Lain mukaanhan Suomessa on talvirenkaitten käyttöpakko 1.12-28.(29.)2. Tuosta itse vetäisin johtopäätöksen, että tuona aikana katsastettavassa autossa on oltava talvirenkaat alla.Edelläolevaa kysymystä mukaillen, eihän kesärenkaat ole hylkäysperuste katsastuksessa joulukuussa? Tarkoitus siis myydä auto katsastettuna, kesärenkaat on hyvät, talvirenkaat siinä rajoilla, mutta leimalle saa mennä vasta 1.12. alkaen.
Haa, niinhän sitä luulisi, mutta ilmeisesti kesärenkaatkin käyLain mukaanhan Suomessa on talvirenkaitten käyttöpakko 1.12-28.(29.)2. Tuosta itse vetäisin johtopäätöksen, että tuona aikana katsastettavassa autossa on oltava talvirenkaat alla.
Tietysti sellainen säävaraus tähän on jätettävä että voihan se olla että olen tappanut itseni jo hyvissä ajoin ennen tuota joulukuuta liukastelemalla kesärenkailla pöpelikköön, mutta säästinpähän ainakin sen ~300€ siinä samalla.Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Ja cityjuntit huutelee turhanpäiväisyyksiä silkasta pätemisen innosta.Ja urpoääliöt pähkäilee nastarenkaiden allelaiton kanssa. Kesäkeleillä.
Kitkat alle jos tähän aikaan vuodesta ei uskalla normirenkailla ajella. PRKL.
Varmasti jäisen tien pidon kannalta näin. Ajomukavuus hyvässä kitkarenkaassa on kuitenkin täysin maailmasta kuin metelöivässä ja värisevässä nastarenkaassa.Ja eteläisen Suomen keleillä, joissa tienpinta on enemmänkin jäisen ja sulan välillä talvella kuin erityisen luminen ovat nastarenkaat muutenkin parempi vaihtoehto. Toisin kuin yleisesti kuvitellaan. Oikeasti _lumisilla_ tienoilla sitten nämä kitkat.
Ajomukavuus hyvässä kitkarenkaassa on kuitenkin täysin maailmasta kuin metelöivässä ja värisevässä nastarenkaassa.
Onko tässä lainaamassani siis vertailtu hyviä kitkarenkaita paskoihin nastarenkaisiin? No niin tai näin, menee turvallisuus omalla kohdalla mukavuuden edelle, joten näin etelän rannikkoseudulla asuvalle valinta on nastarenkaat. Mitä tulee niiden äänekkyyteen, niin varmasti niissä on isojakin eroja, kuten varmaan kitkarenkaissakin. Mulle eräs alan ammattilainen totesi pari vuotta sitten, että modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista.
Kun paikkana on Turku ja sen ylämäkiliikennevalot, niin kitkat eivät olleet vaihtoehto.