Ymmärrän oikein hyvin antipatiasi kyseistä henkilöä kohtaan. Omiinkin korviin on kantautunut erinäisiä hänen tekemikseen huhuttuja kepposia, mutta ei sotketa niitä nyt siihen esitettyyn väitteeseen, että hän olisi maksanut omille lellikeilleen liikaa. IFK:n pelaajabudjetit ovat olleet Liigan eliittiä, mutta julkaistuissa verotiedoissa palkkakuninkaat ovat löytyneet aina oulu-turku-taNpere akselilta. Omaan silmään rosterit on olleet vaisuhkoja budjettiin verrattuna, eikä myöhemmin verotietoja katsellessa mikään tue sitä, että julkaistut budjetit olisi aina kokonaisuudessaan käytetty. Edes rahastoinnit huomioiden.
Mutta niin kauan, kun pelaajien palkat eivät ole yksiselitteisesti julkisia, niin joku toinen voi väittää IFK:n maksavan poskettomia palkkoja, ja minä voin väittää verotietoihin nojautuen, että epäilen sitä suuresti. Eteenpäin.
IFK:n maksamista jättipalkoista puhutaan paljon, mutta verotiedoista löytyy oikeastaan vain yksi selkeä ylilyönti, Eli Jarkko Malinen. Tain no, ylilyönti vai julkisuus härö? Julkisuudessa kohistiin IFK:n maksavan hänelle 250000€ kaudesta. Verotietojen mukaan hän 2017 tienasi 115 320€ ja 2018 111 530€ Oli IFK:n alkkalistoilla 2/-17 - 4/-18 eli sai verovuoden 2017 tammikuun tulot KooKoosta, ja loppukauden IFK:sta. Jos hän rahastoi täyden maksimin, eli 100k€ niin siltikään palkka IFK:sta ei yllä huhuttuun 250k€ Kaudet 18-19 ja 19-20 meni Tapparassa, eli sai sieltä palkan koko verovuoden 2019 ajan. Verotiedoissa ansiot 97 441€ eli aika tarkaan linjassa sen kanssa, mitä hänelle täältä oli maksettu. Noihin summiin mahdolliset rahastoinnit päälle.
2015 verotiedoissa
Tomas Zaborsky (koko vuosi täällä) 321 341€
Corey Elkins (koko vuosi täällä) 294 940€
Teemu Ramstedt (koko vuosi täällä) 150 541€ Laskeeko Ramun nyt sitten ykkös - vai kakkoskorin mieheksi, on makuasia. Kausi 2016 - 2017 meni sitten jo kohelossa, eli tuolla arviolla oli täällä alipalkattu edellisen kauden 8+44 tehoillaan.
Noihin verrattuna Joe Finleyn 2017 saama 203 537€ ei nyt aivan posketon ole, mutta olisi ehdottomasti edellyttänyt hänen pysymistään ehjänä. Maksoiko loukkiajalta palkan seura vai vakuutusyhtiö, niin sitä en tietenkään tiedä. Siitä nostan seuralle hattua, että sopimusta ei ruvettu repimään loukkaantumisen vakavuuden selvittyä, vaan hän sai neppailla sen junnuja viihdyttämällä täällä loppuun saakka. Soturia ei jätetty. Hyvä! Aika moni tuli katsomoon hänen vetämänään, mutta vaikea arvioida nettokustannusta seuralle.*
Edit: ei vituta
*Pelaaja-agentti klausuuli
JÄÄKIEKKOILIJAN keskipalkka on tänä päivänä kotimaan Liigassa 75 000 euroa kaudessa. Loukkaantuessaan hän saa siitä noin 40 prosenttia sairauspäivärahana.
”Urheilija menettää 60 prosenttia palkastaan.”
Jos tapaturma jatkuu yli vuoden, tavallinen työntekijä saa työkyvyttömyyseläkettä 85 prosenttia palkastaan, kunnes täyttää 65 vuotta.
Urheilijalla on oikeus saada eläkettä 85 prosenttia seuraavat viisi vuotta laskettuna enintään 121 310 eurosta.
”Jos seuran toimitusjohtajan palkka on 200 000 euroa, hän saa siitä 85 prosenttia. Seuran paras pelaaja saa 85 prosenttia tuosta 121 310 eurosta. Ei voida enää puhua tasa-arvosta”, Saarela sanoo.
Tilanne vaikeutuu entisestään, jos pelaajan ura päättyy loukkaantumiseen, kuten olkapää- tai polvivammaan.
@BOL sietäisit saada pelikieltoa tämän tunarin ketjun nostamisesta pinnalle.
Säikähdin oikeasti että nyt on joku uusi rooli löydetty edariin. @BOL Älä säikäyttele.
Jatketaan nyt vaikka täällä, kun ei ehkä kuitenkaan ole Vitutus-ketjukamaa...
Kyse ei ole osaltani siitä, että parhaille pelaajille olisi maksettu liikaa, vaan siitä, että keskinkertaisille pelaajille maksettiin aivan liikaa esityksiin nähden. Mun mielestäni parhaille pelaajille voi maksaa kovaa liksaa, tosin niiden parhaiden pelaajien pitää sitten oikeasti olla niitä parhaita myös kentällä. Enkä tietääkseni väittänyt, että Nybondas maksoi kaikille poskettomia palkkoja, vaan enemmänkin väitin, että Nybondas maksoi keskinkertaisille pelaajille liikaa. Vaikka tietenkin pitää ymmärtää myös se, että elinkustannukset ovat Stadissa myös kalliimmat ja erityisesti se näkyy asumisen hinnassa. HIFK:han ei "tarjoa" kaikille pelaajilleen asuntoja, vaan lähinnä ulkkareille. Toki auttavat asunnon hankinnassa tarvittaessa, mutta pääasiassa jokainen vastaa omista asumuksistaan ihan itse.
Se on tietysti sillä tavalla, että jokaisella pelaajalla on oma arvonsa. Ja vaikka itse arvostin Corey Elkinsin todella korkealle, kyllähän hänelle vähän liikaa maksettiin. Mutta todennäköisesti on ollut pakkokin maksaa, koska ottajia olisi varmasti ollut muuallakin. Ja Finleyn liksahan on ihan posketon kolmosparin pakille. Toki varmasti osa oli ns. viihdearvoa ja "markkinointikulua", mutta silti, liian kallis oli, vaikkei olisi loukkaantunutkaan. Ymmärtääkseni vakuutusyhtiö ei Suomessa varsinaisesti maksa pelaajien palkkaa, vaan vakuutukset otetaan pääasiassa hoitokuluja varten. Mulla ei myöskään ole mitään tietoa, onko ulkkareiden kanssa eri systeemit, jolloin he saisivat lapaseen sen, mitä sopimukseen on kirjattu, vaikka loukkaantuisikin. Jos olisin pelaaja-agentti, tietäisin tämän. Tai toimistolla töissä :D.
Tässä artikkelissa kerrotaan hyvin siitä, miten huonossa asemassa loukkaantunut urheilija Suomessa on ja esimerkkinä on nimenomaan jääkiekkoilijat (juttu on valitettavasti maksumuurin takana, mutta kopioin muutaman katkelman alle:
Jääkiekkoilijoiden pomo Jarmo Saarela tuskastui ammattiurheilijoiden kehnoon sosiaaliturvaan: ”Nykyinen järjestelmä on niin väärin kuin vain olla voi”
Jarmo Saarela sanoo, ettei uutta huippu-urheilulakia tarvittaisi lainkaan, jos urheilijat otettaisiin muiden työntekijöiden kanssa tasavertaisina yleisen sosiaaliturvan piiriin ja eläke- ja vakuutusturva hoidettaisiin kuntoon.www.hs.fi
Malisen kohdalla pitää varmaan muistaa se, että hän siirtyi kesken kauden KooKoosta tänne. Voi olla, että siinä tilanteessa on ollut vähän niin kuin pakkorako maksaa helvetisti, jotta hänet tänne edes saatiin. Plus ehkä tehdä jo valmiiksi siinä kohtaa seuraavan kauden kattava sopimus, joka sitten julkaistiin jatkosopimuksena vasta myöhemmin. En tiedä, mutta pitäisin ihan mahdollisena. Varsinkin, jos Liigan sivut pitävät paikkaansa ja Malinen todella teki HIFK:n paidassa loppurunkosarjassa oikeasti vain tehot 0+2. Kuka hullu maksaisi niillä näytöillä noin isoja liksoja? KooKoossa oli kuitenkin tehnyt 2+24. Ihan ok-tehot, mutta ei yhtään enempää. En tosin muista, miten KooKoo tuolloin muuten menestyi. Paskassa jengissä pisteiden tekeminen on melko usein vaikeampaa. Mutta eivät ne KooKoon tehotkaan poista sitä tosiasiaa, että hänen palkkansa oli jo ennakko-odotuksiin nähden aivan tähtitieteellisen suuri. Mutta ei se tyhmä ole, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Itse muistelen, että HIFK:n oli kuitenkin vähän niin kuin pakko vahvistaa jengiä, joten silloin on myyjän markkinat. Ja kyllä kolmikko O´Connor, Kantola ja Malinen silloin ihan hyvältä maistui.
Olet myös oikeassa siinä, että mulla on tiettyjä antipatioita Nybondaksen toimintatapoja kohtaan. Mutta yritän silti viimeiseen asti käsitellä asioita asioina. Henkilökohtaisesti mulla on Nybondaksesta jopa ihan positiivisia kokemuksia, mutta eivät ne saa vaikuttaa mun näkemyksiini, koska mä arvostelen duunia, en ihmistä tai persoonaa. Voisi melkein todeta, että jos pitäisi verrata, mun henkilökohtaiset kokemukseni Nybondaksesta ovat jopa paremmat kuin Salmelaisesta.
Itse laskin silmät kiinni käyttäen vain aivolisäkettä, ja sain tulokseksi 2 614 857€Jos en väärin päässä laskenut, tuo HIFK:n luku on n. 2,6 M€.
Sull' on hyvä hypofyysi!Itse laskin silmät kiinni käyttäen vain aivolisäkettä, ja sain tulokseksi 2 614 857€
Itse laskin silmät kiinni käyttäen vain aivolisäkettä, ja sain tulokseksi 2 614 857€