Onko se sitten sitä kuuluisaa osaamattomuutta Salmelaisella? Itse olet muistaakseni sanonut, että virheiden toistaminen saa myös yltiöpositiivisen rotsisi kääntymään. Nyt kuitenkin olet täällä taas puolustamassa aggressiivisesti Salmelaista, kun täällä vähän hassutellaan hänen päivän korulauseidensa jälkeen. Ja joo olet jo esittänyt ihan validin teoriasi monesti , miksi tämä kausi on vedetty vajaalla sentteristöllä. Itse en vaan osta, etteikö ajanjaksolla ABn lähtö- tänään markkinoilla olisi ollut yhtäainoata sentteriä, joka a) olisi vahvistanut IFKta b) IFKlla mahdollisuudet ja resurssit sainata. En voi myöskään uskoa, että VP&co on halunnut nimenomaan vetää vajaalla sentteriosastolla.
Mikä tarve sulla on tunkea mua johonkin yltiöpositiivisuuden määritelmään? Olen monta kertaa kauden aikana todennut, että peli oli paskaa ja todennut, että eipä ole mennyt hyvin ei. Onko se sinusta yltiöpositiivisuutta, että olen kuitenkin todennut, että kausi on pitkä ja tässä on hyvin aikaa kääntää kurssi, mutta loputtomiin sitä aikaa ei ole? Olenko muuten jollakin tavalla ollut tässä väärässä? Mielestäni minä olen ollut itse asiassa oikeassa, koska vastoin uskomuksia, joukkue totta tosiaan käänsi laivan suunnan. Toki, kuten olen sataan kertaan todennut, kausi on pitkä eikä mitään todellakaan ole vielä voitettu, joukkue on kuitenkin yllättänyt ainakin minut varsin positiviisesti.
Itse en osaa pitää sitä
osaamattomuutena, ettei AB:ta korvattu, mutta kun en edelleenkään tiedä, mitkä syyt ovat oikeasti siihen vaikuttaneet, en voi ottaa siihen vahvasti kantaa. Olen kattavasti käynyt eri vaihtoehtoja läpi pitkin pitkää kautta ja pitäydyn toistaiseksi siinä, että joku tai jotkut niistä syistä ovat johtaneet siihen, ettei sitä yhtä sentteriä ole hankittu. Onko se lopulta virhe, ja jos on, kuinka iso, jää nähtäväksi. Jos joku tarjoaa vastaukseksi jotain muuta uskottavaa kuin että "Salmelainen ei osaa/viitsi", olen valmis vaihtamaan kantaani. Mutta, toistaiseksi kukaan ei ole vielä sellaista uskottavaa vaihtoehtoa tarjonnut. Sen sijaan olen saanut täältä lukea tuosta osaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä about 1000 viestiä.
Sen tiedän kuitenkin, että meillä on myös valmentaja, joka ei halua joukkueeseen ketä tahansa pelaajaa pyörimään, joten ehkä on yhdessä tehty päätös, ettei hankita väkisin ketään vain pelkän hankkimisen ilosta. Peltosen tavoitteena on ymmärtääkseni myös kehittää pelaajia ja repiä pelaajista heidän täysi potentiaalinsa irti. Siitä voidaan toki olla montaa mieltä, onko siinä onnistuttu, mutta muistutan, että pelaajat itse eivät ole siinä tehtävässä pelkän statistin roolissa. Kehitystä ei mitata pelkästään yhden kauden otannalla, varsinkaan, jos kyse on nuorista pelaajista.
Entäpä, jos se onkin ollut Peltonen, joka on todennut, että kokeillaan
toistaiseksi jotain muuta kuin pistetään paljon rahaa toivotaan-toivotaan-arpaan? Tuskinpa Pakarinen tai Jääskä just nyt kovin vihaisiakaan Peltoselle ovat, että joutuivat/pääsivät pelaamaan itselleen ei-niin-ominaisessa roolissa? Eivät voi ainakaan valittaa, että jokainen työpäivä olisi aina samanlainen ja olisi tylsää. Entäpä, jos nämä tämän kauden kokeilut ovatkin hyvä plussa heidän CV:ssä jatkossa? Mitä parempi CV, sitä parempi liksa. Ei huono, sanoisin.
Ehkä niillä sentteristä säästyneillä rahoilla irtosi Berglund juuri silloin, kun häntä oikeasti tarvittiin ja tuli yllättäen tarjolle? Jos Salmelainen on väistänyt yhdenkin miinan sillä, etteivät ole Peltosen kanssa halunneet ketä tahansa, sehän on vain hyvä asia. Mutta se, että markkinat ovat olleet tällä kaudella poikkeuksellisen kuivat, ei ole mikään mun keksimä tekosyy, vaan fakta. Laadukkaat pelaajat eivät tarvetta hokemalla lisäänny.
Itse en rehellisesti sanottuna edes usko, että se yksi sentteri olisi kovin olennaisesti lopulta muuttanut syksyn kupletin juonta, sen verran pihalla siellä oli koko jengi sekä henkilökohtaisella että joukkuetasolla. Ellei sitten olisi käynyt niin onnellisesti, että se yksi hankittu sentteri olisi oikeasti ollut sellainen seppä, joka olisi osunut
(eli, pelannut tavalla tai toisella optimaalisesti) juuri silloin, kun sitä olisi eniten tarvittu. Tällaisia kavereita ei vain ihan
hirveästi ole tässä seurassa ollut viime kausina ollut, vaan
yleensä HIFK on kuitenkin joko voittanut tai hävinnyt joukkueena. Ja jos katsotaan täksi kaudeksi Liigan ulkopuolelta hankittuja senttereitä, kuinka moni heistä on suorittanut päivästä yksi korkealla tasolla? Lehterä toki, mutta kuka muu? Jokusen voiton HIFK olisi voinut saada tämän yhden pelaajan avulla lisää, mutta pidän ihan varteenotettavana vaihtoehtona sitäkin, että tämä The Sentteri olisi ollut vielä enemmän ihmeissään kuin kaikki muut pelaajat. Ekat kierroksethan menevät ulkkareilta usein jopa loistavasti, mutta sitten iskee arki ja Liigan taso lyö silmille. Oikeasti kovat pelimiehet nousevat siitä siinä n. 20:nnen kierroksen kohdalla, mutta ei-niin-laadukkaat pelaajat eivät toivu siitä ikinä. Ja tämä ei ole mun keksintöäni, vaan ihan urheilujohtajilla ja koutseilla tiedossa oleva tekijä. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta 90% näin. Näin kävi myös AB:lle, mutta syvälliset ja raa'atkin keskustelut Piken kanssa nostivat hänen tasonsa entistä korkeammalle. Ja tämä on faktatietoa.
Joten pidän mahdollisena, että vaikka tilanne ei ole ollut missään nimessä ideaali, HIFK, Salmelainen ja Peltonen ovat olleet koko ajan tilanteen tasalla. Joukkue on ollut koko ajan rauhallinen, samoin S&P, vaikka harva heihin jaksoi uskoa.
Tähän samaan tarinaan liittyy se, että Salmelainen ei ole yhdellä ainoalla kaudella onnistunut rakentamaan joukkuetta, jossa ei olisi jokin osa-alue vuotanut. Korulauseita kyllä löytynyt joka lähtöön supliikkina kaverina.
Tämäkin on hyvin mustavalkoinen näkökanta. Ikään kuin niillä pelaajilla ei olisi mitään roolia omassa tekemisessään. Syy on joidenkin mukaan aina Salmelaisen tai valmennuksen. Joukkueen kasaaminen pitää aina sisällään paljon liikkuvia osia ja ehdollisuuksia. Yksi niistä, ja itse asiassa hyvin merkittävä sellainen on se, että pelaaja ottaa seuraavan stepin urallaan ja sitä kautta parantaa joukkuetta. Joidenkin kokeneiden pelaajien kohdalla on toki laskettu sen varaan, että taso pysyy vielä sen yhden kauden ja/tai heidän on tiedetty tuovan jengille jotain muuta arvokasta. Se, miksei sitä kehitystä aina tapahdu, riippuu sekin monesta asiasta. Aika usein meillä se menee niin, että pelaaja on loukkaantunut kauden aikana. Ja se on kuitenkin aika olennainen tekijä, pystyykö pelaaja harjoittelemaan ja pelamaan ja sitä kautta pysymään suunnitelmassa. Loukkaantumisiin on usein vaikea löytää syyllisiä, ellei kyse sitten ole vastustajan tahallisesta vahingoittamisesta ja niissäkin usein tuurilla on iso merkitys. Kaikkeen ei vain voi aina varautua.
Mielikuvitus- ja ihannemaailmassa jokaiselle pelaajalle on vähintään aina saman tasoinen korvaaja jo odottamassa katsomossa, mutta oikeassa elämässä se ei vain mene niin. Kyllä munkin mielestäni Salmelaisella on sopimuksia, joiden ei voida jälkikäteen sanoa olevan onnistuneita, mutta sekin kuuluu ammattiin ja yleensäkin lätkään. Elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, varmaan tiedät sen itsekin. Sitten pitää vain luovia ja yrittää repiä vallitsevissa olosuhteissa parasta irti, tehdä duunia, hienosäätää suunnitelmia ja odottaa, että asiat muuttuvat paremmiksi. Ja usein ne muuttuvatkin, kun itse sitä haluaa ja siihen pyrkii.
Enkä ymmärrä oikein tätä "korulause"-toistoakaan. Mitä hänen pitäisi sitten sanoa? Kuinka paljon kuulet "korulauseita" kummempia kommentteja muilta urheilujohtajilta? Joku sanoo joo joskus jotain muuta, mutta 99,5% kaikkien muidenkin höpinöistä on samaa jargonia. Kaikki sanomiset pitää suhteuttaa myös siihen, mitä voi sanoa, eli toisin sanoen, mikä on korrektia. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa suurelle yleisölle ääneen. Eikä kukaan kai voi niin itsekeskeinenkään olla, että odottaa, että seurat nyt vain palvelevat juuri häntä? Eihän? Näissä sanomisissa pitää olla todella tarkkana ja HIFK:ssa vieläpä erityisen tarkkana.
Toki, tähän liittynee myös IFKn olematon skouttausosasto, joka tällä hetkellä lienee Kiva-Harri sievässä ranskalaisessa katsomassa maksutoistopalveluista pelejä.
Scouttaus-osasto on toki ohut ja siihen olisi hyvä saada muutos. Mutta silti mua vituttaa tämä Rindellinkin jatkuva dissaus. Mistä sä edes tiedät, mitä hän oikeasti tekee? Ja mistä tiedät, että tekee sen huonosti? Entäpä, jos Rindellin suhteet Ruotsin ovat olleet merkittävässä roolissa siinä, että esim. Berglund on meidät valinnut? Ei varmasti oltu ainoat kiinnostuneet. En tiedä, onko sillä ollut oikeasti jotain vaikutusta, mutta sen tiedän, että Rindellillä on edelleen hyvä maine Ruotsissa ja hän tuntee edelleenkin siellä valtavan paljon lätkässä vaikuttavaa porukkaa. Ja suhteiden merkitystä ei koskaan pidä aliarvioida. Jos näistä kontakteista on HIFK:lle vähänkään hyötyä, eikä se ole vain hyvä asia? Nykyisin on muuten jokaisesta pelaajasta saatavilla dataa jokaisesta pelistä erillisestä tietopankista, joten yksikään seura ei ole minkään CMore-Telian armoilla, vaan se data tulee muuta kautta.
Tämä scouttausasia ei muutenkaan ole yksin Salmelaisesta kiinni, vaan rahat siihen pestiin tulee osoittaa Salmelaisen yläpuolelta. Nämä mukahauskat Rindell- vittuilutkaan eivät ole oikeasti hauskoja, vaan aiheuttavat lähinnä myötähäpeää. Mikä tarve on tölviä pitkän päivätyön seuran eteen tehnyttä eläkeikäistä henkilöä, joka ei ole varmaan koskaan ollut itse vittumainen kenellekään? Jos hän nyt vapaa-ajallaan on pikkuhiprakassa HIFK:n järjestämissä vapaamuotoisissa tapahtumissa, kuten kauden päätösristeily tai joku muu vastaava, jossa kaikki muutkin ovat nauttineet muutakin kuin kansalaisluottamusta virallisen osion jälkeen, mitä sitten? Ei hän nyt siellä aivan kannat katossa ainoana ole heilunut eikä varsinkaan ole aiheuttanut mitään negatiivisia asioita, kuten riitoja tai käyttäytynyt muutenkaan huonosti.
Onko sentteri Jääskän lopullinen pelipaikka? Mielenkiintoista nähdä millä paikalla Jukka Jalonen häntä peluuttaa EHTllä. Omissa papereissa Jääskä ollut aina pirkkaversio Mika Pyörälästä par excellence eli liimapelaaja, jonka voi laittaa paikalle kuin paikalle ja saa homman toimimaan. Kaikki kunnioitus Jäkylle, muttei hän ole minun silmissäni tuloksentekijänä sillä tasolla, mitä IFKn ykkössentterin on oltava.
Mulla ei ole harmainta aavistustakaan. Eikä mua ei voisi vähempää kiinnostaa, millä paikalla Jääskää EHT:llä peluutetaan. Oletan kuitenkin, että hänen pelaamisensa ja tulokset sentterin paikalla ovat se "viimeinen silaus", miksi kutsu kävi just nyt. En minäkään ole aiemmin pitänyt Jääskää sentterinä
par excellence, mutta ehkä minun pitää tässä laajentaa katsomustani. Ja teen sen itse asiassa enemmän kuin mielelläni. Mutta varmaan Manner pistää Jääskän laitaan ja sekoittaa hänen pasmansa, jolloin pelit menee EHT:llä perseelleen, itseluottamus romuttuu ja sitten voi etsiä kadonnutta sentteröintikykyä loppurunkosarjan. Nerokasta!
Jääskä siirrettin muuten vakituisesti sentteriksi 1.11.22, jolloin hänellä oli 17:n ottelun jälkeen kasassa pisteitä 0+5=5, -2. Siis, 0,41 pinnaa/peli. Eikä yhtään tehtyä maalia. Laitahyökkääjänä, millä paikalla hän on siis kuulemma kaikkein omimmillaan. Sentteriksi siirtämisen jälkeen Jääskä on saalistanut 28 ottelussa pisteet 7+15=22, +11. Eli, 0,79 pinnaa/peli. Mä en siis aidosti ymmärrä, miksi tämä sentteriasia on ollut ihan koko kauden täällä ison itkun asia, vaikka asia alkoi ratketa tuloksen puolesta jo n. 1,5 kk sitten? Onko oikeasti niin helvetin vaikeaa olla tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen? Vai onko lopulta kaikkein tärkeintä päästä sanomaan, että minä tiesin tämän?
"Minä olin oikeassa, olen guru, kunnioittakaa minua!"
Millaista tulosta muuten odotat, jotta voisit laskea Jääskän nyt tuloksentekijäksi? Ymmärrän toki, että otanta on pieni, mutta tavallaan se on sitä vaikkapa Taposellakin. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan ja silloin pitää olla luova. Jos luovuutta on pistää Jääskä keskelle ja joukkue alkaa suorittaa kokonaisuutena sen jälkeen paremmin ja akuutti ongelma ratkeaa, kuka jaksaa enää itkeä siitä alkuperäisestä ongelmasta? Ja miksi siitä pitäisi oikeasti enää itkeä? Koska asiat eivät tapahtuneet, kuten kuuluisi? Eikö tämä ole muutosvastarintaa parhaimmillaan? Sen ymmärrän, että keskustellaan siitä, että voisi olla järkevää hankkia vielä yksi sentteri, koska sille on hyvät perusteet, mutta sitä en ymmärrä, että edelleen jaksetaan päivittäin valittaa, että sitä yhtä ahnetta sentteriä ei ikinä korvattu. Ei korvattu perinteisesti, mutta löydettiin korvaaja. Lopputulos on tähän asti ollut ihan jees. Miksi se on ongelma?
Toivotaan pitkää kevättä ja minulle korotettua (2 kk jäsenyyttä) posisiipeen, kun mennään TOP4.
Sitähän tässä toivotaan ja siihen uskotaan. Vaikuttaa myös siltä, että Salmelainen on helpottamassa tätä sinun savottaasi kasaamalla sen verran kovaa jengiä, että eipä tuo 2 kk:n positiivisen ajattelun pitäisi tehdä tiukkaakaan. Mutta kaikki on vielä auki. HIFK:n tuntien voi tapahtua ihan mitä tahansa. Ylimielisyyteen ei ole kenelläkään varaa.