Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 352
  • 1 554

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuli viikonloppuna kahden auton renkaat vaihdettua: hallitunkilla kulma ylös, sähkökäyttöisellä mutterinvääntimellä pultit auki, talvirengas pois ja kesärengas tilalle, korroosioaineet pultteihin ja vääntimellä pultit kiinni ja auto alas. Momenttiavaimella loppukiristys ja rengaspumpulla paineet kohdilleen. Max. 10 min / rengas ja ajallisesti olisin vastaavassa ajassa päässyt ensimmäisellä autolla rengasliikkeen pihaan ihmettelemään vaihtoaikaa. Kaikki välineet maksaneet itsensä takaisin kolmen sesonkivaihdon jälkeen joten, anteeksi vain suomalainen työllisyys, kannattaa vaihtaa itse.
Itsellä ei ole mutterimopoa, mutta eipä siinä tuosta hirveästi kauempaa mene, melkein sama aika menee kun hakee varastosta toiset kummit ja vie sitten toiset takaisin. Suurinpiirtein tunti per auto että kaikki on kunnossa. Ennen oli rengashotellissa, 50€/vaihto/auto (eli 100€ vuosi per auto ja perheessä kaksi autoa). Hinta nousi 62 tai 64€/vaihto/auto, niin rupesi oma kipuraja tulemaan vastaan noin yksinkertaisesta ja helposta työstä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kuinka hyvin tämä vertautuu auton sisälle kuuluvaan meluun? Kun ajaa ikkuna auki, niin nastarenkaani ovat äänekkäämmät, mutta niissä on pehmeämpi kumiseos, joka ei "kanna" asfaltin jyrinää sisälle autoon niin hyvin kuin suvi dunlopit.

Tätä minäkin olen pähkäillyt. Ohiajomelu-mittaustulos ei välttämättä korreloi auton sisälle johtuvan melun kanssa.
Pitäisi löytää löysät kinkit, joissa on vöissä säästetty ja pehmeä seos. Kostautunee driftatessani, mutta nielen ylpeyteni.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Renkaidenvaihto odottelisi täälläkin.

Millaista tököttiä olette käyttäneet peltivanteiden pesussa? Talvikäytön jäljiltä ovat oletettavasti melkoisessa kuonassa. Plussaa, jos samalla aineella voisi hutaista alumiiniset vanteet, jotka taas pyörivät kesäisin rassin alla.

Toinen kysymys korroosionestoaineesta. Renkaat laitetaan kiinni muttereilla, joten kiinteiden tappien kierteet olisi mukava pitää töhnästä ja ruosteesta puhtaana. Aikaisemmin olen tujaukset CRC-öljyä tappeihin ja muttereihin laittanut, mutta olisiko muita ehdokkaita?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kesägummit nyt alla, jukolauta kun hymyilytti käydä heitttämässä pikku kierros. Kesäkumien ajomukavuus on aika eri maailmasta kuin nastoilla. Tohon sitten taas tottuu nopeasti ja ei enää muista kuinka mukavaa tuo on nastojen jälkeen
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Just ennen vappua sain uudet kumit alle. Päädyin ADACin rengastestin inspiroimana kokeilemaan Infinityn Ecosis-settiä.

2016 Sommerreifentest 185/65 R15 H

Sisämeluhan minulla oli primäärikriteerinä.
Olen tyytyväinen. Huandaissa voin nyt kuunnella klassista musiikkia.

Tietysti loppuun ajetut, vuosia vanhat kumit olivat alla, ja meluvertailurenkaita ei ole, renkaita ei voi oikein farkkujen tapaan sovittaa, joten yksittäistapaus.
Tyytyväinen olen, ainakaan kun en paremmasta tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Työmatkaa tulee ajettua noin 100 km per päivä, joten ajattelin vaihtaa tällä viikolla talvirenkaat alle. Tähän asti on pärjännyt ihan hienosti kesärenkailla, kun tienpinnat ovat olleet kuivat. Säätiedotukset lupaavat märkää ja jopa ensimmäisiä räntäsateita tänne pk-seudulle. Renkaani ovat euromasterilla säilytyksessä, joten senkin puolesta vähän pakkokin ennakoida. Eilen sunnuntaina varasin vaihtoajan, niin ensimmäinen vapaa aika oli torstaille ja itselleni sopiva perjantaille. Pitää todennäköisesti keskiviikkona jättää auto kotiin ja pärjätä julkisilla, jos räntää sattuu tulemaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Perjantaina vaihdatin alle. Tulee sitä lunta jossain vaiheessa kuitenkin ja mielummin nastat alla kuin ilman. Joudun myös työni puolesta ajamaan paljon, joten en halua alkaa leikkimään.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Juu tänään vaihdoin, kun seuraava mahdollisuus vaihtaa olisi viikon päästä, niin parempi tehdä nyt pois alta.
 

Fordél

Jäsen
Täällä ei varmaankaan vielä tällä viikolla vaihdella. Räntäsadett tulee, mutta ilmeisesti loppuviikosta sataa vettä ja on lauhempaa ilmaa. Katsotaan jos ensi viikolla tunkilla on käyttöä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutaman vuoden ajan on RengasCenter rahaa vastaan säilyttänyt, vaihtanut, pessyt jne. automme renkaita. Haettiin kuitenkin taannoin talvirenkaat sieltä pois, vaimon veli kun pyörittää nykyään omaa rengasbisnestään(kin), johon toki kuuluu myös renkaiden vaihtamiset ja säilyttämiset. Sieltä saatiin ihan odotetustikin nollan euron hintatarjous, että kunhan vaan auto viedään pihalle talvirenkaat kyydissä, niin hän kyllä hoitaa.

Kävipä sitten vielä viime viikolla niin, että appiukko soitti eräänä päivänä, jotta sopisko se renkaidenvaihto nyt ja sopihan se. Tuo haki auton meidän pihalta ja toi sen parin tunnin päästä takaisin talvirenkaat alla. Kesärenkaiden sijainnista en tarkemmin edes tiedä, mutta ovat kuulemma pestyinä tallessa odottamassa kevättä.

Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että eläkkeellä oleva appiukkoni varmaankin auttelee lankomiestäni tuossa rengashommassa ja siksi lienee saanut meidän automme renkaiden vaihdon langoltani hoidettavakseen. Omalta kannaltani tuo meni aivan helvetin hienosti ja parhaalla mahdollisella tavalla, kun ei itse tarvinnut asian eteen laittaa tikkua ristiin, eikä tarvinnut edes - toisin kuin vaikka nyt tuolla RengasCenterissä - maksaa hommasta pennin jeniä!

*e* Pehmentelen lausuntoani sen verran, että pari tikkua sentään asian eteen laitoin ristiin, kun eilen momenttiavaimella jälkikiristelin pultit, joskaan yksikään ei ollut edes vähää löysällä.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vaihdoin aivan erinomaiset mutta jo elinkaarensa lopussa olleet Continental IceContact ykköset riskillä Matador MP30 Sibir Ice 2 nastarenkaisiin.

Tuosta on aika naftisti tietoa netissä koska on uutuus tälle talvelle. Jonkun myyntimiehen hehkutuksen löysin tuolta:

Continentalin slovakialaisissa Matador –renkaissa on tosi hyvä hinta-laatusuhde. Esimerkiksi talvirenkaista Matador Sibir Ice 2 on varsin turvallinen ja mukava rengas, Jirka Patis suositt

Noin 5 kilometrin (60-80 kilsan vauhdissa) kokemuksella ovat hiljaiset.
 

Fordél

Jäsen
Vaihdoin aivan erinomaiset mutta jo elinkaarensa lopussa olleet Continental IceContact ykköset riskillä Matador MP30 Sibir Ice 2 nastarenkaisiin.

Tuosta on aika naftisti tietoa netissä koska on uutuus tälle talvelle. Jonkun myyntimiehen hehkutuksen löysin tuolta:



Noin 5 kilometrin (60-80 kilsan vauhdissa) kokemuksella ovat hiljaiset.

Jotenkin pikkasen pisti silmään luonnehdinta "varsin turvallinen rengas":) Nykyään kun mennään markkinoinnissa aikalailla superlatiiveilla. No ehkä slovakit haluavat olla rehellisiä.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kai se tunkki taas tänään käyttöön otetaan, vaikkakin paljon höyläämäni nelostie nyt jäättömänä pysyykin varmaan vähintään joulukuun alkuun asti. On kesärenkaista vaan kaksi niin sakkorajoilla, etten jaksa sitä väsyneen rungon vemputtelua enää yhtään. Täytyy vaihtosesongin jälkeen lähteä kyselemään halvalla siis kesäkumeja toiselle akselille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Varmaan pitäisi vaihtaa jos ihan pakkorako olisi autolla ajella, mutta pystyn huomenna ja tarvittaessa ylihuomennakin menemään bussilla töihin. Se on luvannut taas vesisadetta ja lähes +5 astetta lämmintä torstaista eteenpäin, joten katsellaan nyt vielä pari päivää. Voihan se kyllä olla että varmaan viikonloppuna ne joutuu sitten kuitenkin vaihtamaan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään vaihdoin vaimon duuniautoon talvikumit alle. Omassa autossa vaihtoaika varattu lauantaille. Lpr:ssä tullut reippaasti lunta joten huominen aamu jänskättää miten volvo kiipeää mäet ylös.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Hyvä ettei tullut vaihdettua. Ei näy lunta ja tulevina päivinäkin taitaa sataa vaan vettä.
Kattelee sitä vaihtoa sit marraskuun lopulla vaikka
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hyvä ettei tullut vaihdettua. Ei näy lunta ja tulevina päivinäkin taitaa sataa vaan vettä.
Kattelee sitä vaihtoa sit marraskuun lopulla vaikka

Niin eihän tuo lumi nyt mikään ongelma ole ylipäätäänkään vaan jää. Ei se tarvitse kun sen "kesäkeliaamun" kun tie onkin yllättäen jäässä niin tulee pahaa jälkeä, siihen nyt tosin kitkatkaan ei ole ratkaisu.

Ylipäätään ihmettelen sekä syksyllä että keväällä tätä vaihtolaiskuutta. Riskeerataan mahdollisimman pitkälle alkutalvesta ja sitten jyryytetään vapulle asti nastoilla. Miksei vaan voi vaihtaa ajoissa. Nasta on aina halvempaa kuin pelti ja pelti halvempaa kuin henki.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaihdoin talvipyörät alle. Ei mitään suosikkihommaani muutenkaan, mutta nyt mentiin superärsytykseen ja yli. Kesällä ostin uudet kesärenkaat paikallisesta rengasmarketista alle laitettuna. Jumalauta kun asentaja on silloin tykittänyt jollain helvetin norsupyssyllä pyöränpultit aivan liian piukkaan. Ei mitään mahkuja saada normiavaimella auki. No otin siihen metrisen lisävarren avaimen päähän jatkoksi ja juuri ja juuri sain auki ja avainkin vääntyi viimeisten pulttien aikana vinoksi. Harvoin tulee shittiä jaettua asiakaspalvelijoille mutta taidan käydä opastamassa oikeasta kiristystekniikasta.

Edit. Taisivat antaa kesällä mulle jonkun lapunkin "muista jälkikiristys 50km jälkeen" ei shaatana!
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Jumalauta kun asentaja on silloin tykittänyt jollain helvetin norsupyssyllä pyöränpultit aivan liian piukkaan. Ei mitään mahkuja saada normiavaimella auki.

Todella kummallista, yleensä nuo laitetaan rengasliikkeissä pulttipyssyllä, joka on rajoitettu tiettyyn momenttiin, ja päälle vielä tarkistuskiristys mekaanisella momenttiavaimella.

Tee-se-itse-miehillähän on aina tapana juntata renkaat aivan liian tiukkaan omassa autossa, hampaat irvessä runtataan pintaruostuneet pultit kiinni napaan ja puolen vuoden ajon jälkeen irroittaminen ei onnistu ilman metristä jatkoa. Jossei oma älykkyys osaa rajoittaa järjetöntä kiristämistä niin momenttiavaimen osto olisi paikallaan. Säästää sekä vanteita että omaa selkää. Harvoin sitä kuulee tarinoista, että pyörä olisi karannut ajossa alta liian löyhästi kiristettyjen pulttien takia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omien kokemusten mukaan ne ainoat kerrat kun pultti on ollut aivan helvetin piukassa, on rengasliikkeen/korjaamon jäljiltä. Ite kiristän hihamomentilla eli sellaisella teleskooppivarrella varsi lyhyenä sopivasti. Enkä ole ikinä jälkikiristänyt, eikä ole ikinä kyllä ollut mitenkään löysällä, tai niin kireällä ettei teleskooppi pitkänä aukeaisi. Salaliittoteoriani on että jälkikiristäminenkin on vain liikkeiden keino siirtää vastuu unohduksista ja kämmeistä asiakkaalle. Kuinkahän moni muuten muistaa jälkikiristyksen jonkun jarrupalojen vaihdon jälkeen?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Aluvanteiden kanssa mahdollista, jos ei tee jälkikiristystä. Peltikiekot on tässä suhteessa huolettomat.

Kyllä. Tosin pitää melkoista klonksetta, joka tuntuu ratissakin. Nimim: Unohdin kiristää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös