Tool – vieläkö sedät jaksaa heilua?

  • 47 908
  • 358

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Ei varmasti toivokaan, mutta mielestäni nämä tähän asti kuullut kritiikit olemattomasta levystä ovat juontaneet juurensa juuri siitä, etteivät fanit hyväksyisi muutosta, vaan odottavat Lateralus 2:sta. Sellaista ei ole tulossa.
En voi luonnollisesti kuin puhua omasta puolestani, mutta eihän tässä mitään Lateralusin jatko-osaa odoteta, vaan nimen omaan sitä luonnollista kehitystä. Siksi ajatus esimerkiksi bändin siirtymestä takaisin suoraviivaisempaan ilmaisuun häiritsee. Jos haluan turpaanvetoa, kuuntelen Nasumia. Ja jos haluan Meshuggahia kuuntelen Meshuggahia. Luulin Toolin jo purkaneen ne patoutumansa, joten mene ja tiedä mitä kaverit nyt oikein meinaavat.

Tietenkään raskaus ei tarkoita samaa asiaa kuin suoraviivaisuus, mutta vähän sydän syrjällään olen silti väkisinkin tämän uuden levyn kanssa. Oli sen nimi mikä tahansa.

psychodad kirjoitti:
Se mitä he luovat on heidän asiansa.
Tämä on niin ilmiselvää, ettei sitä tarvitsisi oikeastaan edes sanoa. Yhtä ilmiselvää on kuitenkin myös se, että on minun asiani joko pitää tai olla pitämättä siitä mitä Tool luo. Kaikkien todennäköisyyksien mukaan Tool pitää minut jatkossakin täysin vaivatta ensimmäisessä vaihtoehdossa, mutta sitähän ei voi ennalta määritellä. Jokainen levy on yksilö, jonka arvioinnissa ei menneet meriitit paina. Paitsi ehkä vähän.

psychodad kirjoitti:
Voi olla että markkinoilta löytyy. Minä en niihin markkinoihin ole törmännyt. Itse arvostan kovasti esim. Opethia mutta eihän se millään mittarilla "vie Toolia" vaikka kovasti samassa kategoriassa kilpaileekin.
"Vieminen" nyt oli tahallisen liiallinen termi tähän yhteyteen, mutta tarkoitus oli tuoda esille, että kyllähän maailmasta löytyy myös muita osaavia, kunnianhimoisia ja lahjakkaita yhtyeitä, jotka niinikään luovat musiikkia täysin omilla ehdoillaan. En jaksa alkaa niitä nyt luettelemaan, mutta varsinkin Undertow'ta parempia julkaisuja maailmassa mielestäni kyllä riittää. (Tähän väliin sitten se makuasia jne. -kortti.)

psychodad kirjoitti:
Mutta ehkä meidän erilaisuutemme tuleekin näkyviin siinä, että minun listallani aenima ja lateralus ovat täysin yksinäinen keihäänkärki. Näiden alapuolelta löytyy sitten useampia artisteja Alice in chainsistä, Tori Amoksesta Tom Waitsiin, undertow levyä unohtamatta. Sekin mahtuu top 10 levyihin kevyesti
Kenties. Suhtautumiseni AEnimaan on vähän ristiriitainen, enkä aina oikein tiedä mitä siitä ajatella. Toisaalta levyltä löytyy aivan uskomattomia biisejä (Stinkfist, Eulogy, Pushit, AEnema kärkenä), mutta toisaalta minun on myös aika vaikea ymmärtää täydellisesti Message to Harry Manbackin, Die Eier Von Satanin ja (-) Ionsin funktiota levyllä. Mielestäni ne pilkkovat liiaksi kokonaisuutta.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika jännää vetää Opeth tähän keskusteluun mukaan. Toolin ja Opethin perustat ovat kuitenkin niin kaukana toisistaan kuin olla ja voi.

Itse odotan Toolin uutta kuin kuuta nousevaa. Tattienpopsintamusiikki+ rankat riffit eivät voi mennä Toolin käsissä metsään. Saattaa olla että näissä Meshuggah- viitauksissa on ennemminkin kysymys vastaavasta jutusta kuin Metallicalla edellisen levyn kanssa. Eli ennen levyä toitotettiin paluusta juurille ja Kill 'em all- tyyliin. Metallicalla tosin toteutui vain paskat soundit tuossa "paluu juurille" hässäkässä. Näin ei varmasti tule käymään Toolin kanssa. Tai sitten tulee, mistä näitä tietää.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
pelikielto kirjoitti:
Aika jännää vetää Opeth tähän keskusteluun mukaan. Toolin ja Opethin perustat ovat kuitenkin niin kaukana toisistaan kuin olla ja voi.

Oikeastaan vain siksi, että Opeth on toinen erittäin taitava orkesteri joka soittaa raskaampaa musiikkia, ja esiintyy myös tuolla ruisrockissa. Sinänsä turhaa vertailua.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Kenties. Suhtautumiseni AEnimaan on vähän ristiriitainen, enkä aina oikein tiedä mitä siitä ajatella. Toisaalta levyltä löytyy aivan uskomattomia biisejä (Stinkfist, Eulogy, Pushit, AEnema kärkenä), mutta toisaalta minun on myös aika vaikea ymmärtää täydellisesti Message to Harry Manbackin, Die Eier Von Satanin ja (-) Ionsin funktiota levyllä. Mielestäni ne pilkkovat liiaksi kokonaisuutta.


Minua nuo eivät häirinneet niinkään paljoa, vaan jotenkin auttoivat siinä vaiheessa kun levyyn yritti päästä sisään. Pieniä pausseja, hengähdystaukoja. Kuitenkin aenima on sisällöltään valtavan monipuolinen levy jossa riittää niin paljon kuunneltavia koukkuja, ja lyriikassa niin paljon ihmeteltävää ettei sitä kerralla tai kymmenellä sisäistetä. Siksi pienet paussit ehkä hivenen erottavat biisit ja niiden teemat toisistaan.

Minun makuuni parhaimmalta maistuivat 46&2, pushit ja third eye..mutta kaikki ne hyviä olivat.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
secord kirjoitti:
Virallisilta sivuilta virallinen(?)tulevan albumin biisilista. http://www.toolband.com/index_frames.html

Joo niin näyttää. Vaikea vaan uskoa tuota listaa kun muistaa sen edellisen shown. Ja miksi biisilista julkaistaisiin nyt, kun lehdistöä on kielletty kirjoittamasta levystä mitään vielä kuukauteen?

No, sittenhän näemme kun levy julkaistaan, näihin suhtaudun varauksella
 

Cube

Jäsen
secord kirjoitti:
Virallisilta sivuilta virallinen(?)tulevan albumin biisilista. http://www.toolband.com/index_frames.html
Jaa-a... Uskon kun näen. Tämä koskee sekä levyn että biisien nimiä. Nuo tuntuvat kuitenkin niin hatusta vedetyiltä, että yllättyisin kyllä melkoisesti, jos oikeita ovat. Ja pettyisin varmaan myös, vaikka psychodad ei siitä tykkäisikään :)

Laitetaan kuitenkin yksi linkki: 10,000 Days

Edelleenkään en siis usko, että kyseessä on oikea levyn nimi, mutta kansitaide saattaa tästä huolimatta olla toki aitoa ja tuleehan siitä kieltämättä helposti mieleen Isiksen Aaron Turnerin kädenjälki. Jäämme odottelemaan...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Jaa-a... Uskon kun näen. Tämä koskee sekä levyn että biisien nimiä. Nuo tuntuvat kuitenkin niin hatusta vedetyiltä, että yllättyisin kyllä melkoisesti, jos oikeita ovat. Ja pettyisin varmaan myös, vaikka psychodad ei siitä tykkäisikään :)

Saathan sinä olla pitämättä :)

Enemmänkin olen huolissani siitä että Tool fanit tuntuvat nyt odottavan jotain tietynlaista, tiettyyn Tool kaavaan kuuluvaa nimeä sekä levylle että biiseille. Toolin juttu on se, ettei siinä ole kaavaa! Musiikilla on merkitystä, ja tietenkin biisien nimillä sillä tavalla, miten ne heijastavat kyseistä biisiä. Mutta ilman biisiä emme voi kritisoida sen nimeä, koska emme tiedä missä kontekstissa se on.

Esimerkiksi "The pot" kuulostaa minusta tosiaan vahvasti Toolin vitsiltä, mutta vitsihän voi olla myös siinä, että ravistellaan taas faneja. Ja sehän on jo onnistunut. Ensin jengi ajattelee että "vittu nää on paskoja nimiä" ja ehkä osa herää jossain vaiheessa ajattelemaan "mutta ehkä minun pitää kyseenalaistaa se mitä minulle kerrotaan" ja saattavat jopa päätyä ajatukseen "miksi tuomitsen ennalta, kun en tiedä onko tieto oikeaa, enkä tiedä mitään siitä millaiseen asiayhteyteen nämä nimet kuuluvat".

Tool on ainakin minulle merkinnyt tähänkin asti sitä, että he stimuloivat ajatusta, eivät tarjoa omaa dogmaansa vaan tekemisillään ja sanomisillaan rohkaisevat minua luomaan omani.
 

Cube

Jäsen
Cube kirjoitti:
Laitetaan kuitenkin yksi linkki: 10,000 Days
Heitetään lisää vettä kiukaalle: Feikkejä

Monet ihmisethän ovat hulluja, mutta kun yhtälöön lisätään vielä vähän vapaa-aikaa ja luovuutta, niin jälki saattaa olla oikein tyylikästäkin. Muutaman kuvan kohdalla en pettysi ollenkaan, vaikka se sattuisi lopulta koristamaan Toolin uuden levyn kantta.
 

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Enemmänkin olen huolissani siitä että Tool fanit tuntuvat nyt odottavan jotain tietynlaista, tiettyyn Tool kaavaan kuuluvaa nimeä sekä levylle että biiseille.
No tuo on tietysti ihan tuttu ja aika ärsyttävä ilmiö. Esimerkiksi The Dillinger Escape Planin Miss Machinen kohdalla monilla tuntui olevan ihan selvä kuva siitä, millainen levyn pitäisi olla. Kuitenkin ajatus siitä, että DEP:in musiikki olisi jotenkin ennalta-arvattavaa on luonnollisesti totaalisen typerä. Ja samahan tilanne on tämän Toolin levyn kohdalla, oli sen nimi sitten 10,000 Days tai jokin muu.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Odotus palkitaan kohta! Single "Vicarious" putkahtaa 17. päivä radiosta ja saattaa olla, että se on kuultavissa Toolin sivuilta jo aiemmin kuten Schism aikoinaan. Joka tapauksessa levyn ja kappaleiden nimet näyttävät pitävän paikkansa, vaikka se ei ilmeisesti kaikille sovi. Täytyy tosiaan ihmetellä näitä jatkuvasti purnaavia faneja, jotka eivät ole vielä kuulleet musiikkia, mutta jaksavat valittaan kuinka albumin tai biisien nimet ovat niin ei Toolia. Mitähän he ajattelivat aikoinaan "Hooker with a penis" tai "Parabola" kappaleista? Oliko reaktio kenties vastaavaa tyyliin: "ei vittu, ne on tehneet biisin prostituutiosta" tai " jumalauta, kuka jaksaa kuunnella musiikkia jossa teemana on matematiikka.."??

Enään pari päivää ja sitten...http://www.sonybmg.ca/tool/four/

edit: Toolshedin sivuilta löytyy Kabirin arvio uudesta levystä!
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
30 sekuntia jumaluutta


http://media.putfile.com/Tool---Vicarious---30sec-Clip-


Miten voi 30 sekunnin klipistä mennä iho kananlihalle, kylmät väreet koko kropassa eikä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Kai se on tuo pitkä odotus, ja vihdoinkin...

Helvetti että kuulostaa hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Kyllähän tuo oikein mukavalta kuulosti. Ei nyt mitään uskomattomia reaktioita minussa herättänyt, koska on kuitenkin vain 30 sekunnin pätkä, mutta antoipahan taas vähän odottamisen aihetta.

Enitenhän miellytti tietysti se, että äänimaailma oli edelleen hyvin lateralusmainen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Itse tykkäsin kovasti tuosta herätyskello/palohälytin äänestä juuri ennen siirtymistä helvetin raskaaseen riffiin.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Pienistä asioista sitä on ihminen allensa laskemassa! Perhana, että kuulosti lupaavalta. Täytyy kuitenkin todeta, että 30 sekuntia Toolin kappaleesta, joka kestää yli seitsemän minuuttia on kuin pieru ennen sontaa (hohhoijaa..). Silti kananlihalle vetää, anteeksi siitä. Monta vuotta on kulunut, mutta kyllä nämä viimeiset viisi kilometriä ovat pitkät niin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
secord kirjoitti:
mutta kyllä nämä viimeiset viisi kilometriä ovat pitkät niin.

Kyllä. En ole KOSKAAN odottanut maanantaita näin paljon. En koskaan.

Ja tätä tunnetta on kenenkään aivan turha yrittää järkeillä minulta pois. Olen pahoillani niiden puolesta jotka eivät ole koskaan kokeneet tällaista pelkän musiikin ansiosta, mutta omasta innostuksestani en ole hetkeäkään häpeissäni.


http://home.mchsi.com/~b.grimes/files/vicprevext.mp3

Tuossa paraslaatuinen clippi tähän asti. Tämä on niitä elämän hienoja hetkiä joita muistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Ja tätä tunnetta on kenenkään aivan turha yrittää järkeillä minulta pois. Olen pahoillani niiden puolesta jotka eivät ole koskaan kokeneet tällaista pelkän musiikin ansiosta, mutta omasta innostuksestani en ole hetkeäkään häpeissäni.
Juu, ei toki. Eikä ollut tarkoitus vähätellä innostusta. Itselleni ei 30 sekunnin klippi vaan vielä riitä, oli se kuinka loistava tahansa. Intoillaan sitten kun käsissä on se albumi, joka toimii alusta loppuun saakka kokonaisuutena. Oli kansitaide tai biisien nimet mitä tahansa..

Ymmärrän siis kyllä ehdottomasti sitä, että monet tuosta pätkästäkin ottavat huumaa noin paljon. Sitä toisaalta edelleen vähän ihmettelen, jos VAIN Tool saa aikaan tuollaisia säväreitä.. Mutta hyvä, että sentään Tool.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Sitä toisaalta edelleen vähän ihmettelen, jos VAIN Tool saa aikaan tuollaisia säväreitä.. Mutta hyvä, että sentään Tool.


Mulla on ollut tässä elämässä niin paljon paskaa. Ja ainoa taho joka on aina antanut kaikkensa on Tool. Rakastan bändiä sen vuoksi.

Ei se ole VAIN tool....ehkä hienoin musikaalinen hetki on kuitenkin king crimsonin starless biisin loppu. Toivottavasti tiedät mitä tarkoitan. Mutta sen huikeuden lisäksi ei löydy kuin Toolin "greatest hits". Siis musiikin saralta.

Tämä lyhyt klippi vakuuttaa minut. Tuohon kun saa vielä maailman parasta rock laulajaa päälle, ja 7 minuuttia tätä tykitystä.....Oi autuutta.
 

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Ei se ole VAIN tool....ehkä hienoin musikaalinen hetki on kuitenkin king crimsonin starless biisin loppu. Toivottavasti tiedät mitä tarkoitan.
No ehdottomasti. Crimsonia tuossa vähän epäsuorasti oikeastaan tarkoitinkin. Jos ei muiden, niin ainakin sen luulisi sytyttävän Tool-ihmisen; Toolin ohella luonnollisesti.

psychodad kirjoitti:
Tämä lyhyt klippi vakuuttaa minut.
Niin minutkin - odottamaan jotain loistavaa. Mutta kohdallani lasi on yleensä puoliksi tyhjä, joten en vielä riemuitse.. Helvetin hyvältä näyttää kuitenkin kieltämättä tällä hetkellä, kaiken sen epävarmuuden jälkeen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Mutta kohdallani lasi on yleensä puoliksi tyhjä, joten en vielä riemuitse.. Helvetin hyvältä näyttää kuitenkin kieltämättä tällä hetkellä, kaiken sen epävarmuuden jälkeen.

Olen periaatteessa saman koulukunnan miehiä, ja hyvin skeptinen kaikesta. Juuri näinä päivinä olen saanut nenilleni niin paljon paskaa etten sitä kaikkea haluaisi itse lapioida. Mutta jo 30 sekunnin klipillä Tool kertoi minulle että en ole tälläkään kertaa yksin. Käsittämätöntä miten yhden bändin diskografia jotenkin vain myötäilee omaa elämääni.

Maanantaina viimeistään kuulemme tuon koko biisin, ja se lopullinen herkku on luvassa kuun viimeisenä päivänä (todennäköisesti, suomen julkaisun pitäis olla pari päivää jenkkejä edellä).

KC:n starlessin lopusta vielä...jos joku entiteetti tämän planeetan ulkopuolelta kysyisi mitä on musiikki, soittaisin starlessin lopun heille. Mieletön tunteiden vuoristorata, loistavien muusikkojen tulkitsemana. En voi kuunnella kyseisen biisin loppua nousematta ainakin istumaan ja osoittamaan kunniaa....se on taidetta parhaimmillaan. Ja todella vahvaa musiikkia.

Olen vaan edelleen pahoillani niiden puolesta, jotka eivät koskaan saa musiikista tällaista irti. Kyseessä on valtaosa ihmisistä. Olisi hienoa jos kaikki voisivat saada yhtä vahvan tunteen jostain musiikista, mutta valitettavasti näin ei ole. Paras ystäväni ei ole koskaan saanut tällaista tunnetta musiikista. Toivoisin kovasti että hän voisi kokea saman, mutta yhtälö on mahdoton.

EDIT:

http://www.zombalabelgroup.com/tool/Vicarious.wav.zip

Tässä se on. Jumalauta!!! KOKO BIISI! Niin järjettömän hyvä! Voi hyvä luoja. Tuo loppu on ehdottomasti raskainta Toolia koskaan. Ei kysymystäkään.

Tänä yönä en nuku sekuntiakaan. KIITOS!!!!
 
Viimeksi muokattu:

Evil Kübl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Liiga karsinnat
rauhaa veljet

Todellakin puolivuosikymmentä on tätä odotettu, joten kai tässä vielä muutaman viikon vielä malttaa..

Omalta osaltani Tool on SE orkesteri. Suosikki albumi on Ænima, mutta Lateralus on todella lähellä myöskin. En tiedä muitten mielipiteistä, mutta Opiate on myöskin erittäin mainio EP, eritoten nimikkobiisi on mielestäni yksi toolin parhaimmista kappaleista. Suosittelen tutustumaan, jos joku ei jostain syystä ole vielä kyseistä lättyä hankkinut. Undertow on mielestäni heikoin esitys tähän mennessä, toivottavasti myös jatkossa...

Uudesta levystä, sen tyylistä, en tiedä mitä odottaa. Lyhyen clipin perusteella on turha kommentoida mitään. Uskon että pari ekaa kuuntelu kertaa antaa lievän pettymyksen, kuten todella hienoilla levyillä on tapana (esim. Type O Negativen albumit tai esim. Kingston Wall:in Tri-logy..). Lateraluksen ilmestyessä ensikuuntelu oli pettymys, mutta hetken päästä ymmärsin levyn olevan miltei täydellinen..

Joka tapauksessa vesi kielellä odotellaan ja ruisrokkiin on pakko päästä. Itselläni on vielä live-esitys näkemättä. Ei ollut kiva hakea ozzfestin lippurahoja takaisin...

btw, itse olen vasta alkutekijöissä KC:n massiivisen tuotannon kanssa, mutta täytynee korjata sekin virhe!

Edit: tosiaan, en usko noihin biisien nimiin tai levyn nimeen, vaikka paskanko väliä niillä nimillä loppujen lopuksi on.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
http://www.zombalabelgroup.com/tool/Vicarious.wav.zip

Tässä se on. Jumalauta!!! KOKO BIISI! Niin järjettömän hyvä! Voi hyvä luoja. Tuo loppu on ehdottomasti raskainta Toolia koskaan. Ei kysymystäkään.

Tänä yönä en nuku sekuntiakaan. KIITOS!!!!
Huhhuh... Enpä pysty kuvailemaan miten paljon tekisi mieli avata tuo linkki ja kuulla tuo biisi. Mutta taidan kuitenkin yrittää pysyä vahvana ja odottaa. Haluan ehdottomasti kuunnella tulevan levyn - oli sen nimi sitten 10,000 Days tai mitä tahansa - ensimmäistä kertaa täydellisen uutuudenviehätyksen vallassa.

Be patient, be patient... Juuri nyt menee tosin aika hankalaksi :)
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Huhhuh... Enpä pysty kuvailemaan miten paljon tekisi mieli avata tuo linkki ja kuulla tuo biisi. Mutta taidan kuitenkin yrittää pysyä vahvana ja odottaa. Haluan ehdottomasti kuunnella tulevan levyn - oli sen nimi sitten 10,000 Days tai mitä tahansa - ensimmäistä kertaa täydellisen uutuudenviehätyksen vallassa.

Be patient, be patient... Juuri nyt menee tosin aika hankalaksi :)

Ymmärrän kantasi. Pysy kovana. Itse en voisi kuvitellakaan.

Itken. Tämä on taidetta.

Juuri tällä hetkellä uskon kuuntelevani parasta biisiä KOSKAAN. Niin hyvä tämä on.
 
Viimeksi muokattu:

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kyllähän sen Tooliksi tunsi, jo vain. Ettei loppumainingeissa Mustakala Carey kasvattanut pari lonkeroa lisää, sen verran paukkui. Hyvältähän se kuulosti, ei siitä mihinkään pääse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös