuinka paljon parempia kitkat on lumikelillä? Mun ymmärrys on, että ero ei suuri ole, mutta voin olla väärässäkin. On pohjoisessakin jääkelejä vuoden mittaan, niin en ihan suorilta pidä kitkoja parempina sielläkään.
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa.
Mikäli uusimpien renkaiden testituloksiin on uskominen (Moottori-lehden nastarengastesti numerossa 9/2018 ja kitkarengastesti, jossa verrokkina joka testin paras ja huonoin nastarengas, numerossa 10/2018), muutaman laadukkaimman merkin osalta nastat ja kitkat ovat lumella ja ei-jäisellä asfaltilla suunnilleen tasoissa, mutta jäällä nasta pitää huomattavasti paremmin. Kitkarenkaan ainoa etu on pienempi rengasmelu ja hiukkaspäästöt.

Meillä se yhtenä tai kahtena päivänä mahdollisesti saavutettu pieni turvallisuusetu ajoi konsensuspäätöksellä 150 päivän ajomelun ja hiukkasemission tuotannon editse vaan, koska auto ja sen kakkoskuski ovat etenemiskyvyltään korkeintaan keskinkertaisia. Pelkästään itselleni, tai kunnolliseen autoon, olisi tullut kitkat.

Pohdittavaa: Miten noiden testien huonoimmat tänä vuonna paistetut nasta- ja kitkarenkaat pärjäisivät testissä 2 / 3 / 4 talvea ja 24 / 36 / 48 tkm ajettuja v. 2014 testivoittajia vastaan?

Test Worldin mukaan talvirenkaalla ajetaan asfaltilla keskimäärin 30-40 tkm.

All in all, renkaiden vaikutus on hyvin pieni verrattuna ajotapaan, jonka muuttaminen ei maksa mitään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä Tampereella oli viikonloppuna reippaasti pakkasta mutta ei mitään tietoa liukkaudesta ja kesärenkailla on pärjännyt oikein mainiosti. Keskiviikosta lähtien onkin sitten lämmintä tiedossa niin pitkälle kuin ennustus yltää (pari viikkoa), eli nyt voi tyytyväisenä ajella hiljaisilla ja turvallisilla kesärenkailla kun talvipyörät vaihtaneet joutuvat luistelemaan nastoillaan märällä asvaltilla.

Äkkiäpä tuo kaksi viikkoa menee, ja sitten on sinullakin talvirenkaat alla metelöimässä. Vitkuttelun hyöty jää vähäiseksi .
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Miksi sitten rengasasioissa niin moni hankkii ne jääkelin takia parhaat renkaat, jos ei tosiasiassa kohtaa niitä jääkelejä, missä niitä oikeasti tarvitsisi, juurikaan koskaan? Varsinkin, kun ne toisenlaiset renkaat olisi parempi valinta esim. 98 päivänä sadasta.

En oikeasti ole välttämättä sinun mielipiteesi kanssa eri mieltä ja jokainen arvottaa omat riskit eri tavalla jne. Mutta tässä kärjistetyssä esimerkissä tulee mieleen jotenkin se, että noh, onneksi en käyttänyt kondomia vaikka 98% ihmisistä ei kanna HIV-virusta.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt päätin että laiskuus ja säilytystilan rajallisuus iski vasten kasvoja ja vein molempien autojen renkaat rengashotelliin. Eipähän tartte miettiä missä ne on ja missä vaihtaa jne. Nyt liike hoitaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mikäli uusimpien renkaiden testituloksiin on uskominen (Moottori-lehden nastarengastesti numerossa 9/2018 ja kitkarengastesti, jossa verrokkina joka testin paras ja huonoin nastarengas, numerossa 10/2018), muutaman laadukkaimman merkin osalta nastat ja kitkat ovat lumella ja ei-jäisellä asfaltilla suunnilleen tasoissa, mutta jäällä nasta pitää huomattavasti paremmin. Kitkarenkaan ainoa etu on pienempi rengasmelu ja hiukkaspäästöt.
Olisi kiva tietää että kuinka moni oikeasti käyttää noita laadukkaimpia (yleensä myös kalleimpia) renkaita? Kun omaan autooni katsoin nyt nopeasti talvikumien hintahaitaria, niin 200-700€ välissä näytti pyörivän (todellinen hajonta saattaa olla vielä isompi). Talvirenkaat itsellä ovat yleensä asettuneet tuohon 350-450€ hintahaitariin, eli ei ainakaan hinnan puolesta lähellekkään laadukkaimpia (jos vedetään yhtäläisyysmerkit hinnan ja laadun välillä).

Eikös testeissä ole juuri siitä merkkejä että mitä kauemmas mennään renkaiden kärkikahinoista, niin ero nastarenkaiden hyväksi kasvaa? Monta kertaa keskusteluissa vedotaan juuri siihen että testissä paras kitka oli melkein yhtä hyvä kuin paras nasta (poislukien pito puhtaalla jäällä), mutta sitten ajetaan jollain lunglangilla. Melkein kun kehuisi sähköautojen loistavaa kiihtyvyyttä 0-200km/h, Teslan testien perusteella ja itse ajelisi Rellun Twizyllä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Just kohta nostelen tuoreet kitkat kyytiin ja saan ne huollon yhteydessä vanteille. Pari viikkoa ja runsaat 1000km tuli ajeltua yhdeksän vuotta vanhoilla Hakkapeliitoilla jotka tosin yllättivät pito-ominaisuuksillaan edelleen niinä muutamana päivänä kun paikoittain oli melkein liukasta.

Mahtavaa, kun saa jättää kuppikuulosuojaimet pois käytöstä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on nyt reilut pari tonnia kitkoilla takana, kun otin ne alle heti lokakuun alussa auton saatuani. On ollut kyllä mukava ajella, kun niinä muutamina pakkasaamuina on voinut huoletta lähteä liikkeelle, eikä ole silti tarvinnut sitä ropinaa kuunnella. Vaimolla sen sijaan on liisarissa nastat alla, kun ei halua ilman ajella. Ei se halua automaattiakaan. Kaikenlaista.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaihdatin pari viikkoa sitten. Ajan paljon työkseni enkä halua olla se mulkku joka ajaa aamuyön tunteina liukkailla pimeässä huonoilla- tai kesärenkailla aiheuttaen vaaraa muillekin.
Ihan sama vaikka muutaman viikon joutuu sitten kuuntelemaan nastojen rahinaa enemmän. Kitkoja testannut parin kaverin autossa ja eivät ole minulle. Jos ajaisin vain ns kaupunkiajoa, ehkä, mutta asiakkaisiin pitää mennä, keli kuin keli ja täällä periferiassa kun ajelee valtateilta sivuun, on teiden huoltoluokka matala vaikka liikennettä on silti melko paljon ja pahimmillaan viikkoon ei ole tehty mitään = lunta, jäätä ja uria.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kesärenkailla liukasteltiin rengasliikkeeseen ja takaisin. Mukaan tarttui Hankookin uudet nastarenkaat. Kyllä onkin sitten pätevän näköiset rinkulat. Nastoja niin maan pirusti, ja nastat näytttivät olevan muotoiltukin jotenkin paremmin pitävämmiksi, kuin perinteiset nastat. Kohta sitten tunkki ja rengasavaimet varastosta ja vaihtohommiin.
 

BaronFIN

Jäsen
7 minuuttia meni kun kamat otettiin esille, 10 minuuttia meni kun renkaat vaihtui, 5 minuuttia meni kun kamat meni takaisin varastoon. 4 minuuttia meni pumpun kanssa säätämiseen. Ihan jees.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
7 minuuttia meni kun kamat otettiin esille, 10 minuuttia meni kun renkaat vaihtui, 5 minuuttia meni kun kamat meni takaisin varastoon. 4 minuuttia meni pumpun kanssa säätämiseen. Ihan jees.

En ottanut aikaa, mutta todennäköisesti meni vähän enemmän, kun naapurin kanssa piti jutella n 7 minuuttia 2. ja 3. renkaan välissä...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
7 minuuttia meni kun kamat otettiin esille, 10 minuuttia meni kun renkaat vaihtui, 5 minuuttia meni kun kamat meni takaisin varastoon. 4 minuuttia meni pumpun kanssa säätämiseen. Ihan jees.

Joo nuorempana meni formula-vauhtia, mutta nyt pitää irvistellä aina kun suoristaa polvet. Eilen piti vaihtaa kun alkoi olla kuuraa sen verran kaupungissa. Isot tiet oli edelleen vahvasti suolassa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viikonloppuna tuli vaihdettua kesäpyörät. Teillä on jo hienot kesäkelit mutta kotipiha on ihan peilijäässä eikä meinaa pihasta päästä tielle. Ei vaan viitsisi nastoilla ropistella ensimmäisen 10 metrin takia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viikonloppuna tuli vaihdettua kesäpyörät. Teillä on jo hienot kesäkelit mutta kotipiha on ihan peilijäässä eikä meinaa pihasta päästä tielle. Ei vaan viitsisi nastoilla ropistella ensimmäisen 10 metrin takia.
Mjoo. Paitsi huomenna aamulla eteläisessä Suomessa pakkasta 8-10 astetta. Siinä kun jotain kosteutta kertyy tielle ja kesäkumeilla on liikenteessä... Eiköhän sitä parin viikon päästä voi vaihtaa kesärenkaat.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viikonloppuna vaihdetaan. Jos pieni takatalvi iskee, niin pärjätään kyllä julkisilla. Isojen teiden pinnat on kuitenkin kuivia eikä pieni pakkanen haittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös