Lukekaa toi urheilulehden artikkeli ajatuksella. Jotkut edelleen ja nähtävästi myös Nybondas itse kuvittelevat, että UTJ:n tärkein tehtävänsä on toimia vaan joukkueen kokoajana ja jos kauden alla on arviolta hyvä jengi koottu, niin UTJ on onnistunut ja kukaan ei voi valittaa.
Luin, ja olisi ollut ihan mukava jos Samuel Savolainen olisi kuunnellut Nybarin sanat myös ajatuksella, ennen kuin laittoi silmät kiiluen virtuaalisen kynänsä sauhuamaan. Nybondashan ei sano tuossa urheiluruudussa että hänen tärkein työnsä UTJ:nä olisi pelaajien rekrytointi, kuten Samuel Savolainen väittää, vaan Nybari vastaa ilmeisesti YLE:n toimittajan kysymykseen UTJ:n vaikutuksesta joukkueeseen seuraavasti:
Urheilutoimenjohtajan suurimmat vaikutuskeinot joukkueeseen on tietenkin rekrytointi eiksnii...
Minä en näe tuossa mitään omituista, totta helvetissä UTJ:n suurin vaikutuskeino joukkueeseen on rekrytointi, UTJ ei voi itse hypätä kentälle eikä UTJ:n kannata mennä fläppitaulun kanssa koppiin heilumaan. Lisäksi tuo urheiluruudun juttu on siitä huono, että lauseet oli poimittu sieltä täältä ilman kysymyksiä, omituista että Savolainen jaksaa vielä ylistää kuinka hieno tuo urheiluruudun juttu oli. Minusta se olisi ollut hieno jos haastattelut olisi julkaista edes vähän pidempinä versioina, Törmäsenkin puheet oli pilkottu niin lyhyiksi että tuosta jäi lähinnä kuva: selittelyä jargoneilla. Noin muuten, olihan tuossa Savolaisen artikkelissa on vahva pointti koskien IFK:ta ja Nybaria. Silti mua vituttaa tuollaiset toimittajat jotka ei jaksa edes kuunnella mitä se toinen siellä haastattelussa sanoo, vaan lyö sanoja toisen suuhun, eikä ymmärrä haastattelun kontekstia juuri mitenkään.
Toinen kohta artikkelista versus haastattelu, Savolainen:
Kamalinta kuunneltavaa oli kuitenkin Törmäsen puheet kuinka sapluunoita on pitänyt yksinkertaistaa ja se on vienyt pois luovuutta. Törmänen kuuluu siihen valmentajien siipeen, joilta puuttuu pelin syväymmärrys täysin. Ei pelitapojen tarkoitus ole poistaa luovuutta – vaan tyhmyys!
Pelitapojen tarkoitus ei ole tietenkään poistaa luovuutta, mutta totta hemmetissä tiukemmat raamit syö sitä luovuutta, Savolaisen oma syväymmärrys lajista ei ole myöskään kovin korkealla.
Stögön alkuperäinen sanoma:
Me on jouduttu yksinkertaistaan, jouduttu tekeen selkeitä sapluunoita, että näin me pelataan, ja tottakai se on vaikuttanut siihen, että luovuutta on kadonnut iso määrä sitten...
Tässäkään en näe mitään ihmeellistä, tämän vuoden puolella IFK:n peliin alkoi tulla toisteisuutta eli ne sapluunat esim. hyökkäyksiinlähtöihin on tehty, ja jokainen jääkiekkoa edes pintapuolisesti ymmärtävä tajuaa että tietyt pelilliset sapluunat syövät luovuutta. Jos valmentaja kertoo pelaajalle että kun saat kiekon keskialueella ja vastassa on vastustaja, heitä se kiekko päätyyn ja mene perään, kun taitopelaajan oma vaisto saattaisi vastaavassa tilanteessa neuvoa harhauttamaan vastustaja, ja viedä kiekko alueelle. Mitä enemmän pelaajille kerrotaan miten heidän tulee pelata, sitä vähemmän he toteuttavat omia juttujaan, sehän on selvää. Pelitapa on pelaajalle tuki ja turva, mutta samalla pelitapa poistaa pelaajan omaa ajattelua tietyissä määrin. Stögö on ilmeisesti yrittänyt alkukaudesta saada pelaajat itse reagoimaan eri tilanteisiin, vituiksi meni niinkuin Jeesuksen pääsiäinen. Sen jälkeen Stögö heitti selvän muotin esim. träppiä vastaan. Alkukaudesta alin pelaaja saattoi hakea kiekon maalintakaa ja yrittää yksin siitä träpistä läpi, kiekot hukkui kovalla prosentilla keskialueelle ja IFK ei saanut usein edes minimiä tehtyä, eli kiekkoa vastustajan alueelle.