Justice: Nyt kun kuuntelin tuon haastattelun, olen vielä syvemmällä uskossani Tompan suhteen-> ei tule ikinä nostamaan tätä seuraa minnekään.
Mun mielipidettä Nybasta toi haastattelu ei muuttanut kyllä suuntaan tai toiseen. Arroganttihan mies on ollut since day one ja on sitä yhä edelleen. Kyllä mä silti kuulin tossa haastattelussa paljon myös asioita joita halusin kuulla. Positiivisuudet kytkeyty ennen kaikkea jatkuvuuteen, ensi kauden jengin vaiheeseen ja ajatukseen pelaajien kehittämisestä. Lisäksi tervehdin ilolla sitä, että Nybondas tiedostaa resursseihin liittyvät realiteetit.
Tiedän sen olevan mahdotonta, mutta varmasti tekisi monelle hyvää, jos mieli olisi tabula rasa ennen kuin tuota haastista lähtee kuuntelemaan. Esimerkiksi on pakko mainita tuo puolustusta koskenut osio, joka ei nyt mennyt ihan niin kuin täällä monet kirjoittaa. Ei Nyba missään kohtaa sanonut, että puolustukseen kohdistunut kritiikki olisi kokonaisuutenaan ollut kohtuutonta. "Ehkä vähän kohtuutonta kritiikkiä" jättää ilmaisuna paljon varaa tulkinnalle, ja tässä tulkinnassa ne omat lähtökohdat vaan merkkaa niin paljon. Ja minä kyllä olen tässä asiassa Nyban kanssa samoilla linjoilla, puolustus sai osakseen kohtuuttoman paljon ja kohtuutonta kritiikkiä. Kritisoitavaa kyllä löytyi, ja senhän Nybakin kyllä myöntää, vähintäänkin epäsuorasti, mutta kyllä kritiikki usein lähti lapasesta.
Se mikä minua tuossa haastattelussa eniten jäi vaivaamaan oli tapa miten Nyba käyttii budjettipuolta selityksenä. Siitä mä annan Nyballe raippaa ihan kunnolla. Jos sun käytettävissä oleva rahamäärä on pienempi kuin oletetaan tai se on ollut, sen pitää olla eteenpäin ajava voima, sen pitää saada sut tekemään entistä kovemmin töitä. Selittely ei ikinä johda mihinkään hyvään, ja siihen sortumisesta Nyballe iso miikka. Toinen seikka mistä mä annan Nyballe pyyhkeitä on se, että hän tieten tahtoen tuntuu haluavan ajaa HIFK:n pienen seuran asemaan. Tällä viittaan tuohon resurssipuoleen ja kilpailuun samoista pelaajista svedujen ja sveitsiläisten kanssa. Kunhan hän nyt vielä ymmärtäisi tuon sen mitä on tiedostanut, niin kohta me voitaisiin olla jo isommanpuoleinen kukko pienellä tunkiolla. Kivempi se ois viedä pelaajia SaiPan ja Ässien nenän edestä kuin antaa Luleån ja Frölundan tehdä sitä meille.
No kaikesta negastakin huolimatta ei tuossa haastattelussa tullut ilmi mitään sellaista mitä ei joko tiennyt tai voinut päätellä jo entuudestaan. Se mistä minä olen hyvilläni on se, että Nyba kuitenkin tuntuu ihan aidosti välittävän joukkueesta. Olin jopa havaitsevinani tiettyä isällistä suojelua pelaajia kohtaan. Samoin realistinen ja positiivinen suhtautuminen työskentelyyn Stögön kanssa oli minusta positiivista kuultavaa.
En minä Nybaa HIFK:ssa kaipaa, enkä minä jää miehen perään itkemään. En vaan oikein nyt ymmärrä, että miten kaikki mitä mies sanoo halutaan kuulla aina monen negafiltterin läpi. Kyllä tässä lopulta taitaa meillä Red Machine taas olla tuopit kädessä.