Kiitos, että perustelut asiallisesti. Huomioita:
Totta, mutta ilman Wirtastakin meillä oli sarjan paras keskikaista, kun tosiaan Hirvonenkin oli sentteri viime kaudella Ässissä.
Ei meillä ole tältä osin mitään erimielisyyttä. IFK:n keskikaista oli kauteen lähdettäessä erinomainen ja on sitä yhä.
Sillä ei ole merkitystä mitkä olivat Halosen statsit ennen kautta. Salmelaisenhan pitää nähdä, että mikä on kaverin potentiaali. Halonenhan johti pitkään viime kaudella maalivahtitilastoja Lehtisen kanssa, eli potentiaali oli tiedossa. Se kuuluisa "yksi kesä lisää ja tää on kova jannu".
Eli kyllä se luetaan Salmelaisen ansioksi, että on nähnyt Halosessa sen potentiaalin.
Tottakai kauteen lähdettäessä sillä on merkitystä mitkä tilastot ovat olleet. Kyllä sen potentiaalin pitää myös realisoitua, muuten käy Teräväiset. Aina se yksi kesä ei vaan riitä. Se nyt vain on fakta, että kauteen lähdettäessä meillä ei ollut EHT-maalivahtia. Meillä oli toki lupaava nuori maalivahti, jonka kanssa toteutuivat saman kauden aikana potentiaalin lunastus, että nuorille pelaajille tyypillinen epätasaisuus.
Mä taas olin eri mieltä sun kanssa voimahyökkääjistä. Uskoin Tallbergiin ja olihan tuo perhanan hyvä ja meni sinne EHTlle, kunnes tuli korona. Jääskään olen uskonut aina.
Karvista ja Åstenia pidin erinomaisina voimahyökkääjinä neloseen ja sen lisäksi Paajanenhan on itseasiassa voimahyökkääjä. Voittaa yleensä paljon enemmän kaksinkamppailuja kuin häviää.
Mulle on ihan ok, että näet asian erilailla kanssani. Mun mielestä meidän kauden startanneista voimahyökkääjistä kukaan ei edusta liigan terävintä kärkeä. Paajasen toki lokeroin tämän ulkopuolelle pelipaikasta johtuen, ei voi mies puolustusvelvoitteiden vuoksi möyhiä niin vapaasti. Toki erinomainen vääntäjä kyseessä. Toki ennen kaikkea Jääskän muodossa tuli paljon sitä sisäistä kasvua. Tallbergilta on tähän saakka puuttunut se tasaisuus mitä vaaditaan, että pitäisin häntä huippu voimahyökkääjänä tähän sarjaan. Hyvä kakkos-kolmosketjun mies.
No. Edelleen. jos Lyytinen ei olisi loukkaantunut ja pelaisi viime kauden tasolla, niin kolmikko Schmaltz, Auvitu ja Lyytinen olisi ehkä tämän sarjan paras kiekollinen kolmikko. Siihen päälle oli lupaava Teräväinen, joka lunastaa nyt potentiaalinsa KooKoossa, kuten Winberg ensi kaudella Jyväskylässä. Winberg oli myös todella potentiaalinen ja on edelleen.
Kotkansalon potentiaalin Salmelainen myös näki. Hänelläkin kiekolliset avut oli vahvat syksyllä ja oli se potentiaalinen EHT-isäntä. Kristallipallosta ei voi kuitenkaan katsoa, että kundi menettää itseluottamuksensa ensimmäisen maajoukkuevisiitin jälkeen.
Motinia pidän erinomaisena "isäntänä".
Tästä olen kanssasi totaalisen eri mieltä. Kauteen lähdettäessä meillä ei missään olosuhteissa ollut liigan paras puolustus, eikä parasta kiekollista kolmikkoa. Parhaimmillaankaan meidän kolmikko ei pärjää Tapparan tai Kärppien kolmikoille, kun puhumme kiekollisesta pelistä. Tässä painaa myös se, en pidä Auvitua tai Lyytistä erinomaisina kiekollisina pakkeina tähän sarjaan saatikka pidä heidän pistepotentiaaliaan kovin suurena. Minun papereissa he profiloituvat kumpikin erinomaisesti liikkuviksi all around pakeiksi. Schmaltz oli kauteen lähdettäessä tietyntason arpa, kuten ensimmäistä kauttaan Euroopassa pelaavat jenkit aina. Hyvä pakki sieltä kuoriutui, ehdottoman hyvä haku Salmelaiselta.
Mitä Kotkansaloon tulee, niin hänen esityksensä tällä kaudella olivat isossa kuvassa erittäin surullisia. Yksi kauden suurimmista pettymyksistä tähän mennessä. Voimmeko huomioida vain kauden ensimmäiset ottelut vai huomioidaanko koko kausi?
Motin on hyvä kakkosparin isäntä. Hän on kuitenkin kaukana siitä isäntätasosta mitä IFK:n ykköspakin tulisi minusta edustaa. Järvinen, Hakanpää, Nakladal, Ohtamaa, siinä muutama nimi osoittamaan sitä tasoa mitä itse tuonne isäntäpuolelle toivon ja odotan.
Näemme osittain samalla tavalla. Ei ollut vahvuus ei, mutta ei heikkouskaan. Gartsia kuitenkin pidin erinomaisena hankintana ja aloitti hyvin.
Siitä samaa mieltä, ettei ollut sarjan paras tandemi. Mutta omaan silmään se Garts, joka torjui 92% keskiarvolla tuossa kuukauden ennen loukkaantumistaan, oli riittävä mestatuuteenkin.
Kuka tahansa maalivahti, joka torjuu kiekkoja 92 torjuntaprosentilla riittää mestaruuteen. Valitettavan vähän tuota tasoa kuitenkaan on tämän kauden aikana saatiin nähdä. Edelleen se maalivahtien tarjoama selkänoja on tällä kaudella ollut aika pieni. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä Liigasta on aika helppo nimetä puolentusinaa maalivahtia, ehkä jopa tandemia, joihin vaihtaminen kävisi päittäin. Kauteen lähdettäessäkin Liigaan tuli useampi maalivahti, jotka olisin ottanut Gartsia mielummin IFK:hon.
En itse nähnyt tätä. Aiemmin mainituista syistä. Potentiaali paperilla oli valtava ja se jopa osittain realisoitui.
Olen kanssasi täysin eri mieltä tuosta potentiaalista. Minusta IFK:n pakistosta tiedettiin jo ennen kauden alkua aika hyvin mitä saadaan. Paljon enemmän tai vähemmän samasta puusta veistettyjä kavereita. Kokonaisuutena heikkoudet kiekollisessa pelissä ja liikkeessä. Toki sieltä löytyi pelaajia jotka lunastivat potentiaalinsa ja pelaajia, joilla jäi piippuun. Aikalailla yhtä paljon kumpiakin.
Tässä on toki voinut painaa Peltosen sana ja emme tiedä onko esimerkiksi ensin näyttänyt siltä, ettei Tallberg kuntoudu enää koronan jäljiltä yms. Voi myös olla, että Palolan loukkaantuminen on näyttänyt ensin pahemmalta.
Urheilujohtajan tehtävä valmentajan esimiehenä on myös tarvittaessa sanoa ei. Minusta neljä uutta hyökkääjää siirtorajalla on tällainen tilanne. Mitä tulee pelaajien terveystilanteeseen, on siltä osin turha heitellä arvauksia, koska totuutta emme tiedä ja vaihtoehtoisia ja keskenään yhtä totta olevia skenaarioita on lähes rajaton määrä.
Paperilla joukkuetta taidettiin pitää useimmissa ennakoissa mestarina ja runkosarjan voittajana, joten tämä ei ollut statement vaan ihan faktoihin viittaus. Voi toki olla eri mieltä "asiantuntijoiden" kanssa. Eiväthän hekään aina osu oikeaan.
Joukkuetta pidettiin mestarisuosikkina yhdessä Tapparan kanssa. Vahvuutena mainittiin lähes poikkeuksetta hyökkäys ja kysymysmerkkeinä maalivahdit ja puolustus. Silmiinpistävää oli nimenomaisesti se, että joukkuetta arvotettiin sen hyökkäyksen kautta. Muistelisin jopa useampaan otteeseen mainitun, että puolustus ei ole hyökkäyksen tasolla. Stabiilia tämän kauden meno ei missään olosuhteissa ole ollut, eikä kesken kauden sisäänlapanneiden pelaajien määrästä (6) päätellen kauteen kovin valmiillakaan joukkueella lähdetty.
Joo. Totta, mutta Peltonen on ihan varmasti ollut mukana jokaisessa hankinnassa.
Ei kai tämä mitenkään poista Salmelaisen vastuuta?
Halosen kohdalla se oli 9 ennen kuin loukkaantui ja sai koronan.
Saattoi se alkukaudesta joo olla kovemmalla tasolla, mutta ei mies missään vaiheessa ollut mukana lähelläkään liigan parhaan maalivahdin titteliä, ei edes top 5. Vaikka voittoja tulikin, niin harva niistä oli varsinaisesti Halosen ryöstöjä. Ja ei, en väheksy voittojen merkitystä, en vain näe Halosen roolia niissä niin merkittävänä.
Kokonaisuutena sanoisin näin:
IFK pelasi ennen koronaa mestaruuden edellyttävää kiekkoa. Se oli voittava joukkue vaikka Lyytistä eikä Teräväistä paikattu. Mun on siis itse vaikea nähdä niitä samoja rakenteellisia ongelmia kuin sinun. Nämähän ovat mielipiteitä.
Niin, minusta ne rakenteelliset ongelmat näkyvät nimenomaan siinä hetkessä, kun koko joukkue ei vedä aallonharjalla. Silloin kun on vaikeampaa on ihan helvetin vaikeaa, koska joukkueessa on tiettyjä puutteita. Esimerkiksi hyökkäyksiinlähdöissä on vaikeaa, kun vain 2/6 puolustajaa pystyy avaamaan peliä muutenkin kuin kahden metrin syötöllä tai nakkaamalla kiekon pois laidan kautta. Otteluseurataketjussa esille nostettu laukaisutasapaino avaa aika karulla tavalla pakiston kiekollisuutta.
Toinen asia on, että kun ei ole enää se sarjan isoin budjetti, niin ehkä tulevaisuudessakin jää joku alue heikommaksi. Jos tänä vuonna olisi jättänyt Palolan hommaamatta ja hänen tilalleen "kiekollinen pakki", niin olisi varmaan maristu, että puuttuu yksi maalintekijä right.
Mun mielestä tämä nimenomaan korostaa sitä, että yhtäkään pelipaikkaa ei voida ylimiehittää. Nythän laitahyökkääjien osalta on ammuttu ihan naurettavalla tavalla yli. Täydellistä joukkuetta ei varmasti ole, mutta henkilökohtaisesti olisin pre Palola IFK:hon ottanut kiekollisen puolustajan kuin rightin maalintekijän. En väitä, että Paloloita on helppo kaivaa mistään, mutta helpompi kuin Saarijärviä tai Erosia. Lisäksi väitän kiekollisen pakin vaikuttavan joukkueen peliin enemmän kuin rightin sniperin.
Olen kyllä samaa mieltä, että näiden vuosien aikana pakisto on ollut Salmelaisen heikkous.
Mutta paperilla tämän vuoden pakisto ei sitä ollut. Potentiaalia oli. Sen huonon realisoitumisen ja viittaamasi viidenteen sijaan on sitten vaikuttanut monta asiaa, joihin Salmelainen ei ole voinut vaikuttaa. Kuten kolmesti koppiin hyökännyt korona. Iskikö se TPSn koppiin esim. vain kerran? En mä silti tänä vuonna koronan taakse voi mennä, koska siihenkin olisi pitänyt varautua.
Relevanttissa vertailuryhmässä meidän pakisto oli parhaimmillaankin alempaa keskitasoa. Eli jälleen taitaa välillämme vallita rehellinen mielipide-ero. Ja kyllähän Salmelaisella olisi keinoja käytössään ollut, esimerkiksi kiekollisen pakin hankkiminen joukkueeseen. Ei se korona muitakaan ole säästänyt. En osaa sanoa montako kertaa milläkin joukkueella on ollut ongelmia koronan kanssa, mutta se on osa kuviota tässä vaiheessa.
Mutta se menee ehkä Peltosen piikkiin. Hänen olisi ehkä vielä rohkeammin pitänyt peluuttaa junnuja, jolloin koronan iskiessä sinne olisi ollut heittää enemmän pelejä pelanneita innokkaita nuoria. Nyt esim. taitaa olla Salinille liian kova hyppäys tulla tohon tempoon.
Mutta tälle ei Salmelainen voi juuri mitään.
Junnujen peluuttaminen on ehdottomasti valmennuksen vastuulla. Siinä mun mielestä Peltonen oli tällä kaudella epäjohdonmukainen.