Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 365
  • 1 554
K

Kiekkokatsoja

Keväisestä renkaanvaihdosta saisi hyvän sketsin.
Taas on se aika vuodesta, jossa turhan moni kisaa, kenellä ekana kesäkumit alla. 1-3 viikkoa aikaisemmin vaihtajat saattavat kokea tyydytystä kesäkumeista, taikka kesäkumien vaihtamisen ilmoittamisesta. He voivat myös kokea itsensä täydelliseksi idiootiksi, mikäli maa liukastuu uudelleen. Taikka sitten auto + matkustajat on rusinana.
Joka vuosi, sama leikki. Kovin on pieni hyöty siitä, että saisi ajaa sen 1-3vko kesäkumeilla aikaisemmin. Järki käteen, vaikka tienpinnat ovat sulaneetkin nopeasti. Tottakai on mahdollisuus, että liukkautta ei enää tulekaan..
Jokainen tietysti tekee renkaanvaihtonsa kanssa, kuten kokee parhaakseen.

Itse ajelen paljon myös sivu, ja metsäteillä. Ei tarvitse vielä pohtia kesäkumeja.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, kyllähän nämä aurinkoiset kuivat kelit houkuttelisi vaihtamaan nastat jo pois. Toisaalta kyseessä on firman leasing-auto, joten eipä tuo nastojen kuluminen paljoa minua haittaa. Supersään mukaan yöpakkaset jatkuu pitkälle ensi viikkoon vielä pk-seudulla, joten täytyy pohtia renkaiden vaihtoa uudelleen ensi viikon aikana.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vetelen nastoilla vielä ainakin 2-3 viikkoa. Duuniin kuuluu liikkua ympäri lääniä ja valtateiltä sivulle poiketessa nastat ovat vielä tarpeen. Varsinkin aamuisin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viikonloppuna tuli vaihdettua kesäpyörät. Teillä on jo hienot kesäkelit mutta kotipiha on ihan peilijäässä eikä meinaa pihasta päästä tielle. Ei vaan viitsisi nastoilla ropistella ensimmäisen 10 metrin takia.
Et ilmeisesti usko siihen näkemykseen, että talven jäljiltä kannattaa antaa muiden siloitella se nastoista karkeaksi muuttunut tienpinta ja vaihtaa kesäpyörät vasta hiukan myöhemmin. En siis tiedä itsekään onko tuolla mitään merkitystä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään vaihtaa kesäpyöriä alle jos kotipiha on vielä peilijäässä.
Varsinais-Suomessa pikkuteiden varjopaikat vielä ihan killerikunnossa, mutta toki jos nämä lämpöiset ja ennenkaikkea kuivat kelit jatkuu niin kyllähän tässä pian alkaa tunkkaus kiinnostaa.
 
K

Kiekkokatsoja

4 viikon sääennuste lupailee tavanomaista lämpimämpää.
Se kattaa huhtikuun puolivälin yli, jolloin 2000 luvulla on ollut eteläisessä Suomessakin maa liukas (ainakin kerran). "Takatalvi" myöhimmillään, ainakin itäisessä eteläsuomessa, on ollut 18.04. Silloin satoi lunta, joka jäädytti maan. Oli hyvin liukasta (myös päivällä).
Lisäys. Tilapäisliukkautta on ollut useamminkin, ja myöhempäänkin. Edelläolevassa tarkoitan lumisateen aiheuttamaa liukkautta, joka kesti vähintään vuorokauden.
2000 luvulla on ollut useita vuosia eteläsuomessa, jolloin jäätymättömät kelit ovat alkaneet maaliskuussa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Kiekkokatsoja
Elävästi on jäänyt mieleen 24.4.2016 ajomatka Helsinki-Turku, kun lunta/räntää tuli taivaan täydeltä ja tien pinnassakin sitä oli reilu kerros. Kaikilla oli tietysti jo kesärenkaat alla. Nopeudet motarilla 40km/h. Minulla oli sattumalta kitkat alla kun oli päättänyt ajella ne loppuun kesän aikana. Renkaita enemmän ajonopeuden minullakin määräsi erittäin huono näkyvyys, tielle kertynyt loska ja suuret nopeuserot.
Enkä nyt tietenkään tarkoita että toukokuulle pitäisi talvirenkailla ajella, kunhan tuli mieleen.
 

Liitteet

  • takatalvi.jpg
    takatalvi.jpg
    78,5 KB · kertaa luettu: 349
K

Kiekkokatsoja

@Kiekkokatsoja
Elävästi on jäänyt mieleen 24.4.2016 ajomatka Helsinki-Turku, kun lunta/räntää tuli taivaan täydeltä ja tien pinnassakin sitä oli reilu kerros. Kaikilla oli tietysti jo kesärenkaat alla. Nopeudet motarilla 40km/h. Minulla oli sattumalta kitkat alla kun oli päättänyt ajella ne loppuun kesän aikana. Renkaita enemmän ajonopeuden minullakin määräsi erittäin huono näkyvyys, tielle kertynyt loska ja suuret nopeuserot.
Enkä nyt tietenkään tarkoita että toukokuulle pitäisi talvirenkailla ajella, kunhan tuli mieleen.
Joo, kyllä niitä maan tilapäisjäätymisiä on ollut varsin myöhäänkin. Tuossa omassa kertomassa tarkoitin pysyvämpää liukkautta (vähintään vuorokauden putkeeen, myös päivälläkin), joka on aiheutunut lumisateesta. Tein tekstiini selventävän lisäyksen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kitkoilla mennään yöpakkasten yli. Talven pärjäsin oikein hyvin, enkö näe omille ajoilleni mitään tarvetta enää nastoille. Motaria siis työmatkasta n. 30 km, parikymmentä taajamissa. Ajomukavuus aivan eri luokkaa kitkoilla ja sitten tietysti tämä arpomisvaihe jää pois, kun voi hiukan varman päälle painella kitkojen kanssa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin. Tämä vuosihan on hiukkasen problemaattinen renkaiden suhteen kun pääsiäinen on noin myöhään ja silloin matka suuntautuu Suomineidon päälaelle .Toisaalta vielä ei kesärenkaisiin Keski-Suomessakaan ole mitään mahdollisuuksia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Et ilmeisesti usko siihen näkemykseen, että talven jäljiltä kannattaa antaa muiden siloitella se nastoista karkeaksi muuttunut tienpinta ja vaihtaa kesäpyörät vasta hiukan myöhemmin. En siis tiedä itsekään onko tuolla mitään merkitystä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään vaihtaa kesäpyöriä alle jos kotipiha on vielä peilijäässä.

Kyllä ne kesärenkaat jonkinlaista pitoa antavat jäälläkin, pihasta on varovasti aina pois päästy ilman osumia pihakoivuihin. Olen joo kantapään kautta huomannut, että keväkarkeat hiovat kesärenkaita millikaupalla kuukaudessa. Normaalisti itselläni kesärenkaat kestävät kaksi kesää mutta kerran vaihdoin kesäpyörät kuukautta aikaisemmin kuin muut ja silloin ne olivat jo vuodessa alle 4 mm kuviolla. Nyt renkaat ovat jo muutenkin vaihdon tarpeessa ja yhdessä pyörässä on jokin ärsyttävä runkovika joka ravistaa kevyesti. Siksi ne voi kuluttaa huoletta loppuun nyt keväällä ja vaihtaa uudet sitten joskus juhannuksen jälkeen kun alkaa taas löytyä sileää asvalttia.

Kyllä niitä takatalvia voi tulla huhtikuussakin, mutta ne eivät päivää pitempään kestä ja sääennusteesta näkee koska on liukasta. Pakkanen ei keväällä haittaa, kun ilma on rutikuivaa, järvet jäässä eikä mustaa jäätä pääse syntymään. Penkatkin ovat niin huvenneet, että sulamisvedet eivät haittaa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Niin. Tämä vuosihan on hiukkasen problemaattinen renkaiden suhteen kun pääsiäinen on noin myöhään ja silloin matka suuntautuu Suomineidon päälaelle .Toisaalta vielä ei kesärenkaisiin Keski-Suomessakaan ole mitään mahdollisuuksia.

Kyllä siinä Kukkumäen Teboililla jo muutama hurja näytti kesärenkaisiin ilmaa laittavan, vähän katsoin kulmat koholla, kun ohi kävelin. Mutta kyllähän nuo tiet on aika sulia ja kuivia JKL:ssä. Ja jos joka päivä ei ole pakko ajaa, niin mikäs siinä. Itse en kyllä uskalla vielä vaihtaa, kun joudun viikoittain sahaamaan KPO-JKL -väliä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä niitä takatalvia voi tulla huhtikuussakin, mutta ne eivät päivää pitempään kestä ja sääennusteesta näkee koska on liukasta. Pakkanen ei keväällä haittaa, kun ilma on rutikuivaa, järvet jäässä eikä mustaa jäätä pääse syntymään. Penkatkin ovat niin huvenneet, että sulamisvedet eivät haittaa.

Tööt! Kaikki kohdat väärin. Takatalvi voi kestää useamman päivän, sääennuste voi muuttua, mustaa jäätä voi olla vaikka joka aamu ja sulamisvesiäkin varmasti on jossain päin.

Eihän se sitten haittaa jos on plan B ja voi jättää auton kesäkumeineen kotipihaan odottamaan.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vaihdatin kesäkumit alle perjantaina, koska lauantaina oli edessä 400km ajelu Mikkeliin ja en halunnut kuunnella talvirenkaiden jyrinää.
Kyseessä oli hallittu riski, koska sekä meno lauantaina, että paluu tulevana keskiviikkona tapahtuvat päiväsaikaan.
Luotan siis siihen, että valtatiet ovat sulia tulevana keskiviikkona.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei missään tapauksessa ennen pääsiäistä.
Auton viikottainen käyttö muuten puolittunut siitä, kun viimeksi renkaiden kanssa tuli ränklättyä. Alla kitkat ja kaksi uutta kesäkumia (useimmiten uudistan kaksi rengasta kerrallaan) odottamassa myyjäliikkeen varastossa 250km päässä kotoa. Ne vanhat ovat tyyliin kaksi aika hyvää, kaksi laillista.

Kovin odotan kyllä, että auto muuttuu taas jämäkämmäksi ja paremman näköiseksi kesärenkaiden myötä, mutta turvallisuudesta ei tingitä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ennusteet on sen verran lämpöisen ja kuivan näköisiä, että loppuviikolle voisi käydä varaamassa ajan renkaanvaihtoon.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tilasin netistä Landsail LS588:t. Toimituksessa mennee viikko, joten viimeistään parin viikon päästä tuikkaan alle. Ei tässä ole vielä mitään syytä hötkyillä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tässä olisi nyt aikomus kaivaa tunkki esiin ja sujauttaa kesärenkaat alle. Ajo on täällä maan eteläisimmässä osassa käytännössä pelkkää motariajoa ja eiköhän tuolla jo pysty kesärenkailla menemään. Yöpakkasia toki on, mutta ei tuo motari siitä mihinkään muutu, suolaavatkin heti, jos on jotain satamassa ja pakastaa. Jos menee vaikeaksi, niin sitten vauhtia pois.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tätä voi jo kutsua todelliseksi takatalveksi, kun Jyväskyläänkin jysäytti parikymmentä senttiä lunta vuorokauteen. Toivottavasti kesärenkailijat ymmärtävät käyttää julkisia ainakin loppuviikon. Eiköhän nuo tuosta kuitenkin ensi viikon aikana jälleen sula, ja sitten voikin ehkä jo tosissaan alkaa harkitsemaan renkaiden vaihtoa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jyväskylässä ainakin ollut tänään jo kuolonkolari kesärenkailla. Kyllä tuo renkaiden vaihdon kanssa hosuminen voi pahimmassa tapauksessa olla se viimeistä edellinen virhe. Viimeinen virhe sitten se, kun takatalven iskiessä kuitenkin lähtee koittamaan, josko siellä varovasti ajaen kesäkumeilla sittenkin pärjäisi.

Toki tänään on tainnut olla sellainen keli, että talvirenkaillakin liikkuvilla on vaikeaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Jyväskylässä ainakin ollut tänään jo kuolonkolari kesärenkailla. Kyllä tuo renkaiden vaihdon kanssa hosuminen voi pahimmassa tapauksessa olla se viimeistä edellinen virhe. Viimeinen virhe sitten se, kun takatalven iskiessä kuitenkin lähtee koittamaan, josko siellä varovasti ajaen kesäkumeilla sittenkin pärjäisi.

Toki tänään on tainnut olla sellainen keli, että talvirenkaillakin liikkuvilla on vaikeaa.
Viimeistä edellistä virhettä en suosittele.

Hyvillä kesärenkailla pärjää talvisissa olosuhteissa joten kuten, jos ajaa korkeintaan 50 km/h rajoituksella ja korkeintaan 40 km/h nopeutta, risteysalueilla ja mutkissa sitten jo huomattavasti hiljempaa, suhteuttaen ajonopeutensa. Suuremmat ylä- tai alamäet kannattaa jättää suosiolla väliin.

Olin nuorena poikana rengasliikkeessä myymässä renkaita. Puolituttu asiakas tuli paikalle ja kertoi, että hänellä on huonot kitkarenkaat. Asiakas kysyi samalla pitäisikö ne vaihtaa, eikä ajaa niillä vielä kuukautta ennen lumien sulamista vaikka pintaa on reilusti jäljellä? Sanoin, että vaihdetaan vaan. Tähän asiakas kysyi, että voinko testata hänen autoaan, jotta hän varmasti tietäisi ettei ole väärässä. Ihmettelin tätä, mutta sanoin, että voinhan sitä testata, jos välttämättä haluatte. Tielle oli satanut uutta lunta, joka oli muuttunut sellaiseksi reilun viiden sentin loskakerrokseksi. Otin asiakkaan auton ja päätin ajaa sillä sellaisen pienen 400 metrin lenkin. Pääsin liikenneympyrään ja valehtelematta nopeutta ei ollut 25 km/h enempää. Renkaat lähtivät loskan päällä luisuun ja auto ei kääntynyt ympyrässä yhtään mihinkään. Onneksi sivussa olleesta lumesta löytyi vähän pitoa ja sain auton liki pysäytettyä. Viimeisessä risteyksessä liikkeen pihaan ajaessani alle 25 km/h nopeudessa loskan päällä autosta lähti perä sivuluisuun.

Olin todella ihmeissäni. Kerroin asiakkaalle, että pitoa ei ollut ollenkaan ja kysyin samalla mitkä renkaat autossasi on. Hän kertoi, että Ranskasta ostetut kitkarenkaat jotka ovat olleet varastossa yli 8 vuotta liki ajamatta. Valitsimme uudet renkaat ja vaihdon yhteydessä huomasin, että renkailla oli ikää vaivaiset 14 vuotta. Kyseessä olivat ylivoimaisesti paskimmat renkaat joilla olen ikinä ajanut. Tuollaisilla renkailla lähtee henki keskimäärin kerran talvessa, jos ajaa ns. normaalisti. En suosittele kenellekään.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Älkää nyt helvetti kukaan ajako kesärenkailla jos on satanut lunta eilen / tänään.

Mitäs teette esimerkiksi suojatien lähellä jos vauhtia vaikka vaivaiset 30km/h mutta lapsi juoksee suojatiellä..
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Viime sunnuntaina kävin kesärenkaat vaihtamassa alle, mutta oli ihan tietoinen valinta sillä ylihuomenna lähden reissuun (julkisilla) ja autolla ei tule ajoa lainkaan ainakaan ennen kuun loppua. Oli se kyllä taas melkoinen ero ajomukavuudessa (etenkin melun suhteen) hurutella Mli-Jkl väli nastattomilla renkailla. Maantiellähän ei toki olisi edes nastarenkaita montaa kertaa talven aikana autoillessa tarvinnut, mutta viimeinen vajaa kilsa kotipaikalle on sellaista tietä että renkaanvaihto piti vielä viimeaikaisten lämpiminkin jälkeen käydä suorittamassa suosiolla maantien laidassa levikkeellä ja nastarenkaat erillisellä kyydillä takaisin talolle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereen seudulla pääsi eilen vielä kesärenkailla mainiosti kahdeksaan saakka, tosin piti kelikamerasta vähän väijyä koska vetää jäähän. Kuulemma kymmeneltä illalla oli jo nastoillakin liukasta. Tänä aamuna piti auto jättää varmuuden vuoksi pihaan. Nyt näyttäisi olevan jo tienpinnat pari astetta plussalla.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Hyvin pärjännyt tänäänkin kesärenkailla Tampereen seudulla. Hieman varovaisemmin kun ajeli aamulla, niin ei hätää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös