Tietokonetta ostamassa

  • 335 906
  • 1 631

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Haastattelija
Tässä ja jossain toisessa koneketjussa on mun ja parin muun palstalaisen puolesta kehuttu VStoren käytettyjä yrityskannettavia, ja kuvaamaasi käyttöön suosittelen sullekin. Saat alle kolmen sadan metallikuorisen ja laadukkaalla näppiksellä varustetun kannettavan, jonka rauta vastaa 700-800 euron koneen sisuksia jostain gigantista - tätä voi toki joku viisaampi korjata tarpeen mukaan. Muuta miinusta en keksi kuin sen, etteivät ole niin siroja kuin uudet muoviset koneet. Asiakaspalvelu on todella fiksua, joten kehotan sua soittamaan tai mailaamaan sinne, uskallan luvata, että saat rehellisen suosituksen sille, mitä heidän valikoimistaan kannattaa harkita. Enkä ole tähän lafkan millään muulla tavoin sidoksissa kuin oman hyvän kokemukseni kautta tällaisena peruskoneenkäyttäjänä, ja haluan mielelläni levittää sanaa hyvää duunia tekevästä pienyrityksestä.

Vstore.fi

Edit. Anssi ehti ensin.
 

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
Olisi mahdollisesti koneen päivitys edessä ja mielipiteitä kaivataan. Kone tulisi opiskelukäyttöön ja tulevaisuudessa ehkä työkäyttöönkin. Visual Studiota, Matlabia ja mahdollisesti joitain muita suunnittelutyökaluja tulisi pystyä käyttämään sujuvasti ja tietysti normaalia multimedia käyttöä. Pelaaminen, 3d-mallinnus ja kuvien ja videoiden editointia ei ole tarpeen.

Minimivaatimuksia koneelle:

Noin 800€ kipuraja, yli 200GB SSD kovo ja mielellään mahdollisuus toisellekin kovalevylle tarvittaessa, WIN 10 pro, vähintään i5-prosessori, 14-tuumainen matta näyttö ja akunkesto mielellään vähintään 6 tuntia. Lisäksi arvostetaan mahdollisuutta raudan päivitykseen tarvittaessa

Tässä pari vaihtoehtoa, mitä löysin:

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/124402/kpv4y/dell-14-vostro-14-5468-kannettava-tietokone-harmaa

tässä ilmeisesti sama kone hieman laajemmalla tuotekuvauksella

https://www.dustinhome.fi/product/5...=1.90490586.1740984935.1487606189#description

ja toinen vaihtoehto ylempänä mainitusta VStoresta

https://www.vstore.fi/tuote/1347/latitude_e7440_fhd_ips/

Mitä mieltä asiantuntijat ovat näistä? Riittääkö integroitu näytönohjain ja minkälainen mahtaa olla ensimmäisen koneen akunkesto tunneissa, kun akku on 3-kennoinen litiumioni, 42 Wh. Vai saako jostain näillä vaatimuksilla halvempaa/parempaa.
 
Viimeksi muokattu:

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Olisi mahdollisesti koneen päivitys edessä ja mielipiteitä kaivataan. Kone tulisi opiskelukäyttöön ja tulevaisuudessa ehkä työkäyttöönkin. Visual Studiota, Matlabia ja mahdollisesti joitain muita suunnittelutyökaluja tulisi pystyä käyttämään sujuvasti ja tietysti normaalia multimedia käyttöä.
Jos Visual Studiossa pyörittelee yhtään isompia projekteja niin kannattaa ottaa sellainen kone jossa on 16 gigaa muistia. Varmaankin Matlabissa sama homma. Jos et pelaa niin integroitu näytönohjain riittää noille työkaluille.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tilasin tuossa uuden läppärin jossa 1000gb HDD sekä 128gb SSD muistia.

Kysymys kuuluukin että pystynkö valitsemaan kummalle asennan esimerkiksi käyttiksen.

Eikös käyttis ja pienet ohjelmat kannata asentaa SSD:n alle ja esimerkiksi pelejä (Emäntä haluaisi Simsin.) kannattaa laittaa HDD:n alle? Valaiskaa tietämätöntä!
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tilasin tuossa uuden läppärin jossa 1000gb HDD sekä 128gb SSD muistia.

Kysymys kuuluukin että pystynkö valitsemaan kummalle asennan esimerkiksi käyttiksen.

Eikös käyttis ja pienet ohjelmat kannata asentaa SSD:n alle ja esimerkiksi pelejä (Emäntä haluaisi Simsin.) kannattaa laittaa HDD:n alle? Valaiskaa tietämätöntä!
Juurikin noin. Eikös noissa läppäreissä ole yleensä käyttis esiasennettuna? Jos on, niin se on varmasti ssd:llä. Ohjelmat ssd:lle ja kaikki muu sitten hdd:lle, kun noin pieni ssd kyseessä.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Kiitti vinkeistä
@sampio ja @Anssi #5

Tällä kertaa tosin ei löytynyt Vstoresta mulle sopivaa peliä. Päädyin ostamaan Verkkokauppa.comista Asus x540LA:n kun alle 400€ sen sain. Toistaiseksi ei ole mitään huonoa sanottavaa tuosta, on jopa ylittänyt omat odotukset. Kaiken lisäksi ei edes näytä ns. budjettiläppäriltä.
 

ace

Jäsen
Uuden läppärin hankinta tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi, vaikka ihan hirveä kiire tälle ei vielä ole. Vaatimuksena on lähinnä se, että sillä pystyy editoimaan videokameralla kuvattuja videoita usean vuoden ajan ennekuin käy vanhaksi.

Olen miettinyt vaihtoehtoa siirtyä PC:stä lopullisesti Apple-maailmaan, (iPhone ja iPad löytyy jo) mutta kuinka paljon saa pulittaa Macistä, jossa riittää puhtia videoeditointiin, vs. vastaava PC?

Näitä juttuja olen kuullut että Macit ovat jo ilmestyessään vanhaa tekniikkaa, mutta onko oikeasti näin? Mitä muuta Maciin vaihtaessa pitää ottaa huomioon? Officen ilmeisesti saa toimimaan myös Macissa, mutta miten? Muita plussia tai miinuksia suuntaan tai toiseen?
 

Takiainen

Jäsen
Uuden läppärin hankinta tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi, vaikka ihan hirveä kiire tälle ei vielä ole. Vaatimuksena on lähinnä se, että sillä pystyy editoimaan videokameralla kuvattuja videoita usean vuoden ajan ennekuin käy vanhaksi.

Olen miettinyt vaihtoehtoa siirtyä PC:stä lopullisesti Apple-maailmaan, (iPhone ja iPad löytyy jo) mutta kuinka paljon saa pulittaa Macistä, jossa riittää puhtia videoeditointiin, vs. vastaava PC?

Näitä juttuja olen kuullut että Macit ovat jo ilmestyessään vanhaa tekniikkaa, mutta onko oikeasti näin? Mitä muuta Maciin vaihtaessa pitää ottaa huomioon? Officen ilmeisesti saa toimimaan myös Macissa, mutta miten? Muita plussia tai miinuksia suuntaan tai toiseen?

Jos videoeditointi on leikkaa-liimaa tyylistä kotivideoiden editointia, niin macOs:n mukana tuleva iMovie on tähän tarkoitukseen erittäinkin riittävä. Joten erilliseen videoeditointisoftaan ei tarvitse tällöin panostaa. Toki mäkille löytyy sitten ihan ammattilaistason softia, joista saa pulittaa itsensä kipeäksi. Tämä kannattaa ottaa huomioon hintaa miettiessä.

Se on totta, että Applen uusimmista läppäreissä ei löydy uusinta arkkitehtuuria mitä joistain kilpailijoiden laitteista löytyy, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat "vanhaa tekniikkaa". Jos nyt ostat uusimman MacBook Pro:n, niin varmasti usean vuoden ajan editoit videoita kotikäytössä ilman ongelmia.

Officen saa ostettua Macille aivan kuin Windowsille ja toimii täsmälleen samalla logiikalla.

Hinta onkin sitten erillinen kysymys. Uusin ja halvin neliytiminen MacBook Pro erillisellä näytönohjaimella maksaa sen lähemmäs 2700e 16Gt muistilla. Muilta valmistajilta löytyy vastaavilla spekseillä olevia läppäreitä halvempana.

Itse olen ollut puhtaasti Apple-maailmassa nyt reilut 7 vuotta ja tänä aikana olen uusinut läppärini kerran. Edellisen ostin vuonna joskus vuonna 2009 ja vuosi sitten syksyllä päivitin. En usko, että PC-puolella olisin selvinnyt seitsemää vuotta kahdella läppärillä, tämä toki täysin oma mielipide.

Yleisesti plussia ja miinuksia Applen läppäreistä:
+ Laatu
+ Akun kesto
+ macOS (Suurin syy, miksi pysyn edelleen Applen kelkassa. Käytettävyys on omaan makuun täysin eri maailmasta Windowsiin verrattuna)
+ Ainoa mahdollisuus ajaa macOS + Linux + Windows yhdistelmää yhdellä koneella
+ Näyttö
- Hinta
- Liitännät (varauksin)
- Windows-sovellukset ei toimi (muutakuin virtualisoinnin / bootcampin kautta)
- Jos haluaa pelata, niin ei pelien saatavuus rajallinen.

Suosituksena kannattaa katsella uusimpia 15'' neliytimisiä MacBook Pro läppäreitä. Ja videoeditoinnin ammattimaisuudesta riippuen joko erillisellä näytönohjaimella tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
@Takiainen

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

iMovieta olen iPadilla käyttänyt ja se tuntuu riittävältä käyttööni. Tosin en nyt muista onko ainakaan iPad versiossa mahdollista kevyeen grafiikantekoon kuten esim. tekstiin. Olisiko siitä huolimatta parempi ostaa kone erillisellä näytönohjaimella? Minkälainen hinta/hyötysuhde on tässä tapauksessa?

Liitännät, tai niiden vähyys ovat oman kokemuksen mukaan useimmissa läppäreissä ongelma. USB-portteja ei koskaan voi olla liikaa ja sen lisäksi olisi hyvä että liitäntä ulkoiselle näytölle löytyisi.

Oli niin hyvä mainospuhe, että täytyy vakavasti harkita Maciin siirtymistä.
 

Takiainen

Jäsen
@Takiainen

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

iMovieta olen iPadilla käyttänyt ja se tuntuu riittävältä käyttööni. Tosin en nyt muista onko ainakaan iPad versiossa mahdollista kevyeen grafiikantekoon kuten esim. tekstiin. Olisiko siitä huolimatta parempi ostaa kone erillisellä näytönohjaimella? Minkälainen hinta/hyötysuhde on tässä tapauksessa?

Liitännät, tai niiden vähyys ovat oman kokemuksen mukaan useimmissa läppäreissä ongelma. USB-portteja ei koskaan voi olla liikaa ja sen lisäksi olisi hyvä että liitäntä ulkoiselle näytölle löytyisi.

Oli niin hyvä mainospuhe, että täytyy vakavasti harkita Maciin siirtymistä.

Mainospuheeksi sitä ei oltu tarkoitettu :).

Pari USB-porttia, pari lightning liitäntää ja HDMI + 3,5mm jack taitaa olla perussetti.

Itsellä läppäri on työkäytössä ja välillä on tarve pyörittää useita virtuaalikoneita samaan aikaan, joten itselle tärkeintä on muisti ja sitä onkin maksimit 16GB, tämä on muutenkin suositeltavaa ottaa, sillä näihin ei sitten jälkikäteen asennella mitään. Olen silloin tällöin pelaillut koneella myös uusinta Civilizationia ja jos kestää sen, että grafiikka-asetuksia viilaa alaspäin niin ilman erillistä näytönohjainta olen pärjännyt.

700e hintaeron perusteleminen näytönohjaimella tai ilman on varmaankin se mitä kannattaa miettiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
USB-portteja ei koskaan voi olla liikaa ja sen lisäksi olisi hyvä että liitäntä ulkoiselle näytölle löytyisi.

Oli niin hyvä mainospuhe, että täytyy vakavasti harkita Maciin siirtymistä.
Liitännät ovat noiden uusin MacBookien rasittavin ominaisuus, ainoastaan usb-c/thunderbolt liittimet löytyy. Eli jos tähän ratkaisuun päädyt, niin varaudu ostamaan myös jotain adaptereita tyyliin usb-c -> hdmi... Eivätkä ole ihan halpoja nekään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Toivottavasti tämä sopii parhaiten tähän ketjuun vaikka ehkä menisi sekalaisia kysymyksiä -ketjuunkin. Tietokonettakin olen hankkimassa, mutta kysyisin nyt näytöstä. Leveä pitäisi olla, 34-38 tuuman, ja tähän kaarevaan malliin olen ihastunut. Mitä nyt vähän guuglasin, niin tällainen näyttäisi olevan aika hyvä: Samsung CF791, 34-tuuman. Onko kenelläkään kokemuksia tästä näytöstä, tai saa suositella muitakin merkkejä ja malleja, vaatimuksena siis kaareva näyttö kokoa 34-38 tuumaa. Ja tulee toimiston pöydälle, jossa ajan grafiikkasovelluksia jne., mutta ei pelikoneeksi. Kiitokset jo etukäteen.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Uutta "sohvaläppäriä" olen itselleni ostamassa. Käyttö pitkälti netin selailua, Officea ja stream-palvelujen käyttöä (Areena, Viaplay, HBO), joten mitään ihmeellistä myllyä en tarvitse. Keskeisenä kriteerinä on näppärä koko, ja budjetti on 600-800 euroa eli tarjoama on näillä rajaehdoilla melkoisen laaja.

Loppusuoralle olen seulonut seuraavat kapineet:

Lenovo Ideapad 510s 13,3" (Verkkokauppa.com)
HP ProBook 430 G4 13,3" (Verkkokauppa.com)
ASUS ZENBOOK UX430UA-PURE1 14" (Power.fi)

Lenovossa ja HP:ssa on kummassakin 256gb ssd-kovalevy ja 8gb keskusmuistia. Asuksessa puolet näistä spekseistä, mutta pure-OS ja Asuksen luotettavuus toki houkuttaisivat. Asus on näistä myös pienin, vaikka näyttö on piirun isompi kuin muissa. Akussakin pitäisi olla potkua pidempään virtajohdottomaan vääntöön. HP on näistä kolmesta halvin ja omaa parhaimmat liitännät. Verkkokaupan kolmen vuoden takuu antaisi vähän selkänojaa mahdollisia "HP-vikoja" varten.

Jos näistä malleista on kokemuksia, niin ehdottoman arvokkaita olisivat.

Onko nykyläppäreissä kuinka tärkeää tuo 4GB ram-muisti? Asus olisi melkolailla jykevä paketti, mutta tuo muistikapasiteetti arveluttaa. Kysäisin jo Powerista, että saako muistia laajennettua, sillä DustinHomen verkkokaupassa on sama malli isommalla data- ja ram-muistilla varustettuna.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Asus G752:sta olen metsästämässä GTX 1070:llä ja pitkän Saksan koluamisen jälkeen löytyi lupaavaan 1850€ hintaan kyseinen värkki. Mikäli kiinnostaa nähdä, niin tässä linkki kyseisen kaupan sivulle, Asus G752VS-BA215T - Intel Core i7 6700HQ 2,60GHz (Win10/GTX1070) - 90NB0D71-M03270 de Notebooks billiger notebook.de
Ihan lailliselta mestalta tuo vaikuttaa, mutta ikävähkön kuuloisia soraääniä saanut lukea arvostelujen seasta, esimerkiksi toimituksen ajoittaisesta takkuilusta, heikosta asiakaspalvelusta ja ongelmista tuotetta palautettaessa. Enemmistö arvosteluista oli toki positiivisia, tavara oli sitä mitä tilattiin, tuli aikataulun puitteissa, eikä valittamiseen löytynyt mitään aihetta.

Suomesta kyseinen kone irtoaisi halvimmillaan Jimms:ltä hintaan 2199€. Kahden tonnin ylitys alkaa kuitenkin olemaan sen verran kipurajalla, että mieluummin halvemmalla Saksasta. Toimituskuluja kertyisi 30€. Halvemmallakin konetta löytyy, mutta ilmeisesti viime vuosina on kiristetty myyntipolitiikkaa, toimitus Suomeen ja ylipäänsä Saksan ulkopuolelle on lievähkösti kiven alla.

En ole vielä tilausta pistänyt menemään. Mikäli jollakulla on kyseisen kaupan kanssa asioinnista kokemuksia tai ylipäänsä omaa viime hetken tietoa Saksasta tilaamisesta, kuulisin mielelläni asiasta. Kolusin suomalaisia keskustelupalstoja lävitse ja hyödyllistä tietoa sieltäkin sai, harmikseni vain suurin osa viesteistä oli vuosien takaa, pahimmillaan viime vuosikymmeneltä.
 
Viimeksi muokattu:

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Asus G752:sta olen metsästämässä GTX 1070:llä ja pitkän Saksan koluamisen jälkeen löytyi lupaavaan 1850€ hintaan kyseinen värkki. Mikäli kiinnostaa nähdä, niin tässä linkki kyseisen kaupan sivulle, Asus G752VS-BA215T - Intel Core i7 6700HQ 2,60GHz (Win10/GTX1070) - 90NB0D71-M03270 de Notebooks billiger notebook.de
Varmasti tiesitkin, mutta muistutan nyt kuitenkin että noissa Saksan vehkeissä on QWERTZ näppäimistöasettelu.
Eipä tuolla lopulta pahemmin merkitystä ole, mutta joitain voi haitata.. vaikka saa ne napit jopa vaihdettua jos kovasti alkaa häiitsemään..
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Varmasti tiesitkin, mutta muistutan nyt kuitenkin että noissa Saksan vehkeissä on QWERTZ näppäimistöasettelu.
Eipä tuolla lopulta pahemmin merkitystä ole, mutta joitain voi haitata.. vaikka saa ne napit jopa vaihdettua jos kovasti alkaa häiitsemään..
Joo QWERTZ näppäimistöhän niissä on, mutta eipä tuo haittaa, tottuu kyllä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei kyllä montaa minuuttia jaksa selata hintavertailusaittia, on aivan liikaa tarjontaa. Mitä siihen masiinaan edes tarvitsee?

Vähintään 15,6", 8GB, SSD ja hintaa jotain vaikka 500 euroa. Ihan peruskäyttöä, eikä YouTubenkaan tarvitse olla mitään extrasuper-HD:ta muutenkaan. Suomalainen näppäimistö pitää olla eli ei varmasti hirveästi vaihtoehtoja muualta metsästää.

Noilla spekseillä taitaa olla ihan sama minkä ottaa. Ainahan uuteen koneeseen menee hetki tottua, mutta sitten ne lopulta toimivat kaikki ihan samalla tavalla.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vaikka tietokoneella pelaaminen onkin mulle nasta asia, en kyllä koneista ja niiden ominaisuuksista tiedä yhtään mitään. Eikä varmaan tarvitsekaan tietää, myyjät ovat aina myyneet minulle sikaa säkissä ja hyvään tulokseen ollaan päästy.

Olen tässä reilun vuoden opiskellut ja turhautunut kuinka luentosarjoista jää iso osa käsittelemättä tai vajavaisesti käsiteltyä sen takia, että luennoilla vauhti on, riippuen toki professorista, hyvinkin kova. Käsin kerkiää kirjoittamaan muutamia ajatuksia ylös, joka toki sekin on oppimisen prosessoinnin kannalta hyvä. Mutta olishan se kiva muodostaa narratiiveja oppimista vahvistaakseni. Se onnistuu ainoastaan sillä, että oikeasti ostaisi sellaisen kompaktin tietokoneen, jossa yhdistyy opiskelijaystävällisellä hinnalla opiskeluun soveltuvan tietokoneen elementit. Sellaisen jota voi kantaa näppärästi ja vaivatta mukana ja sen voi saada pieneen tilaan. Verkkokauppa.comista olenkin kahta ihan mukavaa mallia katsellut:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...-Miix-320-10-1-128-Gt-WiFi-Windows-10-platina

ja

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...x-320-10-1-128-Gt-WiFi-LTE-Windows-10-platina

Hintaeroa 100 euroa ja ominaisuuksissa tuossa kalliimassa näyttää olevan LTE-mobiililaajakaistatuki. Muuten aikalailla samanlaiset koneet. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Kumpaa jatkoajan väki suosittelisi? Saa myös ehdottaa ja suositella omia hyviä kokemuksia opiskelutietokoneista. Oma hintakattoni pyörii tuolla 430 luokassa, halvempikaan ei olisi pahitteeksi. Tuo 2in1 ominaisuus on kyllä sellainen mistä itse en tingi kun tuollaisia on markkinoilla suht sopuhintaan. Tulee tabletti siis pakettiin mukaan.

Linkit verkkokauppa.comin verkkokauppaan.
 

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Hintaeroa 100 euroa ja ominaisuuksissa tuossa kalliimassa näyttää olevan LTE-mobiililaajakaistatuki. Muuten aikalailla samanlaiset koneet. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa?

Tarkoittaa sitä, että on paikka SIM-kortille. Muuta eroa ei varmaan laitteissa ole...
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hintaeroa 100 euroa ja ominaisuuksissa tuossa kalliimassa näyttää olevan LTE-mobiililaajakaistatuki. Muuten aikalailla samanlaiset koneet. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Kumpaa jatkoajan väki suosittelisi? Saa myös ehdottaa ja suositella omia hyviä kokemuksia opiskelutietokoneista. Oma hintakattoni pyörii tuolla 430 luokassa, halvempikaan ei olisi pahitteeksi. Tuo 2in1 ominaisuus on kyllä sellainen mistä itse en tingi kun tuollaisia on markkinoilla suht sopuhintaan. Tulee tabletti siis pakettiin mukaan.
Kalliimmassa myös selvästi suurempi resoluutio, mikä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Opiskeluhommissa kun tuosta ruututilasta on yllättävän paljon hyötyä. Toki myös videoiden katselussa yms. ero on huomattava.

Kalliimpi siis käytännössä "Full HD" ja halvempi "HD ready" eli vastaavat normaalia 1920x1080 ja 1280x720 -resoja, mutta vähän korkeampina. En sitten tiedä kannattaako ihan satasta maksaa tuosta hyvästä, mutta ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä. Kannattaa vaikka kokeilla nykyisellä koneella tehdä päivä hommia ja katsoa videoita ja selata nettiä yms. 1280x720 -resolla ja sitten palata full hd -resoluutioon. Siinä varmaan vähän edes selviää, minkä verran tuosta on valmis maksamaan, vaikka ei se ihan samalta näytäkään, kun näyttöä ei ole sille resoluutiolle tarkoitettu.
 

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Kalliimpi siis käytännössä "Full HD" ja halvempi "HD ready" eli vastaavat normaalia 1920x1080 ja 1280x720 -resoja, mutta vähän korkeampina. En sitten tiedä kannattaako ihan satasta maksaa tuosta hyvästä, mutta ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä.

Noin pienellä näytöllä ei ole suurta merkitystä noiden resoluutioiden välillä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Noin pienellä näytöllä ei ole suurta merkitystä noiden resoluutioiden välillä.
Usko pois, kyllä se työskentelyssä vaikuttaa ja paljon. Videokuvan laadussa ei niin paljon, jos ei muutenkaan ole kuvanlaatuhifistelijä, mutta kyllä senkin eron todellakin huomaa ainakin vielä 14 tuuman näytöissä. Hetken aikaa tässä oli samaan aikaan käytössä kaksi tuollaista 14-tuumaista läppäriä, toisessa 1920x1080, toisessa 1280x720 ja ero oli kyllä silmiinpistävä. Tuollaisessa 10-tuumaisessa voi toki olla eri juttu, niistä minulla ei ole kokemusta.

Mutta niissäkin se ruututilan vaikutus on koulu- tai työhommia tehdessä aivan samanlainen, se ei muutu mihinkään vaikka kyseessä olisi minkä kokoinen näyttö. Liitteenä tuota ruututilan eroa havainnollistava kuva. Tuohon ei käytössä olevan näytön koko vaikuta ja työskennellessä vaikkapa Wordin, Excelin, jonkun muun tilasto-ohjelman ja useiden lähteiden kanssa samanaikaisesti tuollainen 1280x720 alkaa hyvin nopeasti kyrsimään. 100 euroa on toki paljon, mutta kyllä tuo silti pitää ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessä.
 

Liitteet

  • resolution.jpg
    resolution.jpg
    166,5 KB · kertaa luettu: 323

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Usko pois, kyllä se työskentelyssä vaikuttaa ja paljon. Videokuvan laadussa ei niin paljon, jos ei muutenkaan ole kuvanlaatuhifistelijä, mutta kyllä senkin eron todellakin huomaa ainakin vielä 14 tuuman näytöissä. Hetken aikaa tässä oli samaan aikaan käytössä kaksi tuollaista 14-tuumaista läppäriä, toisessa 1920x1080, toisessa 1280x720 ja ero oli kyllä silmiinpistävä. Tuollaisessa 10-tuumaisessa voi toki olla eri juttu, niistä minulla ei ole kokemusta.

Siis onhan niissä hiukan eroa, mutta ei @KuumaaKamaa :n tekstistä saanut käsitystä, että hän tekisi muuta kuin muistiinpanoja luennoilla tms. Eli ei siis ole "ammattikäyttöön" mitään kuvia muokkaamaan. Itse en vaihtaisi yli 15" näyttöä alle full hd tason näytöksi. Siinä ainakin itse huomaan selkeän eron.

Mutta niissäkin se ruututilan vaikutus on koulu- tai työhommia tehdessä aivan samanlainen, se ei muutu mihinkään vaikka kyseessä olisi minkä kokoinen näyttö.

Tuo riippuu käyttäjästä eli mihin on tottunut...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Noin pienellä näytöllä ei ole suurta merkitystä noiden resoluutioiden välillä.
On aivan järkyttävä ero. Joku excel ja wordi ovat vielä ihan perus koulu juttuja ja toisessa mahtuu ruudulle aivan järkyttävän vähän materiaalia.

Minä olen yrittänyt tehdä töitä tuollaisella halppiksella missä 1366*768 ja se on aivan helvettiä. En suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös