Heitän oman arvaukseni tuohon Ilveksen maaliin.
Kuten jo aiemminkin tässä ketjussa on avattu, joissain tilanteissa voidaan maali hyväksyä, kun päättelyn avulla tiedetään kiekon käyneen maalissa.
Ottelukoosteesta on nähtävissä noin ajassa 1.16, kun Karjalainen nousee ylös, että kiekko on hänen luistimensa alla, ihan siinä patjan ja luistimen juuressa. Tai jossain siinä. Tuosta ei kuitenkaan kyllä pysty sanomaan, että hän vetäisi jalallaan kiekon pois maalin sisältä. Sivu- ja yläkameran kuvista taas on nähtävissä, että kiekko lipuessaan Karjalaisen jalkojen välistä pysähtyy maaliviivalle. Ainakin osa vaikuttaisi olevan jo viivan yli, mutta sehän ei riitä, kun koko kiekon pitää olla yli.
Kiekko katoaa kuvasta, kun Karjalainen vetää jalkansa yhteen. Tuossa vaiheessa Karjalaisen luistin menee selvästi maalin sisään. Jos kiekko on siinä luistimen kantapään kohdalla, tai ylipäänsä lähellä luistinta, niin kiekko on maalissa. Vaikuttaisi siltä, että Karjalainen itse siirtää kiekon maalin jalkansa alla.
Itse en noista kuvakulmista pysty varmuudella sanomaan, että kiekko meni maaliin. Sivukuvan perusteella, yhdistettynä siihen edestä olevaan kuvakulmaan, missä näkyy Karjalaisen ylösnousemus, sanoisin vahvan ehkän. Jos kiekko on Karjalaisen jalan / patjan alla siinä, missä järkeilen sen olevan, on kiekko maalissa. Mutta minä en varmuudella voi tuossa sanoa kiekon olleen maalissa.