Olen R.P.M. 12000:n kanssa samaa mieltä siitä, että jos isoja muutoksia halutaan, on mentävä organisaation kivijalkaan. Se ei ole UTJ, vaan nimenomaan hallitus + johtoryhmä. Ei se mitään auta, jos UTJ vaihdetaan, kun hänen bossinsa pysyvät kuitenkin samana. Tällä hetkellä HIFK:n hallituksen koko focus taitaa olla Gardenissa ja se näkyy sitten monen heijastusvaikutuksen kautta jäällä. UTJ vastaa yritysmaailman toimitusjohtajaa. Hän on hallituksen työrukkanen, joten kyllä mun katseeni kääntyy ihan ytimeen asti. Mihin HIFK:n hallitus pyrkii? Toisin sanoen onko hallituksella urheilullisia tavoitteita Gardenin lisäksi?
Saattaa joillain täällä mennä nyky- ja normaaliroolit sekaisin, kaiketi liittyen vanhaan Dino-aikaan, jolloin hallitus puuttui milloin mihinkin. Käsittääkseni Törmäsen palkkaamisen kolmen vuoden sopparilla yksi tarkoitus oli hakea jatkuvuutta. Nybari käytti lanseerauksessa termiä "day one". Kun lähihistoriaa katsoo, pitkäjänteisyyttä organisaatio tarvitseekin. Harvahan täällä sanoo, että tämän kauden rosteri olisi täysin epäonnistunut. Lähinnä itse jäin kaipaamaan tammikuista reagointia pakkipuolelle. Se maalintekoon kykenevä raitin pakki, mielellään yli keskikokoinen, joka pärjäisi myös oman maalin edessä. Sitä rosteri kiljuin.
Muuten muistuttaisin isosta kuvasta ja menisin vähän syvemmälle, miten yrityksissä vastuut normaalisti menee. Hallitus, tottakai, vastaa aina isosta kuvasta. Brändistä, kokonaisuudesta sekä niiden avainihmisten palkkaamisesta, jotka vastaavat operatiivisesta toiminnasta ja sen kannattavuudesta. Keskiössä toimitusjohtaja. Ja koska urheiluseura ei ole ihan tavallinen osakeyhtiö, on urheilujohtajalla keskeinen rooli lopputuloksesta. Hän vastaa, että urheilupuoli näyttää ja on sitä, mitä peruskivessä lukee. Hänen valintaan varmaan osallistuu toimarin lisäksi linjamielessä hallitus. Toimari vastaa lähinnä taloudellisesta tuloksesta, sekä toimii esimiehenä myynti- ja markkinointijohdolle ja -väelle. Eli en näe, että hallitus olisi suoritusvastuussa juuri missään mikä liittyy operatiiviseen tekemiseen. Hallituksen vastuu on lähinnä katsoa, että kiveenkirjoitettua toteutetaan käytännössä siten, että linja pysyy ja kehittyy PTS:n mukaisesti. Hallitus on luottamustoimi, ei niinkään palkkaduuni. Hallitus antaa joko luottamuksen, tai epäluottamuksen valitsemilleen operatiivisille toimijoille. Siitä johtuu yleensä se, ettei esim toimarilla normioloissa juuri ole irtisanomisaikaa, jos on linjaerimielisyyksiä.
IFKn sivujen mukaan putiikissa on parikymmentä henkeä duunissa. Enkä laskenut lukuun junnuvalmentajia ym. Myynnistä ja markkinoinnista vastaavia heeboja on 4. Sen lisäksi asiakkuuspäällikkö, viestintäpäällikkö, mediatuottaja, utj, pari pelaajatarkkailijaa, valmentajat (5), junnupäällikkö ja valmennuspäällikkö. Tuntuu, ettei ainakaan käsipareista mikään homma jää toteuttamatta.
IFKn hallituksessa on todella monipuolista osamaamista ja historiaa. Jokainen on kannuksensa hankkinut, ja jokaisella varmasti seuraan oma annettavansa. Pidän loistavana asiana, että siellä on mm Jaakko Marttinen, jolla on omaa vahvaa pelaajataustaa ja -historiaa seurassa. En usko, että IFKn tekemättömyys tai osaamisvaje olisi hallituksessa. Uskon heidän katsovan ison kuvan päälle, jossa Garden väkisinkin on akilleen kantapää. Iso osa Everin sitoutumisessa taitaa olla siinä, niinkuin pitääkin. Operatiivisessa liiketoiminnassa olevat sitten vastaavat lyhyemmän tähtäimen duunista ja toteutuksesta. Hallituksella voi olla painavakin mielipide pelillisessä menestyksessä, mutta kyllä varsinainen vastuu on itse tekijöitä, joista vastuullisin on utj ja seuraavaksi hänen suora esimies, eli toimari. Hallitus toimii operatiiviseen tasoon teejiin kautta. Tai niin kai ainakin pitäisi olla.
Kun menestys on suonenvetomestaruuskautta 2011 lukuunottamatta ollut resursseihin nähden vaatimatonta, tulisi vastuullisten päättäjien analysoida tarkkaan, mistä se johtuu. Minä en pikkupäissäni ole vielä löytänyt suurempaa syytä, kuin henkilön, joka on koko ajan vastannut urheilutoiminnasta. Ei se pitkäjänteisyys tarkoita sitä, ettei voi mitään muuttaa, jos toteaa osa-alueen toimimattomaksi. Maassa on kuitenkin saatavana sitäkin talenttia yllin kyllin. En näe, että IFKn urheilullinen konttaaminen viime vuosina vielä johtaisi siihen, että hallitus tulisi vaihtaa. Mitä Ville Peltoseen tulee, arvaisin itse, että Törmäsen kauden jälkeen hän tulee olemaan päävalmentaja ennemmin kuin utj.