Tietokonetta ostamassa

  • 338 347
  • 1 631

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiertelin tänään gigantteja sun muita ja niissä näytti olevat 1t/8g/2,5ghz koneet jossain 500-600 hujakoilla. Noilla spekseillä ajattelin sitä metsästää, tosin näytönohjaimesta mulla ei ole mitään hajua. Näytön jätän nykyisestä, 19" crystal clear ajaa asiansa. Mitä mun kannattaisi painottaa, tarvitseeko esim. prossua vaihtaa? Millä tavalla emolevy vaikuttaa kokonaisuuteen? Mitkä koneista paukahtavat ensimmäisenä?

Entä mitä tälle vanhalle voisi tehdä, jos uusin koko loodan? Tungenko sen hanuriini?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiertelin tänään gigantteja sun muita ja niissä näytti olevat 1t/8g/2,5ghz koneet jossain 500-600 hujakoilla. Noilla spekseillä ajattelin sitä metsästää, tosin näytönohjaimesta mulla ei ole mitään hajua. Näytön jätän nykyisestä, 19" crystal clear ajaa asiansa. Mitä mun kannattaisi painottaa, tarvitseeko esim. prossua vaihtaa? Millä tavalla emolevy vaikuttaa kokonaisuuteen? Mitkä koneista paukahtavat ensimmäisenä?

Entä mitä tälle vanhalle voisi tehdä, jos uusin koko loodan? Tungenko sen hanuriini?

Hieman tuo on mielipideasia. Yritän itse vastaavassa tilanteessa löytää parhaan hinta/tehokkuus -suhteen. Jos löydän sopivan hintaisen riittävän tehokkaan prosessorin, niin sitten siihen sopivaa ja sopivan hintaista emolevyä. Vastaavasti, jos ensin löytyy sopiva emolevy, niin sitten etsimään siihen sopivaa, mahdollisimman tehokasta, mutta riittävän halpaa prosessoria. Sitten sopivat keskusmuistit jne. Jos ei löydy entiseen verrattuna tarpeeksi tehokasta prosessoria sopivasta hintaluokasta, niin silloinhan sitä ei kannata vaihtaa. Variaatioita on paljon, mistä lähteä.

Jos emolevyn vaihtaa, niin luultavasti menee uusiksi muutkin sisuskalut ja se tietysti maksaa enemmän, kuin jos vain lisää esim. keskusmuistia. Mitä kannattaa tehdä, riippuu siitä, miten paljon on valmis sijoittamaan. Kannattaako vaihtaa prosessoria. Jos rahalla ei ole mitään merkitystä, niin ainahan se kannattaa, niin saa paremman koneen. Kun luultavasti rahalla on merkitystä, niin pitää miettiä vaihtoehtoja, onko saatava hyöty riittävä hintaan nähden. Siinäpä se pointti kai lyhyesti. Emolevyyn liitetään prosessori, keskusmuistit, näytönohjain jne, joten se vaikuttaa kaikkeen. Lisäksi pitää ottaa huomioon kaikki liitäntämahdollisuudet (Firewire, SATA jne) ulkoisia kovalevyjä tai videokameroita varten jne. Vaikea noita on lyhyesti kirjoittaa, kun en mikään ammattilainen ole.

En tiedä vastasinko mitään järkevää, mutta vastasinpa kuitenkin. Viisaammat voi kertoa lisää.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Mulla on neljä vuotta vanha Acerin pöytäkone, 1.8 ghz prosessorilla ja muuta en sitten muistakaan. Ajattelin olla säästeliäs ja päivittää tätä tykimmäksi sen sijaan, että ostaisin kokonaan uuden.

No nyt puhutaan siis jo aivan luokattoman vanhasta koneesta, saat siitä kopan ja virtalähteen (ehkä) mukaan ja pari tuuletinta :D

Kiertelin tänään gigantteja sun muita ja niissä näytti olevat 1t/8g/2,5ghz koneet jossain 500-600 hujakoilla. Noilla spekseillä ajattelin sitä metsästää, tosin näytönohjaimesta mulla ei ole mitään hajua. Näytön jätän nykyisestä, 19" crystal clear ajaa asiansa. Mitä mun kannattaisi painottaa, tarvitseeko esim. prossua vaihtaa? Millä tavalla emolevy vaikuttaa kokonaisuuteen? Mitkä koneista paukahtavat ensimmäisenä?

Entä mitä tälle vanhalle voisi tehdä, jos uusin koko loodan? Tungenko sen hanuriini?

Eli just sinne hanuriin laitat sen konees :)

Eli 500-600€ budjetti... hmmm
Nykypäivänä kuvankäsittelyyn ei tarvitse niin kovasti erillistä 3D-kortonkia vaan emolevyiltäkin löytyy integroituna hyviä vaihtoehtoja, säästät n.90-150€ heti kättelyssä... jos ei siis ole tarkoitus pelata sillä koneella uusimpia pelejä!!

Panosta ensimmäisenä Emolevyyn, Seuraavana tulee Prosessori... Sitten muistit

Ja nyt on tullut nämä uudet SSD-Levyt kiintolevyjen tueksi, nopeuttaa konetta kivasti mutta hinnat on myös kohdillaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ssd
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitoksia vinkeloista, pitää nyt miettiä tämä paletti kunnolla. Olen ajatellut noin tonnin käyttää näihin vermeisiin ja sillä pitäisi saada myös kannettava lähinnä tekstinkäsittelyyn ja surffailuun. Voi olla, että kiinnostus loppuu ja marssin lähimpään Giganttiin hakemaan valmiin lootan. Ottaako muuten mikään paikka vastaan vanhoja koneita vaihdossa?

Miksi virtalähde on "ehkä"? Entä pitäisikö tuulettimista olla huolissaan, jos ne lämpimillä keleillä vinkuvat aika haipakkaa ja ottavat kummallisia spurtteja?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ottaako muuten mikään paikka vastaan vanhoja koneita vaihdossa?

Miksi virtalähde on "ehkä"? Entä pitäisikö tuulettimista olla huolissaan, jos ne lämpimillä keleillä vinkuvat aika haipakkaa ja ottavat kummallisia spurtteja?

Virtalähde ei ehkä riitä tehokkaammille komponenteille. Tuuletinasiaan en oikein osaa ottaa kantaa.

Ja noista vanhoista koneista en osaa myöskään sanoa. Gigantti ei luultavasti ota. Omalla kohdalla tuo on aina mennyt niin, että vanhat on kelvanneet jonnekin sukulaiselle tms, jolle nekin on olleet päivitystä vanhempaan.

Itse en kyllä koskaan ostaisi valmiskonepakettia, mutta varmasti se on joillekin sopiva ja paras vaihtoehto. Kun valitsee itse kaikki komponentit, saa parhaat mahdolliset, mitkä lompakko kestää.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Jos edullisesti haluaa suoriutua, hankkisin käytettynä molemmat. Pöytäkoneen päivitys: AM2-kantainen prosessori, emolevy sille (tukee myös AM3-suorittimia) sekä 2 x 1 Gt DDR2 yhteensä 80 €. Integroidulla näytönohjaimella ja max. 89 W suorittimella ei tarvitse edes harkita virtalähteen vaihtoa. Ostopaikka esim. MuroBBS tai huuto.net (mieluiten noutamalla).

Kannettavaksi vanha yrityskannettava, jossa mattanäyttö 1400x1050 resolla, gigatavu muistia, Pentium M tai ylöspäin ja hinta 200-300 euroa. Ihan eri luokan värkki kuin 400-500 € uudet muoviritsat. Sisältää yleensä XP:n, mutta nopsammin ja varmemmin toimii esim. Ubuntulla. Ostopaikka esim. Cimos tai vastaava yritys.
 

Heinolan Gee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Sanokaas nohevammat olisko tämä hintansa väärti paketti?

NetAnttilan kannettava

Ihan peruskäyttöön tulossa, ei kuvankäsittelyä tai muuta erityisen vaativaa...
Ok muuten mutta silmään paistaa ikävästi se että koneessa on 64-bittinen käyttöjärjestelmä. Varsinkin kun koneessa ei 4-gigaa enempää muistia(sekin riittää mainiosti) ole niin on silkkaa veren kerjuuta nenästä ostaa kannettava 64-bittisellä käyttiksellä. Siitä seuraa vaan yhteensopivuusongelmia sun muuta hässäkkää, ja en ole varma josko hintakin halpenisi kun käyttöjärjestelmä olisi 32-bittinen. Eli tässä tapauksessa suosittelisin kannettavaa vaikka sitten muuten samoilla ominaisuuksilla mutta käyttöjärjestelmänä "Windows 7 Home Prenium (32-bittinen)".

Palaan vielä sen verran asiaan ja totean että kyllähän tietyt/oikeanlaiset ohjelmat pyörii 64-bittisellä nopeammin mutta peruskäyttäjälle ne haitat kumoavat hyödyt. Joku halukas voi selittää tarkemmin tuon homman.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Palaan vielä sen verran asiaan ja totean että kyllähän tietyt/oikeanlaiset ohjelmat pyörii 64-bittisellä nopeammin mutta peruskäyttäjälle ne haitat kumoavat hyödyt. Joku halukas voi selittää tarkemmin tuon homman.

Höpö höpö, peruskäyttäjä ei huomaa eroa onko alla 32- vai 64-bittinen käyttöjärjestelmä. Peruskäyttäjän perusohjelmat (ja aika lailla kaikki muutkin) löytyy jo 64-bittisinä versioina.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kun laittaa koneeseen 64-bittisen käyttiksen, niin se hyödyntää muistia esim. 8 gb:n saakka, kuten tämä kone, jolla naputtelen tätä tekstiä. Kyllä tämä kone vähän jouhevammin pyörittää esim. elokuvia kuin pienemmällä muistilla varustettu 32-bit kone tai ehkä se on vain kuvittelua ja teen tällä 64-bit koneella pientä kuvankäsittelyä, joka on todella vaivatonta, samoin ohjelmien moniajo ei hidasta yhtään käyttistä, joka osaa hyödyntää koko 8 Gb:n muistin.

32-bittisellä koneella voi taas pienten viritysten jälkeen pelata esim. ikivanhoja 16-bittisiä pelejä, joista esimerkkinä alkuperäinen 20 vuotta vanha Tetris, jollaisia me 40-something ikäluokat tykkäämme vieläkin pelata, silloin kuin pelatuttaa. Ne "wanhat" pelit pyörisivät vaikka vuodelta 1993 peräisin olevassa Windows 3.1-versiolla varustetussa 386-tietokoneessa, mutta eivät W7-64 bit koneessa, josta tuki 16-bittisille ohjelmille on käsittääkseni 100% lopetettu. Sen sijaan esim. Tetris pelittää ihan hyvin 32-bit W7-koneessa, jollainen myös kotoani löytyy, kun ei halua katkoa siteitä kaikkiin vanhoihin hyviin ohjelmiin ja en nyt väitä, että kaikki vanhat ohjelmat ovat parempia kuin uudet, joissa on todellisia helmiä, mutta en jaksa pelata enää nykyajan pelejä ollenkaan ja niitä varten meillä on teineille Xbox360.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Siitä seuraa vaan yhteensopivuusongelmia sun muuta hässäkkää, ja en ole varma josko hintakin halpenisi kun käyttöjärjestelmä olisi 32-bittinen.
Kannattaisi päivittää hieman tietojaan ennen kun tulee kertomaan jostain yhteensopivuusongelmista.

Tuollaisia nimittäin ei ainakaan itselläni ole ollut ensimmäistäkään, ja olen käyttänyt 64-bittistä järjestelmää nyt ainakin kolme vuotta.
Nykyään useisiin läppäreihinkin (en tiedä tuosta kyseisestä) pystyy lisäämään muistia, niin onkin sitten mukavaa kun käyttis ei osaa silti kuin 3 gigaan asti hyödyntää sitä.

Windows Seiskan myötä kyllä lähes jokaikiselle uudelle laitteelle on x64 -ajuritkin.
Veikkaan että muutaman vuoden sisään 64-bittinen tulee olemaan käyttöjärjestelmien standardi.

Sorry OT, mutta on erittäin vaikeaa lukea sun esimerkiksi yli 50-sanaisia virkkeitäsi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
anzie: Kannattaisiko harkita moden uraa, olet kyky. Millä mandaatilla arvostelet toisten kirjoittajien virkkeiden pituutta.
16-bittiset ohjelmat eivät pyöri 64-bittisessä Windows-käyttiksessä, on se joillekin meistä pieni miinus, vaikka kirjoitan tätäkin tekstiä 64-bit W7 Home Premium-koneella.
En myös suosittele anzie, että ennustelet tai veikkaat kenellekään tulevaisuutta, jos et halua tehdä itsestäsi naurettavaa, mutta se ei liene sinulle este, kun tiedät "kaiken".
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
anzie: Kannattaisiko harkita moden uraa, olet kyky. Millä mandaatilla arvostelet toisten kirjoittajien virkkeiden pituutta.
16-bittiset ohjelmat eivät pyöri 64-bittisessä Windows-käyttiksessä, on se joillekin meistä pieni miinus, vaikka kirjoitan tätäkin tekstiä 64-bit W7 Home Premium-koneella.
En myös suosittele anzie, että ennustelet tai veikkaat kenellekään tulevaisuutta, jos et halua tehdä itsestäsi naurettavaa, mutta se ei liene sinulle este, kun tiedät "kaiken".

No johan on Johanneksella hermo kireellä, koita pärjäillä, ilmoitin vain että on vaikea lukea tällaista tekstiä, en ole keksinyt suomen kieltä, mutta olen sitä jonkin verran opiskellut, ja oppinut, että lausetta tai virkettä, ei kuulu muodostaa näin, koska sitä on hieman vaikeaa lukea, enkä myöskään ennusta kenellekään tulevaisuutta, mutta oletan, että tietokoneiden keskusmuistien kasvaessa, 32-bittiset järjestelmät jäävät historiaan, ja täten 64-bittiset järjestelmät tulevat yleistymään kovasti.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Anzie lähettää ensin ultra-ylimielisen ja viisastelevan viestin, eikä ymmärrä vieläkään mokanneensa itse omalla kirjoituksellaan, huh-huh. Hermot kireällä sinun takiasi, saako jo nauraa. : ) Olet koomikko.

Ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ennustaa tietotekniikan kehitystä joidenkin vuosien päähän, joten älä neuvo muita kannattaako hankkia 64-bit tai 32-bit käyttis, kun et tiedä mihin tarkoitukseen konetta ostetaan ja tarvitaan. Tunnen oikeasti henkilön, joka pelaa edelleen paljon esim. 16-bit Tetristä ja pelaa myös muita 20-vuotta vanhoja pelejä varmaan vielä 2015. Sinun neuvoillasi ei pelaisi. Jokaiselle koneen ostajalle pitää antaa yksilölliset neuvot, jos lähtee neuvomaan, eikä viisastella, että tässä pyörii "triljoona gigaa" muistia vielä 50 vuoden päästäkin. Osta tämä. : )
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Anzie lähettää ensin ultra-ylimielisen ja viisastelevan viestin, eikä ymmärrä vieläkään mokanneensa itse omalla kirjoituksellaan, huh-huh. Hermot kireällä sinun takiasi, saako jo nauraa. : ) Olet koomikko.
Uskomattoman koville voi sullakin näköjään ottaa.
Olen ymmärtänyt että sä olet hieman varttuneempi kaveri, mutta näköjään kuitenkin kiehut kuin joku murrosiässä oleva.
Tämä on käsittääkseni keskustelupalsta, jossa esitin mielipiteeni että 64-bittiset järjestelmät tulevat yleistymään kun tietokoneiden keskusmuisti kasvaa.
Joku paremmin asioista perillä oleva voi kertoa oman mielipiteensä tuosta.
Se että sä pelaat jotain 16-bittistä peliä ei muuta sitä, että x64 tulee (mielestäni) yleistymään. Erittäin harva noita pelejä oikeasti pelaa.

OffTopicina sanoin vain, että sun viestejä on vaikea lukea, ja ei ole mun vika jos sä kiehumisen lisäksi myös kirjoitat kuin joku murrosikäinen jolla on vielä yläaste kesken.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Kait ne laittaa joskus kuusnepalle semmosen ohjelman että pystyy pelailemaan vanhempiakin pelejä, jos ei ite mikkisoft korporaatio niin varmaan joku koodailee semmosen ohjelman... Emulaattoreitako ne nyt oli?!

Mutta palataanko aiheeseen?

Olisiko kellään hajua läppäreistä joissa on usb 3.0? hintaluokkaan <--1000€
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Olisin pöytäkonetta hommaamassa ja tällaisella haarukalla olisin liikkeellä:

- Hintaa saisi olla noin 500-800€ (ehkä pikkaisen joustoa voi olla ylläkanttiin)
- Kone tulisi siis viihdekäyttöön ja minulla olisi tarkoistus käyttää näyttönä laajakuva töllöäni.
- Tarkoitus olisi katsella paljon streameja, leffoja ja kenties hieman pelaamista.
- Vaatimuksena olisi myös blu-ray-asema sekä HDMI ulostulo.
- Ikinä kokeilematta varmaan myös Windows 7 taitasi olla parempi kuin tuo vanhan Vista.
- Jonkun valmiin paketin (näyttöä ja näppistä ei tartte) tilaisin, enkä ns. rakentaisi omaa konetta.

Kysymyksiä:

- Ilmeisesti näytönohjain olisi tärkeä tällaisessa viihdekäytössä, millaista näytönohjainta tulisi katsastaa tuossa hintaluokassa?
- Mihin muihin ominaisuuksiin tulisi panostaa "viihdekonetta" hommattaessa?
- Mikä konemerkki olisi luotettava luotettava?
- Mistä kannattaa ostaa kone (olen katsellut verkkokaupasta ja sen verran sanon, että suomesta haluan koneen ostaa)?

Ja jos joku osaa suositella jotain tiettyä konetta, joka sopii näihin kuvauksiin, niin kertokaa ihmeessä. Jos löytyy yhteenkin kohtaan vastausta, niin kertokaa ihmeessä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=49723
800 eurolla saa jopa tällaisen koneen. Siinä on Blu-Ray asema, hdmi-liitäntä, W7-Home Premium jne. Acer ei ole kovin kehuttu merkki, mutta minulla ei ole ollut ongelmia Acer-merkkisten koneiden kanssa, joten itse en jättäisi sen takia konetta ostamatta, että se on Acer, jos muuten tietokone täyttää halutut ehdot. Koneen äänekkkyys on yksi asia, joka voi häiritä olohuoneessa ja siihen puoleen en tietenkään osaa tästä linkkiini koneesta sanoa mitään. Joskus merkkikoneissa, jotka olen ostanut, on oluut todella meteliä pitävä dvd-asema ja se on ärsyttävää. Taisi olla HP-merkkinen kone sillä kertaa.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Olen harkitsemassa uuden tietokoneen ostamista ja tällainen mainos tuli vastaan. Onko kellään kokemusta tai edes kuulopuheita tästä koneesta?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kumpi näistä olisi mielestänne parempi? Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat Mustasta pörssistä, muualta en ole vielä etsinyt. Varmasti gigantistakin jotain löytyisi. Edellinen pöytäkone sanoi sopimuksen irti eilen joten pikkuinen kiire olisi. Budjetti on sellaiset maksimissaan 600 euroa. Tietysti ensi viikolla ehtisi käymään verkkokauppa.comissakin (ja voihan sen tilata netistäkin) jos joku sieltä vielä paremman koneen tietää.

Acer M3203: http://www.mustaporssi.org/index.php?id=1816&p=417

HP G5120: http://www.mustaporssi.org/index.php?id=1933&p=417

Ajattelin ensin että ostan Acerin mutta sen mitä olen myöhemmin noista lukenut niin taitaa sittenkin kannattaa ostaa HP. Aikaisemmin olen ostanut aina tietokoneliikkeestä koneen mutta niistä saa aina maksaa pikkuisen enemmän, eikä juuri nyt ole siihen varaa.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Kumpi näistä olisi mielestänne parempi? Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat Mustasta pörssistä, muualta en ole vielä etsinyt. Varmasti gigantistakin jotain löytyisi. Edellinen pöytäkone sanoi sopimuksen irti eilen joten pikkuinen kiire olisi. Budjetti on sellaiset maksimissaan 600 euroa. Tietysti ensi viikolla ehtisi käymään verkkokauppa.comissakin (ja voihan sen tilata netistäkin) jos joku sieltä vielä paremman koneen tietää.

Acer M3203: http://www.mustaporssi.org/index.php?id=1816&p=417

HP G5120: http://www.mustaporssi.org/index.php?id=1933&p=417

Ajattelin ensin että ostan Acerin mutta sen mitä olen myöhemmin noista lukenut niin taitaa sittenkin kannattaa ostaa HP. Aikaisemmin olen ostanut aina tietokoneliikkeestä koneen mutta niistä saa aina maksaa pikkuisen enemmän, eikä juuri nyt ole siihen varaa.

Jos haluat, että koneesi toimii 1 vuoden jälkeen niin kannattaa ostaa tuo HP. Itse kun olin Gigantissa harjoittelussa niin jatkuvasti oli varsinkin Acerin pöytäkoneita huollossa. Eikä Acer ole mielestäni luotettava.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Jos haluat, että koneesi toimii 1 vuoden jälkeen niin kannattaa ostaa tuo HP. Itse kun olin Gigantissa harjoittelussa niin jatkuvasti oli varsinkin Acerin pöytäkoneita huollossa. Eikä Acer ole mielestäni luotettava.
Vastapainoksi oma tuttuni oli myös huoltotehtävissä it-puolella, ja kaikista eniten hommia teettivät HP:n läppärit. Acerin läppäreistä olen kuullut noin muuten vaan huonoa, vaikkei otanta yhtä kattava olekaan. Toisaalta tunnen monta erittäin tyytyväistä pitkäaikaista Acerin käyttäjää. En kuitenkaan itse koskaan satsaisi kummankaan yllämainitun valmistajan läppäreihin. Asus sen olla pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös