Uuden läppärin hankinta tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi, vaikka ihan hirveä kiire tälle ei vielä ole. Vaatimuksena on lähinnä se, että sillä pystyy editoimaan videokameralla kuvattuja videoita usean vuoden ajan ennekuin käy vanhaksi.
Olen miettinyt vaihtoehtoa siirtyä PC:stä lopullisesti Apple-maailmaan, (iPhone ja iPad löytyy jo) mutta kuinka paljon saa pulittaa Macistä, jossa riittää puhtia videoeditointiin, vs. vastaava PC?
Näitä juttuja olen kuullut että Macit ovat jo ilmestyessään vanhaa tekniikkaa, mutta onko oikeasti näin? Mitä muuta Maciin vaihtaessa pitää ottaa huomioon? Officen ilmeisesti saa toimimaan myös Macissa, mutta miten? Muita plussia tai miinuksia suuntaan tai toiseen?
Jos videoeditointi on leikkaa-liimaa tyylistä kotivideoiden editointia, niin macOs:n mukana tuleva iMovie on tähän tarkoitukseen erittäinkin riittävä. Joten erilliseen videoeditointisoftaan ei tarvitse tällöin panostaa. Toki mäkille löytyy sitten ihan ammattilaistason softia, joista saa pulittaa itsensä kipeäksi. Tämä kannattaa ottaa huomioon hintaa miettiessä.
Se on totta, että Applen uusimmista läppäreissä ei löydy uusinta arkkitehtuuria mitä joistain kilpailijoiden laitteista löytyy, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat "vanhaa tekniikkaa". Jos nyt ostat uusimman MacBook Pro:n, niin varmasti usean vuoden ajan editoit videoita kotikäytössä ilman ongelmia.
Officen saa ostettua Macille aivan kuin Windowsille ja toimii täsmälleen samalla logiikalla.
Hinta onkin sitten erillinen kysymys. Uusin ja halvin neliytiminen MacBook Pro erillisellä näytönohjaimella maksaa sen lähemmäs 2700e 16Gt muistilla. Muilta valmistajilta löytyy vastaavilla spekseillä olevia läppäreitä halvempana.
Itse olen ollut puhtaasti Apple-maailmassa nyt reilut 7 vuotta ja tänä aikana olen uusinut läppärini kerran. Edellisen ostin vuonna joskus vuonna 2009 ja vuosi sitten syksyllä päivitin. En usko, että PC-puolella olisin selvinnyt seitsemää vuotta kahdella läppärillä, tämä toki täysin oma mielipide.
Yleisesti plussia ja miinuksia Applen läppäreistä:
+ Laatu
+ Akun kesto
+ macOS (Suurin syy, miksi pysyn edelleen Applen kelkassa. Käytettävyys on omaan makuun täysin eri maailmasta Windowsiin verrattuna)
+ Ainoa mahdollisuus ajaa macOS + Linux + Windows yhdistelmää yhdellä koneella
+ Näyttö
- Hinta
- Liitännät (varauksin)
- Windows-sovellukset ei toimi (muutakuin virtualisoinnin / bootcampin kautta)
- Jos haluaa pelata, niin ei pelien saatavuus rajallinen.
Suosituksena kannattaa katsella uusimpia 15'' neliytimisiä MacBook Pro läppäreitä. Ja videoeditoinnin ammattimaisuudesta riippuen joko erillisellä näytönohjaimella tai ilman.