Tietokonetta ostamassa

  • 337 699
  • 1 631

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Pisin kääpiö tuossa edellä oikeastaan tyhjensi asian hyvin pitkälle. Halvimpia ne eivät ole varmaan missään sarjassa, mutta yleisesti kestävämpiä. Tuo "nänni-hiiri" voi olla monelle tosin kynnyskysymys.

Lenovo on suunniteltu työkäyttöön ja kestämään. Ulkoasu ei tule ykkösenä, toisin kuin monella muulla merkillä. Itsellä ollut IBM/Lenovo työkäytössä 6 vuotta (kaks eri konetta), eikä mitään valittamista. Eka kone oli jopa käytetty, 3 vuoden leasing-koneen otin käyttöön leasingin loputtua. Ja pistin laitteen eteenpäin kaverille. Edelleen käytössä.

Tietysti Lenovolla on myös maanantai-kappaleita. Viallisia on tullut työn puolesta vastaan useitakin. Mutta niitä on ollut joka mallisarjasta, joten mitään sarjaa ei voi tuomita suoraan. Olen itse ostanut Lenovoa ja ostan jatkossakin.
 

d2uce

Jäsen
Tuo "nänni-hiiri" voi olla monelle tosin kynnyskysymys..

Mikä on tämä "nänni-hiiri"? Ainakin kuvien perusteella näyttäisi tuossa G565 mallissa olevan samanlainen hiiri, kuin muissakin läppäreissä.

Osaisiko joku expertti kertoa, mikä voisi vanhassa HP:ssani olla vikana, kun Windowsia käynnistäessä vetää koneen totaalisesti jumiin ja näyttöön ilmestyy raitoja. Mikään ei liiku, mitään ei voi tehdä.

Nyt tosin ollaan edetty siihen vaiheeseen, ettei näitä raitojakaan tule vaan näyttö pysyy mustana, tosin taustavalo on, joten ihan kokonaan se ei ole pois päältä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mikä on tämä "nänni-hiiri"? Ainakin kuvien perusteella näyttäisi tuossa G565 mallissa olevan samanlainen hiiri, kuin muissakin läppäreissä.
Nännihiiri ja klittahiiri ovat synonyymejä tappihiirelle, joka on alunperin IBM:n ThinkPadeihin suunniteltu innovaatio vuosien takaa. Tappihiiren alkuperäinen englanninkielinen nimitys on TrackPoint.

Useissa Lenovo-kannettavissa on edelleen TrackPoint keskellä näppäimistöä, siinä H-, B- ja G-näppäinten keskiössä. Trackpointin toimintonäppäimet ovat tavallisesti välilyönnin alla, jolloin ne ovat yhteiset mahdollisen taso- eli laattahiiren kanssa.

Itselläni on työkäytössä Lenovo, jossa on sekä tappihiiri että laattahiiri. Itse tykkään käyttää tappia, ellei ulkoinen hiiri ole käytössä. Siksi olen disabloinut laatan pos käytöstä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Osaisiko joku expertti kertoa, mikä voisi vanhassa HP:ssani olla vikana, kun Windowsia käynnistäessä vetää koneen totaalisesti jumiin ja näyttöön ilmestyy raitoja. Mikään ei liiku, mitään ei voi tehdä.

Nyt tosin ollaan edetty siihen vaiheeseen, ettei näitä raitojakaan tule vaan näyttö pysyy mustana, tosin taustavalo on, joten ihan kokonaan se ei ole pois päältä.
Nopeasti kuulostaisi siltä kuin näytönohjain olisi klesana, mikä läppärissä tarkoittanee sitä, että koko kone on vaihtokamaa.
 

d2uce

Jäsen
Sain muuten tuon vian korjattua itse niin, että annoin akun ensin loppua kokonaan ja latasin sitten täyteen. Loogisena ihmisenä kun ajattelin sen tepsivän, kun tuon akun loppumisen jälkeen nämä viat alunperin alkoivatkin. Taas toimii kuin HP.

Lenovo on toki jo tilattu.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Auttakee...

...miestä vastamäessä. Pitäisi saada kannettava aikamoisilla vaatimuksilla... vaikka varsinaisesti tehokannettavaan ei olekaan tarvetta. Mutta pidemmittä puheitta listataanpa ne tärkeimmät ominaisuudet, mitä koneelta haen...

Ehdottomat vaatimukset:

1. Näytön koko minimi 15 tuumaa, mieluiten 17 tuumainen
2. LAADUKAS näppäimistö, sillä koneella kirjoitetaan työkseen... eli paljon!
3. Kestävä runko (mieluiten alumiininen tai muuten tukevaksi tehty), sillä kone reissaa PALJON.
4. Hyvä näyttö JA erittäin hyvät sisäiset kaiuttimet, sillä koneella myös kuunnellaan musiikkia ja katsellaan leffoja reissun päällä. Omat kokemukset ovat, että usein juuri kannettavien sisäiset kaiuttimet ovat joko surkeita tai säälittäviä?
5 Muistia ja tehoa riittävästi seuraavalle kolmelle vuodelle peruskäyttöön (ettei tarvitse alkaa sen vuoksi päivittämään. Koneella ei pelata eikä pyöritetä muitakaan kovin massiivisia ohjelmia. Käyttikseksi todennäköisesti Windows 7...


Koneessa pitäisi olla mielellään (mutta ei aivan ehdottomasti, jos on pakko tinkiä...):


6. Kelkaton DVD-asema (ei tartte olla Blue-Ray), mutta mielummin kelkaton (sellainen, joka imaisee levyn sisäänsä) sen vuoksi, että kahdesta viimeisestä kannettavasta kummastakin on ekana hajonnut kelkallinen DVD-asema.

7. Mieluiten kahden tai kolmen vuoden (tai sellaiseksi laajennettavissa oleva) kansainvälinen takuu, mutta tämä kohta ei ole ehdoton, varsinkaan jos koneen hinta ei kohoa kovin paljoa päälle tuhannen euron
8. Ja hinta, jos mahdollista 1000 ja 2000 euron välillä ja mielummin tietysti edullisempi kuin kalliimpi.

Löytyykö edes tällaista kannettavaa markkinoilta ja jos löytyy, mitä te gurut suosittelette? Merkeillä ei suurta väliä. Itse olen käyttänyt viime ajat Sony Vaion koneita, mutta kuten todettua, en ole mitenkään merkkiuskollinen. Olen pohtinut jopa Applea...
 
...miestä vastamäessä. Pitäisi saada kannettava aikamoisilla vaatimuksilla... vaikka varsinaisesti tehokannettavaan ei olekaan tarvetta. Mutta pidemmittä puheitta listataanpa ne tärkeimmät ominaisuudet, mitä koneelta haen...

Itselläni tuli heti mieleen MacBook Pro. Nopeasti tsekattuna kaikki kriteerit täyttyvät. 15 tuuman malli sopii vielä hintahaarukkaan.

- laadukas näyttö
- hyvä valaistu näppäimistö
- tukeva alumiinirunko, mutta ei silti liian raskas matkakoneeksi
- kelkaton dvd-asema
- tehot eivät lopu kesken
- 1 v takuu, jota voi laajentaa
- jos Mac OS X ei miellytä, niin Windows 7 onnistuu

Toki moni puhuu hinnassa Apple-lisästä, mutta itse olen valmis maksamaan pientä extraa tyylitellystä ulkonäöstä. Omassa käytössä on nyt puoli vuotta ollut tuo 13-tuuman malli ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Varsinkin näyttö on häkellyttävän hyvä ja näppäimistö on ihan kurko.

Varmasti on edullisempiakin koneita, jotka matchaa noihin kriteereihin, mutta tässä oma ehdotukseni.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Prof. Puckille...

Onko kaiuttimien huippulaadulle välttämättä tarvetta? Läppäriin tuskin saa sisäisiä todella hyviä kaiuttimia mitenkään. Olisiko hyvät kuulokkeet vaihtoehto (korvanapit tai perinteiset maunoahoset)? Jos tulee reissunpäällä katseltua leffaa tai musiikki soi niin välttämättä kanssaistujat lentokoneessa/junassa/bussissa eivät halua kuunnella sitä. Itsellä ainoastaan hyviä kokemuksia kuulokkeista läppärikäytössä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- jos Mac OS X ei miellytä, niin Windows 7 onnistuu

Toki moni puhuu hinnassa Apple-lisästä, mutta itse olen valmis maksamaan pientä extraa tyylitellystä ulkonäöstä. Omassa käytössä on nyt puoli vuotta ollut tuo 13-tuuman malli ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Varsinkin näyttö on häkellyttävän hyvä ja näppäimistö on ihan kurko.

Varmasti on edullisempiakin koneita, jotka matchaa noihin kriteereihin, mutta tässä oma ehdotukseni.

On kohtuu typerää ostaa Macbook Pro ja asentaa siihen Windows. En itse ymmärrä moista...

Ja mitä Apple-lisään tulee, niin ei sitä oikeastaan juurikaan ole - ainakaan siinä mittakaavassa mitä jotkut antavat ymmärtää. Tehoja, akun kestoa, näytön ominaisuuksia ym verrattaessa macbook pron tasoista konetta et löydä uutena mistään alle tonnilla. Mulla tuo 13-tuumainen MBpro on ollut myös kohta sen puoli vuotta ja winuttomuuden lisäksi tuo akun kesto on ollut parhaita puolia. Akku kestää yli kymmenen tuntia mikäli säästelee näppiksen ja näytön kirkkauksia. Täysillä kirkkauksillakin hd-leffaa katselee tuosta puolet
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onko kaiuttimien huippulaadulle välttämättä tarvetta? Läppäriin tuskin saa sisäisiä todella hyviä kaiuttimia mitenkään. Olisiko hyvät kuulokkeet vaihtoehto (korvanapit tai perinteiset maunoahoset)?

Valioyksilölle, Jeps olen kyllä tosissani miettinyt tuota MacBook Prota, mutta hiukan on kynnystä siirtyä siihen, koska työssä joudun kuitenkin käyttämään Windowsin office-ohjelmia, erityisesti excelia ja työn luonteen vuoksi olen hyvin usein erilaisissa toimintaympäristöissä, verkoissa ja maissa, jolloin yhteensopivuusongelmat (saattavat?) nousta vielä suurempaan rooliin macin kanssa? Eli joka tapauksessa Windows seiska pitäisi koneeseen asentaa, joten menekohän Macin idea siinä hiukan kuin hukkaan? Siksi halusinkin kysyä täältä, olisiko PC-puolella yhtä laadukkaita kannettavia tarjolla (mun vaatimuslistan perusteella) kuin mitä tuo MacBook Pro on?

Turder, olet periaatteessa oikeassa ja mulla onkin jo olemassa ihan hyvät kuulokkeet, sekä pienet, mutta hyvälaatuiset matka-kajarit. Mutta usein kuuntelen hotellihuoneessa iltaisin musiikkia taustamusiikkina, samalla koneella töitä tehden tai jotain papereita lukien. Silloin jotenkin oudoksuttaa kuulokkeiden käyttö. Ja tuleehan niitä muitakin tilanteita, jolloin koneen hyville sisäisille kaiuttimille olisi käyttöä. Ehkä käytin hiukan liioittelevaa ilmaisua puhumalla huippulaatuisista sisäisistä kaiuttimista, koska sellaisia ei taida olla edes saatavilla, mutta jos edes kohtuulliset... ainakin normaalia selvästi paremmat? Vai onko noissa juurikaan eroa kannettavien osalta?

Kotona tulee katsottua leffat pääasiassa kannettavalta (usein vaimon kanssa) sängyssä loikoillein. Kuulokkeet eivät silloin toimi. Toki ulkoiset kaiuttimet voi silloinkin viritellä käyttöön, mutta mukavampaahan se olisi, jos koneen omat kaiuttimet olisivat sitä tasoa, että niilläkin pärjäisi.

Eli onko kellään heittää ehdotusta pc-puolelta MacBook Pron haastajaksi?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kotona tulee katsottua leffat pääasiassa kannettavalta (usein vaimon kanssa) sängyssä loikoillein. Kuulokkeet eivät silloin toimi.
Kyllä muuten toimivat. Molemmille kuulokkeet päähän. Voit ihan hyvin liittää vaikkapa kahdet kuulokkeet samaan kuulokeliitäntään 3,5mm stereo -> 2x 3,5mm stereo -haaroittimen avulla.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kyllä muuten toimivat. Molemmille kuulokkeet päähän. Voit ihan hyvin liittää vaikkapa kahdet kuulokkeet samaan kuulokeliitäntään 3,5mm stereo -> 2x 3,5mm stereo -haaroittimen avulla.
Teknisesti toimii ilman muuta, mutta en itse ainakaan katselisi mielellään vaimon tai kenenkään muun kanssa leffaa kuulokkeet päässä.

Ulkoiset kaiuttimet tuollaisiin tilanteisiin ilman muuta.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Valioyksilölle, Jeps olen kyllä tosissani miettinyt tuota MacBook Prota, mutta hiukan on kynnystä siirtyä siihen, koska työssä joudun kuitenkin käyttämään Windowsin office-ohjelmia, erityisesti excelia ja työn luonteen vuoksi olen hyvin usein erilaisissa toimintaympäristöissä, verkoissa ja maissa, jolloin yhteensopivuusongelmat (saattavat?) nousta vielä suurempaan rooliin macin kanssa?

Itse olen kohta vuoden päivät käyttänyt MacBook Prota (13") ja suosittelen vaihtoa kyllä lämpimästi. Pitkään olin näitä vastaan, mutta normaaliin toimisto- ja reissukäyttöön tämä on kyllä ehdoton. Näppäimistö on loistava, akkukesto hyvä ja näyttö myös. Maciin tottuu nopeasti jopa aina Windows-konetta käyttänyt henkilö.

Itse käytän Open Officea, mutta onhan Macille saatavilla Microsoftin Office. En ole Macilla sitä käyttänyt, mutta luulisin ohjelmien toimivan vastaavasti kuin Windowsilla. Tuskin Microsoftin omassa ohjelmassa on yhteensopivuusongelmia eri käyttöjärjestelmienkään välillä? Jos tämä on ainut huolenaihe, suosittelen ehdottomasti MacBookin hankkimista. Hintakaan ei ole yläkanttiin, kun vertaa ominaisuuksia vastaaviin Windows-koneisiin.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...koska työssä joudun kuitenkin käyttämään Windowsin office-ohjelmia, erityisesti excelia ja työn luonteen vuoksi olen hyvin usein erilaisissa toimintaympäristöissä, verkoissa ja maissa, jolloin yhteensopivuusongelmat (saattavat?) nousta vielä suurempaan rooliin macin kanssa?

Jos puhutaan vain ja ainoastaan ns. Office-paketin ohjelmista, niin Applen OsX ja sen uusin MS Office eli 2011 ei kyllä itsessään tuo mitään yhteensopivuusongelmia lisää. Ne ongelmat ovat ihan ne samat kuin pelkästään Windowsin sisällä pyöriessä eli eri Office-sukupolvien väliset erot, eri kieliin liittyvät erikoismerkit ja tekstin koodaus.

Windowsin tarve on eri juttu jos lähdetään liikkeelle jostain kapeamman sektorin ohjemista tyyliin CAD ja vastaavat. Silloinkin se toimii kyllä oman kokemukseni pohjalta sangen näppärästi Parallelsin tai Fusionin päälle virtualisoidun Win7:n avulla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jos puhutaan vain ja ainoastaan ns. Office-paketin ohjelmista, niin Applen OsX ja sen uusin MS Office eli 2011 ei kyllä itsessään tuo mitään yhteensopivuusongelmia lisää...

Windowsin tarve on eri juttu jos lähdetään liikkeelle jostain kapeamman sektorin ohjemista tyyliin CAD ja vastaavat...

Hyvä tietää! Itselläni on ollut Mac viimeksi 90-luvun alkupuolella ja silloin kyllästyin noihin yhteensopivuusongelmiin. Ymmärsinkö siis oikein, että Windowsin office paketti pyörii Macin oman käyttöjärjestelmän päällä, eli sen vuoksi ei tarvitse seiskaa alkaa koneelle asentamaan? Excelistä en halua enkä oikein voikaan luopua, koska päivittäin sen kanssa hommia teen ja osaankin sitä kohtalaisesti käyttää ja hyödyntää.

Eniten pelkään Macin kanssa sitä, että kun konsultaatio vie johonkin uuteen organisaatioon, niin onko odotettavissa jotain uusia ongelmia macin kanssa verkkoon kirjautumisen, tietoturvan, palomuurien, printteriasetusten jne. kanssa? Mitään raskaita piirto-ohjelmia en työssäni tarvitse, mutta toisinaan minun on syytä päästä käsiin asiakkaiden toiminnaohjausjärjestelmiin (Sap, Lotus jne...) Voiko noista koitua ongelmia Macin kanssa, jos asiakkaan verkko on rakennettu PC-pohjalle? Sorry, ehkä tyhmä kysymys, mutta en oikeasti tiedä?

Muutenhan tuo MacBook Pro vaikuttaa oikein pätevältä pakkaukselta! Millaisia kokemuksia teillä on saman lafkan air malleista? Mitä menettää suhteessa siihen, että kone on todella kevyt ja linjakas, joka ei ole ollenkaan paha ominaisuus koneelle, joka matkustaa paljon!
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä tietää! Itselläni on ollut Mac viimeksi 90-luvun alkupuolella ja silloin kyllästyin noihin yhteensopivuusongelmiin. Ymmärsinkö siis oikein, että Windowsin office paketti pyörii Macin oman käyttöjärjestelmän päällä, eli sen vuoksi ei tarvitse seiskaa alkaa koneelle asentamaan? Excelistä en halua enkä oikein voikaan luopua, koska päivittäin sen kanssa hommia teen ja osaankin sitä kohtalaisesti käyttää ja hyödyntää.

Eniten pelkään Macin kanssa sitä, että kun konsultaatio vie johonkin uuteen organisaatioon, niin onko odotettavissa jotain uusia ongelmia macin kanssa verkkoon kirjautumisen, tietoturvan, palomuurien, printteriasetusten jne. kanssa? Mitään raskaita piirto-ohjelmia en työssäni tarvitse, mutta toisinaan minun on syytä päästä käsiin asiakkaiden toiminnaohjausjärjestelmiin (Sap, Lotus jne...) Voiko noista koitua ongelmia Macin kanssa, jos asiakkaan verkko on rakennettu PC-pohjalle? Sorry, ehkä tyhmä kysymys, mutta en oikeasti tiedä?

Muutenhan tuo MacBook Pro vaikuttaa oikein pätevältä pakkaukselta! Millaisia kokemuksia teillä on saman lafkan air malleista? Mitä menettää suhteessa siihen, että kone on todella kevyt ja linjakas, joka ei ole ollenkaan paha ominaisuus koneelle, joka matkustaa paljon!

a) Kyllä. Macille on olemassa ihan omat mac-pohjaiset (Microsoft) Office -ohjelmat. Exceliä, Wordia ja Powerpointia on tullut käytettyä, ensin mainittua eniten. Itse asiassa tuo macin office 2011 on mielestäni selkeämpi kuin nämä uusimmat windows-pohjaiset officet. Offtopicina uusin (windows) office on ihan hirveä. Tuossa joulutauolla jouduin taas taistelemaan sen kanssa ja 2003-versiosta tuttu selkeys on kadonnut kokonaan.

b) Tarkat yhteensopivuudet kannattaa tarkistaa erikseen, mutta nykyään mac toimii 99% kaikkien tulostimien ym kanssa. Verkkoasetusten säätäminen on helpompaa kuin windowsilla.

c) Air on minusta vieläkin ehkä vähän turhan kallis. Koneen tehot ja akun kesto jäävät hieman mabook prosta eikä painossa/koossa niin suuria eroja ole. Airissa on parempi resoluutio, mutta pienillä näytöillä se ei niin merkitse. Matkustelen myös paljon ja tämä 13" MBP on ihan passeli ainakin minun käyttööni. Himassa mulla on 24" näyttö joka on kiinni toisessa koneessa, mutta jonka saa piuhalla kiinni tähän maciin jos lisänäyttötilalle on tarvetta.

Yksi asia mikä hieman arvelutti oli tämä 13" näyttö ja se että onko se liian pieni. Jos konetta käyttää oikeasti kannettavana, niin ei ole. 15/17-tuumaisissa tulee ongelmaksi se siirrettävyys. Tätä on tullut jo tämän reilun neljän kuukauden aikana käytettyä "lennossa" enemmän kuin edellistä 15,4" läppäriä koko neljän vuoden aikana. Kotona/työpaikalla ym kiinteässä pisteessä käytettäessä kannattaa ostaa lisänäyttö työskentelyn helpottamiseksi.
 

lejon

Jäsen
Hyvä tietää! Itselläni on ollut Mac viimeksi 90-luvun alkupuolella ja silloin kyllästyin noihin yhteensopivuusongelmiin. Ymmärsinkö siis oikein, että Windowsin office paketti pyörii Macin oman käyttöjärjestelmän päällä, eli sen vuoksi ei tarvitse seiskaa alkaa koneelle asentamaan? Excelistä en halua enkä oikein voikaan luopua, koska päivittäin sen kanssa hommia teen ja osaankin sitä kohtalaisesti käyttää ja hyödyntää.
Jos meinaat, että saat asennettua OS X:n päälle Officen Windowsin asennusmedialta, et onnistu. OS X:lle sinun täytyy ostaa OS X-versio Officesta. Uusin versio alkaa jo toimia sen verran hyvin OS X:n päällä, että turha alkaa virtualisoida mitään Windows-koneita, jos ei sitä muuhun tarvi kuin mahdolliseen Officen käyttöön.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvä tietää! Itselläni on ollut Mac viimeksi 90-luvun alkupuolella ja silloin kyllästyin noihin yhteensopivuusongelmiin. Ymmärsinkö siis oikein, että Windowsin office paketti pyörii Macin oman käyttöjärjestelmän päällä, eli sen vuoksi ei tarvitse seiskaa alkaa koneelle asentamaan?

90-luvun alusta on tultu pitkä matka eteenpäin ja Macin puolella OsX oli se taikasana, joka toi yhteensopivuutta aimo harppauksen eteenpäin.

Officesta on ihan oma versionsa OsX:lle eli Windows-versio ei Macissä pyöri. Macille on tullut Officesta uusi versio ehkä noin kolmen vuoden välein ja tämä viimeisin kulkee siis nimellä 2011. Se pyörii suoraan OsX:ssä ja sen vuoksi ei Applen koneeseen tarvitse Windowsia asentaa. Macin 2011 Officeen sisältyy siis Word, Excel, PowerPoint ja Outlook.

Eniten pelkään Macin kanssa sitä, että kun konsultaatio vie johonkin uuteen organisaatioon, niin onko odotettavissa jotain uusia ongelmia macin kanssa verkkoon kirjautumisen, tietoturvan, palomuurien, printteriasetusten jne. kanssa? Mitään raskaita piirto-ohjelmia en työssäni tarvitse, mutta toisinaan minun on syytä päästä käsiin asiakkaiden toiminnaohjausjärjestelmiin (Sap, Lotus jne...) Voiko noista koitua ongelmia Macin kanssa, jos asiakkaan verkko on rakennettu PC-pohjalle? Sorry, ehkä tyhmä kysymys, mutta en oikeasti tiedä?

Periaatteessa uusiin verkkoympäristöihin hyppiminen tuo todennäköisesti aina jotain ongelmia mukanaan ja vaatii jo jonkin verran enemmän asiantuntemusta eteen tulevien tilanteiden ratkaisemiseksi. Ainakin jos niissä ympäristöissä on otettu tietoturva-asiat tosissaan. Väittäisin kuitenkin kokemuksesta, että jos tuo on ollut itselle arkipäivää Windows-koneesta käsin se tulee onnistumaan myös Macin OsX:llä kunhan tuo tulee tutuksi.

Ja jos joku toiminnanohjausjärjestelmä tai sen vaatima client-ohjelma ei yksinkertaisesti pyöri OsX:ssä niin nuo tilanteet pystyy ratkaisemaan asentamalla Windowsin siihen Mac-koneeseen OsX:n rinnalle. Joko ns. BootCamp-asennuksena, jolloin konetta käynnistettäessä valitaan kumpi käyttöjärjestelmä avataan tai sitten virtualisoituna suoraan OsX:n rinnalle jolloin molemmat ympäristöt ovat käytössä yhtä aikaa. Teen itse päivittäin hommia jälkimmäisellä tavalla.

Muutenhan tuo MacBook Pro vaikuttaa oikein pätevältä pakkaukselta! Millaisia kokemuksia teillä on saman lafkan air malleista? Mitä menettää suhteessa siihen, että kone on todella kevyt ja linjakas, joka ei ole ollenkaan paha ominaisuus koneelle, joka matkustaa paljon!

Airiin en osaa kommentoida kun ei ole omakohtaisia kokemuksia.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Officesta on ihan oma versionsa OsX:lle eli Windows-versio ei Macissä pyöri...


Kiitoksia kaikista kommenteista niin pekonille kuin muillekin! Mielummin niitä kuulee suoraan käyttäjiltä, kun myyntipuhetta pitävältä kauppiaalta! Jos PC puolelta ei löydy kelvollista haastajaa MacBook Prolle, niin kai se täytyy sitten hankkia. Musiikkia harrastavana ja tekevänä Mac olisi myös sikäli hyvä hankinta, että käsittääkseni siinä tulee mukana kelpo ohjelma? Musiikkia olen tehnyt tähän asti ihan 'perinteisesti' eli kokemuksia noiden musiikinteko-ohjelmien käytöstä ei ennestään ole... kaverit ovat kyllä kovasti kehuneet, varsinkin tuota Macin ohjelmaa!

Koneen kokoa täytyy vielä miettiä. Mulla on ollut vuosien saatossa kaiken kokoisia läppäreitä 10 tuumaisesta 17 tuumaiseen ja kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tällä hetkellä olen hiukan enemmän ison 17 tuumaisen näytön kannalla paristakin syystä. Isompi erillinen näyttö auttaa tasan tarkkaan kotitoimistossa, eli toimii hyvin silloin, kun on suurimman osan työajasta yhdessä paikkaa. Itse kuitenkin olen niin paljon tien päällä, etä olisin anyway pienen näytön varassa huomattavan osan työajasta. Toiseksi leffojen katselu iltaisin on vaan mukavampaa isommalta näytöltä. Pientä on toki paljon mukavampi kuljettaa mukana ja akkuteho on hiukan parempi. Ja onhan se edullisempikin, vaikka hinta ei sinänsä ole ongelma. Jos koneen käyttöikä on keskimäärin 3 vuotta, niin sillä ei ole loppupeleissä kovinkaan paljon merkitystä, maksaako kone reilun tonnin vaiko kaksi, varsinkin kun pienemmän mukaan pitää hankkia telakointiasemaa, erillistä näyttöä, näppäimistöä jne sekä kotiin että toimistoon ja se kaikki pitää vielä sijoittaa varsinkin kotona siten, ettei ne ole koko ajan silmillä. Isompi kone on helppo laittaa takaisin laukkuun ja se on poissa silmistä.... ja mielestä!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Koneen kokoa täytyy vielä miettiä.
Jos hankinnalla ei ole kova kiire niin huhut kertovat että MBP:n design menee uusiksi kevään aikana, ilmeisesti Airin suuntaan jolloin huhti-toukokuussa olisi kevyempää versiota tarjolla myös MBP:stä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jos hankinnalla ei ole kova kiire niin huhut kertovat että MBP:n design menee uusiksi kevään aikana, ilmeisesti Airin suuntaan jolloin huhti-toukokuussa olisi kevyempää versiota tarjolla myös MBP:stä.

OK, kiitti vinkistä! Ei sinällään ole kauhea kiire.Vanha kone toimii muuten, mutta DVD-asema on paskana, eikä sitä kannata alkaa enää vaihtamaan. Saatavuudenkin kanssa oli vähän niin ja näin, kun uutta dvd-asemaa koneeseen kyselin... Mutta on taloudessa noita kannettavia vaikka kuinka ja nuoremman lapsen mini-läppäriin ostettiin irrallinen DVD-asema, jota voin tarvittaessa myös lainata, joten kyllä loppukeväälle tai alkukesään voin tarvittaessa odottaa. Itse asiassa sikälikin, että haluaisin ostaa koneen Suomesta, koska silloin saan skandi-näppäimistön. Suomessa käyn seuraavan kerran vasta alkukesästä, joten sikäli tuo uuden MBP;n julkaisuajankohta sopii mun aikatauluun ihan hyvin, jos se vain pitää kutinsa... Täytyy vielä vilkaista toi 17 tuuman näytöllä varustettu Mac Air tarkemmin, josko siinä olisi valmiiksi mulle sopiva kone...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttakaa avutonta! Pitäis saada uusi läppäri. Työ- ja huvikäyttöön tarvitsen, joten ei markkinoiden halvinta, muttei myöskään kalleinta. Ulkoisesti ei saisi olla mikään hilavitkutin, koska tässä huushollissa on sekä lapsia että kissoja, joten on hyvin todennäköistä, että esim. kissa tassuttelee joskus sen päällä ruudun ollessa kiinni. Muistia pitäisi olla "riittävästi", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Sisäiset kamerat ja mikrofoonisysteemit pitäisi löytyä myös, mutta ne kai on nykyään kaikissa? Just nyt mulla ei ole aikaa selata tätä ketjua ja koska kysymyksessä olen minä, pitäisi saada nopeasti vinkkejä.

Itse olen totaalisen käsi ja vailla tietoa, joten luotan nyt teihin tässä asiassa kuin vuoreen :). Kiitos ja kumarrus!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttakaa avutonta! Pitäis saada uusi läppäri.
Nyt täytyy esittää muutama lisäkysymys. Mikä merkitys on laitteen kannettavuudella? Otaksun, että laitteen pitäisi olla helposti kuljeteltava, joten painoa ei varmaan saa olla ainakaan yli kolme kiloa. Entä näytön koko ja resoluutio? Olisiko esim. n. 13-tuumainen näyttö hyvä? 15-tuumaiset ja suuremmat tuppaavat olemaan hieman huonommin liikuteltavia.

Entä akkukeston merkitys? Onko se lähes samantekevää (eli olet lähes aina piuhan päässä) vai haluatko mahdollisimman pitkäikäistä piuhattomuutta?

En muuten ole läppäreiden suhteen asiantuntija, joten pahoittelen, jos viestissäni on asiavirheitä. Itselläni on kokemusta vain yhdestä läppäristä (10,2" miniläppäri).
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt täytyy esittää muutama lisäkysymys. Mikä merkitys on laitteen kannettavuudella? Otaksun, että laitteen pitäisi olla helposti kuljeteltava, joten painoa ei varmaan saa olla ainakaan yli kolme kiloa. Entä näytön koko ja resoluutio? Olisiko esim. n. 13-tuumainen näyttö hyvä? 15-tuumaiset ja suuremmat tuppaavat olemaan hieman huonommin liikuteltavia.

Entä akkukeston merkitys? Onko se lähes samantekevää (eli olet lähes aina piuhan päässä) vai haluatko mahdollisimman pitkäikäistä piuhattomuutta?

En muuten ole läppäreiden suhteen asiantuntija, joten pahoittelen, jos viestissäni on asiavirheitä. Itselläni on kokemusta vain yhdestä läppäristä (10,2" miniläppäri).

Helposti kuljetettava, juu. Mutta toisaalta ymmärrän, että mitä kevyempi, sitä "lelumpi", joten olen valmis tässä asiassa joustamaan, koska en tosiaan halua mitään hilavitkutinta. En usko kantavani konetta useinkaan yhtäjaksoisesti monta tuntia putkeen. Kyllä mä 15-tuumaista olin miettinyt, resoluutioista en ymmärrä (sori!!!). Mitä pidempään akku kestää, sen parempi,mutta yleisesti ottaen olen lähes aina piuhan päässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös