Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 372
  • 1 554

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edelläolevaa kysymystä mukaillen, eihän kesärenkaat ole hylkäysperuste katsastuksessa joulukuussa? Tarkoitus siis myydä auto katsastettuna, kesärenkaat on hyvät, talvirenkaat siinä rajoilla, mutta leimalle saa mennä vasta 1.12. alkaen.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Edelläolevaa kysymystä mukaillen, eihän kesärenkaat ole hylkäysperuste katsastuksessa joulukuussa? Tarkoitus siis myydä auto katsastettuna, kesärenkaat on hyvät, talvirenkaat siinä rajoilla, mutta leimalle saa mennä vasta 1.12. alkaen.
Lain mukaanhan Suomessa on talvirenkaitten käyttöpakko 1.12-28.(29.)2. Tuosta itse vetäisin johtopäätöksen, että tuona aikana katsastettavassa autossa on oltava talvirenkaat alla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lain mukaanhan Suomessa on talvirenkaitten käyttöpakko 1.12-28.(29.)2. Tuosta itse vetäisin johtopäätöksen, että tuona aikana katsastettavassa autossa on oltava talvirenkaat alla.
Haa, niinhän sitä luulisi, mutta ilmeisesti kesärenkaatkin käy
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen… 1248/2002 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Tietysti sellainen säävaraus tähän on jätettävä että voihan se olla että olen tappanut itseni jo hyvissä ajoin ennen tuota joulukuuta liukastelemalla kesärenkailla pöpelikköön, mutta säästinpähän ainakin sen ~300€ siinä samalla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tänä aamunakin oli mustaa jäätä joten iltapäiväksi varasin ajan. Nastat siis alle.
Huomenna pitää lähteä aamu 7 pitkälle reissulle ja rauhallisempi mieli kun talvirenkaat alla.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Olinkohan minä Jatkiksen hätäisin? Sunnuntaina vaihdoin yhteen autoon. Tosin asiaa vauhditti kesärenkaan puhkeaminen, täytyy rengas viedä muutenkin paikattavaksi joten hyvä aika heittää nastat alle. Kolme autoa olisi vielä pihassa kesärenkailla.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Sunnuntaina vaihdoin minäkin talouden toiseen autoon nastat alle. Aamuisin kosteat tiet ovat yöpakkasten takia paikoin liukkaat, joten vaimon autoon päädyin renkaat vaihtamaan. Omaan autoon vaihdan varmaankin vasta ensi viikolla.
 
Tuntuu kyllä tyhmältä ajella nastarenkailla asvaltilla. Jotenkin se on turhauttavaa. Koitan siis lykätä sitä niin pitkään kun mahdollista.
Joskus olenkin tehnyt silleen, että kun sääennuste on näyttänyt pahalta, niin en ole vaihtanut nastarenkaita vaan ajellut kolmeakymppiä sen pari päivää ja sitten jäät on taas sulaneet.

Siinä kuluu sekä nastat että tiet kun lumettomalla tai jäättömällä tiellä ajaa. Mutta sehän siinä tosiaan on, kun aamulla vaan on liukasta. Ja kyllähän ne renkaat menee kierrätykseen, kai.
Itsekin muutama päivä sitten ajoin 600km ja lähdin puoli kuudelta, mutta vasta viiden tunnin päästä oli vähän huurteista ja liukasta.

Kyllä se sitten harmittaa, jos päätyy ojaan autonsa kanssa, ja se pitäisi jollakin keinolla saada takaisin tielle. Ja ehkä korjaillakin sitä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja urpoääliöt pähkäilee nastarenkaiden allelaiton kanssa. Kesäkeleillä.
Kitkat alle jos tähän aikaan vuodesta ei uskalla normirenkailla ajella. PRKL.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ja urpoääliöt pähkäilee nastarenkaiden allelaiton kanssa. Kesäkeleillä.
Kitkat alle jos tähän aikaan vuodesta ei uskalla normirenkailla ajella. PRKL.
Ja cityjuntit huutelee turhanpäiväisyyksiä silkasta pätemisen innosta.
Oma renkaiden vaihto ei ollut turhaa, 3 autoa ojassa eilisaamuisen matkan varrella (varmaan pääkaupunkiseudulta tulleita), muut junnasivat viittäkymppiä satasen alueella.

Tapansa kullakin, sen verran paljon on kilometrejä alla että mielummin ajan nastoilla turhaan kuin ilman nastoja silloin kun niitä tosissaan tarvii.
 

Veijari

Jäsen
Tänään vaihdatin kitkat alle. Jopa rengasliikkeen myyjä (Vianor) ihmetteli, miksi kitkat eikä nastat? Tämä kysymys herätti minussa kummastusta.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Olihan siinä oikea ihmettelyn aihe.. Turhaan niitä kitkoja vaihtaa/vaihdattaa jo tässä vaiheessa kun eivät pidä mustalla jäällä sen paremmin kun kesärenkaatkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja eteläisen Suomen keleillä, joissa tienpinta on enemmänkin jäisen ja sulan välillä talvella kuin erityisen luminen ovat nastarenkaat muutenkin parempi vaihtoehto. Toisin kuin yleisesti kuvitellaan. Oikeasti _lumisilla_ tienoilla sitten nämä kitkat.
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Ja eteläisen Suomen keleillä, joissa tienpinta on enemmänkin jäisen ja sulan välillä talvella kuin erityisen luminen ovat nastarenkaat muutenkin parempi vaihtoehto. Toisin kuin yleisesti kuvitellaan. Oikeasti _lumisilla_ tienoilla sitten nämä kitkat.
Varmasti jäisen tien pidon kannalta näin. Ajomukavuus hyvässä kitkarenkaassa on kuitenkin täysin maailmasta kuin metelöivässä ja värisevässä nastarenkaassa.

Nykyaikainen kitkarengas yhdistettynä nykyaikaisen auton turvajärjestelmiin on turvallinen kun vähän miettii vauhtiaan ennen ramppeja.

-Nimim. En palaa nastoihin enää koskaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuli jo vaihdatettua renkaat molempiin autoihin. Tietenkin se nyt tarkoittaa, ettei lunta tule ennen kuin jouluna, jos silloinkaan. Nastojen tuoma lisähumina asfalttia vasten on kyllä melkoinen. Mutta tuossa pari aamua sitten oli jo tiet niin jäässä, etten meinannut ojien välissä slikseillä pysyä. Nyt on nastat. Edelleenkään en ymmärrä miksi joku haluaa riskeerata ja luottaa kitkoihin. Kerran kokeilin toisessa autossa, mutta eiväthän ne jäällä pidä ollenkaan ja mitäs muuta sitä talvella oikein tiellä on kuin jäätä. Mutta jokainen tyylillään, ja onhan elämä jännempää, kun vähän riskeeraa. Kaipa ne kesärenkaita paremmat ovat nekin.
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Kertoohan se suomalaisten ajomukavuuden arvostuksesta kun katsoo suosituimpia automerkkejä/malleja. Ennakointikykykin on ilmeisen hankalaa, mutta toisaalta säästäähän siinä useita sekunteja perillä, kun jarrutukset jättää viime tinkaan ja ajaa ramppiin viidenkympin sijaan sitä kahdeksaakymppiä...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ajomukavuuden ero on mitätön hyvillä nastoilla, ennakoidakin osaan ja säätää omaa ajonopeutta mutta ne muiden aiheuttamat yllättävät tilanteet... Mielummin pidän parhaat mahdolliset renkaat alla joilla lyhyin jarrutusmatka, paras ohjattavuus ym sen paskan ollessa lähellä osua tuulilasiin. Eli nastat ja ajoissa. Juuri näillä kelellähän saattaa tulla niita kesäkumeilla luistelijoita vastaan kylki edellä aamuyön tunteina.

VTT tutki kuolonkolarit
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voisin itse sanoa tähän ikuisuuskysymykseen näin että esimerkiksi contin uudet nastat on erittäin hiljaiset, selvästi hiljaisemmat kuin kovalla seoksella varustetut bridgestonen potenza kesärenkaat joten se kertookin kaiken olennaisen, ei mitään meluhaittaa jos on hyvät ja hiljaiset nastat. Erinomaiset ajaakin.

Kitkoista ei ole suurta kokemusta, mutta en ottaisi niitä mistään hinnasta vain meluperustein, haluan faktaa millä turvallisinta ja mukavinta ajaa etelä-suomen talvissa. Kiinnostaisi tietää enemmän faktatietoa kitka vs nasta eroista kun rengas sen 2-4v vanha ja ajettu 20-40tkm. Miten muuttuu pito-ominaisuudet.

_
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajomukavuus hyvässä kitkarenkaassa on kuitenkin täysin maailmasta kuin metelöivässä ja värisevässä nastarenkaassa.

Onko tässä lainaamassani siis vertailtu hyviä kitkarenkaita paskoihin nastarenkaisiin? No niin tai näin, menee turvallisuus omalla kohdalla mukavuuden edelle, joten näin etelän rannikkoseudulla asuvalle valinta on nastarenkaat. Mitä tulee niiden äänekkyyteen, niin varmasti niissä on isojakin eroja, kuten varmaan kitkarenkaissakin. Mulle eräs alan ammattilainen totesi pari vuotta sitten, että modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista.

Jokainen tietysti tyylillään. Jos kokee kitkarenkaat nastarenkaita paremmaksi vaihtoehdoksi, niin mikäpä siinä. Niin joo, meidän autossa ei vielä ole talvirenkaita alla, enkä ole edes vielä varannut aikaa niiden alle asentamista varten. Ja irvileuoille tiedoksi, että osaan kyllä vaihtaa renkaat itsekin, mutta kun rengashotellin hintaan kuuluu renkaiden vaihto (kuten myös renkaiden turvallisuudesta huolehtiminen, alla olleiden pesu jne.) niin helpompi ja mukavampikin ne on vaihdattaa siellä. On nosturit ja paineilmavehkeet, niin ei paljoa kiinnosta itse parkkipaikalla alkaa tunkin kanssa säätämään.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko tässä lainaamassani siis vertailtu hyviä kitkarenkaita paskoihin nastarenkaisiin? No niin tai näin, menee turvallisuus omalla kohdalla mukavuuden edelle, joten näin etelän rannikkoseudulla asuvalle valinta on nastarenkaat. Mitä tulee niiden äänekkyyteen, niin varmasti niissä on isojakin eroja, kuten varmaan kitkarenkaissakin. Mulle eräs alan ammattilainen totesi pari vuotta sitten, että modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista.

Juuri tuli tehtyä tilaus toisiin peräkkäisiin Hakka7-palloihin. Focuksessa pelitti erinomaisesti ja nyt vaimolle tulevassa Citigossa tulee tämän kokemuksen myötä olemaan samat. Kun paikkana on Turku ja sen ylämäkiliikennevalot, niin kitkat eivät olleet vaihtoehto. Suhteellisen kokemattomalle kuljettajalle kevyt auto kitkarenkailla ei kuulostanut järkevältä ratkaisulta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun paikkana on Turku ja sen ylämäkiliikennevalot, niin kitkat eivät olleet vaihtoehto.

Joo, siinä Aninkaistenmäessä kun seisoo liikennevaloissa ja sattuu olemaan vähänkään jäinen keli, niin suorastaan hirvittää, että pääseekö tästä enää liikkeelle. Kyllähän siinä useampi auto talvessa peruuttelee alamäkeen esim. Yliopistonkadulle ja yrittää jotain muuta kautta, kun Aninkaistenkadun ylämäkeen pysähtyessä ei ole toivoakaan päästä jatkamaan matkaa. En kyllä tiedä noiden rengasvalinnoista.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tunkki-aiheeseen liittyen kysyisin autoilevien jatkoaikalaisten kokemuksia ja käyttöastetta koskien rengashotellipalveluja. Asia tuli mieleen luettuani Aamulehdestä tämän aihetta koskevan artikkelin: Rengashotellihinnoissa on huomattavia eroja Helsingin ja maakuntien välillä | Aamulehti Itselläni on ollut käytössä tuo palvelu jo useamman vuoden, tänä vuonna kausihinta oli 50€, joten vertailussa ihan asiallinen hinta. Palvelu sisältää säilytyksen, vakuutuksen, pesun, tasapainotuksen ja vaihdon. Luonnollisesti ilmanpaineet on tarkistettu ja alumiinivanteiden jälkikiristys hoituu myös samaan rahaan. Uuden rengassarjan hankinnan yhteydessä saa tuon säilytyksen kaupan päälle, joten itse en enää viitsi vaihtaa renkaita meidän kahteen autoon, vaan mieluummin tuen yrittäjää hankkimalla tuon palvelun. Pienemmän liikkeen etu on myös siinä, että aikaa ei ole pakko varata etukäteen, vaan vaihtotyö tehdään asiakkaan aikataulujen mukaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Euromasterilla on omat renkaat olleet rengashotellissa useamman vuoden. Tosin hintaa en tiedä kun kyseessä on työsuhdeauto ja tuo kuuluu soppariin.
Helppoa ja huoletonta kyllä.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi viikolla voisi vaihtaa alle talvirenkaat kun reissuja pohjoiseen tiedossa. Joko aivan uudet tai tallista löytyvät.

Viime viikolla hankkimassani autossa näyttäisi olevan rekisteriotteen mukaan renkaat 205/65/R15 ja 215/55/R16. Voiko tuohon laittaa edellisestä autosta jääneet 205/55/R16-renkaat ? Merkki ja mallikin on sama joten menee heittämällä.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Joo, miksipä ei. Nyrkkisääntönä näissä oli joku että suurimmasta sallitusta tuuman isompi tai pienimmästä sallitusta tuuman pienempi.
Ja leveydessä 30mm eroa
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Vähän kahden vaiheilla vaihdon kanssa. Tällekin viikolle on yöpakkasia pk-seudelle tiedossa, joten sen puolesta voisi jo nastat vaihtaa alle. Minua ei haittaa suurempi rengasmelu tai muu sellainen, enkä jätä nastoja vaihtamatta sen vuoksi, että tiet tai renkaat kuluvat vaan turvallisuus edellä mennään. Suurin ja oikeastaan ainoa syy vaihtamiselle on mahdolliset kaatosateet. Viime viikollakin tuli muutaman kerran ajaessa sen verran vettä, että olisi huomattavasti enemmän pelottanut ajaa nastarenkaiden vesiurilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös