Tätä pidän palstamyyttinä, jonka itsekin ostin aikanaan. Viime junnukauden päättymisen jälkeen Ruutu teki kosteen 2010-luvun seuroista välillä C-A ja kaksi joukkuetta erottautui kirkkaasti menestyksen puolesta: HIFK ja Kärpät. Viime vuosien linjaus eri IFK:n junnusivujen haastatteluiden mukaan on kuitenkin ollut jo aiemmin siteeraamani "keskitytään pelaajiin" -linja, joka on nyt tuottamassa hedelmää. Eli: suoraan sanottiin mm. viime vuonna, että joukkueen pitää pärjätä sen verran, että pysyvät SM-sarjassa, mutta kaikki siitä yli on plussaa - vain yksilöiden kehittämisellä on merkitystä, ei näillä "parhaiten joukkueittain menestynyt seura" -titteleillä. Toisaalta juniorituotannon kohtuullista tasoa voi todentaa jo sillä, että katsoo näiden vakaiden, HIFK-taustaisten liigapelaajien määrää, joita aikuisten SM-liigassa on. Määrä yllättää ainakin minut.
Se missä HIFK on perinteisesti ollut heikko on näiden supertähtien kasvattamisessa, mutta se lienee myös hieman sattumaakin, sillä heitä nyt ei per ikäluokka kovin montaa ole. Totuus nyt on kuitenkin, että ennen Heiskasta meillä on näitä "takautuvasti Branderin kiekkokoulusta asti pelanneen" statuksen saaneita noussut änäriin vain Granlundin veljekset, Ruudut, Nikke ja Jokinen (nopeasti muisteltuna). Eli ei kovin kaksisesti.
Se miksi Salmelaisen junnupuolen otteet kiinnostavat on se, että sitä ei voi arvioida nopeasti ja siitä on ollut kovin vähän faktaa, mutta monia näitä puolihuolimattomia "jämäkkä jätkä" ja "hyvin hoitaa" -heittoja. Mielestäni Salmelaisella on sillä puolella kuitenkin paljon tehtävää jo sen vuoksi, että pohjat on mielestäni (ulkopuolelta katsottuna) hoidettu jo aiemmin kohtuullisen hyvin. Eli jotain oikeasti merktiyksellistä pitäisi keksiä, että se saataisiin euroopan mittapuulla erinomaiseksi.
Liigajengin toimia taas voi ja pitää arvioida heti, sillä se on viihdebisnestä ja tulosurheilua puhtaimmillaan, eikä pitkän tähtäimen projektien aikana voi uhrata välitöntä menestystä (vaikka Amer aikoo maailman suurimmaksi urheilutuotesijoitustaloksi kymmene vuoden sisällä, mutta kyllä sen pitää kehittyä suotuisasti jos ei nyt aivan joka kvartaali niin vähintään joka tilikausi).
Ja tässä Salmelainen suorittaa nyt heikommin kuin Nybondas loppuvuosinaan (pl. esiintyminen - eli selittelee koko ajan selvinpäin, Nybondas vaan kauden lopussa krapulassa).
Ja minä olin tyytyväinen (mutta tuntemattoman edessä), kun Salmelainen hankittiin, enkä ole edes sitä mieltä, että urheilujohtajan pitäisi tulla ulkopuolelta, vaan pieni, kuriositeettimainen löylyseurahenkikin on IFK:ssa paikallaan. Olen vain äimistynyt siitä, että mikään ei ole muuttunut ja taas on yhdentekevää, katsooko matseja vai ei (ja kuitenkin katsoo, syystä joka minulle lumoukseksi selitettiin).