Tietokonetta ostamassa

  • 336 202
  • 1 631

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos aiot yhtään pitempään käyttää, siis ei kerralla, vaan laitteen eliniässä mitattuna, ota iPad. Androidien softatuki on ihan vitsi Appleen verrattuna.
Siis perustatko tämän suoraan siihen, miten pitkään eri laitteille tuodaan käyttiksen päivityksiä? Mielestäni tämä yhdistetään usein aivan liian suoraan laitteen käyttöikään.

Olen työn puolesta käyttänyt Applen ja Androidin tabletteja vuosien ajan, enkä pysty sanomaan, että varsinaisessa käyttöiässä olisi merkityksellisiä eroja. Apple on usein jopa raudan puolesta sen verran jäljessä, että se vanhenee nopeammin, koska rauta ei pysy perässä, vaikka käyttis saakin päivityksiä, joista on varsin rajallisesti hyötyä.

Laadukas Android-tabletti on omien kokemusten mukaan paras valinta, hakipa sitten ostohetkellä parasta laitetta tai pitkää käyttöikää. Esimerkiksi Samsung S8 on sen verran tehokas laite, että siinä riittää potkua vuosienkin päästä ilman mitään ongelmia.

Käyttömukavuuden puolesta Apple-fanit ovat aina Applen puolella ja Android-fanit toisin päin, mutta itse kun olen molempia aika paljon käyttänyt, niin kallistun vahvasti Androidin puolelle. Myönnettäköön, että Androidia olen enemmän käyttänyt, mutta kuitenkin. Etenkin, jos itsellä on enemmän kokemusta Androidista, niin Applen käyttäminen ei yleensä tunnu erityisen mukavalta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo tämä on yksi joka kaataa vahvasti Applen puolelle. Käyttöikä on reilusti pidempi. Oma puhelin on android (OnePlus Nord), joka puskee taas toiseen suuntaan.
No jos tykkäät käyttiksestä, niin siitä vaan. Noihinhan liittyy joskus jotain pilvisynkkailuja saman ekosysteemin laitteiden välillä. Niistä pidän kyllä näppini visusti erossa.

Siis perustatko tämän suoraan siihen, miten pitkään eri laitteille tuodaan käyttiksen päivityksiä? Mielestäni tämä yhdistetään usein aivan liian suoraan laitteen käyttöikään.

Olen työn puolesta käyttänyt Applen ja Androidin tabletteja vuosien ajan, enkä pysty sanomaan, että varsinaisessa käyttöiässä olisi merkityksellisiä eroja. Apple on usein jopa raudan puolesta sen verran jäljessä, että se vanhenee nopeammin, koska rauta ei pysy perässä, vaikka käyttis saakin päivityksiä, joista on varsin rajallisesti hyötyä.

Laadukas Android-tabletti on omien kokemusten mukaan paras valinta, hakipa sitten ostohetkellä parasta laitetta tai pitkää käyttöikää. Esimerkiksi Samsung S8 on sen verran tehokas laite, että siinä riittää potkua vuosienkin päästä ilman mitään ongelmia.

Käyttömukavuuden puolesta Apple-fanit ovat aina Applen puolella ja Android-fanit toisin päin, mutta itse kun olen molempia aika paljon käyttänyt, niin kallistun vahvasti Androidin puolelle. Myönnettäköön, että Androidia olen enemmän käyttänyt, mutta kuitenkin. Etenkin, jos itsellä on enemmän kokemusta Androidista, niin Applen käyttäminen ei yleensä tunnu erityisen mukavalta.
Mun Androidit ovat pahimmillaan hapantuneet parissa vuodessa. Kolme eri sukupolvien laitetta, joista kaksi vanhinta eivät ole vuosiin saaneet uutta softaa. Keskimmäisessä ei saatana pyöri edes Hesarin appi. Tuoreimmassakin on ollut vaikeuksia saada sovelluksia päivitettyä. Kiitos, mutta ei kiitos enää ikinä ainuttakaan Androidia mulle. Samsungin laitteet on mulla boikotissa telkkareista lähtien. Bloatware ei kiitos.

En ole fanipoika, mutta olen lopen kyllästynyt Androidin paskuuteen. Mainitsemani Hesari muuten toimii huomattavasti sujuvammin iPadissa kuin tuossa tuoreimmassa Androidissa. Mutta mä en ole mikään tablettien heavy-user. Muutamaa appia pyörittelen ja joskus raahaan reissuun mukaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun Androidit ovat pahimmillaan hapantuneet parissa vuodessa. Kolme eri sukupolvien laitetta, joista kaksi vanhinta eivät ole vuosiin saaneet uutta softaa. Keskimmäisessä ei saatana pyöri edes Hesarin appi. Tuoreimmassakin on ollut vaikeuksia saada sovelluksia päivitettyä. Kiitos, mutta ei kiitos enää ikinä ainuttakaan Androidia mulle. Samsungin laitteet on mulla boikotissa telkkareista lähtien. Bloatware ei kiitos.

En ole fanipoika, mutta olen lopen kyllästynyt Androidin paskuuteen. Mainitsemani Hesari muuten toimii huomattavasti sujuvammin iPadissa kuin tuossa tuoreimmassa Androidissa. Mutta mä en ole mikään tablettien heavy-user. Muutamaa appia pyörittelen ja joskus raahaan reissuun mukaan.
Jos kokemuksia on vähän, niin se huono fiilis voi muodostua yksittäisistä kokemuksista, joka ei vastaa kokonaiskuvaa. En ole itse törmännyt Androidien kanssa juurikaan sellaisiin ongelmiin, että joku appi ei toimisi. Applen kanssa sen sijaan on tullut vastaan paljonkin erilaisia ongelmia softien kanssa, joka tosin yleensä liittyy Applen tapaan kontrolloida tarjolla olevia sovelluksia ja niiden toimintaa.

Samsungin bloatwaresta samaa mieltä, mutta sen "vakavuus" on vaihdellut ja uusimpien Samsung-laitteiden kanssa bloatware ei ole minua enää juurikaan häirinnyt. Tällä hetkellä päivittäisessä käytössä Samsungin viime syksynä julkaisema puhelin (A52s), jossa ei ole häiritsevää bloatwarea käytännössä ollenkaan.

Yksittäisiä huonoja kokemuksia minullakin on runsaasti oikeastaan kaikista tableteista, mutta kun tarkastelee isommassa mittakaavassa, niin Applen kohdalla niitä on ollut enemmän. Android-tablettien mainetta huonontaa osittain sekin, että kaikki halvimmat tabletit ovat Androidilla varustettuja, mutta niiden hinnalle on usein syynsä. Jos vertailtaisiin vain samoja hintaluokkia Applen kanssa, niin Androidin vahvuudet tulisivat selkeämmin esille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksittäisiä huonoja kokemuksia minullakin on runsaasti oikeastaan kaikista tableteista, mutta kun tarkastelee isommassa mittakaavassa, niin Applen kohdalla niitä on ollut enemmän. Android-tablettien mainetta huonontaa osittain sekin, että kaikki halvimmat tabletit ovat Androidilla varustettuja, mutta niiden hinnalle on usein syynsä. Jos vertailtaisiin vain samoja hintaluokkia Applen kanssa, niin Androidin vahvuudet tulisivat selkeämmin esille.
Ihan mielenkiinnosta, mitä nuo Applen tarjoamat huonot kokemukset ovat olleet?

Myönnän kyllä, että osa mun rautaongelmista johtuu tosta halvemman pään laitteistosta. Käyttö on melko vähäistä, joten en ole halunnut satsata siihen parempaan rautaan. Se ei silti poista sitä faktaa, että Androidin laaja laitekirjo on rasite. Kun lopulta kyllästyin tuohon halpisten päivittelyyn, vaihtoehtoja ei ihan hirveästi jäänyt, kun Samsungia ei tähän taloon tule, oli kuinka pätevä tahansa. En tiedä Samsungien jälleenmyyntiarvosta, mutta iPadilla se on kohtalainen vielä muutamankin vuoden päästä. Siihen on yksi osasyy se softatuen jatkuvuus.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mielenkiinnosta, mitä nuo Applen tarjoamat huonot kokemukset ovat olleet?
Sovellukset lakkaavat toimimasta, kun Apple poistaa ne kaupastaan. Sovellukset toimivat huonosti, kun vanha, jo valmiiksi kilpailijaa perässä ollut rauta ei jaksa enää pyörittää uusimpia sovelluksia, jotka vaativat tehoa enemmän. Sovellukset kaatuilevat ilman selitystä. Wifi- ja bluetooth yhteydet toimivat epävakaasti ja bugisesti, kun täysin selittämättömiä ongelmia esiintyy.

Lisäksi käyttiksen päivittäminen ei aina toimi ongelmattomasti, Apple-tileihin liittyvät rasittavuudet ja Applen maailman huonoin asiakaspalvelu.

Mutta omalla kohdalla suurin syy Apple-vastaisuudelle on silti siinä, että en vain tykkää Applen käytettävyydestä. Tämä ei johdu käytön vähäisyydestä, sillä päivittäisessä käytössä on tälläkin hetkellä yksi iPad ja työn puolesta on pakko pysyä iPadien kanssa ajan tasalla. Tiedän, että tämä voi monien mielestä olla outo mielipide, kun Applen suurimpana vahvuutena pidetään käytettävyyttä. En sitten tiedä, että juontaako tämä juuriaan omaan vahvaan taustaan tietoteknisten laitteiden käytöstä, joka antaa normaalista poikkeavan lähtökohdan laitteiden käyttöön liittyen.

Myönnettäköön, että yksi syy Apple-vastaisuudelleni löytyy myös niistä asioista, mihin tavallinen pulliainen ei koskaan pääse käsiksi, eli Apple-laitteiden massahallinta yritysmaailmassa. Jokainen, joka on ollut tekemisissä näiden asioiden kanssa, tietää mistä puhun. Apple on tässä ihan omassa luokassaan, eikä todellakaan hyvällä tavalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Sovellukset toimivat huonosti, kun vanha, jo valmiiksi kilpailijaa perässä ollut rauta ei jaksa enää pyörittää uusimpia sovelluksia, jotka vaativat tehoa enemmän.
Tästä olisi myös mielenkiintoista kuulla enemmän kun ainakin minulla on se käsitys että Applen omat mobiiliprossut ovat tehoiltaan olleet viimeiset vuodet n. 1-2 vuotta edellä kilpailijoita julkaisuhetkellä.

Itselläni on reilut seitsemän vuotta vanha iPad mini 4. Hitaaksihan tuo pikkuhiljaa on alkanut muuttumaan nykyaikaisilla websivuilla ja sovelluksilla mutta uusimmat käyttispäivitykset ovat tulleet tähän asti. Laskisin tuon kuitenkin ihan kohtalaiseksi käyttöiäksi tabletille ja luulen että aika harva Androidtabletti pääsee samaan.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Pohdin Galaxy Tab S7+ ja iPad 10.2 väliltä. Tab S7+ on teknologialtaan parempi, mm. 4 kaiutinta, parempi näyttö ja muutenkin parempi rauta. iPad taas alistaa tuessa.

Itse kallistuisin ennemmin Galaxyyn, mutta miten fiksua sitten on vs 10.2?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Jos olisin tablettia ostamassa niin unohtaisin android vehkeet vaikka itse android-puhelinta käytänkin ja vierastan iPhone maailmaa. Mutta tabletti puolella iPad ovat pari askelta edellä android vehkeitä, tai sellainen vaikutelma minulla on jäänyt kun vähän aika sitten katselin jo ostohousut jalassa tabletteja.
 
Saako 700-800€ pelikoneen tänäpäivänä? Jos joku jaksaa Jimmsin sivuilta kasata soivan pelin olisin kiitollinen.

Edit: Nostetaan budjetti 1000€

Edit2: Onko näissä valmiissa paketeissa paljon ilmaa? Mikä on paras näistä tonnin ympärillä pyörivistä?

 
Viimeksi muokattu:

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Saako 700-800€ pelikoneen tänäpäivänä? Jos joku jaksaa Jimmsin sivuilta kasata soivan pelin olisin kiitollinen.

Edit: Nostetaan budjetti 1000€

Edit2: Onko näissä valmiissa paketeissa paljon ilmaa? Mikä on paras näistä tonnin ympärillä pyörivistä?

Millaisia pelejä pelaat? Ykeisellä tasolla nykyään valmispaketit on hinta-laatusuhteeltaan tosi hyviä myllyjä, että ise kasaamalla ei liene tule halvemmaksi. Esim tässä Lenovon pelikone: Lenovo IdeaCentre Gaming 5 i5-12/16/512/3060 pelitietokone - Gigantti verkkokauppa
 
Its...iskän pojalle pitäisi pukinkonttiin pelikone hommata. Budjetti lienee jossakin 1000-300 luokassa. Pitääkö tuon verran pulittaa Valheimia, Minecraftia ym. sandboxpelejä pyörittävästä masiinasta? Tai mistäpä sitä tietää mitä sen pitäisi lähivuosina pyörittää.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Its...iskän pojalle pitäisi pukinkonttiin pelikone hommata. Budjetti lienee jossakin 1000-300 luokassa. Pitääkö tuon verran pulittaa Valheimia, Minecraftia ym. sandboxpelejä pyörittävästä masiinasta? Tai mistäpä sitä tietää mitä sen pitäisi lähivuosina pyörittää.

Vastaat osittain omaan kysymykseesi, eli mitä kauemmin koneen tulee kestää jatkossa niin sitä enemmän se kysyy budjettia, varsinkin kun ollaan taas tilanteessa jossa uudet pelijulkaisut vaativat aina enemmän suorituskykyä. Mikäli riittää 1-2 vuodeksi niin voi katsoa niitä 1000-2000 euron koneita, jos taas 4-5 vuodeksi haetaan niin high end -laitetta se kysyy, ja se maksaa aina enemmän.

Pääpiirteissään Intel Core i5/i7 tai AMD Ryzen 5/7 suorittimella oleva laite, jossa 16 GB keskusmuistia ja Nvidia RTX 3060/3070/3090 tai Radeon 6600/6700/6800 näytönohjain.

Mitään yksityiskohtaisempaa suositusta on näillä tiedoilla vaikeampi antaa, koska paljon riippuu siitäkin onko tarkoitus hankkia kone näytöllä vaiko pelkkä keskusyksikkö.
 
Vastaat osittain omaan kysymykseesi, eli mitä kauemmin koneen tulee kestää jatkossa niin sitä enemmän se kysyy budjettia, varsinkin kun ollaan taas tilanteessa jossa uudet pelijulkaisut vaativat aina enemmän suorituskykyä. Mikäli riittää 1-2 vuodeksi niin voi katsoa niitä 1000-2000 euron koneita, jos taas 4-5 vuodeksi haetaan niin high end -laitetta se kysyy, ja se maksaa aina enemmän.

Pääpiirteissään Intel Core i5/i7 tai AMD Ryzen 5/7 suorittimella oleva laite, jossa 16 GB keskusmuistia ja Nvidia RTX 3060/3070/3090 tai Radeon 6600/6700/6800 näytönohjain.

Mitään yksityiskohtaisempaa suositusta on näillä tiedoilla vaikeampi antaa, koska paljon riippuu siitäkin onko tarkoitus hankkia kone näytöllä vaiko pelkkä keskusyksikkö.
Pelkkä keskusyksikkö. Näyttö on jo ostettu. Kiitos, noista vinkeistä on jo apua. Edellisen kerran olen noita komponentteja miettinyt joskus junnuna 90-luvun lopulla kun vertailtiin lähinnä sitä kenen kotikoneessa oli eniten megahertsejä. Eikö näitä pelikoneena myytävien keskusyksikköjen komponentteja voi kuitenkin myöhemmin päivittää, vai liittyykö siihen puoleen jotain huomioon otettavaa?
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
I5 tai i7 ei itsessään vielä kerro suorituskyvystä. Kannattaa tsekata prossun suorituskyky esim Passmarkin sivuilta. Esim. joku 10. sukupolven i7 saattaa olla huomattavasti heikompi kuin 12. sukupolven i5.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pelkkä keskusyksikkö. Näyttö on jo ostettu. Kiitos, noista vinkeistä on jo apua. Edellisen kerran olen noita komponentteja miettinyt joskus junnuna 90-luvun lopulla kun vertailtiin lähinnä sitä kenen kotikoneessa oli eniten megahertsejä. Eikö näitä pelikoneena myytävien keskusyksikköjen komponentteja voi kuitenkin myöhemmin päivittää, vai liittyykö siihen puoleen jotain huomioon otettavaa?

Jees. Kannattaa myös huomioida se näytön resoluutio ja virkistystaajuus jotka vaikuttavat tarvittavaan rautaan (hieman pelistä riippuen). Jos jälkikasvu suhtautuu pelaamiseen kovinkin kilpailullisesti ja vakavasti voi voi tulla sanomista ellei pyöri vähintään 120-144hz :)

Komponentteja, kuten prosessoria ja näytönohjainta voi toki vaihtaa jos emolevyn piirisarja ja väylä uusia palikoita tukee. AMD on tässä suhteessa joustavampi, tosin siinäkin vaatii usein bios-päivityksen ennen kuin uusi seuraavan sukupolven prosessori toimii. Toimenpide ei ole vaikea, mutta edellyttää kuitenkin jonkun verran tietoteknistä osaamista ja rohkeutta oppia tekemään itse. Intelin prosessoreille tehdyt emolevyt eivät tue kuin kahden sukupolven prosessoreja kerrallaan, mutta näin taataan parempi yhteensopivuus ja toimivuus. Erilainen lähestymistapa. Joku tykkää rakentaa esim. Intelin high end palikoista koneen viideksi vuodeksi ja uusii sitten kaikki kerralla. Toinen taas haluaa vaihtaa prosessoria joka vuosi nopeampaan niin AMD on silloin kyllä hyvä.

Jos löytyy vähänkään kiinnostusta ja jonkunlaista aiempaa pohjaa PC-koneisiin niin kannattaa kasata kone ihan itse valituista komponenteista (kunhan osien yhteensopivuus on varmistettu ennen ostopäätöstä). Näin saa usein samalla rahalla enemmän tehoa, kun ei tarvi maksaa valmiiksi kasauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
@Nelfor ja muut asiasta tietävät, mitä mieltä olette alla olevasta koneesta. Menee hieman yli ajatellun budjetin, mutta toisaalta en halua ostaa sellaista konetta mihin en olisi tyytyväinen.


Tuolla varmaan pitäisi pyöriä suurin osa peleistä vielä tulevaisuudessakin? Ja alennus ainakin on hyvä, jos ei hinnassa ole paljoa kusetettu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Nelfor ja muut asiasta tietävät, mitä mieltä olette alla olevasta koneesta. Menee hieman yli ajatellun budjetin, mutta toisaalta en halua ostaa sellaista konetta mihin en olisi tyytyväinen.


Tuolla varmaan pitäisi pyöriä suurin osa peleistä vielä tulevaisuudessakin? Ja alennus ainakin on hyvä, jos ei hinnassa ole paljoa kusetettu.
Tuohon hintaan tuskin parempia sisuskaluja saa ja Asus on tehnyt niin pitkään peliläppäreitä, että perusasiat ovat kyllä hallussa näissä halvemmissakin malleissa. Pätevä valinta tässä hintaluokassa.
 

Nilkkarallia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olisko vinkkejä käytetyn koneen ostoon?

Pitkään pleikkarilla pelanneena oon nyt viimeaikoina alkanut suunnitella pelikoneen ostoa. Siitä on lähemmäs 15v kun olen ollut hyvin kartalla pc pelaamisen lainalaisuuksista ja tänä aikana on käyttöjärjestelmätkin muuttuneet monesti.

Ajattelin ostaa koneen käytettynä. Sellaisen, jonka komponenteissa on vielä takuuta jäljellä. Laadukkaita osia, mut esim prossu ja/tai näyttis voisi olla sellainen, jonka lähivuosina innostuksen lisääntyessä päivittäisi parempaan.

Unohdetaan kuitenkin komponentit. Mitä kaikkea ostotilanteessa tulis ottaa huomioon? Onko jotain testejä joita ajaa? Lämpötiloja joita seurata? Jne. Yms. Miten sä toimisit ostotilanteessa?
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Tuli tuossa marraskuussa tämmöinen vehje ostettua 2000€:llä Gigantista (linkki vie läppäreitä arvostelevalle sivustolle):

Aiemmin valittelin, kun ei oikein Asukselta löytynyt suoranaista korvaajaa G-sarjan koneille, niin iskin silmäni sitten tähän, kun on nykymarkkinoiden "bulkein" kone omassa hintaluokassaan. Minulle se on hyvä puoli, sillä tuo jykevyyttä ja olettaisin vaikuttavan jäähdytykseen myönteisesti. Näin homma aikalailla onkin ja Vectorini lämmöt pysyvät matalampina, kuin Asuksen vastineiden (jos arvosteluita on uskominen). Balansoidulla moodilla vetelen uhraten n. 10% suorituskyvystä, mutta samalla pitäen tuulettimien metelin siedettävällä tasolla, sillä extreme moodilla meteliä oikeasti lähtee aika runsaasti.

Kuulokkeilla pelatessa taustameteli ei sinällään haittaa, mutta mikäli en tarkkaa kuulemista edellyttäviä moninpelejä pelaa, niin tykkään aika usein pelata kaiuttimilla (ei vain tunnu kivalta olla jatkuvasti kuulokkeet päässä, vaikka niillä kokemus on ihan omaa luokkaansa), joten kaiuttimien laadulla on minulle merkitystä (tietysti suorituskyky ja laatu edellä). Olen myös sen verran mukavuudenhaluinen, että lähtökohtaisesti toivon kaiken mahtuvan samaan pakettiin, joten en ole kovin innokas ulkoisia kaiuttimia ostamaan, mikäli ei ihan pakko ole.

Tuossa linkkaamassani arvostelussa koneen sisäisiä kaiuttimia kehutaan jossain määrin, vaikkakin tuuletinmelun takia kuulokkeita suositellaan. Omasta mielestäni kaiuttimet ajavat varsin hyvin asiansa ja ovat riittävän laadukkaat ja voimakkaat tuottamaan miellyttävän äänimaailman ja mikä parasta tässä masiinassa esiasennetuista ohjelmista oikeasti on jotakin hyötyä. Netissä porukat ovat aika ronskisti haukkuneet Nahimicin ääntentwiikkaussovellusta "paskaksi", mutta minä ainakin olen huomannut vissin eron ääntenpainotuksissa, kun olen pelaillut asetusten kanssa, eli ohjelma oikeasti tekeekin jotain. Asuksen vastaavilla ei tehnyt mitään, vaikka pisti nupit kaakkoon, mikään ei muuttunut, ainakaan en erottanut mahdollisia muutoksia äänissä.

Meinasin tässä vielä jonkun laadukkaamman puoleisen viilennysalustan hommata. En mitään 4000-5000 rpm pyörivää ropelia, joka kuulemma viilentää konetta jopa 15-20 asteella, mutta semmoinen hiljaisempi, vaikka semmoiset 5 astetta viilentävä. Toki 5 astetta ei ole paljon, mutta minusta sekin on jotain, kun sen saavuttaa n. 50€ maksavalla lätyskällä, otetaan vastaan.

Mutta lievästi tässä kynsiä pureksituttaa, että tuliko tehtyä oikea päätös. Tiesin uuden näyttissukupolven olevan nurkan takana, joten odotuksissa olikin, että "jotain parempaa" voi piakkoin olla saatavilla. Mutta huhuthan kertovat, että rtx 40-sarjan näyttikset tulevat olemaan hyvinkin hintavia ainakin pöytäkoneilla, mutta kyllähän ne pöytäkoneen hinnat enteilevät myös läppärien vastaavien hintoja jossain määrin. Joten oikeutin ostopäätöksen potentiaalisesti paljon hintavimmilla uuden sukupolven näyttiksillä, jotka eivät välttämättä myöskään ole ihan semmoisia aallonmurtajia, kuin ehkä vielä kesällä uumoiltiin. Samalla mietin myös maailmanlaajuista inflaatiota, joka saattaa omalla vaikutuksellaan aiheuttaa jonkinlaisen "indeksikorotuksen" tuleviin julkaisuihin (edelleen perustuu omaan mutuiluun) ja toisaalta ylipäänsä tämä maailman räjähdysherkkä tilanne. Kauhuskenaariossani on varmaankin isompiakin murheita, kuin koneiden heikko saatavuus/korkea hinta, mutta jos nyt vaikka Kiina rupeaisi Venäjän esimerkin innoittamana riehumaan omalla mantereellaan jollakin tasolla, jolloin siihen kohdistuisi x-määrä pakotteita ja Kiina vastaisi niihin omillaan, niin tuotantoketjut varmaan huutavat sen jälkeen hallelujaa. Sitä paitsi aloin hiljalleen tarvitsemaan uutta konetta muutenkin, joten arvioisin toistaiseksi 2000€:n rtx 3070 ti:llä ja i7-12700h:lla varustetun koneen olleen järkevä hinta, Jos tämmöisiä ostoksia voi ylipäänsä järkeviksi laskea. :D
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Laitela mulla on HP Omen peliläppäri muistaakseni 17,3 tuuman näytöllä. Kuumenee niin perkeleesti, mutta hyvin pelittää. Eihän tuossa ollut mitään järkeä ostaa mutta puoliso tuon hankki, kun olin kemoterapiasta aivan loppu. Konsolimiehiä kun ollaan niin aika vähälle on pc pelaaminen jäänyt. Aattelinkin, että tuon läppärin voisi lahjoittaa pojalleni.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Meinasin tässä vielä jonkun laadukkaamman puoleisen viilennysalustan hommata. En mitään 4000-5000 rpm pyörivää ropelia, joka kuulemma viilentää konetta jopa 15-20 asteella, mutta semmoinen hiljaisempi, vaikka semmoiset 5 astetta viilentävä. Toki 5 astetta ei ole paljon, mutta minusta sekin on jotain, kun sen saavuttaa n. 50€ maksavalla lätyskällä, otetaan vastaan.
Luulen että ainakin tuollaiset 20 asteen viilennykset on ihan höpöhöpö juttuja. Eihän tuulettimet sitä ilmaa viilennä, vaan auttaa läppärin tuuletusilman saantia, jos siinä on ongelmia. Saman asian käytännössä ajaa läppärin nostaminen pari senttiä pöydästä irti. Itse ratkaisin asian kahdella Dublon palikalla läppärin alla. Mulla ei tietenkään ole mitään varmaa faktaa, vaan menen maalaisjärjellä ja perus fysiikalla. Eli täysin mutulla ja voin tietysti olla väärässä. :)
 

Kece

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa
Uutta läppäriä suunnitelmissa ostaa. Selailin verkkokauppa.comia ja osui silmään linkin takana oleva kone. Olisiko jollakin kompetenssia kertoa, että onko kyseessä hyväkin kone. Ei ole tarkoitus hommata pelikoneeksi.
(linkki verkkokauppa.comiin)
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Uutta läppäriä suunnitelmissa ostaa. Selailin verkkokauppa.comia ja osui silmään linkin takana oleva kone. Olisiko jollakin kompetenssia kertoa, että onko kyseessä hyväkin kone. Ei ole tarkoitus hommata pelikoneeksi.
(linkki verkkokauppa.comiin)
  • Muistipaikat: muisti integroitu emolevylle, lisääminen tai vaihtaminen ei mahdollista

    Vain 8GB muistia ilman päivitysmahdollisuutta. Jo tuon takia jättäisin ostamatta.

Gigantissa olisi tuollainen: Asus X415 i7/16/1024 14" kannettava - Gigantti verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jahas, nyt näemmä alkaa matkaläppärin elinkaari tulemaan tiensä päähän, kun ei vaan tunnu tehot riittävän aina vaan paskemmin (laiskemmin) koodattujen ohjelmistojen pyörittämiseen. Yllätyin kyllä, kun tarkistin, että vuonna 2016 on tämä Asus otettu käyttöön ja vallan mainiosti viime vuoteen asti skulannut - eikä vieläkään mitään ole rikki, vaikka aika julmetun kovaa ajoa on ollut ties missä Sri Lankan vuoristossa ja Thaimaan viidakoissa. Taisipa viettää yhden lokakuisen viikonlopun mökin kuistillakin vahingossa. Seitsemän vuoden elinkaari tällä käytöllä on ihan riittävä ja päästetään nyt laite eläkepäiville rauhallisempaan toimisto-ympäristöön. Vehje on siis tämä: Asus ZenBook UX305CA-PURE5

Nyt tarvisi päivittää tuo vastaavaan, mutta tietysti nykyaikaiseen versioon. Hintaa sopisi olla joku max 1300€ ja tärkeimmät speksit 14 tuuman koko, mahdollisimman paljon tehoa akun kestosta tinkimättä, kestävyys eli mielellään metallikuori ja vähintään 16gb RAM. Mitään omia modauksia en aio tehdä, joten saa olla kiinteä palikka. Käyttö kohtuu rankkaa moniajoa mm. tietokantoja ja erinäisiä windows-ohjelmistoja. Asus on mun go-to merkki, sillä kaikki niiden vehkeet ovat toimineet tähän asti paremmin kuin odotettu, siinä missä esim. HP pöhöttyi parissa vuodessa ja Aceriin en enää koske pitkällä tikullakaan. Tokkiinsa kokemukset ovat suht ikääntyneitä jo, eli jos joku on nostanut osakkeitaan niin uuden mahdollisuuden antaminen ei ole poissuljettua.

Tuollaiset osui silmään Gigantissa, eli eläköityvän vanhuksen suora jälkeläinen sekä sen veli:
Asus ZenBook 14X OLED
Asus VivoBook S14

Ensinnäkään en tiedä mitä eroa noilla on, tossa ZenBookissa ei kyllä käsittääkseni ole kosketusnäyttöä vaikka Gigantti jostain syystä niin väittää.

Onko kellään kokemuksia näistä tai vastaavista ja haluaa ehdottomasti jakaa mielipiteensä? Tuohon ZenBookiin toki kallistun tällä hetkellä, mutta eriäviä mielipiteitä otetaan vastaan otetaan vastaan!
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Suunnitelmissa päivittää viisi vuotta palvellut i7-8700K buildi i7-13700K pohjaiseen. Ongelmaksi näyttää nyt muodostuvan hyvin heikko tarjonta ja saatavuus Z790-piirisarjan emolevyistä. Muidenkin piirisarjojen suhteen tilanne ei ole juuri sen parempi (AMD mukaanlukien). Ainoastaan muutamia perusmalleja on suoraan hyllystä tilattavissa, mutta koska itselleni pöytäkone on tärkeä työväline niin arjessa kuin myös vapaa-ajalla niin kyllä siihen emolevyyn haluaa satsata niin, että pärjää ainakin sen 4-5 vuotta samalla päivityksellä. Heikon saatavuuden seurauksena emolevyjen hinnat ovat myös melko poskettomia. Lisäksi hintoja nostaa ainakin uuden nopeamman PCIe-väylän valmistusprosessin vaatima parempi signaalin puhtaus, DDR5-muistit jne. Lisäksi pandemian vaikutukset tuotantoketjuihin ja lännen Kiina-riippuvuus tekniikan tuotannossa näyttävät nyt lyövän kasvoille ihan kunnolla tässä, että pc:n rakentaminen näyttää käyvän sekä vaikeaksi että kalliiksi. Tässä odotellaan komponentteja ostettavaksi kuin Trabantteja DDR:ssä aikoinaan. First world problems toki, mutta kyllähän tämä on alkanut vituttaa.

Ensin piti odottaa kaksi vuotta ennenkuin sai ostettua RTX 30-sarjan näytönohjaimen edes välttävästi kohtuuhintaan ja nyt vielä tämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös