Onko kuitenkaan niin myyjän markkinat? Tuo KHL:n luhistuminen avaa peliä niin paljon Euroopassa uudelleen, ja tarjontaa tulee lisää vähän joka sarjaan. Eli massa kasvaa ja pelaajia vapautuu enemmän sarjasta kuin sarjasta. Näkisin, että vähemmän myyjän markkinat kuin moneen vuoteen.
Olen kuullut, että useana vuonna on neuvotteluja käyty jo aiemmin. Nyt Ilarilla ollut vähän hankalampaa, ja voisivat osapuolet kohdata kivasti lähtökohtiensa välimaastossa.
HIFK-taustaisen, kiekolliseen peliin pystyvän pakin markkinat on aina. Erityisesti sellaisella, joka nauttii myös vähän kulttimainetta. Melartin tilannetta ei siis voi verrata yleistilanteeseen, missä seuroilla on varmasti aiempaa paremmat neuvotteluasemat. Mutta, kuten totesin, Melartilla on
jotain sellaista, mitä kenelläkään muulla ei ole. Onko maailmalla muita oikeasti HIFK-taustaisia pakkeja Melartin lisäksi kuin Miro Heiskanen? Ei taida olla. Ja se Melartin tarjoama
jotain on myös seuralle oikeasti arvokasta.
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että HIFK on ollut kaikki nämä vuodet hyvinkin kiinnostunut Melartista, mutta kiinnostus on ollut oikeasti kovin yksipuolista, eikä Melart ole halunnut palata vielä Liigaan. Melartilla on kuitenkin sopimus Mannheimin kanssa ensi kaudestakin, joten tuskin hän tänne on halvalla tulossa. Ja jos hänet tänne saadaan, todennäköisesti kysymyksessä on ns. loppu-uran kattava sopimus, joka tuolla loukkaantumishistorialla voi olla seuralle riskialtis. Mutta ehkä kuitenkin sellainen, joka kannattaa ottaa(?)