Postinjakaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- En gång IFK, alltid IFK.
Tästä olen kanssasi totaalisen eri mieltä. Kauteen lähdettäessä meillä ei missään olosuhteissa ollut liigan paras puolustus, eikä parasta kiekollista kolmikkoa. Parhaimmillaankaan meidän kolmikko ei pärjää Tapparan tai Kärppien kolmikoille, kun puhumme kiekollisesta pelistä. Tässä painaa myös se, en pidä Auvitua tai Lyytistä erinomaisina kiekollisina pakkeina tähän sarjaan saatikka pidä heidän pistepotentiaaliaan kovin suurena. Minun papereissa he profiloituvat kumpikin erinomaisesti liikkuviksi all around pakeiksi. Schmaltz oli kauteen lähdettäessä tietyntason arpa, kuten ensimmäistä kauttaan Euroopassa pelaavat jenkit aina. Hyvä pakki sieltä kuoriutui, ehdottoman hyvä haku Salmelaiselta.
Mitä Kotkansaloon tulee, niin hänen esityksensä tällä kaudella olivat isossa kuvassa erittäin surullisia. Yksi kauden suurimmista pettymyksistä tähän mennessä. Voimmeko huomioida vain kauden ensimmäiset ottelut vai huomioidaanko koko kausi?
Motin on hyvä kakkosparin isäntä. Hän on kuitenkin kaukana siitä isäntätasosta mitä IFK:n ykköspakin tulisi minusta edustaa. Järvinen, Hakanpää, Nakladal, Ohtamaa, siinä muutama nimi osoittamaan sitä tasoa mitä itse tuonne isäntäpuolelle toivon ja odotan.
Olen kanssasi täysin eri mieltä tuosta potentiaalista. Minusta IFK:n pakistosta tiedettiin jo ennen kauden alkua aika hyvin mitä saadaan. Paljon enemmän tai vähemmän samasta puusta veistettyjä kavereita. Kokonaisuutena heikkoudet kiekollisessa pelissä ja liikkeessä. Toki sieltä löytyi pelaajia jotka lunastivat potentiaalinsa ja pelaajia, joilla jäi piippuun. Aikalailla yhtä paljon kumpiakin.
Lähtökohtaisesti olemme vain eri mieltä meidän pakistosta.
Itse arvoin nyt, että IFKn pakisto kauteen lähdettäessä oli Tapparan jälkeen toiseksi paras. Enkä muuta mieltäni, koska on äärimmäisen vaikea muutenkin tästä kaudesta sanoa mitää definitiivistä. Jos koppiin tulee kolmesti korona (Tapparalla taisi olla kerran, kuten TPSllä ja Kärpillä), niin miten vertaat niitä? Emme myöskään tiedä ketkä tai mitkä pelaajat sen koronan sai ja kuinka kovan. En ole silti menossa koronan taakse. Sanon vain, että en voi tehdä mitään lopullista arviota tämän takia.
Musta tätä arviota tehdään sen mukaan minkälaisen joukkueen Salmelainen on hankkinut. Minkä potentiaalin eli sen "sisäisen kasvun" hän on nähnyt. Muutenhan voisi aina sanoa, että koska kolme parasta pakkia loukkaantui tai koronan niin "Salmelainen hankki paskan pakiston"
Eli puhun edelleen siitä syyskuun joukkueesta ja sen potentiaalista, niin kiekollinen porukka oli todella potentiaalinen:
Lyytinen. Yli 30 pistettä viime kaudella ja 12 maalia. Pidän myös häntä erinomaisena all around pakkina, mutta siksi onkin niin kova, kun pystyy myös tekemään pisteitä.
Schmaltz. AHL-statsit oli kunnossa ja nyt osoitti kykenevänsä tekemään yli 30 pistettä tässä sarjassa.
Auvitu. Sarjan entinen paras pakki. Mieletön kyky liikuttaa kiekkoa ja rytmittää peliä. Todellakin melkein NHL-tason all aroind pakki, joka liigassa täyttää kiekollisen pakin roolin. Teki nyt 46 peliin 25 pistettä. Eli terveenä pysyesään voisi kolkutella 40 pisteen rajaa.
Teräväinen. On ilmeisesti KooKoossa tehnyt n. 0.5 pisteen keskiarvolla. Nyt pleijareissa 3 peliin 1+1.
Kotkansalon kohdalla olennaista on juurikin se potentiaali. Mitä hankittiin? Hankittiinko Ässien kakkosparin jätkä vai hankittiinko kundi, joka mahdollisesti olisi EHTlla? Eihän Honkaakaan ensi kaudeksi olla hankkimassa tänne saamaan -30 tehotilastoa vaan ottamaan se steppi, että tuo tehotilasto paranee ja peli kehittyy.
Kun 1. pakkipari on Auvitu-Schmaltz ja se ykköspakkipari piti Tapparaa ihan pilkkanaan ennen koronaa, niin on siinä laatu kohdallaan.
Silloin Motin riittää 2. parin isännäksi vaikka itsekin olisin halunnut joukkueeseen jonkun "Hakanpään". Sen tason ukot vain usein pelaa muussa sarjoissa ellei ole "oma kasvatti", kuten Ohtamaa.
Mun on jotenkin vaikea nähdä tätä jengiä runkosarjan vitosena, kun se oli niin hyvä ennen koronaa. Siksi näen sen potentiaalin, joka ei nyt realisoitunut. Ainakaan vielä. Onhan tässä kautta tallella.
Tänään voitettiin suvereenilla pelillä TPS ja heidän "parempi pakisto" oli ihan hätää kärsimässä vaikka meiltä puuttui kolme avauksen pakkia.