Minun mielestä raja menisi maalivahdin räpylässä. Eli jos se lätkäistään kiekon päälle ja sitten se menee maaliin, niin kiekon voi varmuudella sanoa olevan maalissa. Jos taas refin kuvaama tilanne kenttäpelaajan hanskasta / kädestä, niin olkoonkin, että olen samaa mieltä siitä ja helposti tuosta kuvaelmasta voin myös olla sitä mieltä, että on maalissa. Mutta, siinä on teoriassa paljon suuremmat saumat siihen, että on siltikin "jossain siellä" alla, ranteen, käsivarren.. hihassa, jne. ei maalissa. Siis nopeassa tilanteessa. Jos ns. hidastetusti katsotaan silmä kovana kun hanska lasketaan kämmen auki kiekon päälle ja sitten siirretään sitä vasta, niin toki eri asia. Kuinka monta niitä sitten tulee vrt. niihin juurikin nopeisiin tilanteisiin.. ?
Ja jos taas kiekko jää pelaajan alle, selän, jalan, housun lahkeen, tms. niin silloin jos koko pelaaja ei ole maalissa niin teoriassa ei voi olla niin varma.
Ja mielestäni näissä sitten ollaan helposti sillä alueella, että mielipiteitä oliko vai ei, ja tulee tilanteita et joku kokee vääryyttä. Jotkut hyväksytään jotkut ei, ihan vaan sillä että "nyt oli selvä maali" "no ei se nyt ollut niin selvä" vaikka samanlainen tilanne.
Siksi jos itse saisin päättää, raja menisi ns. varmoissa tapauksissa. Joko kiekko nähdään maalissa, tai se on maalivahdin räpylän alla joka on selvästi kokonaan maaliviivan yli sen sisäpuolella. Muut tulkinnanvaraisia ja näin ollen olisin taipuvainen ennemmin hylkäämään kuin hyväksymään.
ns. ei ole maali kunnes toisin todistetaan. Tee selvä maali ja ei ole ongelmaa.