Tietokonetta ostamassa

  • 335 984
  • 1 631

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@Juteeni tuossa emolevyssä on integroitu verkkokortti ja Asuksen sivuilla muistituesta sanotaan näin: 4 x DIMM, Max. 64Gt:n, DDR4 2133 MHz eli turha ostaa 2400 MHz muistia, et hyödy siitä mitään. Virtalähteen tehot varmasti riittävät tähän koneeseen. Ja tuo prosessorituuletin on paljon paljon parempi mitä sen prosessorin mukana tuleva on.

-Tinke
 

BaronFIN

Jäsen
Prosessorituulettimen kanssa kannattaa varmistaa yhteensopivuus emolevyn, näytönohjaimen, muistien ja kotelon kanssa. Thermalrightilla ei ole ihan täysin kattavia yhteensopivuusluetteloita joten katsoin Noctuan vastaavia, niin ihan jokainen prosessorijäähy ei mene ongelmitta tuolle emolevylle. Jokatapauksessa jos otat prosessorin mallia 'boxed', niin saat Intelin jäähyn mukana ja kun käyttö ei näyttäisi olevan ihan äärimmäisyyksiin menevää, niin silläkin pärjää.

Nimimerkillä liian ison jäähyn vahingossa ottanut ja "väliaikaisesti" Intelin omaan jäähyyn sittenkin turvautunut: eivät ne enää sellaisia imureita ole kuin 15 vuotta sitten, joten prosessorin omallakin jäähyllä pärjää. Toki jos tarkoitus on myöhemmin revitellä, niin silloin tykimpi jäähy, mutta omiin silmiin tuossa kokoonpanossa se on hieman "ylimääräinen" palikka.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En sen enempää jaksa perehtyä tuohon kokoonpanoon, mutta silmiin pistää toi SSD levy. Mä itse panostaisin siihen enemmän ja nipistäisin jostain muualta pois, vaikka tosiaan juuri tuosta jäähystä. Aika köpönkin jäähyn saa arkikuorman alla tosi hiljaiseksi säätämällä ohjelmallisesti niitä tuulettimia. Vähän isompi ja nopeampi levy niin kyllä kelpaa. Näytönohjainpuolella Radeon 380/380x tarjoaa samaan hintaan enemmän vauhtia kuin tuo 760.

Itsehän ostan aina AMD:n tuotteita ihan vittuillakseni, joten uutta konetta pitää odotella uusien Zen-prosessoreiden julkaisuun asti, perkele.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kiitokset @Tinke-80 @BaronFIN @floikkari .

Tässä on tullut vähän mietittyä tuota kokoopanoa enempi ja tultu seuraavaan tulokseen, jossa prossuna olisi i5-6600K ja emolevynä joku Asuksen z170 chipsetin omaava hökötys. Tuolla emo+prossu kombolla luulisi selviytyvän tämän vuosikymmenen loppuun saakka? Näytönohjaimeksi ajattelin sitten tuota @floikkari :n ehdottamaa 380X Radeonia, kun hinnat huitelevat noini 220-240€ välillä. Vähän kyllä himottelisi laittaa noin satasen verran lisää niin saisi kahdeksan gigaisen 390X hyrskyttimen pellin alle. Keskusmuistin määrä tulee varmaan kasvatettua sinne 16 gigan paikkeille, kun tuo kahdeksan taitaa olla jo vähän siinä ja siinä, että riittääkö pelihommissa jonkun ajan päästä. SSD tulee vaihdettua varmaankin Samsungin vastaavaan ja tuuletin Noctuan tuulettimeen, kun tuulettimelle mahdollisten kellotusten myötä syntyy tarve.

Budjetti tulee kasvamaan noin 200€, mutta kai sitä kerralla sitten kannattaa panostaa kunnolla, niin ei heti tartte päivittelyjä miettiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole varsinaisesti tietokonetta ostamassa vaan duunit vaihtuu reilun kuukauden kuluttua ja uudessa työssä saan vapaasti valita työkoneen ja puhelimen.

Nyt kysymys kuuluukin, että kannattaako ottaa Mac työläppäriksi vai ei? En ole aikaisemmin Macia omistanut (juurikin sen takia ettei paljoa ole kiinnostanut laittaa rahaa tuhottomasti omaan koneeseen), mutta muutamien kertojen käyttökokemukset ovat todella hyvät ja käsitys on, että käytettävyydeltään pieksee perus dellit ja lenovot. Työ itsessään ei vaadi koneelta mitään erityisominaisuuksia.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Nyt kysymys kuuluukin, että kannattaako ottaa Mac työläppäriksi vai ei?
Jos työ ei erityisesti vaadi Windowsia, niin ilman muuta kannattaa. Aika vähissä on yhtä hyvin toimivat Windows-läppärit. Tosin ainakin MacBook Pro -malleista on kesällä huhujen mukaan tulossa uudet ohuen ohuet versiot 12" MacBookin tapaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kysymys kuuluukin, että kannattaako ottaa Mac työläppäriksi vai ei?
Jos tarvitset MS Officea erityisen paljon niin siinä tapauksessa ei ehkä kannata. Itse en tosin enää Windowsilla suostu työskentelemään ollenkaan, ennemmin kärsin Offfice käytössäni pientä ärsyttävyyttäkin.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomaan että täällä on kyselty paljon samanlaista kuin mitä itselläkin mielessä, mutta kun en oikeastaan paljoakaan tietokoneista ymmärrä niin kysynpä nyt suoraan näin:

Mikähän olisi tarkan markan ihmiselle hyvä perusläppäriostos kun kriteerit ovat nämä:

- opiskelijan työväline, paljon kirjoittamista ja surffailua. Ei pelikone tai leffojen katseluun, ei videokäsittelyä tms. Ihan vain Word ja interwebs -käyttö.
- 14-15.6 tuuman näyttö riittää


Kone on käytössä aamusta iltaan, eikä sen tarvitsisi mennä heti rikki.

Mitä halvempi sen parempi, max. budjetti n. 600€.

Kiitos etukäteen vinkeistä, ja mielellään ihan suoraan linkeistäkin!
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huomaan että täällä on kyselty paljon samanlaista kuin mitä itselläkin mielessä, mutta kun en oikeastaan paljoakaan tietokoneista ymmärrä niin kysynpä nyt suoraan näin:

Mikähän olisi tarkan markan ihmiselle hyvä perusläppäriostos kun kriteerit ovat nämä:

- opiskelijan työväline, paljon kirjoittamista ja surffailua. Ei pelikone tai leffojen katseluun, ei videokäsittelyä tms. Ihan vain Word ja interwebs -käyttö.
- 14-15.6 tuuman näyttö riittää


Kone on käytössä aamusta iltaan, eikä sen tarvitsisi mennä heti rikki.

Mitä halvempi sen parempi, max. budjetti n. 600€.

Kiitos etukäteen vinkeistä, ja mielellään ihan suoraan linkeistäkin!

Harkitsisin käytettyä yrityskannettavaa, näille on jälleenmyyjiä.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Pitäisi päivitellä pikkuhiljaa 3 vuotta vanhaa Macbook Prota. Millaisella spekseillä kannattaisi katsella uutta pelikannettavaa? En nyt mitään ihan hirveitä grafiikkahirmupelejä pelaile. Football Manager on kovimmassa käytössä :)

Eli konetta joka nyt tuon vanhan koneen pätkisi mennen tullen, niin olisiko täällä palstakollegoilla ehdotuksia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tyttö kaipaa kannettavaa iPadin tilalle ja meinasin nyt kuitenkin repäistä ja hommata sen vielä tässä ennen joulua lahjaksi. Vaihtoehtoina ovat lähinnä Gigantti ja Power, koneen speksejä maltillinen hinta sekä pääasiassa nettisurffailu, tubettaminen ja kouluduunit. Onko Chromebookeista mihinkään tai noista edullisimmista tabin ja näppiksen yhdistelmistä? En ole hirveän paljon viime vuosina seurannut kannettavien ominaisuuksien kehittymistä, koska omat hommat hoituvat duunikoneella ja padilla.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tyttö kaipaa kannettavaa iPadin tilalle ja meinasin nyt kuitenkin repäistä ja hommata sen vielä tässä ennen joulua lahjaksi. Vaihtoehtoina ovat lähinnä Gigantti ja Power, koneen speksejä maltillinen hinta sekä pääasiassa nettisurffailu, tubettaminen ja kouluduunit. Onko Chromebookeista mihinkään tai noista edullisimmista tabin ja näppiksen yhdistelmistä? En ole hirveän paljon viime vuosina seurannut kannettavien ominaisuuksien kehittymistä, koska omat hommat hoituvat duunikoneella ja padilla.
Yleistä höpinää:

Noin lyhyellä varoitusajalla ei todennäköisesti ehdi mitään hyviä tarjouksia löytämään ja normihinnoilla lähes kaikki alle 400€ läppärit ovat melkoista kuraa pidemmän päälle. Jos aikaa olisi enemmän eikä 15,6" koko haittaa, kannattaisi kyttäillä Lenovon Ideapadeista alennuksia, ovat nimittäin kestäviä ja spekseiltään usein hyviä koneita, heikkoutena sitten ei niin täydellinen näppäimistö ja touchpad. Ovat muutenkin vähän bulkimman kokoisia, joten pientä käsilaukkuun mahtuvaa vehjettä haluavalle nuo eivät sovi. Esim. viikko sitten olisi saanut tämmöisen Lenovo Ideapad 310 15.6" kannettava (musta) - Kannettavat tietokoneet - Gigantti hintaan 549€, eikä tuon parempaa voi normaalisti alle 700 eurolla saada.

En ole noihin 200-400€ hintaluokan koneisiin kauheasti perehtynyt, kun kriteerinä on aina ollut i5-prosessori, mutta niitä on helpohko arvioida, kun katsoo prosessoria, ramia ja kiintolevyä. Esimerkiksi tuo gigantin 449€ chromebook on sellainen, mistä maksaisin prosessorin ja suuren koon takia itse ehkä jotain 350 euroa. Pienemmät koneet tuppaavat sitten maksamaan vielä enemmän, vaikka sisukset olisivat täysin vastaavat.

Neuvoni jouluksi konetta ostavalle:

Mene Giganttiin ja sano myyjälle, että haluat läppärin, jossa on vähintään i3-prosessori, vähintään 4 gigaa keskusmuistia ja mielellään ssd-kiintolevy sekä 1080p-näyttö. Pienemmistä joutuu yleensä maksamaan enemmän, joten hinnan ja koon välillä joutuu usein tekemään kompromissin. Jos halvin nämä speksit täyttävä kone on liian kallis, jousta ensin näytöstä (720p menee ihan hyvin, mutta kouluhommissa isompi resoluutio helpottaa elämää) ja sen jälkeen ssd:stä. Jos vieläkin on liian kallista, kahden gigan keskusmuistillakin voi jotenkin pärjätä, kunhan ei käytä chromea eikä availe paljon asioita samaan aikaan. Jos ramia on alle 4 gigaa, kannattaa katsoa, että sitä voi lisätä itse jälkikäteen. Prosessorista kannattaa joustaa vasta sitten ihan viimeiseksi.

Esimerkkinä vaikka tämä gigantin myymä 369€ chromebook Acer Chromebook CB3-431 14" kannettava (kulta) - Kannettavat tietokoneet - Gigantti :

Prosessori: Intel Celeron N3160, 1.60GHz, 4-ydin - Itse en huolisi, jos olisi mahdollisuus edes i3-prossuun.

Keskusmuisti: 4GB, ddr3 - Menettelee.

Kiintolevy: 32GB HDD - Ei jatkoon. Aina mieluummin ssd, mutta jos joutuu tyytymään hdd-kovoon, pitää sen nykypäivänä olla reilusti isompi. 32 gigainen ssd ehkä vielä menisi.

Näyttö: 14" IPS, Full HD (1080p) - Joo.

Prosessori on halvimmasta päästä, kämäinen kiintolevy, muistia juuri ja juuri tarpeeksi, mutta hyvä näyttö. Itse en maksaisi paljoa yli 300 euron.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tyttö kaipaa kannettavaa iPadin tilalle ja meinasin nyt kuitenkin repäistä ja hommata sen vielä tässä ennen joulua lahjaksi. Vaihtoehtoina ovat lähinnä Gigantti ja Power, koneen speksejä maltillinen hinta sekä pääasiassa nettisurffailu, tubettaminen ja kouluduunit. Onko Chromebookeista mihinkään tai noista edullisimmista tabin ja näppiksen yhdistelmistä? En ole hirveän paljon viime vuosina seurannut kannettavien ominaisuuksien kehittymistä, koska omat hommat hoituvat duunikoneella ja padilla.

Onko käytetty vaihtoehto? Itse ostin kotiläppäriksi käytetyn koneen Vstore:sta (HP Elitebook 2570p) ja olen ollut tyytyväinen. Kone on ja oli uutta vastaavassa kunnossa. Maksoin alta 400€ ja koneessa Intel i7 prosessori, 8GB keskusmuistia ja 180 GB SSD levy.

Käsittääkseni sampio asustelee suht lähellä Valkeakoskea, jossa tuo liike sijaitsee.

Nyt näyttäisi olevan joulutarjouksiakin mm. HP Elitebook 2570p: https://www.vstore.fi/tuote/1216/hp_elitebook_2570p/
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@BileTooth ja @Jomppa

Kiitokset tiedoista ja vinkeistä! Alkoi speksit loksahdella kohdilleen, kun nuo juttunne luin. Pitänee ehkä nyt kuitenkin vaikka "lahjakorttina" antaa tuo tietokone ja hommata se rauhassa joulun jälkeen.

En tosin asustele Valkeakosken lähellä, mutta saatan ajaa ohi lomalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja joo, iskin tilaukseen tuon ylläolevan 14" version vaikkei ehkä jouluksi ehdikään. Ei ehkä seksikkään siro kone, mutta pitäisi kuitenkin myllyn pyöriä. Lisäksi takaporttina on oman hiukan siromman kannettavani luovuttaminen tytölle ja tuon ottaminen vaatii omaan satunnaiseen käyttööni. Kiitokset vielä kerran!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tulenpa nyt kehaisemaan VStorea jälkikäteen, kun homma toimi hienosti eli soitin tuonne, sain hyvän palvelun puhelimessa, pistin samantien tilauksen vetämään tien päällä ja kone oli perjantaina kotiovella, ehti siis jouluksi. Tytär on ollut erittäin tyytyväinen koneeseen, vaikka painoa onkin, ja isukki taas tykkää hinnan ja laadun kohtaamisesta. Voi olla, että edullisempiakin löytyy, mutta tämä kokemus oli ainakin mulle oikein hyvä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tulenpa nyt kehaisemaan VStorea jälkikäteen, kun homma toimi hienosti eli soitin tuonne, sain hyvän palvelun puhelimessa, pistin samantien tilauksen vetämään tien päällä ja kone oli perjantaina kotiovella, ehti siis jouluksi. Tytär on ollut erittäin tyytyväinen koneeseen, vaikka painoa onkin, ja isukki taas tykkää hinnan ja laadun kohtaamisesta. Voi olla, että edullisempiakin löytyy, mutta tämä kokemus oli ainakin mulle oikein hyvä.
Vaikuttaa kyllä asialliselta liikkeeltä kaikin puolin. Päälle vielä purkki paineilmaa, pari kertaa vuodessa konetta auki ja pölyjä pihalle niin elinikä saattaa kasvaa merkittävästi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
En tieda onko kuinka yleinen tieto mutta en suosittele acerin konetta jossa ei ole win 10:ta esiasennettuna, mutta paivitysoikeus on. Acer ei todennakoisesti tue konetta paivitettyna. Microsoftin vika se ei ole
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tieda onko kuinka yleinen tieto mutta en suosittele acerin konetta jossa ei ole win 10:ta esiasennettuna, mutta paivitysoikeus on. Acer ei todennakoisesti tue konetta paivitettyna. Microsoftin vika se ei ole
Mä en tukisi mitään mihin joku tunkee windows kymppiä. Mutta mua nyt ehkä kiinnostaa, että nauhotteleeko se läppäri mun seksisessiot ja lähettelee mikrosoftille, siis mun tietämättä, saati mun salasanat ja selailemat sivustot. Mutta hei, jokainen tyylillään. Ne joilla ei ole salattavaa, eivät ymmärrä edes mitä he menettävät... Nothing to hide argument - Wikipedia (linkki wikipediaan) Onnea heille, jotka jo luovuttivat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mä en tukisi mitään mihin joku tunkee windows kymppiä. Mutta mua nyt ehkä kiinnostaa, että nauhotteleeko se läppäri mun seksisessiot ja lähettelee mikrosoftille, siis mun tietämättä, saati mun salasanat ja selailemat sivustot. Mutta hei, jokainen tyylillään. Ne joilla ei ole salattavaa, eivät ymmärrä edes mitä he menettävät... Nothing to hide argument - Wikipedia (linkki wikipediaan) Onnea heille, jotka jo luovuttivat.
En kannata kantaa joilla ei ole salattavaa millimetriakaan, koska se on kasite joka voi muuttua hetkessa riippuen kuka sanoo mika on oikein. Mutta eihan MS ole se ainoa paholainen, joka ikinen nettihetki menee jollekin jonnekin, oli kyseessa sitten google, samsung, apple, microsoft, acer tai mika vain. Yksityisyys on kasitteena mennyt silla hetkella kun verkko menee paalle.

Kaiken taman jalkeen pointtini oli se, etta toimivuuden, funktionalisuuden, kannalta en suosittele aceria jossa on upgrade-oikeus koska ajurit loppuvat todennakoisesti kesken. Tama on mielestani peruskayttajan kiva tietaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En kannata kantaa joilla ei ole salattavaa millimetriakaan, koska se on kasite joka voi muuttua hetkessa riippuen kuka sanoo mika on oikein. Mutta eihan MS ole se ainoa paholainen, joka ikinen nettihetki menee jollekin jonnekin, oli kyseessa sitten google, samsung, apple, microsoft, acer tai mika vain. Yksityisyys on kasitteena mennyt silla hetkella kun verkko menee paalle.

Kaiken taman jalkeen pointtini oli se, etta toimivuuden, funktionalisuuden, kannalta en suosittele aceria jossa on upgrade-oikeus koska ajurit loppuvat todennakoisesti kesken. Tama on mielestani peruskayttajan kiva tietaa.
Hyvin kommentoitu. Minulla oli Acerin läppäri ja paskaa sekin oli, varsinkin helppous päästä putsaamaan tuuletinta. Minulle se on nykyisin tärkeimpiä asioita läppärissä. Kissojen kanssa kun karvaa kertyy väkisinkin. Vaihtoehtoja on tyyliin kourallinen ja kaikki hinnaltaan tonni.

Mitä tulee paholaisuuteen, niin kyllä olet oikeassa, mutta moneen asiaan voi vaikuttaa. Ilman GPS:ää (ja wifiä) sua ei seurata, laastarilla peittää web kameran, valitset käyttöjärjestelmän joka ei kerää tietoja ja minkä koodi on avoin jne. Loppupeleissä se on on sinusta kiinni enemmän, kuin siitä oletko vain lammas ja vain seuraat laumaa. Hienosti on toki mikkisofta myynyt tai oikeimmin tuputtanut tuon win 10 kaikille ja lampaat seurasi. Kaikkien aikojen idea tuo "saat ilmaiseksi" "kunhan vain luovutat meille kaiken yksityisyytesi". Pakko tykätä ja vihata samaan aikaan.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Jaahas, vanha lenovon rotisko sanoi sopimuksen irti ja nyt olisi hankinnassa uusi kannettava budjettikone.

Käyttö tulee olemaan pääasiassa nettisurffailua, videoiden/elokuvien katselua ja tekstinkäsittelyä. Nopeus on ykkösprioriteetti hdmi-liitännän ohella. Onkohan 200-400€:lla mitään mahdollisuutta löytää mitään fiksua? Itse tiedän koneista erittäin vähän, joten josko täältä löytyisi tietämystä enemmän. Yksi osui silmään kun tässä töiden ohessa selailin mutten tosiaan osaa arvioida yhtään hinta-laatu-suhdetta: HP 250 G5 15,6" ‐kannettava, Win 10, musta – 15" laajakuvanäytöllä – Kannettavat – Tietokoneet – Verkkokauppa.com
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttö tulee olemaan pääasiassa nettisurffailua, videoiden/elokuvien katselua ja tekstinkäsittelyä. Nopeus on ykkösprioriteetti hdmi-liitännän ohella. Onkohan 200-400€:lla mitään mahdollisuutta löytää mitään fiksua?
Ostin tämän ketjun kehujen perusteella omalle tytölle koneen Vstoresta ja voin liittyä muiden kehujien joukkoon.

Kurkkaa Vstore.fi . Sieltä löytyy ainakin pari konetta tuosta hintahaarukasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös